Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Opinions of High School and University Students Concerning the Title of Assistant Nurse

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 3, 256 - 266, 30.09.2020
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.648751

Öz

Kaynakça

  • 1. Korkmaz, F. ( 2011). Meslekleşme ve Ülkemizde Hemşirelik. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 59-67.
  • 2. Karadağ, A. (2002). Meslek Olarak Hemşirelik. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(2).
  • 3. Ergöl, Ş. (2011). Türkiye'de Yükseköğretimde Hemşirelik Eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(3), 152-155.
  • 4. Gönç, T. (2015). Türkiye'de Hemşirelik Mesleğinin Profesyonelleşmesi Sürecinde Gelişmeler ve Zorluklar: Sosyolojik Bir Değerlendirme. İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 17(4), 113-146.
  • 5. 6283 Sayılı Hemşirelik Kanunu, (1954), http://www.istanbulsaglik.gov.tr. (ET:18.12.2018)
  • 6. 5634 Sayılı Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, (2007), http://www.resmigazete.gov.tr. (ET:18.12.2018)
  • 7. 6354 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşların Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, (2012), https://www.tbmm.gov.tr/kanunlar/k6354.html. (ET:25.03.2018)
  • 8. Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşların Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, (2014), http://www.resmigazete.gov.tr. (ET:23.05.2017)
  • 9. Tababet ve Şuabatı San'atların Tarzı İcrasına Dair Kanun, (1928), http://www.mevzuat.gov.tr (ET:18.12.2018)
  • 10. Sağlık Meslek Mensupları ile Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek Mensuplarının İş ve Görev Tanımlarına Dair Yönetmelik,(2014), http://www.resmigazete.gov.tr. (ET:20.02.2018)
  • 11. Pearson, A, Peels, S. A (2001). Global View of Nursing in the New Millwnnium -4: The Education of Nurses. International Journal of Nursing Practice, 7, 15-19.
  • 12. Büscher, A, Sivertsen, B, White, J. (2009). Nurses and Midwives: A Force for Health, Survey on the situation of nursing and midwifery in the MemberStates of the European Region on the World Health Organization 2009 Copenhagen/ Denmark: WHO Regional Office for Europe 2009.
  • 13. Fischer A, Danzon M. (2000). Munich Declaration: Nurses and Midwives: a force for Health, 2000. Denmark: WHO Regional Office for Europe 2000.
  • 14. Fagerström L. (2012). The Impact of Advanced Practice Nursing in Healthcare: Recipe for Developing Countries. Annals of Neurosciences, 19(1), 1-2.
  • 15. World Health Organization Regional Office for Europe Nursing and Midwifery, World Health Organization, (2009), http://www.euro.who.int/en/health-topics/Health-systems/nursing-and-midwifery/nursing-and-midwifery.
  • 16. Ünaldı Baydın, N. Tiryaki Şen, H, Alan, H, Taşkın Yılmaz, F, Özcan, D. (2018). Hemşire Yardımcılığı Programında Öğrenin Gören Öğrencilerin; Hemşire Yardımcısının Görev ve Sorumlulukları Hakkındaki Görüşleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 15(1), 23-29.
  • 17. Göriş, S, Kılıç, Z. (2014). Ceyhan Ö, Şentürk A. Hemşirelerin Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 5(3),137-142.
  • 18. Derya Beydağ, K, Gündüz, A, Gök Özer, F. (2008). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Eğitimlerine ve Mesleklerine Bakış Açıları, Meslekten Beklentileri. Pamukkale Tıp Dergisi, 1(3), 137-142.
  • 19. Korkmaz, F, Görgülü, S. (2010). Hemşirelerin, Meslek Ölçütleri Bağlamında Hemşireliğe İlişkin Görüşleri. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 1-17.
  • 20. Kacaroğlu Vicdan, A. (2010). Hemşirelikte Profesyonellik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı, 261-263.21.
  • 21. Pearson, A, Peels, S. (2001). Problems Faced By Nurses. International Journal of Nursing Practice, 7, 21-25.
  • 22. Atasoy, I, Sütütemiz, N. (2014). Bir Grup Hemşirelik Son Sınıf Öğrencisinin Hemşirelik Eğitimi ile İlgili Görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 22(2), 94-104.
  • 23. Adıgüzel, O, Tanrıverdi, H, Sönmez Özkan, D. (2011). Mesleki Profesyonellik ve Bir Meslek Mensupları Olarak Hemşireler Örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi 2011; 9(2), 237-259.
  • 24. Erikson ,I, Lindblad, M, Möller, U, Gillsjö, C. (2018). Holistic Health Care: Ptaients’ Experiences of Health Care Prrovided by Advanced Practice Nurse. Iternational Journal of Nursing Practice, 24, 1-7.
  • 25. Maier, C.B, Aiken, L.H. (2016). Task Shifting from Physicians to Nurses in Primary Care in 39 Countries: A Cross-Country Comparative Study. The European Journal of Public Health, 26(6), 927-934.
  • 26. Donald, F, Bryant Lukosius, D, Martin Misener, R, Kaasalainen, S, Kilpatrick, K, Carter, N, et al. (2010). Clinical Nurse Specialists and Nurse Practitioners: Title Confusion and Lack of Role Clarity. Nursing Leadership 2010; 23, 189-210.

Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Hemşire Yardimciliği Ünvani Konusundaki Düşünceleri

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 3, 256 - 266, 30.09.2020
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.648751

Öz

Hemşirelik ünvanı, farklı eğitim
seviyesinden mezun olanlara 2018 yılına kadar verilmiş, lise mezunları 2018
yılı itibariye hemşire yardımcısı olarak mezun olmaya başlamıştır.
Bu
çalışmada lise mezuniyeti sonrasında hemşire yardımcılığı ünvanı alınması ile
ilgili yapılan değişikliği lisans ve lise düzeyindeki hemşirelik ve hemşire
yardımcılığı bölümü öğrencilerinin nasıl karşıladığı konusundaki düşüncelerini
belirlemek amaçlanmıştır.

Araştırma Rize’de,
bir üniversite ve iki farklı lisede, 276 öğrenci ile yürütülen kesitsel bir
çalışmadır .Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan sosyodemografik
bilgilerin, öğrencilerin değişiklik hakkındaki bilgi ve düşüncelerinin
sorulduğu anket formuyla, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Girişimsel Olmayan
Etik Kurul izni (2018-52) ve Milli Eğitim Müdürlüğünden izinler alınarak
toplanmıştır. Verilerin analizinde yüzde ve ki-kare analizi kullanılmıştır.

Lisans
öğrencileri hemşirelik bölümünü en yüksek oranda iş bulma imkanının fazla
olması (%72) nedeniyle seçerken lise öğrencileri mesleği sevdiği için (%35,3)
seçmiştir. Lise ve üniversite mezuniyeti sonrasında hemşire ünvanının
alınmasını lise öğrencileri doğru bulurken (%55,9), aynı ortamda çalışırken sorun
yaşanacağını düşünme (%66,9) üniversite öğrencilerinde fazladır. Her iki grupta
hemşire yardımcılığı olarak ünvan değişikliği yapıldığını bilirken sadece üniversite
öğrencileri bunu olumlu karşılamaktadır (%80,3). Lisans öğrencileri hemşirelik
mesleğine etkisi konusunda en fazla hemşirenin iş yükünü azaltacağı (%82,2)
görüşüne katılmışlardır. Sağlık meslek lisesi mezunu lisans öğrencilerinde
(%46,5) ve 12. sınıf lise öğrencilerinde (%65) lise ve üniversite mezunlarına
hemşire ünvanı verilmesini doğru bulma daha fazladır.







