Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 4, 396 - 401, 02.01.2021
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.753700

Öz

Qualitative studies are one of the research methods that interpret, try to understand, analyze the findings holistic, realistic, natural and obtained using experience. Qualitative research, which is generally used in social sciences but provided reason of the scientific contributions has been begun by used and adopted different disciplines using much increased in there cent disciplines. In Turkey qualitative researches which are few done, although it has increased in recent years has begun increasing used in the in the field of health. Due to its values and approaches, the nursing profession, one of the important professions especially in the field of health, is in harmony with the experience, communication and holistic approach factors, which are the building blocks of qualitative research, and attention is drawn to the importance of the studies in this field. Qualitative research in nursing enables the evaluation and integrity of the services provided, creating knowledge, and presenting different findings for evidence-based practices. Qualitative research that contributes to the development of the nursing profession in general, the creation of theories to ward the profession and in order to the acquisition of a different research culture are the studies believed should be done out in the nursing profession. Qualitative research study of in nursing in Turkey is thought that doing more will make important contributions to the nursing profession. This review was written to emphasize the importance of qualitative studies in nursing research.

Kaynakça

  • Baltacı, A. (2018). “Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme.” Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 231-274.
  • Yılmaz, A. (2016).“ Hasta Hekim İletişimindeki Problemler ve Bu Problemlere Yönelik Çözüm Önerileri; Nitel Araştırma.” Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Uzmanlık Tezi, Erzurum.
  • Yıldırım, A. (1999). “Nitel Araştırma Yöntemlerinin Temel Özellikleri ve Eğitim Araştırmalarındaki Yeri ve Önemi.” Eğitim ve Bilim, 23 (112), 7-17.
  • Durmuş, HA. (2016). “Türkiye'de Hemşirelikte Nitel Araştırmaların Durumu.” Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 32 (1), 90-96.
  • Karataş, Z. (2015). “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri”. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 62-80.
  • Baltacı, A. (2019). “Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?.” Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 368-388.
  • Özdemir, M. (2010). “Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma.” Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 323-343.
  • Ilgar, MZ, Ilgar, SC. (2013). “Nitel Bir Araştırma Deseni Olarak Gömülü Teori (Temellendirilmiş Kuram).” İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (1). 197-247.
  • Creswell, JW, Sözbilir, M. (2017). Karma Yöntem Araştırmalarına Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Sönmez, S, İlgün, G. (2018). “Nitel Araştırma Yöntemlerinin Sağlık Hizmetleri Bağlamında İncelenmesi.” Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (40), 375-400.
  • Çelik, H, Baykal, NB, Memur, HNK. “Nitel Veri Analizi ve Temel İlkeleri.” Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8 (1), 379-406.
  • Lewin, S., Glenton, C. (2018). “Are We Entering a New Era For Qualitative Research? Using Qualitative Evidence To Support Guidance and Guideline Development By The World Health Organization.” International Journal For Equity İn Health, 17 (1), 1-5.
  • Khankeh, H, Ranjbar, M, Khorasani-Zavareh, D, Zargham-Boroujeni, A, Johansson, E. (2015). “Challenges İn Conducting Qualitative Research İn Health: A Conceptual Paper.” Iranian Journal Of Nursing And Midwifery Research, 20 (6), 635-641.
  • Luciani, M, Jack, S. M, Campbell, K, Orr, E, Durepos, P, Lin, L, Strachan, P, Di Mauro, S. (2019). “An Introduction to Qualitative Health Research-Un’introduzione Alla Ricerca Sanitaria Qualitativa.” Professioni İnfermieristiche, 72 (1), 60-68.
  • Al-Busaidi, ZQ. (2008). “Qualitative Research and İts Uses İn Health Care.” Sultan Qaboos University Medical Journal, 8 (1), 11–19.
  • Uzuner, Y. (2015). “A Critical Examination of My Qualitative Research Efforts İn Turkey.” Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 3 (3), 44-54.
  • Güven, E. (2014). “Fen Eğitimi Alanındaki Türkçe Yayımlanmış Nitel Makalelerin İncelenmesi.” Journal of European Education, 4 (1), 1-10.
  • Doğan, H, Tok, TN. (2018). “Türkiye’de Eğitim Bilimleri Alanında Yayınlanan Makalelerin İncelenmesi: Eğitim Ve Bilim Dergisi Örneği.” Current Research İn Education, 4 (2), 94-109.
  • Güven, E, Kaplan, Z, Kaplan, Z, Varinlioğlu, S, Varinlioğlu, S, Sungur, K, Hamalosmanoğlu, M, Bozkurt, O. (2014). “Çevre Eğitimi Alanındaki Çalışmaların İncelenmesi: Türkiye’de Mevcut Durum.” Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 8 (2), 1-18.
  • Ergün, M, Recepoğlu, E, Küçük, ZA, Oğuz, K. (2014,). “Türkiye’deki Üniversitelerde Eğitim Denetimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelemesi.” Kastamonu Eğitim Dergisi, 22 (1), 25-40.
  • Karadağ, E. (2010). “Eğitim Bilimleri Doktora Tezlerinde Kullanılan Araştırma Modelleri: Nitelik Düzeyleri ve Analitik Hata Tipleri.” Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 16 (1), 49-71.
  • Ersoy, A. (2015). “Doktora Öğrencilerinin İlk Nitel Araştırma Deneyimlerinin Günlükler Aracılığıyla İncelenmesi.” Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5 (5), 549-568.
  • İnam, Ö, Koç Tütüncü, S. (2017). “Türkiye’de Sağlık Alanında Toplam Kalite Yönetimi Konusunda Yapılmış Tez Profillerinin İncelenmesi (2012-2016).” İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2), 109-122.
  • Şahin, G, Buldak, Cİ, Kaya, V, Güvenç, G, İyigün, E. (2020). “Türkiye’de Hemşirelikte Model Kullanılarak Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi: Sistematik Derleme.” Hemşirelik Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17 (2), 170-9.
  • Tel, H, Sabancıoğulları, S. (2014). “Psikiyatri Hemşireliği Doktora Tezlerinin Özellikleri.” Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7 (3), 178-185.
  • Manav, G, Ocakçı, A. (2013). “Hemşirelik Araştırmalarında Niteliksel Çalışmalar: Durum Çalışması Örneği.” Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 2 (1), 26-31.
  • Anthony, S, Jack, S. (2009). “Qualitative Case Study Methodology in Nursing Research: an İntegrative Review.” Journal of Advanced Nursing, 65 (6), 1171-1181.
  • Bergdahl, E, Berterö, CM. (2015). “The Myth of İnduction in Qualitative Nursing Research.” Nursing Philosophy, 16 (2), 110-120.
  • Driessnack, M, Sousa, VD, Mendes, IAC. (2007). “An Overview of Research Designs Relevant to Nursing: Part 2: Qualitative Research Designs.” Revista Latino-Americana De Enfermagem, 15 (4), 684-688.
  • Arieli, D, Tamir, B, Man, M. (2015). “Teaching Qualitative Research as a Means of Socialization to Nursing.” Nurse Education Today, 35 (6), 795-799.
  • Zucker, D. M. (2001). “Using Case Study Methodology İn Nursing Research.” The Qualitative Report, 6 (2), 1-13.

Hemşirelik Araştırmalarında Nitel Çalışmaların Önemi

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 4, 396 - 401, 02.01.2021
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.753700

Öz

Nitel çalışmalar bütüncül, gerçekçi, doğal olan, deneyimlerden yararlanan, elde edilen bulguları yorumlayan, anlamaya çalışan, analiz eden araştırma yöntemlerinden biridir. Genel olarak sosyal bilimlerde kullanılan ancak sağladığı bilimsel katkılar nedeniyle son yıllarda kullanımı daha da artan nitel araştırmalar, farklı disiplinler tarafından da benimsenmeye ve kullanılmaya başlanmıştır. Türkiye’de az sayıda yapılan nitel araştırmalar son yıllarda artış göstermekle birlikte sağlık alanında da kullanımı artmaya başlamıştır. Özellikle sağlık alanındaki önemli mesleklerden biri olan hemşirelik mesleği gerek değerleri gerek yaklaşımları nedeniyle nitel araştırmaların yapı taşlarından olan deneyim, iletişim, bütüncül yaklaşım faktörleriyle uyum sağlamakta ve bu alanda yapılan çalışmaların önemli olduğuna dikkat çekilmektedir. Hemşirelikte yapılan nitel araştırmalar verilen hizmetlerin değerlendirilmesi ve bütünlüğünün sağlanmasına, bilgi birikimi oluşturulmasına, kanıta dayalı uygulamalar için farklı bulguların sunulmasına olanak sağlar. Genel olarak hemşirelik mesleğinin gelişmesi, mesleğe yönelik teorilerin oluşturulması ve farklı bir araştırma kültürünün kazanılmasına katkı sağlayan nitel araştırmalar hemşirelik mesleğinde yapılması gerektiği inanılan çalışmalardır. Türkiye’de hemşirelikte nitel çalışmaların daha fazla sayıda yapılmasının hemşirelik mesleğine önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir. Bu derleme hemşirelik araştırmalarında nitel çalışmaların önemini vurgulamak amacıyla yazılmıştır.

Kaynakça

  • Baltacı, A. (2018). “Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme.” Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 231-274.
  • Yılmaz, A. (2016).“ Hasta Hekim İletişimindeki Problemler ve Bu Problemlere Yönelik Çözüm Önerileri; Nitel Araştırma.” Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Uzmanlık Tezi, Erzurum.
  • Yıldırım, A. (1999). “Nitel Araştırma Yöntemlerinin Temel Özellikleri ve Eğitim Araştırmalarındaki Yeri ve Önemi.” Eğitim ve Bilim, 23 (112), 7-17.
  • Durmuş, HA. (2016). “Türkiye'de Hemşirelikte Nitel Araştırmaların Durumu.” Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 32 (1), 90-96.
  • Karataş, Z. (2015). “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri”. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 62-80.
  • Baltacı, A. (2019). “Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?.” Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 368-388.
  • Özdemir, M. (2010). “Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma.” Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 323-343.
  • Ilgar, MZ, Ilgar, SC. (2013). “Nitel Bir Araştırma Deseni Olarak Gömülü Teori (Temellendirilmiş Kuram).” İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (1). 197-247.
  • Creswell, JW, Sözbilir, M. (2017). Karma Yöntem Araştırmalarına Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Sönmez, S, İlgün, G. (2018). “Nitel Araştırma Yöntemlerinin Sağlık Hizmetleri Bağlamında İncelenmesi.” Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (40), 375-400.
  • Çelik, H, Baykal, NB, Memur, HNK. “Nitel Veri Analizi ve Temel İlkeleri.” Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8 (1), 379-406.
  • Lewin, S., Glenton, C. (2018). “Are We Entering a New Era For Qualitative Research? Using Qualitative Evidence To Support Guidance and Guideline Development By The World Health Organization.” International Journal For Equity İn Health, 17 (1), 1-5.
  • Khankeh, H, Ranjbar, M, Khorasani-Zavareh, D, Zargham-Boroujeni, A, Johansson, E. (2015). “Challenges İn Conducting Qualitative Research İn Health: A Conceptual Paper.” Iranian Journal Of Nursing And Midwifery Research, 20 (6), 635-641.
  • Luciani, M, Jack, S. M, Campbell, K, Orr, E, Durepos, P, Lin, L, Strachan, P, Di Mauro, S. (2019). “An Introduction to Qualitative Health Research-Un’introduzione Alla Ricerca Sanitaria Qualitativa.” Professioni İnfermieristiche, 72 (1), 60-68.
  • Al-Busaidi, ZQ. (2008). “Qualitative Research and İts Uses İn Health Care.” Sultan Qaboos University Medical Journal, 8 (1), 11–19.
  • Uzuner, Y. (2015). “A Critical Examination of My Qualitative Research Efforts İn Turkey.” Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 3 (3), 44-54.
  • Güven, E. (2014). “Fen Eğitimi Alanındaki Türkçe Yayımlanmış Nitel Makalelerin İncelenmesi.” Journal of European Education, 4 (1), 1-10.
  • Doğan, H, Tok, TN. (2018). “Türkiye’de Eğitim Bilimleri Alanında Yayınlanan Makalelerin İncelenmesi: Eğitim Ve Bilim Dergisi Örneği.” Current Research İn Education, 4 (2), 94-109.
  • Güven, E, Kaplan, Z, Kaplan, Z, Varinlioğlu, S, Varinlioğlu, S, Sungur, K, Hamalosmanoğlu, M, Bozkurt, O. (2014). “Çevre Eğitimi Alanındaki Çalışmaların İncelenmesi: Türkiye’de Mevcut Durum.” Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 8 (2), 1-18.
  • Ergün, M, Recepoğlu, E, Küçük, ZA, Oğuz, K. (2014,). “Türkiye’deki Üniversitelerde Eğitim Denetimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelemesi.” Kastamonu Eğitim Dergisi, 22 (1), 25-40.
  • Karadağ, E. (2010). “Eğitim Bilimleri Doktora Tezlerinde Kullanılan Araştırma Modelleri: Nitelik Düzeyleri ve Analitik Hata Tipleri.” Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 16 (1), 49-71.
  • Ersoy, A. (2015). “Doktora Öğrencilerinin İlk Nitel Araştırma Deneyimlerinin Günlükler Aracılığıyla İncelenmesi.” Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5 (5), 549-568.
  • İnam, Ö, Koç Tütüncü, S. (2017). “Türkiye’de Sağlık Alanında Toplam Kalite Yönetimi Konusunda Yapılmış Tez Profillerinin İncelenmesi (2012-2016).” İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2), 109-122.
  • Şahin, G, Buldak, Cİ, Kaya, V, Güvenç, G, İyigün, E. (2020). “Türkiye’de Hemşirelikte Model Kullanılarak Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi: Sistematik Derleme.” Hemşirelik Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17 (2), 170-9.
  • Tel, H, Sabancıoğulları, S. (2014). “Psikiyatri Hemşireliği Doktora Tezlerinin Özellikleri.” Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7 (3), 178-185.
  • Manav, G, Ocakçı, A. (2013). “Hemşirelik Araştırmalarında Niteliksel Çalışmalar: Durum Çalışması Örneği.” Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 2 (1), 26-31.
  • Anthony, S, Jack, S. (2009). “Qualitative Case Study Methodology in Nursing Research: an İntegrative Review.” Journal of Advanced Nursing, 65 (6), 1171-1181.
  • Bergdahl, E, Berterö, CM. (2015). “The Myth of İnduction in Qualitative Nursing Research.” Nursing Philosophy, 16 (2), 110-120.
  • Driessnack, M, Sousa, VD, Mendes, IAC. (2007). “An Overview of Research Designs Relevant to Nursing: Part 2: Qualitative Research Designs.” Revista Latino-Americana De Enfermagem, 15 (4), 684-688.
  • Arieli, D, Tamir, B, Man, M. (2015). “Teaching Qualitative Research as a Means of Socialization to Nursing.” Nurse Education Today, 35 (6), 795-799.
  • Zucker, D. M. (2001). “Using Case Study Methodology İn Nursing Research.” The Qualitative Report, 6 (2), 1-13.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Ebru Öztürk 0000-0003-1843-3499

Zehra Can 0000-0003-4997-3113

Hasan Çam 0000-0002-1722-4727

Fatma Karasu 0000-0002-7347-0981

Yayımlanma Tarihi 2 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Öztürk, E., Can, Z., Çam, H., Karasu, F. (2021). Hemşirelik Araştırmalarında Nitel Çalışmaların Önemi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(4), 396-401. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.753700
AMA Öztürk E, Can Z, Çam H, Karasu F. Hemşirelik Araştırmalarında Nitel Çalışmaların Önemi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. Ocak 2021;9(4):396-401. doi:10.37989/gumussagbil.753700
Chicago Öztürk, Ebru, Zehra Can, Hasan Çam, ve Fatma Karasu. “Hemşirelik Araştırmalarında Nitel Çalışmaların Önemi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9, sy. 4 (Ocak 2021): 396-401. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.753700.
EndNote Öztürk E, Can Z, Çam H, Karasu F (01 Ocak 2021) Hemşirelik Araştırmalarında Nitel Çalışmaların Önemi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9 4 396–401.
IEEE E. Öztürk, Z. Can, H. Çam, ve F. Karasu, “Hemşirelik Araştırmalarında Nitel Çalışmaların Önemi”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 9, sy. 4, ss. 396–401, 2021, doi: 10.37989/gumussagbil.753700.
ISNAD Öztürk, Ebru vd. “Hemşirelik Araştırmalarında Nitel Çalışmaların Önemi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9/4 (Ocak 2021), 396-401. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.753700.
JAMA Öztürk E, Can Z, Çam H, Karasu F. Hemşirelik Araştırmalarında Nitel Çalışmaların Önemi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;9:396–401.
MLA Öztürk, Ebru vd. “Hemşirelik Araştırmalarında Nitel Çalışmaların Önemi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 9, sy. 4, 2021, ss. 396-01, doi:10.37989/gumussagbil.753700.
Vancouver Öztürk E, Can Z, Çam H, Karasu F. Hemşirelik Araştırmalarında Nitel Çalışmaların Önemi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;9(4):396-401.