Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kırsal Alanda Görev Yapmakta Olan Sınıf Öğretmenlerinin Teknolojik Okuryazarlıklarının İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 2022 Sayı: 19, 303 - 319, 30.10.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.1084315

Öz

21. yüzyılda teknoloji büyük bir hız ve değişimle ilerlemektedir. Çağımız bireylerinin bu hıza adapta olabilmesinin en önemli koşullarından biri de teknoloji kullanma becerisine sahip olmalarıdır. Gelecek nesilleri eğiten öğretmenlerin sahip oldukları bilgi ve becerinin tespit edilmesi yapılacak çalışmalara yön vermesi açısından önem arz etmektedir. Ayrıca teknoloji okuryazarlık seviyelerinin bulunulan bölge ile ilgili olup olmadığı ve kırsal alanda görev yapan sınıf öğretmenlerinin teknolojik okur-yazarlık seviyelerinin birden fazla değişkene göre incelenmesi araştırmanın temel problemini oluşturmaktadır. Araştırmamda genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını İç Anadolu’da yer alan bir ilin merkez ilçesinin 15 kırsal yerleşim yerinde çalışan 201 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından oluşturulmuş bireysel bilgi formu ve Kolburan Geçer ve Dağ (2010) tarafından geliştirilmiş Bilgisayar Okur-Yazarlığı ölçeğinden faydalanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde cinsiyet, bilgisayar kursu ve Web 2.0 araçları ile ilgili eğitim alma değişkenleri için bağımsız örneklem t testi, öğrenim durumu ve mesleki kıdem değişkenleri için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma neticesinde, sınıf öğretmenlerinin teknoloji okuryazarlık seviyelerinin öğrenim durumuna, cinsiyete, Web 2.0 araçları ile ilgili eğitim alma durumuna göre anlamlı farklılık gösterdiği, mesleki kıdeme ve bilgisayar kursuna katılma durumuna göre anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. 201 kişiye uygulanan anket sonucunda öğretmenlerin 85'inin eğitim ortamında Web 2.0 araçlarını kullanmadığı tespit edilmiştir. Çalışmanın sonucunda, eğitim teknolojilerinden daha fazla öğretmenin yararlanması ve kullanması için hizmet içi seminerlerin, kursların verilmesi ve teknolojik alt yapı olanaklarını geliştirilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akgül, F., Küpeli, E. ve Kır, İ. (2015). Sınıf öğretmenlerinin bilgisayar okuryazarlığı düzeylerinin belirlenmesi. Kahramanmaraş ili örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 14(55), 207-219.
  • Aksoy, H.H. (2003). Uluslararası karşılaştırma ölçütlerinin kullanımı ve Türkiye. Eğitim Bilim Toplum 1(1), 51-60.
  • Altun, A. (2003). Öğretmen adaylarının bilişsel stilleri ile bilgisayara yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. The Turkish Online Journal of Educational Technology 2(1), 9-16.
  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33.
  • Atalay, N. ve Anagün, Ş. S. (2014). Kırsal alanlarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımına ilişkin görüşleri. Journal of Qualitative Research in Education, 2(3), 9-27. DOI: 10.14689/issn.2148-2624.1.2c3s1m
  • Aydın, F. (2009). Teknolojinin doğasına yönelik fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşlerinin ve kavramlarının gelişimi ve öğretimde ikilemlerin etkililiği. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, F. ve Silik, Y. (2018). Teknoloji okuryazarlığı: tarihsel bir betimleme. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 107-126.
  • Bektaş, C. ve Semerci, Ç. (2008). İlköğretim okullarında bilgisayar derslerine ilişkin öğretmen görüşleri (Elazığ ili örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 195‐210.
  • Bhattacherjee, A. ve Premkumar, G. (2004). Understanding changes in belief and attitude toward information technology usage: A theoretical model and longitudinal test. MIS Quarterly, 28(2) 351-370.
  • Bybee, R.W. (2000). Achieving technological literacy: A national imperative. Technology and Engineering Teacher, 60(1), 23.
  • Dinesha, H.A. ve Agrawal, V. K. (2011). Advanced technologies and tools for Indian rural school education system. International Journal of Computer Applications, 36(10), 54-60.
  • Döş, İ. ve Sağır, M. (2013). Birleştirilmiş sınıflı ilkokulların yönetim sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 237-250.
  • Gagel, C. W. (1997). Literacy and technology: Reflections and insights for technological literacy. Journal of Industrial Teacher Education, 34(3), 6–34.
  • Geçer, A. K. ve Dağ, F. (2010). Bilgisayar okur-yazarlık düzeylerinin belirlenmesi: Kocaeli Üniversitesi örneği. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 20-44.
  • Genç, Z. (2010). Web 2.0 yeniliklerinin eğitimde kullanımı: Bir Facebook eğitim uygulama örneği. Akademik Bilişim, 10, 10-12.
  • Gerçek, C., Köseoğlu, P., Yılmaz, M. ve Soran, H. (2006). Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 30, 130-139.
  • Govender, D. ve Govender, I. (2009). The relationship between information and communications technology (ICT) integration and teachers' self-efficacy beliefs about ICT. Education as Change, 13(1), 153-165.
  • Güneş, A.M. ve Buluç, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımları ve öz yeterlilik inançları arasındaki ilişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 94-113.
  • International Technology Education Association [ITEA] (2000), Technology for all American project; standards for technological literacy: content for the study of technology, Reston, Virginia.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum düzeyi ile mesleğe yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Kolburan-Geçer, A. ve Gökdaş, İ. (2014). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanma durumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 89-112.
  • Konan, N. (2010). Computer literacy levels of teachers. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2010), 2567-2571.
  • Köseoğlu, P., Yılmaz, M., Gerçek, C. ve Soran, H. (2007) Bilgisayar kursunun bilgisayara yönelik başarı, tutum ve öz-yeterlik inançları üzerine etkisi. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 203-209
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2004). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (4-5.sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006).Programların geliştirilmesini gerekli kılan nedenler. http://programlar.meb.gov.tr/prog_giris/prog_giris_1.html adresinden 12 alınmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009). Lifelong learning strategy document. ministry of education. Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2011). Öğretmenlik mesleği genel yeterlilikleri. http://otmg.meb.gov.tr/YetGenel.html adresinden alınmıştır.
  • Mishra, P. ve Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A new framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Özbek, Y. (2020). Sınıf öğretmenlerinin dijital içerik ve teknolojiyi kullanma becerileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Öztürk, E. (2019). İlkokul öğretmenlerinin derslerinde dijital içeriklerden yararlanma durumları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Safa, B.S. (2019). Sınıf öğretmenlerinin eğitim teknolojileri kullanım düzeylerinin bireysel yenilikçilik özellikleri açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Söyler, O., Oral, O., Kalpakçıoğlu, H., Çakır, M. ve Çakır, E. (2018). Mesleki yükseköğretimde teknoloji okuryazarlığı düzeyinin belirlenmesi üzerine bir araştırıma; İSTE İskenderun MYO örneği. Mesleki Bilimler Dergisi, 7(1), 10-17.
  • Seferoğlu, S.S. (2004). Teacher qualifications and professional development. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Seferoğlu, S.S., Akbıyık, C. ve Bulut, M. (2008). İlköğretim öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının bilgisayarların öğretme/öğrenme sürecinde kullanımı ile ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 273-283.
  • Tatlı, Z. ve Akbulut, H. İ. (2017). Öğretmen adaylarının alanda teknoloji kullanımına yönelik yeterlilikleri. Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 31-55.
  • Tella, A., Tella, A., Toyobo, O. M., Adika, L. O. ve Adeyinka, A. A. (2007). An assessment of secondary school teachers uses of ICTs: Implications for further development of ICT's use in Nigerian Secondary Schools. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 6(3), 5-17.
  • Usta, E. ve Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1335-1349.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Investigation of Technological Literacy of Classroom Teachers Working in Rural Areas

Yıl 2022, Cilt: 2022 Sayı: 19, 303 - 319, 30.10.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.1084315

Öz

The aim of this research is to examine the technological literacy levels of classroom teachers working in rural areas according to more than one variable. In the 21st century, technology is advancing with a great speed and change. The first condition for the individuals of our age to be able to adapt to this speed is to have the ability to use technology. In my research, the technological literacy rates of our teachers who train and develop our future generations and the factors affecting this situation were examined. In my research, a general scanning model was used. The participants of the research are 201 classroom teachers working in rural areas in the central district of Tokat province. Classroom teachers working in 15 rural settlements in the central province of Tokat constitute the participants of the research. The data in the research is an individual information form created by the researcher himself and the Computer Reader developed by Kolburan Geçer & Dağ (2010). -It was obtained by using the authorship scale. In the analysis of the data, independent sample t-test for percentage, arithmetic mean, gender, course, frequency variables, and one-way analysis of variance (ANOVA) for the variables of education status and professional seniority were used. It has been determined that there is a significant difference according to education status, gender, education about Web 2.0 tools, and there is no significant difference according to professional seniority and participation in computer courses. As a result, it has been determined that 85 of the teachers do not use web2.0 tools in the educational environment. According to the survey data, it has been concluded that using educational technologies increases the quality of education. In-service seminars and courses can be given for more teachers to benefit and use educational technologies.

Kaynakça

  • Akgül, F., Küpeli, E. ve Kır, İ. (2015). Sınıf öğretmenlerinin bilgisayar okuryazarlığı düzeylerinin belirlenmesi. Kahramanmaraş ili örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 14(55), 207-219.
  • Aksoy, H.H. (2003). Uluslararası karşılaştırma ölçütlerinin kullanımı ve Türkiye. Eğitim Bilim Toplum 1(1), 51-60.
  • Altun, A. (2003). Öğretmen adaylarının bilişsel stilleri ile bilgisayara yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. The Turkish Online Journal of Educational Technology 2(1), 9-16.
  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33.
  • Atalay, N. ve Anagün, Ş. S. (2014). Kırsal alanlarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımına ilişkin görüşleri. Journal of Qualitative Research in Education, 2(3), 9-27. DOI: 10.14689/issn.2148-2624.1.2c3s1m
  • Aydın, F. (2009). Teknolojinin doğasına yönelik fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşlerinin ve kavramlarının gelişimi ve öğretimde ikilemlerin etkililiği. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, F. ve Silik, Y. (2018). Teknoloji okuryazarlığı: tarihsel bir betimleme. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 107-126.
  • Bektaş, C. ve Semerci, Ç. (2008). İlköğretim okullarında bilgisayar derslerine ilişkin öğretmen görüşleri (Elazığ ili örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 195‐210.
  • Bhattacherjee, A. ve Premkumar, G. (2004). Understanding changes in belief and attitude toward information technology usage: A theoretical model and longitudinal test. MIS Quarterly, 28(2) 351-370.
  • Bybee, R.W. (2000). Achieving technological literacy: A national imperative. Technology and Engineering Teacher, 60(1), 23.
  • Dinesha, H.A. ve Agrawal, V. K. (2011). Advanced technologies and tools for Indian rural school education system. International Journal of Computer Applications, 36(10), 54-60.
  • Döş, İ. ve Sağır, M. (2013). Birleştirilmiş sınıflı ilkokulların yönetim sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 237-250.
  • Gagel, C. W. (1997). Literacy and technology: Reflections and insights for technological literacy. Journal of Industrial Teacher Education, 34(3), 6–34.
  • Geçer, A. K. ve Dağ, F. (2010). Bilgisayar okur-yazarlık düzeylerinin belirlenmesi: Kocaeli Üniversitesi örneği. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 20-44.
  • Genç, Z. (2010). Web 2.0 yeniliklerinin eğitimde kullanımı: Bir Facebook eğitim uygulama örneği. Akademik Bilişim, 10, 10-12.
  • Gerçek, C., Köseoğlu, P., Yılmaz, M. ve Soran, H. (2006). Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 30, 130-139.
  • Govender, D. ve Govender, I. (2009). The relationship between information and communications technology (ICT) integration and teachers' self-efficacy beliefs about ICT. Education as Change, 13(1), 153-165.
  • Güneş, A.M. ve Buluç, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımları ve öz yeterlilik inançları arasındaki ilişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 94-113.
  • International Technology Education Association [ITEA] (2000), Technology for all American project; standards for technological literacy: content for the study of technology, Reston, Virginia.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum düzeyi ile mesleğe yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Kolburan-Geçer, A. ve Gökdaş, İ. (2014). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanma durumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 89-112.
  • Konan, N. (2010). Computer literacy levels of teachers. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2010), 2567-2571.
  • Köseoğlu, P., Yılmaz, M., Gerçek, C. ve Soran, H. (2007) Bilgisayar kursunun bilgisayara yönelik başarı, tutum ve öz-yeterlik inançları üzerine etkisi. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 203-209
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2004). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (4-5.sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006).Programların geliştirilmesini gerekli kılan nedenler. http://programlar.meb.gov.tr/prog_giris/prog_giris_1.html adresinden 12 alınmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009). Lifelong learning strategy document. ministry of education. Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2011). Öğretmenlik mesleği genel yeterlilikleri. http://otmg.meb.gov.tr/YetGenel.html adresinden alınmıştır.
  • Mishra, P. ve Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A new framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Özbek, Y. (2020). Sınıf öğretmenlerinin dijital içerik ve teknolojiyi kullanma becerileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Öztürk, E. (2019). İlkokul öğretmenlerinin derslerinde dijital içeriklerden yararlanma durumları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Safa, B.S. (2019). Sınıf öğretmenlerinin eğitim teknolojileri kullanım düzeylerinin bireysel yenilikçilik özellikleri açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Söyler, O., Oral, O., Kalpakçıoğlu, H., Çakır, M. ve Çakır, E. (2018). Mesleki yükseköğretimde teknoloji okuryazarlığı düzeyinin belirlenmesi üzerine bir araştırıma; İSTE İskenderun MYO örneği. Mesleki Bilimler Dergisi, 7(1), 10-17.
  • Seferoğlu, S.S. (2004). Teacher qualifications and professional development. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Seferoğlu, S.S., Akbıyık, C. ve Bulut, M. (2008). İlköğretim öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının bilgisayarların öğretme/öğrenme sürecinde kullanımı ile ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 273-283.
  • Tatlı, Z. ve Akbulut, H. İ. (2017). Öğretmen adaylarının alanda teknoloji kullanımına yönelik yeterlilikleri. Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 31-55.
  • Tella, A., Tella, A., Toyobo, O. M., Adika, L. O. ve Adeyinka, A. A. (2007). An assessment of secondary school teachers uses of ICTs: Implications for further development of ICT's use in Nigerian Secondary Schools. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 6(3), 5-17.
  • Usta, E. ve Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1335-1349.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Neslihan Tuzcuoğlu 0000-0002-7027-2998

Gamze Hastürk 0000-0002-8495-560X

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 7 Mart 2022
Kabul Tarihi 22 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2022 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Tuzcuoğlu, N., & Hastürk, G. (2022). Kırsal Alanda Görev Yapmakta Olan Sınıf Öğretmenlerinin Teknolojik Okuryazarlıklarının İncelenmesi. International Journal of Turkish Education Sciences, 2022(19), 303-319. https://doi.org/10.46778/goputeb.1084315