Yirminci yüzyılın sonlarında kullanımı artan kariyer planlama, çok sayıda faktörü bünyesinde barındıran bir kavramdır. Kariyer kavramını ve kariyer planlamasının önemini anlamak için 2020 yılından itibaren Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi tarafından Kariyer Uygulama ve Araştırma Merkezleri koordinasyonunda üniversitelerimizin müfredatına Kariyer Planlama Dersi dâhil edilmiştir. Bu ders kapsamında, ilköğretim fen ve matematik öğretmen adaylarıyla, ihtiyaç duyulan beceriler ve 21. yüzyıl becerileri ele alınmakta, sektörün ihtiyaç duyduğu beceriler konusunda öğretmenlere eğitim verilmesi gerekmektedir. Bu nedenle bu çalışmada, 2020-2021, 2021-2022 ve 2022-2023 eğitim öğretim yıllarında Kariyer Planlama Dersi alan ilköğretim fen ve matematik öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl Becerileri öz yeterlilik algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, araştırmanın verilerini elde etmek için 21. Yüzyıl Becerileri öz yeterlilik algısı ölçeği kullanılmıştır. Çalışma 3 yıl sürdüğü için çalışma, kesitsel bir yaklaşımla yürütülmüştür. Öğrencilerin yaşam ve kariyer becerileri algılarının üniversitede okurken değil, mezuniyete yaklaştıkça arttığı belirlenmiştir. Özel okullarda aranan öğretmen yeterlilikleri araştırılıp sunulduğunda, öğretmen adaylarının öğrenme ve yenilik becerileri algılarının iyileştiği ve bazı becerilerini geliştirmeleri gerektiğini fark ettikleri söylenebilir.
Kariyer Planlama 21. Yüzyıl Becerileri İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmen Adayları İlköğretim Matematik Öğretmen Adayları Kesitsel Çalışma
Bu çalışma için etik kurul onayı Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu'nun 321633 sayılı yazı ile 01.08.2023 tarihinde alınmıştır.
With its increasing use in the late twentieth century, career planning is a concept that includes too many factors. To understand the concept of career and the importance of career planning, the Career Planning Course has been included in the curriculum of our universities by the Presidency of the Republic of Türkiye Human Resources Office since 2020 under the coordination of Career Application and Research Centers. In this course, with primary science and mathematics teacher candidates, the required skills and 21st-century skills are discussed, and the skills teachers should be trained for needed by the sector. Therefore, this study aimed to determine primary science and mathematics teacher candidates’ 21st Century Skills self-efficacy perceptions who took the Career Planning Course in the 2020-2021, 2021-2022, and 2022-2023 academic years. For this purpose, the 21st Century Skills Self-Efficacy Perception Scale was used to obtain the data for the study. Since the study lasted 3 years, the study was carried out using a cross-sectional study. It has been determined that students’ perceptions of Life & Career Skills increase as they approach graduation. It can be said that when the teacher qualifications required in private schools were researched and presented, teacher candidates’ perceptions of their Learning and innovation Skills were improved, and they realized that they needed to improve some of their skills.
Career Planning 21st Century Skills Primary Science Teacher Candidates Primary Mathematics Teacher Candidates Cross-Sectional Study
Ethics committee approval for this study was received from Tokat Gaziosmanpaşa University Social Sciences Research Ethics Committee with letter numbered 321633 on 01.08.2023.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Matematik Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 18 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 28 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 3 Temmuz 2024 |
| Kabul Tarihi | 25 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 3 |