Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Atanan ve Atanamayan Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Alan Sınavına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 2022 Sayı: 18, 56 - 80, 30.04.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.979602

Öz

“Kamu Personeli Seçme Sınavı” kapsamında 2013 yılından itibaren uygulamaya konulan alan sınavına dair fen bilimleri öğretmenlerinin bakış açılarına yönelik yapılan bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu araştırmanın amacı; fen bilimleri öğretmenlerinin alan sınavına yönelik görüşlerin incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, nitel araştırma yönteminden fenomenoloji desenine dayalı olarak çalışma yürütülmüştür. Çalışmada alan sınavına girmiş olan öğretmenlerin atanma ve atanmama durumlarına göre katılımcılar belirlenmiştir. Bu kapsamda araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmış, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre; çalışmaya konu olan atanan fen bilimleri öğretmenleri ile atanmayan fen bilimleri öğretmenlerinin alan sınavı hakkında ortak görüşlere sahip oldukları tespit edilmiştir. Yapılan görüşmelerde alan sınavının gerekli olduğu, “Kamu Personeli Seçme Sınavı” sadece alan sınavından oluşursa daha başarılı olacakları ve atanma durumlarına göre bu sınavın onlar açısından olumlu/olumsuz yansımaları belirlenmiştir. Ayrıca, alan sınavında yer alan eğitim sorularında zorlandıkları ve bu kısmı anlatacak kaynak kitapların yetersiz olduklarını savunmuşlardır. Elde edilen sonuçlardan yola çıkılarak önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aksoy, M. ve Karagözoğlu, A. A. (2021). Comparison of teacher and school managers assignment policies between South Korea, Singapore, Japan, Finland and Turkey. Propósitos y Representaciones, 9(SPE1), 851.
  • Aküzüm, C., Demirkol, M., Ekici, Ö. ve Talu, M. (2015). Öğretmen adaylarının KPSS öğretmenlik alan bilgisi sınavına ilişkin görüşleri. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 6(18), 331-344.
  • Arı, E. ve Yılmaz, V. (2015). KPSS hazırlık kursuna devam eden öğretmen adaylarının umutsuzluk düzeyleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(4), 2149-5459.
  • Atav, E. ve Sönmez, S. (2013). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavı (KPSS)’na ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 1, 01-13.
  • Bahar, H. H. (2011). ÖSS puanı ve lisans mezuniyet notunun KPSS 10 puanını yordama gücü. Eğitim ve Bilim, 36(162), 168-181.
  • Baştürk, R. (2007). Kamu Personeli Seçme Sınavına hazırlanan öğretmen adaylarının sınav kaygı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 163-176.
  • Baştürk, R. (2008). Fen ve teknoloji alanı öğretmen adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavı başarılarının yordanması. İlköğretim Online, 7(2), 323-332.
  • Bayrakci, M. ve Karacaoglu, Ö. C. (2020). Determination of learning outcomes of curriculum development in education according to questions in KPSS (Public Personnel Selection Examination) educational sciences test. International Journal of Curriculum and Instruction, 12(2), 507-532.
  • Baysan, S., Ercan, B. ve Öztürk, A. (2013). Türkiye’de öğretmen yetiştirmede istihdam sorunu: sosyal bilgiler öğretmenliği örneği. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, (26), 131-154.
  • Brown, C. S. (2018). Were they ready? An analysis of a teacher performance assessment to determine if perception was matched by reality. Issues in Teacher Education, 27(3), 107-125.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. California: Sage.
  • Çelik, İ. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının ve öğretmenlerinin öğretmenlik alan sınavına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, (67), 163-186.
  • Çimen, O. ve Yılmaz, M. (2011). Biyoloji öğretmen adaylarının KPSS ile ilgili görüşleri. Gümüshane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 2(4), 159-172.
  • Demir, S. B. ve Bütüner, K. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının alan sınavına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2) 113-128.
  • Demiryay, N.ve Balcı, U. (2014). Öğretmenler İçin Alan Bilgisi (ÖABT) Almanca sınavına yönelik almanca öğretmenliği lisans eğitiminin yeterlilik sorunu. Diyalog InterkulturelleZeitschriftFür Germanistik, 2(2), 70-82.
  • Erdem, E. ve Soylu, Y. (2013). Öğretmen adaylarının KPSS ve alan sınavına ilişkin görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 223-236.
  • Eraslan, L. (2006). Öğretmenlik mesleğine girişte kamu personeli seçme sınavı (KPSS) yönteminin değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 1(1), 1-31.
