Abstract
Purpose: As a result of digitalization, which has been developing rapidly, traditional communication channels have been gradually losing their importance and are being replaced by new information and communication technologies. In particular, social media has become an indispensable communication tool not only for individuals, but also for institutions and organizations. Today, public organizations beside private sector enterprises are making extensive use of social media tools. In this context, the main purpose of the study is to analyse the social media usage status of the municipalities in Kyrgyzstan. Materials and Methods: For this purpose, whether the municipalities use Facebook, Instagram, Twitter and Youtube platforms, posts they made on their official Facebook accounts between September 1 and November 30, 2022 are evaluated by using content analysis. Findings: According to the results, it is determined that the social media usage level of the municipalities other than the big city municipalities such as Bishkek, Osh and Calal-Abad is quite low, and Facebook and Instagram are the most preferred platforms by the municipalities In Kyrgyzstan. Result: The findings of the research are important in understanding the social media usage status of the municipalities in general and providing important clues to the awareness-raising efforts to be made in the municipalities.
Municipality Social Media Facebook Twitter Instagram YouTube Kyrgyzstan
Amaç: Hızla gelişmekte olan dijitalleşme sonucu geleneksel iletişim araçları gittikçe önemini kaybetmekte ve yerini her geçen gün gelişmekte ve yaygınlaşmakta olan bilgi ve iletişim teknolojilerine bırakmaktadır. Özellikle sosyal medya sadece bireyler için değil, kurum ve kuruluşlar için de vazgeçilmez bir iletişim aracı haline gelmiştir. Günümüzde özel sektör işletmeleri kadar kamu kuruluşları da sosyal medya araçlarından yoğun bir şekilde yararlanmaktadır. Bu kapsamda çalışmanın temel amacı Kırgızistan’daki belediyelerin sosyal medya kullanım durumlarını analiz etmektir. Gereç ve Yöntem: Bu amaç doğrultusunda Kırgızistan’daki 32 belediyenin Facebook, Instagram, Twitter ve Youtube platformlarını kullanıp kullanmadıkları, Facebook hesaplarında 1 Eylül – 30 Kasım 2022 tarihleri arasında yaptıkları paylaşımlar içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre, Bişkek, Oş ve Calal-Abad gibi büyük şehir belediyelerinin dışındaki belediyelerin sosyal medya kullanım durumlarının oldukça düşük olduğu, Facebook ve Instagram’ın belediyeler tarafından en çok tercih edilen platformlar olduğu görülmüştür. Sonuç: Araştırmanın bulguları belediyelerin sosyal medya kullanım durumlarının genel olarak anlaşılması, belediyelerde bu konuda yapılacak farkındalık oluşturma çalışmalarına önemli ipuçları sağlaması açısından önem arz etmektedir.
Belediye Sosyal Medya Facebook Twitter Instagram YouTube Kırgızistan
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 11 Mayıs 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1 |