Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KPSS İŞLETME ALAN BİLGİSİ TESTİNDE YER ALAN PAZARLAMA BİLİMİ İLE İLİŞKİLİ SORULARIN İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 69 - 97, 30.06.2022
https://doi.org/10.46849/guiibd.1099948

Öz

Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) 18.03.2002 tarihli ve 3975 Sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe giren ve ilk defa kamu hizmeti ve görevlerine atanacakların seçimi amacıyla oluşturulan, ilk olarak 2002 tarihi itibari ile Türkiye’de uygulanmaya başlanan sınav olarak bilinmektedir. Bu çalışmanın temel amacı; KPSS içerisinde yer alan pazarlama bilimi ile ilişkili soruların değerlendirilerek, alana ilişkin çıkarımların gerçekleştirilmesidir. Ayrıca, işletme alan puanı hesaplanması sürecinde pazarlama sorularının da etkili olması ile sadece işletme alan mezunlarının değil işletme puan türünde tercih gerçekleştirmek isteyen tüm adaylar açısından değerli bilgiler sunma potansiyeli de taşımaktadır. Betimsel bir tarama modeli olarak doküman analizi yardımı ile 2006-2018 yılları arasındaki Kamu Personeli Seçme Sınavında pazarlama bilimi kapsamında değerlendirilen 101 adet soru incelenmiş olup; çalışma sonucunda; pazarlama bilimi ile ilişkili soruların pazarlama karması, stratejik pazarlama, tüketici davranışları, hizmet pazarlaması, pazarlama kavramı, uluslararası pazarlama, örgütsel pazarlama, pazarlama çevresi, pazarlama araştırmaları, marka yönetimi, pazarlama çeşitleri, pazar ölçümlemesi, e-pazarlama, perakendecilik ve pazarlama bilgi sistemleri konuları içeriğinde oluşturulduğu; sınavlarda yer alan soruların 75’inin, diğer bir anlamda soru toplamının %74,22’sinin, pazarlama karması, stratejik pazarlama, tüketici davranışları ve hizmet pazarlaması konularına yönelik olduğu tespit edilmiştir. Pazarlama alt alanları açısından en yüksek frekans değerlerine sahip pazarlama konuları ise; büyüme stratejileri, hizmetlerin özellikleri ve bölümlendirme stratejileri elde edilen bulgular arasındadır.

