Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yiyecek-İçecek İşletmelerinde Pazarlama Karması Bileşeni Olarak Menü ve Sosyal Medyada Menü Tanıtım Analizi: Tripadvisor Örneği

Yıl 2018, Ek Sayı 1, 42 - 59, 27.07.2018

Öz

Günümüz
teknoloji imkânlarıyla birlikte yiyecek içecek işletmeleri, pazarlama
çalışmalarına katkıda bulunan ve tüketici satın alma karar sürecinde önemli bir
bilgi kaynağı olan sosyal medya aracılığıyla menülerini tanıtıcı ifadeler
kullanmaktadır. Bu çalışmada işletmelerin kullandıkları ifadelerin içerik
analizinin yapılması ve işletmelerin menülerinde özellikle hangi ifadelere
odaklandığının bulunulması amaçlanmıştır. Bu noktadan hareketle TripAdvisor
isimli katılımcı sosyal medya kanalında yer alan İstanbul’daki birinci sınıf
restoranların menü ifadeleri incelenmiştir. Türk, Avrupa ve Akdeniz
mutfaklarının işletme menülerinde öncelikli olduğu, ‘deniz mahsulleri’ ve
‘biftek’ ifadelerinin sıklıkla kullanıldığı tespit edilmiştir. Menü seçenekleri
içinde vejateryen, vegan, glutensiz seçenekler ile helal ifadesinin tek başına
ya da birlikte birçok menüde kullanımının tercih edildiği saptanmıştır. Ayrıca
işletme isimlerinde kullanılan diller incelenmiş olup işletmelerin %52’sinin
Türkçe isim kullandığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akar, Erkan (2010). Sanal Toplulukların Bir Türü Olarak Sosyal Ağ Siteleri – Bir Pazarlama İletişimi Kanalı Olarak İşleyişi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt/Vol.:10- Sayı/No: 1, ss: 107–122.
  • Argan, Metin ve Mehpare Tokay Argan (2006). “Viral Pazarlama veya Internet Üzerinde Ağızdan Ağıza Reklam: Kuramsal Bir Çerçeve”, Sosyal Bilimler Dergisi 2006/2., pp: 231-250.
  • Aydın, Bülent (2016). Sosyal Medyada Restoran İmajı: Tripadvisor Örneği, Journal of Multidisiplinary Academic Tourism, Vol.1, No.1, ss. 13-30.
  • Bayraktaroğlu, Gül ve Bilge Akyol (2009). “The Effect Of Favorability Of Online Word-Of-Mouth Information On Consumer Purchase Decision”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Spring 2009, Number: 28, pp: 57-92.
  • Bertan, Serkan (2016). Michelin Yıldızlı Restoran İşletmelerinin Değerlendirilmesi, Journal of Human Sciences, 13(2), ss: 3221-3230.
  • Casaló, L.V., C. Flavián and M. Guinalíu (2010). “Determinants Of The Intention To Participate in Firm-Hosted Online Travel Communities And Effects On Consumer Behavioral Intentions”, Tourism Management, Vol. 31, pp: 898-911.
  • Çubukcu, M. İhsan (2010). “Konaklama İşletmeleri Web Site İçeriklerinin Değerlendirilmesi”, IUYD’2010/1, ss: 40-59.
  • Dalgıç, Ali, Ozan Güler, Kemal Birdir (2016). Tripadvisor.com’da Yer Alan Restoran Şikâyetlerinin Analizi: Mersin ve Hatay’da Yöresel Yiyecek Sunan Restoranlara Yönelik Bir Araştırma, Journal of Tourism and Gastronomy Studies 4/Special issue1, ss: 153-173.
  • Dumrongsiri, Aussadavut (2010). “Impact of Electronic Word-of-Mouth to Consumer Adoption Process in the Online Discussion Forum: A Simulation Study”, World Academy of Science, Engineering and Technology, Vol. 65, pp: 180-189.
  • Dündar, Süleyman, Fatih Ecer ve Şuayib Özdemir (2007). Fuzzy Topsis Yöntemi İle Sanal Mağazaların Web Sitelerinin Değerlendirilmesi, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 21 Ocak 2007 Sayı: 1, ss: 287-305.
  • Erdem, Özkan ve Özlem Yay (2017). Tripadvisor’daki Müşteri Şikâyetlerinin Değerlendirilmesi: Antalya Örneği, Journal of Tourism and Gastronomy Studies 5/4, ss: 227-249.
  • Eren, Ramazan ve Muhabbet Çelik (2017). Çevrimiçi Gastronomi İmajı: Türkiye Restoranlarının Tripadvisor Yorumlarının İçerik Analizi, Turizm Akademik Dergisi, 4 (2), ss: 121-138.
  • Genç, Ruhet (2014). Uluslararası Otel ve Restoran Yönetimi (İlkeler, Kavramlar, Uluslararası Kaide ve Kuralar), Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Gruen. T. W. T. Osmonbekov and A. J. Czaplewski (2006). “eWOM: The Impact of Customer-To-Customer Online Know-How Exchange On Customer Value And Loyalty)”, Journal of Business Research Vol. 59, pp: 449 – 456.
  • Güzel, Özlem F. (2014). Deneyimsel Kritik Değer Sürücülerinin Elektronik Ağızdan Ağıza İletişimle Seyahat 2.0 Bilgi Kanallarına Yansıması: Trıpadvısor.Com Üzerinde Bir İçerik Analizi, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 10, Sayı 22, ss: 193-210.
  • Heyne, Lars (2009). Electronic Word Of Mouth, - A New Marketing Tool?,Master Thesis, University of Applied Sciences.
  • Hui-Yi, Ho and Chang Chien Pi-Hsuan (2010). “Influence Of Message Trust In Online Word-Of-Mouth On Consumer Behavior –By The Example Of Food Blog”, International Conference on Electronics and Information Engineering (ICEIE 2010),Vol.1, pp: 395-399.
  • İçöz, Orhan (2001). Turizm İşletmelerinde Pazarlama: İlkeler ve Uygulamalar, Genişletilmiş 2. Bası, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Jalilvand, M. R., S. S. Esfahani and N. Samiei (2010). “Electronic Word-Of-Mouth: Challenges And Opportunities”, Procedia Computer Science, Vol.3, pp: 42–46.
  • Jeong, Miyoung and Myunghee Mindy Jeon (2008). “Customer Reviews of Hotel Experiences Through Consumer Generated Media (CGM)”, Journal of Hospitality Marketing & Management, Vol.17: 1, pp: 121-138.
  • Jones, S.A., K. D. Aıken and D.M. Boush (2009). “Integrating Experience, Advertising, And Electronic Word Of Mouth”, Journal of Internet Commerce, Vol. 8, pp: 246–267.
  • Khammash, Marwan and Gareth Havard Griffiths (2011). “Arrivederci CIAO.com, Buongiorno Bing.com—Electronic Word-Of-Mouth (eWOM), Antecedences And Consequences”, International Journal of Information Management, Vol. 31, pp: 82– 87.
  • Kim, D.-Y. K., X. Y. Lehtob and A.M. Morrisonc (2007). “Gender Differences In Online Travel Information Search: Implications Formarketing Communications On The Internet”,Tourism Management, Vol. 28, pp: 423 – 433.
  • Köroğlu, Özlem, Şeyma Dumanlo, Semih Şalk, İbrahim İnanir, Hediye Gürsoy, Ayşe Karataş Bahar, Gülşah Özgöller (2017). Müzelere Yönelik Olumsuz Kullanıcı Güdümlü İçerik Çözümlemesi: Tripadvisor.com Örneği, Journal of Recreation and Tourism Research, 4 (3), ss: 29-48.
  • Liao, Junfeng and Chunyan Zhong (2010). “The Influence Of Electronic Word-Of Mouth On Consumers’ Quadratic Selection: Based On The Positive Research Of Banks in Mainland China”, Proceedings of the 2010 IEEE IEEM, pp: 718-722.
  • O’Connor, Peter (2010). “Managing a Hotel’s Image on TripAdvisor”Journal of Hospitality Marketing & Management, Vol. 19, pp: 754–772.
  • Öndoğan, Ece Akpınar (2015). Restoran Pazarlamasında Kullanılan Temel Pazarlama Karma Elemanları “P”, Ege Stratejik Araştırmalar Dergisi, 1 (1), ss: 1-25.
  • Pursiainen, Essi (2010). Consumer Motivations For Providing Electronic Word-of- Mouth in Virtual Pet Communities, Master’s Thesis, Aalto University, School of Economics.
  • Reutemann, B., A Munzel and A. Meyer (2010). “eWOM And Pricing: How Mindness® Hotel Dynamically İntegrates Online Consumer Reviews”, Industry Cases.
  • Sachse, Silke Bambauer and Sabrina Mangold (2011). “Brand Equity Dilution Through Negative Online Word-Of-Mouth Communication”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 18, pp: 38–45.
  • Sarıışık, Mehmet, Şenol Çavuş ve Kurtuluş Karamustafa (2010). Profesyonel Restoran Yönetimi: İlkeler, Uygulamalar ve Örnekler, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Smyth, P.C.B., G. Wu and D. Greene (2010). “Does TripAdvisor Makes Hotels Better?”, Technical Report UCD-CSI-2010-06, pp: 1-11. Sussan, F., S. Gould and S. Weisfeld-Spolter (2006). “Location, Location, Location: The Relative Roles of Virtual Location, Online Word-of-Mouth (eWOM) and Advertising in the New-Product Adoption Process”, Advances in Consumer Research, Vol: 33, pp: 649-650.
  • Şahin, Bayram, İbrahim Halil Kazoğlu ve Burçin Sönmez (2017). Konaklama İşletmeleri̇ne Yöneli̇k Seyahat Si̇teleri̇nde Yer Alan Şikayetler Üzeri̇ne Bir İnceleme: Bi̇şkek Örneği, MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 5, ss: 163-177.
  • Taştan, Hülya ve Onur Kızılcık (2017). Kahramanmaraş’ta Bulunan Yiyecek İçecek İşletmelerine Yönelik Trıpadvısor.Com’da Paylaşılan Şikâyetlerin Sınıflandırılması, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 26, Sayı 1, ss: 270-284.
  • Türker, Ali (2105). Çevrimiçi Seyahat Topluluklarına Üye Olma ve Aktif Katılımda Bulunma Nedenleri Arasındaki İlişkinin Kanonik Korelasyon Analizi ile İncelenmesi, İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 6 (2), ss: 29-48.
  • Ulusoy, Hasret, Özlem KÖROĞLU ve Cevdet Avcikurt (2107). Turizmde İşletme İmajı ve İşletme Ününün Devamlılığında Kullanıcı Güdümlü İçeriklerin Önemi, Yüzüncü YılÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl 1, Özel sayı: 3.
  • Uygur, Selma Meydan ve Ali Turan Bayram (2013). Sanal Pazarlama Karması Bileşenlerinin 4S Modeli Kapsamında Turizm Açısından İrdelenmesi, Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı 4, ss. 19-37.
  • Uzkurt, Cevahir ve Müjdat Özmen (2006). “Pazarlama Yöneticileri İçin Yeni Bir Fırsat: Sanal Topluluklar”Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi C.VIII,S.1, ss: 23-40.
  • Valck, K., G.H.Bruggen and B. Wierenga (2009). “Virtual Communities: A Marketing Perspective”, Decision Support Systems, Vol. 47, pp: 185–203.
  • Vasquez, Camilla (2012). Narrativity And Involvement In Online Consumer Reviews: The Case of TripAdvisor, Narrative Inquiry, Vol. 22, Number 1, pp: 105-121.
  • Vural, Z. Beril Akıncı ve Mikail Bat (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma, Journal of Yasar University, 20(5), ss: 3348‐3382.
  • Yanık, Akan (2016). Turizmde Şikâyet Yönetim Sistemlerinden Müşteri Memnuniyeti Yaratmak: Palandöken Kayak Tesisleri Örneği, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi/
Journal of Travel and Hospitality Management 13 (3), 2016, pp: 102-116.
  • Ye, Q., Z. Zhang and R. Law (2009). “Sentiment Classification Of Online Reviews To Travel Destinations By Supervised Machine Learning Approaches”, Expert Systems with Applications Vol. 36, pp: 6527–6535.
  • Yurdakul, Müberra ve Hakan Kiracı (2008). Sanal Pazarlama Karması Bileşenleri, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.13, S.2 s.165-185.
  • Zhang, Z., Q. Ye, R. Law and Yijun Li (2010). “The Impact of e-Word-of-Mouth On The Online Popularity of Restaurants: A Comparison of Consumer Reviews and Editor Reviews”, International Journal of Hospitality Management, Vol. 29, pp: 694– 700.
  • Zheng, Wenying and Qiang Ye (2009). “Sentiment Classification Of Chinese Traveler Reviews By Support Vector Machine Algorithm”, Third International Symposium on Intelligent Information Technology Application, pp: 335-338.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülçin Özbay

Mehmet Sarıışık

Yayımlanma Tarihi 27 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Ek Sayı 1

Kaynak Göster

APA Özbay, G., & Sarıışık, M. (2018). Yiyecek-İçecek İşletmelerinde Pazarlama Karması Bileşeni Olarak Menü ve Sosyal Medyada Menü Tanıtım Analizi: Tripadvisor Örneği. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek1), 42-59.

Değerli Araştırmacılar,

Dergimize gönderilen çalışmalar geliş sırasına ve konusuna göre öncelikle editör değerlendirmesinden geçmekte, editör görüşü doğrultusunda hakem değerlendirmesine karar verilmektedir. Değerlendirme süreci tamamlanan çalışmalar da aynı şekilde değerlendirmenin tamamlanma tarihlerine, türlerine ve kapsamlarına göre yayıma kabul edilmektedir. Bu yüzden GTAD'a gönderilen çalışmaların herhangi bir sayıda yayıma kabul edileceğinin planlanarak önerilmemesi gerektiğini tekrar hatırlatmak isteriz. Detaylı bilgi için yayın politkası incelenebilir.