Üniversite öğrencileri unvan değişikliğini
doğru bulurken, lise öğrencilerinin istemediği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • 1. Korkmaz, F. ( 2011). Meslekleşme ve Ülkemizde Hemşirelik. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 59-67.
  • 2. Karadağ, A. (2002). Meslek Olarak Hemşirelik. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(2).
  • 3. Ergöl, Ş. (2011). Türkiye'de Yükseköğretimde Hemşirelik Eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(3), 152-155.
  • 4. Gönç, T. (2015). Türkiye'de Hemşirelik Mesleğinin Profesyonelleşmesi Sürecinde Gelişmeler ve Zorluklar: Sosyolojik Bir Değerlendirme. İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 17(4), 113-146.
  • 5. 6283 Sayılı Hemşirelik Kanunu, (1954), http://www.istanbulsaglik.gov.tr. (ET:18.12.2018)
  • 6. 5634 Sayılı Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, (2007), http://www.resmigazete.gov.tr. (ET:18.12.2018)
  • 7. 6354 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşların Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, (2012), https://www.tbmm.gov.tr/kanunlar/k6354.html. (ET:25.03.2018)
  • 8. Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşların Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, (2014), http://www.resmigazete.gov.tr. (ET:23.05.2017)
  • 9. Tababet ve Şuabatı San'atların Tarzı İcrasına Dair Kanun, (1928), http://www.mevzuat.gov.tr (ET:18.12.2018)
  • 10. Sağlık Meslek Mensupları ile Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek Mensuplarının İş ve Görev Tanımlarına Dair Yönetmelik,(2014), http://www.resmigazete.gov.tr. (ET:20.02.2018)
  • 11. Pearson, A, Peels, S. A (2001). Global View of Nursing in the New Millwnnium -4: The Education of Nurses. International Journal of Nursing Practice, 7, 15-19.
  • 12. Büscher, A, Sivertsen, B, White, J. (2009). Nurses and Midwives: A Force for Health, Survey on the situation of nursing and midwifery in the MemberStates of the European Region on the World Health Organization 2009 Copenhagen/ Denmark: WHO Regional Office for Europe 2009.
  • 13. Fischer A, Danzon M. (2000). Munich Declaration: Nurses and Midwives: a force for Health, 2000. Denmark: WHO Regional Office for Europe 2000.
  • 14. Fagerström L. (2012). The Impact of Advanced Practice Nursing in Healthcare: Recipe for Developing Countries. Annals of Neurosciences, 19(1), 1-2.
  • 15. World Health Organization Regional Office for Europe Nursing and Midwifery, World Health Organization, (2009), http://www.euro.who.int/en/health-topics/Health-systems/nursing-and-midwifery/nursing-and-midwifery.
  • 16. Ünaldı Baydın, N. Tiryaki Şen, H, Alan, H, Taşkın Yılmaz, F, Özcan, D. (2018). Hemşire Yardımcılığı Programında Öğrenin Gören Öğrencilerin; Hemşire Yardımcısının Görev ve Sorumlulukları Hakkındaki Görüşleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 15(1), 23-29.
  • 17. Göriş, S, Kılıç, Z. (2014). Ceyhan Ö, Şentürk A. Hemşirelerin Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 5(3),137-142.
  • 18. Derya Beydağ, K, Gündüz, A, Gök Özer, F. (2008). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Eğitimlerine ve Mesleklerine Bakış Açıları, Meslekten Beklentileri. Pamukkale Tıp Dergisi, 1(3), 137-142.
  • 19. Korkmaz, F, Görgülü, S. (2010). Hemşirelerin, Meslek Ölçütleri Bağlamında Hemşireliğe İlişkin Görüşleri. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 1-17.
  • 20. Kacaroğlu Vicdan, A. (2010). Hemşirelikte Profesyonellik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı, 261-263.21.
  • 21. Pearson, A, Peels, S. (2001). Problems Faced By Nurses. International Journal of Nursing Practice, 7, 21-25.
  • 22. Atasoy, I, Sütütemiz, N. (2014). Bir Grup Hemşirelik Son Sınıf Öğrencisinin Hemşirelik Eğitimi ile İlgili Görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 22(2), 94-104.
  • 23. Adıgüzel, O, Tanrıverdi, H, Sönmez Özkan, D. (2011). Mesleki Profesyonellik ve Bir Meslek Mensupları Olarak Hemşireler Örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi 2011; 9(2), 237-259.
  • 24. Erikson ,I, Lindblad, M, Möller, U, Gillsjö, C. (2018). Holistic Health Care: Ptaients’ Experiences of Health Care Prrovided by Advanced Practice Nurse. Iternational Journal of Nursing Practice, 24, 1-7.
  • 25. Maier, C.B, Aiken, L.H. (2016). Task Shifting from Physicians to Nurses in Primary Care in 39 Countries: A Cross-Country Comparative Study. The European Journal of Public Health, 26(6), 927-934.
  • 26. Donald, F, Bryant Lukosius, D, Martin Misener, R, Kaasalainen, S, Kilpatrick, K, Carter, N, et al. (2010). Clinical Nurse Specialists and Nurse Practitioners: Title Confusion and Lack of Role Clarity. Nursing Leadership 2010; 23, 189-210.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşe Gümüşler Başaran 0000-0002-7554-4358

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gümüşler Başaran, A. (2020). Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Hemşire Yardimciliği Ünvani Konusundaki Düşünceleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(3), 256-266. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.648751
AMA Gümüşler Başaran A. Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Hemşire Yardimciliği Ünvani Konusundaki Düşünceleri. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. Eylül 2020;9(3):256-266. doi:10.37989/gumussagbil.648751
Chicago Gümüşler Başaran, Ayşe. “Lise Ve Üniversite Öğrencilerinin Hemşire Yardimciliği Ünvani Konusundaki Düşünceleri”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9, sy. 3 (Eylül 2020): 256-66. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.648751.
EndNote Gümüşler Başaran A (01 Eylül 2020) Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Hemşire Yardimciliği Ünvani Konusundaki Düşünceleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9 3 256–266.
IEEE A. Gümüşler Başaran, “Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Hemşire Yardimciliği Ünvani Konusundaki Düşünceleri”, Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 9, sy. 3, ss. 256–266, 2020, doi: 10.37989/gumussagbil.648751.
ISNAD Gümüşler Başaran, Ayşe. “Lise Ve Üniversite Öğrencilerinin Hemşire Yardimciliği Ünvani Konusundaki Düşünceleri”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9/3 (Eylül 2020), 256-266. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.648751.
JAMA Gümüşler Başaran A. Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Hemşire Yardimciliği Ünvani Konusundaki Düşünceleri. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;9:256–266.
MLA Gümüşler Başaran, Ayşe. “Lise Ve Üniversite Öğrencilerinin Hemşire Yardimciliği Ünvani Konusundaki Düşünceleri”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 9, sy. 3, 2020, ss. 256-6, doi:10.37989/gumussagbil.648751.
Vancouver Gümüşler Başaran A. Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Hemşire Yardimciliği Ünvani Konusundaki Düşünceleri. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;9(3):256-6.