Ülkeler arasında kısa zamanda hızla artış gösteren Covid-19 hastalığı, pozitif vakalar ve ölümler ile birlikte dünya çapında toplumsal kaygı
ve endişeleri de beraberinde getirmiştir. Bununla birlikte ülkelerin karşı karşıya kaldığı pandemi tehdidi başta sağlık sektörü olmak üzere
birçok sektörü de olumsuz etkilemiştir. Bu sektörlerden biri de eğitim sektörüdür. Bu bağlamda geniş bir kitleyi etkileyen eğitim sektörü için
gerekli önlemlerin alınması da bir zorunluluk hâline gelmiştir. Bu önlemlerin başında “Acil ve Zorunlu Uzaktan Eğitim Planı” gelmektedir.
Bu çerçevede Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) bünyesinde yapılan mevzuat düzenlemesiyle birlikte tüm üniversitelerin tüm birimlerinde
uzaktan eğitim uygulamalarına izin verilmiştir. Süreç içerisinde UZEM (Uzaktan Eğitim Merkezi) alt yapısına sahip olan 123 üniversite
öğrenme öğretme faaliyetlerini bu sistemler üzerinden yürütürken, altyapı konusunda eksiği olan diğer üniversitelerin ihtiyaçları da
Yükseköğretim Kurulu koordinasyonunca giderilmeye çalışılmıştır. Eğitim paydaşları göz önünde bulundurulduğunda öğrenme öğretme
faaliyetleri içerisinde aktif rol oynayan akademisyen/öğretim elamanlarından, acil ve zorunlu öğretime geçişe yönelik görüş alınmasının ve
bu konu üzerine tutumlarının ortaya konulmasının süreci iyileştirmek adına önem arz edeceği düşünülmektedir. Tüm bu bilgiler ışığında
bu araştırmada, ilgili konuya yönelik geliştirilebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek ortaya koymak amaçlanmıştır. Ölçeğin geçerlik ve
güvenirlik çalışmaları, bir devlet üniversitesinin farklı fakülte ve yüksekokullarında çalışan 163 akademisyen ile birlikte yürütülmüştür.
Ölçeğin öz değeri 1’den büyük üç faktörlü yapısı toplam varyansın %67.41’ini açıklamaktadır. Yapılan geçerlik ve güvenirlik çalışmaları
kendi içerisinde tutarlı yapısını ispatlamaktadır. Sonuç olarak; ölçeğin geçerlik ve güvenirlik araştırmaları için uygulanan Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) sonucunda COVID 19 Salgını ile Acil ve Zorunlu Uzaktan Öğretime Geçişe Yönelik
Akademisyen Tutum Ölçeği” geçerliği ve güvenirliği kanıtlanmış bir veri toplama aracı olarak alan yazına sunulmuştur.
COVID 19 Acil ve Zorunlu Uzaktan Öğretim Tutum Akademisyen/Öğretim Elemanı Ölçek Geliştirme.
The Covid-19 disease, which has increased rapidly among countries in a short time, has brought along social concerns and concerns around
the world, along with positive cases and deaths. For all that, the pandemic threat faced by countries has negatively affected many sectors,
especially the health sector. One of these sectors is the education sector. It has become a necessity to take the necessary precautions for the
education sector, which affects a large audience. The first of these measures is the “Emergency and Compulsory Distance Education Plan”.
In this context, with the legislative arrangement made within the body of the Higher Education Board, distance education applications
in all fields of all universities were allowed. While 123 universities with Distance Education Center infrastructure are carried out through
these systems, the needs of universities, which lack infrastructure, have been tried to be met in cooperation with other universities under
the coordination of the Council of Higher Education. Considering the education stakeholders, it is thought that it will be important to
get opinions about the transition to Emergency and Compulsory Education from academicians/instructors who play an active role in
learning and teaching activities and to reveal their attitudes on this issue in order to improve the process. In the light of all this information,
in this study, it is aimed to reveal a valid and reliable scale for the relevant subject. The scale was carried out with 163 academicians working
in different faculties and technical colleges of a state university. The three-factor structure of the scale with an eigenvalue greater than
1 explains 67.41% of the total variance. The validity and reliability studies carried out to prove its consistency within scale. The results
of Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) applied for validity and reliability studies of the scale;
supports the submission of the “Academician Attitude Scale towards the Transition to Emergency and Compulsory Distance Education
with the COVID-19 Pandemic” to the literature as a valid and reliable scale.
COVID 19 Emergency and compulsory distance education Attitude Academician/Instructor Scale development
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |