It is predicted that nurses' experience of constant anxiety in the profession may cause communication problems and errors in the team, with patients and caregivers. Therefore, in this study, it was aimed to determine the communication skills of senior nursing students and their trait anxiety and the relationship between them. The universe of this descriptive study consisted of students studying in the last year of the nursing department of a state university and agreeing to participate in the study. The data of the research were collected by face-to-face interview method using "Personal Information Form", "Communication Competence Scale" and "Trait Anxiety Inventory". In analyzing the data, arithmetic mean, standard deviation, median, mode, percentage, frequency and Spearman correlation analysis was used. It was found that the communication competencies and trait anxiety levels of the students participating in the study were above the medium level and as the communication competence of the students increased, their trait anxiety levels decreased (p <0.05). It is suggested that innovative practices that will improve students' communication competencies should be added to the curriculum and program content.
Hemşirelerin meslekte sürekli kaygı durumunu deneyimlemesinin ekip içi, hasta ve bakım verenlerle iletişimsel problem yaşamalarına ve hataların oluşmasına sebebiyet verebileceği öngörülmektedir. Bu nedenle bu araştırmada hemşirelik son sınıf öğrencilerinin iletişim becerileri ile sürekli kaygı durumlarının ve aralarındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Tanımlayıcı olan bu çalışmanın evrenini bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümünün son sınıfında okuyan ve araştırmaya katılmayı kabul eden öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmanın verileri “Kişisel bilgi formu”, “İletişim Yeterlilik Ölçeği” ve “Sürekli Kaygı Envanteri” kullanılarak yüz yüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin analizinde, aritmetik ortalama, standart sapma, ortanca, mod, yüzde, frekans, ve Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin iletişim yeterlilikleri ile sürekli kaygı durumlarının orta seviyenin üzerinde olduğu ve öğrencilerin iletişim yeterliliği arttıkça sürekli kaygı düzeylerinin azaldığı saptanmıştır (p<0,05). Öğrencilerin iletişim yeterliklerini geliştirecek yenilikçi uygulamaların müfredat ve program içeriğine eklenmesinin gerekliliği önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 3 |