Kaynakça

  • Atav, E., Sönmez, S. (2013). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavı (KPSS)’na ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2013(1), 1-13.
  • Aytuğ, S., Özgüven, N. (2012). Pazarlama Yönetimi, Detay Yayıncılık.
  • Bahar, H. H. (2006). KPSS puanlarının akademik başarı ve cinsiyet açısından değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 31(140).
  • Bahar, H. H. (2011). ÖSS puanı ve lisans mezuniyet notunun KPSS 10 puanını yordama gücü. Eğitim ve Bilim, 36(162): 168-181.
  • Başkan, Z., Alev, N. (2010). Kamu Personeli Seçme Sınavında (Kpss) Çıkan Soruların Öğretmenlik Meslek Derslerine Göre Kapsam Geçerliği. HAYEF Journal of Education, 6 (1): 29-49.
  • Baştürk, R. (2007). Kamu personeli seçme sınavına hazırlanan öğretmen adaylarının sınav kaygı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 17(2):163- 176.
  • Biesta, G. (2015). What is education for? On good education, teacher judgement, and educational professionalism. European Journal of education, 50(1), 75-87.
  • Coşkun, M. & Kartal, F. (2020). KPSS’ de Çıkan Coğrafya Alan Bilgisi Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi, Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11 (2): 625-642.
  • Epçaçan, C. (2016). Öğretmen Adaylarının Kpss ve Öğretmenlik Atamaları Hakkındaki Görüşleri. Electronic Turkish Studies, 11(3): 1065-1090.
  • Eraslan, L. (2011). Öğretmenlik mesleğine girişte kamu personeli seçme sınavı (KPSS) yönteminin değerlendirilmesi. Journal of Human Sciences, 8(1): 1-31.
  • Erdem, E., & Soylu, Y. (2013). Öğretmen adaylarının KPSS ve alan sınavına ilişkin görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 223-236.
  • Guiltinan, J.P., Paul, G.W., & Madden, T.J. (1997). Marketing Management, Strategies and Programs, Sixth Edition, Mc Graw Hill.
  • Gündoğdu, K., Çimen, N., & Turan, S. (2008). Öğretmen adaylarinin kamu personeli seçme sinavina KPSS ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2): 35-43.
  • GÜVEN, S., & Gizem, DAK. (2017). Öğretmen adaylarının Kamu Personel Seçme Sınavına (KPSS) ilişkin oluşturdukları görsel metaforlar. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 8(15): 2-16.
  • Kablan, Z. (2010). Akademik mezuniyet ortalama puanı ile KPSS başarı puanı arasındaki ilişki. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2): 451-470. Karaca, E. (2011). Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavı’na (KPSS) Yönelik Tutumları. Akademik Bakış Dergisi, (23): 1-18. Karadüz, A. (2009). Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme uygulamalarının “yapılandırmacı öğrenme” kavramı bağlamında eleştirisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1): 189-210.
  • Karaer, H. (2019). Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Soru Analizi (KPSS/ÖABT- Analitik Kimyayla ilişkili Sorular). Kastamonu Eğitim Dergisi, 27 (6), 2583-2596.
  • Karataş, S., & Güleş, H. (2013). Öğretmen atamalarında esas alınan merkezi sınavın (KPSS) öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(1), 102-119.
  • Keleş, E., Çepni, S. (2006). Beyin ve öğrenme. Journal of Turkish Science Education, 3(2), 66-82.
  • Kuran, K. (2013). Öğretmen Adaylarının Kpss Kursu Veren Dersanelere ve Kpss’ye İlişkin Görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (18): 143-157.
  • Memduhoğlu, H. B., & Kayan, M. F. (2017). Öğretmen seçme ve atama uygulaması olarak kamu personeli seçme sınavına (KPSS) ilişkin öğretmen adaylarının algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1259-1288.
  • Mucuk, İ. (2006). Pazarlama İlkeleri, Geliştirilmiş 17. Baskı, Türkmen Kitabevi.
  • Odabaşı, Y., Barış, G. (2011). Tüketici Davranışı, Mediacat Akademi, 11. Baskı.
  • ÖSYM (2022). https://www.osym.gov.tr/TR,15071/kpss-cikmis-sorular.html adresinden edinilmiştir.
  • Özay Köse, E., Diken, E. H., Gül, Ş. (2017). Biyoloji Öğretmen Adaylarındaki Tükenmişlik ve KPSS Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 37(3): 991-1012.
  • Özkan, R., Pektaş, A. G. S. (2011). Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Başarı Notları ile Kpss Puanları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma (Eğitim Fakültesi Örneği). Türklük Bilimi Araştırmaları, (30), 269-281.
  • Sözen, E., Türksever, Ö. (2019). Kpss Coğrafya Öğretmenlik Alan Bilgisi Testi (ÖABT) Soru Dağılımlarının İncelenmesi. Turkish Journal of Social Research/Turkiye Sosyal Arastirmalar Dergisi, 23: 73-84.
  • Tek, Ö.B.T, Özgül, E. (2013) Modern Pazarlama İlkeleri, Birleşik Matbaacılık, İzmir.
  • TDK (2022), Türk Dil Kurumu, https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 17/03/2022.
  • Tokol, T. (2007). Pazarlama Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 10 Baskı.
  • Tösten, R. (2012). İlköğretim Öğretmenlerinin Kamu Personeli Seçme Sınavına Kpss Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi Kars İli Örneği. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (7): 109-123.
  • Ulakbim (2022). confluence.ulakbim.gov.tr/pages/viewpage.action?pageId=100433973 adresinden edinilmiştir.
  • Yiğit, N., Alev, N. (2015). KPSS Öğretmenlik Alan Bilgisi Sınavı Fizik Öğretmenliği Sorularının Özel Alan Yeterlikleri Açısından İncelenmesi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 4 (1): 13-18.