  • Gençay Ö. A., Bolat K., Geri S., Gençay E. ve Koç M. (2020). Beden eğitimi öğretmen adaylarının alan sınavına yönelik kaygı düzeylerinin alan bilgisi bakımından değerlendirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 14(1), 52-62.
  • Gündoğdu, K., Çimen, N. ve Turan, S. (2008). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına kpss ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 35-43.
  • Güven, D. (2010). Profesyonel bir meslek olarak Türkiye’de öğretmenlik. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 27(2), 13-21.
  • Halmatov, M. ve Kızıltaş, E. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının alan sınavı ile ilgili görüşleri. İlkögretim Online, 18(2), 878-892.
  • Karaca, M., Bektaş, O. ve Armağan, F. Ö. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin merkezi sınavlarda sorulmayan fen bilimleri konularına yönelik görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 63-86.
  • Karaer, H., Karaer, F. ve Kartal, E. (2018). Kamu personeli seçme sınavındaki öğretmenlik alan bilgisi testine yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. Erciyes Eğitim Dergisi, 2(2), 40-58.
  • Krefting, L. (1991). Rigor in qualitativeresearch: theassessment of trustworthiness. TheAmericanJournal of OccupationalTheraphy, 45(3), 214- 222.
  • Kuran, K. (2012). Öğretmen adaylarının KPSS kursu veren dershanelere ve KPSS’ye ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 143-157.
  • Küçükgençay N. ve Peker B. (2020). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının ve pedagojik formasyon eğitimi alan matematik öğretmen adaylarının KPSS kaygı düzeylerinin incelenmesi. Türkçe Çalışmaları- Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(6), 4401-4425.
  • Li, D. (2004). Trustworthiness of think-aloudprotocols in thestudy of translationprocess. International Journal of AppliedLinguistics, 14(3),301- 313.
  • Mishra, P. ve Koehler, M. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A frame work for teacher knowledge. TheTeachersCollegeRecord. 108(6), 1017-1054.
  • Merriam, B., S. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Okçu, V. ve Çelik, H. Ç. (2009, Mayıs). Öğretmen adaylarının KPSS' ye ilişkin görüşlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına etkisi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi’nde sunuldu, Çanakkale.
  • ÖSYM, (2013). Kamu personel seçme sınavı (KPSS) kılavuzu, A grubu ve öğretmenlik. Ankara: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi.
  • ÖSYM (2018). 2019 KPSS öğretmenlik alan bilgisi testi konu dağılımı. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2019/KPSS/OABT/konudagilim0102019.pdf adresinden alınmıştır.
  • Özkan, S. ve Bağçeci, B., (2015). KPSS alan bilgisi testinin Türkçe öğretmenliği programı ve özel alan yeterlikleri kapsamında incelenmesi. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish 10(11), 1231-1250.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (Third Edition). California: Sage Publications.
  • Polatcan, M., Öztürk, İ. ve Saylık, A. (2016). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (KPSS) ilişkin görüşleri. Rota Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 126-138.
  • Recepoğlu, E., Akgün, K. ve Aksu S. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının KPSS alan sınavına ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2537-2548.
  • Şahin, Ç., Arcagök, S., Sarıdaş, D. G. ve Demir, M. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmenliği alan sınavına yönelik görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 183-194.
  • Şahin, Ç.ve Demir, F. (2016). Türkçe öğretmen adaylarının Türkçe öğretmenliği alan sınavına yönelik algıları. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(4), 979-992.
  • Şimşek, N. ve Akgün, İ. H. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının KPSS öğretmenlik alan bilgisi sınavına (ÖABS) yönelik görüşleri. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (15), 82-100.
  • Türker, A. (2021). Geography Teachers' Opinions Regarding the Teaching Field Knowledge Test in the Public Personnel Selection Exam. International Education Studies, 14(1), 52-64.
  • Uyulgan, M. A. ve Akkuzu, N. (2015). Öğretmen adaylarının gözünden nitelikli öğretmen seçimi: ortaöğretim fen ve matematik alanları öğretmenliklerinin durumu. Kastomonu Eğitim Dergisi, 23(3), 917-940.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (11. baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık
  • Yüksel, S. (2004, Temmuz). Öğretmen atamalarında merkezi sınav uygulamasının (KPSS) değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultay’ında sunuldu, Malatya.
  • Van Manen, M. (2007). Phenomenology of practice. Phenomenology & Practice, 1(1), 11-30.

Examining the Opinions of Appointed and Unappointed Science Teachers on the Field Exam

Yıl 2022, Cilt: 2022 Sayı: 18, 56 - 80, 30.04.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.979602

Öz

It has been observed that there is no study on the perspectives of science teachers about the field exam, which has been put into practice since 2013 with in the scope of the "Public Personnel Selection Examination". The purpose of this research; The aim of this study is to examine the opinions of science teachers about the field exam. For this purpose, the study was carried out based on the phenomenology design from the qualitative research method. In the study, the participants was determined according to the appointment and nonappointment status of the teachers who took the field exam. In this context, the data of the research were collected through semi-structured interviews. Content analysis was used in the analysis of the data, and validity and reliability studies were carried out. According to the research findings; It has been determined that the assigned science teachers who are the subject of the study and the science teachers who are not appointed have common views about the field exam. In the interviews, it was determined that the field examination is necessary, that they will be more successful if the "Public Personnel Selection Examination" consists only of the field examination, and that this examination has positive/negative reflections for them according to their appointment status. In addition, they argued that they had difficulties in the training questions in the field exam and that the source books to explain this part were insufficient. Suggestions were made based on the results obtained.

Kaynakça

  • Aksoy, M. ve Karagözoğlu, A. A. (2021). Comparison of teacher and school managers assignment policies between South Korea, Singapore, Japan, Finland and Turkey. Propósitos y Representaciones, 9(SPE1), 851.
  • Aküzüm, C., Demirkol, M., Ekici, Ö. ve Talu, M. (2015). Öğretmen adaylarının KPSS öğretmenlik alan bilgisi sınavına ilişkin görüşleri. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 6(18), 331-344.
  • Arı, E. ve Yılmaz, V. (2015). KPSS hazırlık kursuna devam eden öğretmen adaylarının umutsuzluk düzeyleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(4), 2149-5459.
  • Atav, E. ve Sönmez, S. (2013). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavı (KPSS)’na ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 1, 01-13.
  • Bahar, H. H. (2011). ÖSS puanı ve lisans mezuniyet notunun KPSS 10 puanını yordama gücü. Eğitim ve Bilim, 36(162), 168-181.
  • Baştürk, R. (2007). Kamu Personeli Seçme Sınavına hazırlanan öğretmen adaylarının sınav kaygı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 163-176.
  • Baştürk, R. (2008). Fen ve teknoloji alanı öğretmen adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavı başarılarının yordanması. İlköğretim Online, 7(2), 323-332.
  • Bayrakci, M. ve Karacaoglu, Ö. C. (2020). Determination of learning outcomes of curriculum development in education according to questions in KPSS (Public Personnel Selection Examination) educational sciences test. International Journal of Curriculum and Instruction, 12(2), 507-532.
  • Baysan, S., Ercan, B. ve Öztürk, A. (2013). Türkiye’de öğretmen yetiştirmede istihdam sorunu: sosyal bilgiler öğretmenliği örneği. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, (26), 131-154.
  • Brown, C. S. (2018). Were they ready? An analysis of a teacher performance assessment to determine if perception was matched by reality. Issues in Teacher Education, 27(3), 107-125.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. California: Sage.
  • Çelik, İ. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının ve öğretmenlerinin öğretmenlik alan sınavına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, (67), 163-186.
  • Çimen, O. ve Yılmaz, M. (2011). Biyoloji öğretmen adaylarının KPSS ile ilgili görüşleri. Gümüshane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 2(4), 159-172.
  • Demir, S. B. ve Bütüner, K. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının alan sınavına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2) 113-128.
  • Demiryay, N.ve Balcı, U. (2014). Öğretmenler İçin Alan Bilgisi (ÖABT) Almanca sınavına yönelik almanca öğretmenliği lisans eğitiminin yeterlilik sorunu. Diyalog InterkulturelleZeitschriftFür Germanistik, 2(2), 70-82.
  • Erdem, E. ve Soylu, Y. (2013). Öğretmen adaylarının KPSS ve alan sınavına ilişkin görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 223-236.
  • Eraslan, L. (2006). Öğretmenlik mesleğine girişte kamu personeli seçme sınavı (KPSS) yönteminin değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 1(1), 1-31.
  • Gençay Ö. A., Bolat K., Geri S., Gençay E. ve Koç M. (2020). Beden eğitimi öğretmen adaylarının alan sınavına yönelik kaygı düzeylerinin alan bilgisi bakımından değerlendirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 14(1), 52-62.
  • Gündoğdu, K., Çimen, N. ve Turan, S. (2008). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına kpss ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 35-43.
  • Güven, D. (2010). Profesyonel bir meslek olarak Türkiye’de öğretmenlik. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 27(2), 13-21.
  • Halmatov, M. ve Kızıltaş, E. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının alan sınavı ile ilgili görüşleri. İlkögretim Online, 18(2), 878-892.
  • Karaca, M., Bektaş, O. ve Armağan, F. Ö. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin merkezi sınavlarda sorulmayan fen bilimleri konularına yönelik görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 63-86.
  • Karaer, H., Karaer, F. ve Kartal, E. (2018). Kamu personeli seçme sınavındaki öğretmenlik alan bilgisi testine yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. Erciyes Eğitim Dergisi, 2(2), 40-58.
  • Krefting, L. (1991). Rigor in qualitativeresearch: theassessment of trustworthiness. TheAmericanJournal of OccupationalTheraphy, 45(3), 214- 222.
  • Kuran, K. (2012). Öğretmen adaylarının KPSS kursu veren dershanelere ve KPSS’ye ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 143-157.
  • Küçükgençay N. ve Peker B. (2020). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının ve pedagojik formasyon eğitimi alan matematik öğretmen adaylarının KPSS kaygı düzeylerinin incelenmesi. Türkçe Çalışmaları- Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(6), 4401-4425.
  • Li, D. (2004). Trustworthiness of think-aloudprotocols in thestudy of translationprocess. International Journal of AppliedLinguistics, 14(3),301- 313.
  • Mishra, P. ve Koehler, M. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A frame work for teacher knowledge. TheTeachersCollegeRecord. 108(6), 1017-1054.
  • Merriam, B., S. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Okçu, V. ve Çelik, H. Ç. (2009, Mayıs). Öğretmen adaylarının KPSS' ye ilişkin görüşlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına etkisi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi’nde sunuldu, Çanakkale.
  • ÖSYM, (2013). Kamu personel seçme sınavı (KPSS) kılavuzu, A grubu ve öğretmenlik. Ankara: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi.
  • ÖSYM (2018). 2019 KPSS öğretmenlik alan bilgisi testi konu dağılımı. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2019/KPSS/OABT/konudagilim0102019.pdf adresinden alınmıştır.
  • Özkan, S. ve Bağçeci, B., (2015). KPSS alan bilgisi testinin Türkçe öğretmenliği programı ve özel alan yeterlikleri kapsamında incelenmesi. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish 10(11), 1231-1250.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (Third Edition). California: Sage Publications.
  • Polatcan, M., Öztürk, İ. ve Saylık, A. (2016). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (KPSS) ilişkin görüşleri. Rota Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 126-138.
  • Recepoğlu, E., Akgün, K. ve Aksu S. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının KPSS alan sınavına ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2537-2548.
  • Şahin, Ç., Arcagök, S., Sarıdaş, D. G. ve Demir, M. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmenliği alan sınavına yönelik görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 183-194.
  • Şahin, Ç.ve Demir, F. (2016). Türkçe öğretmen adaylarının Türkçe öğretmenliği alan sınavına yönelik algıları. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(4), 979-992.
  • Şimşek, N. ve Akgün, İ. H. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının KPSS öğretmenlik alan bilgisi sınavına (ÖABS) yönelik görüşleri. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (15), 82-100.
  • Türker, A. (2021). Geography Teachers' Opinions Regarding the Teaching Field Knowledge Test in the Public Personnel Selection Exam. International Education Studies, 14(1), 52-64.
  • Uyulgan, M. A. ve Akkuzu, N. (2015). Öğretmen adaylarının gözünden nitelikli öğretmen seçimi: ortaöğretim fen ve matematik alanları öğretmenliklerinin durumu. Kastomonu Eğitim Dergisi, 23(3), 917-940.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (11. baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık
  • Yüksel, S. (2004, Temmuz). Öğretmen atamalarında merkezi sınav uygulamasının (KPSS) değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultay’ında sunuldu, Malatya.
  • Van Manen, M. (2007). Phenomenology of practice. Phenomenology & Practice, 1(1), 11-30.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eda Oğuztekin 0000-0003-1773-6383

Oktay Bektas 0000-0002-2562-2864

Melek Karaca 0000-0002-6957-5932

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 6 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 11 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2022 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Oğuztekin, E., Bektas, O., & Karaca, M. (2022). Atanan ve Atanamayan Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Alan Sınavına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. International Journal of Turkish Education Sciences, 2022(18), 56-80. https://doi.org/10.46778/goputeb.979602