The
purpose of the current study is to determine the effect of cause and effect
conjunctions on the comprehension achievement in informative texts. The current
study employed the comparative research model, one of the qualitative research
methods. The study was conducted on 89 ninth grade students attending an
Anatolian High School in the city of Sakarya in 2016-2017 school year. The data
of the study were collected by means of “The Reading Comprehension Skill
Evaluation Tool” developed by the researcher and including two questions for
each informative text. Between the reading comprehension achievement scores of
the students reading the forms of the informative texts with conjunctions and
the ones without conjunctions, significant differences were found in favor of
the students reading the texts with conjunctions. Therefore, it can be argued
that the use of conjunctions in proper number and suitable places in texts will
have a significant contribution to the comprehension of texts.
Bu
çalışmanın amacı bilgilendirici metinler aracılığıyla neden bağlaçlarının
okuduğunu anlama başarısındaki etkisini belirlemektir. Nicel araştırma
yöntemlerinden karşılaştırma araştırması modeli kullanılmıştır. Araştırma
2016-2017 eğitim-öğretim yılında Sakarya’da bir Anadolu Lisesinde 9. sınıfta
okuyan 89 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Çalışmanın verileri araştırmacı
tarafından geliştirilen her bir bilgilendirici metinle ilgili 2 sorudan oluşan
“Okuduğunu Anlama Becerisi Ölçme Aracı” ile elde edilmiştir. Neden bağlacı olan
ve olmayan bilgilendirici metinleri okuyan öğrencilerin okuduğunu anlama başarı
puanlarında neden bağlaçlı bilgilendirici metinleri okuyan öğrencilerin lehine anlamlı
farklar tespit edilmiştir. Dolayısıyla elde edilen bu sonuç ile metinlerde
yerinde ve uygun sayıda neden bağlacına yer verilmesinin metnin
anlaşılabilirliğinin artmasına büyük katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 24 |