EXAMINING THE MARKETING RELATED QUESTIONS IN THE KPSS BUSINESS ADMINISTRATION FIELD TEST

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 69 - 97, 30.06.2022
https://doi.org/10.46849/guiibd.1099948

Öz

The Public Personnel Selection Examination (KPSS) which came into force with the decision of the Council of Ministers dated 18/03/2002 and numbered 3975, and was created for the first time for the selection of those who will be appointed to public service and duties, and was first implemented in Turkey as of 2002. The main purpose of this study is to evaluate the questions related to marketing science in the KPSS and to make inferences about the field. In addition, being effective in the calculation of the business field score, marketing questions have the potential to provide valuable information not only for business graduates but also for all individuals who want to make a choice in the business score type. With the help of document analysis as a descriptive scanning model, 101 questions evaluated within the scope of marketing science in the KPSS exams between 2006-2018 and as a result of the study, the questions related to marketing science were marketing mix, strategic marketing, consumer behavior, service marketing, marketing concept, international marketing, organizational marketing, marketing environment, marketing research, brand management, marketing types, market measurement, e-marketing, retailing and marketing information systems; It has been determined that 75 of the questions in the exams, in other words 74.22% of the total questions, are about marketing mix, strategic marketing, consumer behavior and service marketing. Marketing subjects with the highest frequency values in terms of marketing sub-fields are; growth strategies, characteristics of services and segmentation strategies.

Kaynakça

  • Atav, E., Sönmez, S. (2013). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavı (KPSS)’na ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2013(1), 1-13.
  • Aytuğ, S., Özgüven, N. (2012). Pazarlama Yönetimi, Detay Yayıncılık.
  • Bahar, H. H. (2006). KPSS puanlarının akademik başarı ve cinsiyet açısından değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 31(140).
  • Bahar, H. H. (2011). ÖSS puanı ve lisans mezuniyet notunun KPSS 10 puanını yordama gücü. Eğitim ve Bilim, 36(162): 168-181.
  • Başkan, Z., Alev, N. (2010). Kamu Personeli Seçme Sınavında (Kpss) Çıkan Soruların Öğretmenlik Meslek Derslerine Göre Kapsam Geçerliği. HAYEF Journal of Education, 6 (1): 29-49.
  • Baştürk, R. (2007). Kamu personeli seçme sınavına hazırlanan öğretmen adaylarının sınav kaygı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 17(2):163- 176.
  • Biesta, G. (2015). What is education for? On good education, teacher judgement, and educational professionalism. European Journal of education, 50(1), 75-87.
  • Coşkun, M. & Kartal, F. (2020). KPSS’ de Çıkan Coğrafya Alan Bilgisi Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi, Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11 (2): 625-642.
  • Epçaçan, C. (2016). Öğretmen Adaylarının Kpss ve Öğretmenlik Atamaları Hakkındaki Görüşleri. Electronic Turkish Studies, 11(3): 1065-1090.
  • Eraslan, L. (2011). Öğretmenlik mesleğine girişte kamu personeli seçme sınavı (KPSS) yönteminin değerlendirilmesi. Journal of Human Sciences, 8(1): 1-31.
  • Erdem, E., & Soylu, Y. (2013). Öğretmen adaylarının KPSS ve alan sınavına ilişkin görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 223-236.
  • Guiltinan, J.P., Paul, G.W., & Madden, T.J. (1997). Marketing Management, Strategies and Programs, Sixth Edition, Mc Graw Hill.
  • Gündoğdu, K., Çimen, N., & Turan, S. (2008). Öğretmen adaylarinin kamu personeli seçme sinavina KPSS ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2): 35-43.
  • GÜVEN, S., & Gizem, DAK. (2017). Öğretmen adaylarının Kamu Personel Seçme Sınavına (KPSS) ilişkin oluşturdukları görsel metaforlar. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 8(15): 2-16.
  • Kablan, Z. (2010). Akademik mezuniyet ortalama puanı ile KPSS başarı puanı arasındaki ilişki. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2): 451-470. Karaca, E. (2011). Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavı’na (KPSS) Yönelik Tutumları. Akademik Bakış Dergisi, (23): 1-18. Karadüz, A. (2009). Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme uygulamalarının “yapılandırmacı öğrenme” kavramı bağlamında eleştirisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1): 189-210.
  • Karaer, H. (2019). Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Soru Analizi (KPSS/ÖABT- Analitik Kimyayla ilişkili Sorular). Kastamonu Eğitim Dergisi, 27 (6), 2583-2596.
  • Karataş, S., & Güleş, H. (2013). Öğretmen atamalarında esas alınan merkezi sınavın (KPSS) öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(1), 102-119.
  • Keleş, E., Çepni, S. (2006). Beyin ve öğrenme. Journal of Turkish Science Education, 3(2), 66-82.
  • Kuran, K. (2013). Öğretmen Adaylarının Kpss Kursu Veren Dersanelere ve Kpss’ye İlişkin Görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (18): 143-157.
  • Memduhoğlu, H. B., & Kayan, M. F. (2017). Öğretmen seçme ve atama uygulaması olarak kamu personeli seçme sınavına (KPSS) ilişkin öğretmen adaylarının algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1259-1288.
  • Mucuk, İ. (2006). Pazarlama İlkeleri, Geliştirilmiş 17. Baskı, Türkmen Kitabevi.
  • Odabaşı, Y., Barış, G. (2011). Tüketici Davranışı, Mediacat Akademi, 11. Baskı.
  • ÖSYM (2022). https://www.osym.gov.tr/TR,15071/kpss-cikmis-sorular.html adresinden edinilmiştir.
  • Özay Köse, E., Diken, E. H., Gül, Ş. (2017). Biyoloji Öğretmen Adaylarındaki Tükenmişlik ve KPSS Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 37(3): 991-1012.
  • Özkan, R., Pektaş, A. G. S. (2011). Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Başarı Notları ile Kpss Puanları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma (Eğitim Fakültesi Örneği). Türklük Bilimi Araştırmaları, (30), 269-281.
  • Sözen, E., Türksever, Ö. (2019). Kpss Coğrafya Öğretmenlik Alan Bilgisi Testi (ÖABT) Soru Dağılımlarının İncelenmesi. Turkish Journal of Social Research/Turkiye Sosyal Arastirmalar Dergisi, 23: 73-84.
  • Tek, Ö.B.T, Özgül, E. (2013) Modern Pazarlama İlkeleri, Birleşik Matbaacılık, İzmir.
  • TDK (2022), Türk Dil Kurumu, https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 17/03/2022.
  • Tokol, T. (2007). Pazarlama Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 10 Baskı.
  • Tösten, R. (2012). İlköğretim Öğretmenlerinin Kamu Personeli Seçme Sınavına Kpss Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi Kars İli Örneği. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (7): 109-123.
  • Ulakbim (2022). confluence.ulakbim.gov.tr/pages/viewpage.action?pageId=100433973 adresinden edinilmiştir.
  • Yiğit, N., Alev, N. (2015). KPSS Öğretmenlik Alan Bilgisi Sınavı Fizik Öğretmenliği Sorularının Özel Alan Yeterlikleri Açısından İncelenmesi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 4 (1): 13-18.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mehmet Can Demirtaş 0000-0002-4116-2415

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 7 Nisan 2022
Kabul Tarihi 25 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demirtaş, M. C. (2022). KPSS İŞLETME ALAN BİLGİSİ TESTİNDE YER ALAN PAZARLAMA BİLİMİ İLE İLİŞKİLİ SORULARIN İNCELENMESİ. Giresun Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 8(1), 69-97. https://doi.org/10.46849/guiibd.1099948

Giresun Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi