Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determining Nursing Students’ Scientific Knowledge Usage

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 180 - 186, 30.04.2022

Öz

The study was carried out to determine nursing students’ usage of scientific knowledge. This was a descriptive study carried out by a
sample of 443 students studying in the 1st, 2nd, 3rd, and 4th grades of a nursing undergraduate program. Study data were collected through
the “Student Questionnaire” and analyzed by means of frequency distributions and chi-square test. It was determined that nursing
students mostly utilized powerpoint presentations (60.3%), electronic/printed journals (52.1%), and books (51.2%) for collecting
scientific information. They generally used google academy (80.8%) and the university library catalog (56.9%) while doing research. The majority of the students (82.4%) reported that they were not specifically trained for data searching, while 60.7% noted that they required
educational support for literature review. They searched articles primarily by the titles (79.9%), reading the conclusion (48.3%), and
abstract (45.1%) parts of the articles, at most. There was a statistically significant difference between being educated for data searching
and requiring education for data searching with respect to gender and grade variables (p<0.05). There was also a statistically significant
relationship between the variable of desire for doing a postgraduate education and academic career and the variable of need for data search
and literature review (p<0.05).As a result, nursing students collect scientific information from various sources (powerpoint, journals,
books, etc.). However, the level of attainment is not satisfactory in terms of using scientific information, and thus students need to be
educated to access the scientific information.

Kaynakça

  • Acun, İ., Yücel, C., & Demirhan, G. (2018). Üniversite öğrencilerinin bilgi kaynakları. Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 595-608.
  • Arslan, F.T., & Çelen, R. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumlarının belirlenmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(2), 99-106.
  • Aslan, N., & Basel, A.T. (2017). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin medya okur-yazarlık düzeyleri (İzmir örneklemi). Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1353-1372.
  • Baysen, F., Çakmak, N., & Baysen, E. (2017). Bilgi okuryazarlığı ve öğretmen yetiştirme. Türk Kütüphaneciliği, 31(1), 55-89.
  • Bulger, M., & Davison, P. (2018). The promises, challenges and futures of media literacy. Journal of Media Literacy Education, 10(1), 1-21.
  • Duncan, V.D., Holslander, L. (2012). Utilizing grounded theory to explore the information-seeking behavior of senior nursing students. J Med Lib Assoc, 100(1), 20-27.
  • Eroğlu, Ş., Çakmak, T. (2020). Post-truth dönemini anlamak: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü öğrencilerinin yeni medya araçları kapsamında bilgi bozuklukları ve doğrulama algılarının değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 39, 307-325.
  • Fırat, E.A., Özden, M. (2015). Öğretmen adaylarının bilimsel süreçte bilgi iletişim teknolojileri kullanımına yönelik ölçek geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, 35(1), 1-25.
  • Ilıman, A.Y., Eşer, İ., & Aktan, G.G. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin kullandıkları bilgi kaynaklarının incelenmesi. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 3(1), 19-24.
  • İlhan, A., Çelik, H.C., & Aslan, A. (2016). Üniversite öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 141-156.
  • Karadaş, C., & Özdemir, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik farkındalık ve tutumlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 30-39.
  • Karagözoğlu, Ş. (2006). Bilim, bilimsel araştırma süreci ve hemşirelik. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 64-71.
  • Küçük, E.Ö., Çakmak, S., Kapucu, S., Meltem, K.O.Ç., & Kahveci, R. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarına ilişkin farkındalıklarının belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 4(2), 1-12.
  • Ortaş, İ. (2018). Bilgi ve iletişim çağında bilimsel bilgiye erişimin önemi ve Türkiye’nin bilgiye erişim potansiyeli. Türk Kütüphaneciliği, 32(3), 223-232.
  • Özel N. (2016). Üniversite öğrencilerinin bilgi okuryazarlığı becerilerinin değerlendirilmesi: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 17(2), 247-264.
  • Özen, N., Özkaptan, B.B., Akyar, İ., & Terzioğlu, F. (2020). Hemşirelik öğrencilerinde bilgi okuryazarlığı ile bireysel yenilikçilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17(2), 120-127.
  • Özsoy, S.A., & Ardahan, M. (2006). Hemşirelerin uygulamalarında kullandıkları bilgi kaynaklarının incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 22(2), 89-101.
  • Sonya, L. (2014). The importance of knowing how to get things: Information literacy and the healthcare professional. J Ment Health, 23(3), 113-114.
  • Şenyuva, E. (2016). Hemşirelik eğitimi ve kanıta dayalı uygulamalar. F.N. Hem Derg, 24(1), 59-65.
  • Tatlı, Z., Aydın, A., Şimşek, P., Özdemir, M., Gölbaşı, S., Karacan, S., Gürsoy, A., Gündüz, A. (2018). Hemşirelerin ve hemşirelik öğrencilerinin bilişim teknolojilerini kullanma durumları. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 1(1), 18-27.
  • Turancı, E. (2018). Risk iletişimi açısından bilginin önemi ve bilgi okuryazarlığı. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 47, 191-208.
  • Turnbull, B., Royal, B., & Purnell, M. (2011). Using an interdisciplinary partnership to develop nursing students’ information literacy skills: An evaluation. Contemporary Nurse, 38(1-2), 122-129.
  • Türk Dil Kurumu (2019). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. 10 Eylül 2021 tarihinde. https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Yavuz, M.E., Aksoy, B., Başboğa, K., Ay, K., Gürsoy, A. (2019). Cerrahi hastaların sağlık bilgilerine erişim için interneti kullanım durumları. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci, 11(1), 17-24.
  • Yıldız, A.K. (2016). Üniversite öğrencilerinin bilgi okuryazarlığı becerisinin gelişiminde araştırma metotları dersinin rolü. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(2), 154-169.
  • Yılmaz, A., Saygılı, M., & Kaya, M. (2020). Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin E-Sağlık okuryazarlığı düzeylerinin belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (31), 148-157.

Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Bilgi Kullanım Durumlarının Belirlenmesi

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 180 - 186, 30.04.2022

Öz

Araştırma hemşirelik öğrencilerinin bilimsel bilgi kullanım durumlarını belirlemek amacıyla yapıldı. Tanımlayıcı tipte olan çalışma bir
hemşirelik lisans programında 1., 2., 3., ve 4. sınıfta öğrenim gören 443 öğrenci ile gerçekleştirildi. Araştırma verileri “Öğrenci Soru
Formu” ile toplandı. Çalışmadan elde edilen veriler frekans dağılımları ve ki-kare testi ile analiz edildi. Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel
bilgi elde etmek için en çok powerpoint sunularını (%60.3), elektronik/basılı dergileri (%52.1) ve kitapları (%51.2) okudukları tespit
edildi. Katılımcılar araştırma yaparken en çok google akademi (%80.8) ve üniversitenin kütüphane katoloğunu kullanmaktaydılar
(%56.9). Öğrencilerin %82.4’ü literatür taraması yapmak için eğitim almadıklarını ve %60.7’si ise literatür taraması yapmak için eğitime
gereksinimleri olduklarını ifade etti. Katılımcılar makale taraması yaparken en çok makalenin başlığına göre (%79.9) araştırma yapmakta
ve makalelerin en çok sonuç (%48.3) ve özet (%45.1) kısımlarını okumaktaydılar. Cinsiyet ve sınıf değişkenine göre literatür tarama
eğitimi alma durumu ve eğitim alma gereksinimi arasında istatistiksel olarak anlamlı fark vardı (p<0.05). Ayrıca lisansüstü eğitim ve
akademik kariyer yapmayı isteme durumu değişkeni ile literatür tarama eğitimi alma gereksinimi arasında da istatistiksel olarak anlamlı
fark olduğu belirlendi (p<0.05). Sonuç olarak hemşirelik öğrencileri çeşitli kaynaklardan (powerpoint, dergi, kitap vb.) bilimsel bilgi elde
etmektedirler. Ancak sonuçlar bilimsel bilgiyi kullanım açısından yeterli değildir ve öğrencilerin bilimsel bilgiye ulaşım konusunda eğitim
almaya ihtiyaçları vardır.

Kaynakça

  • Acun, İ., Yücel, C., & Demirhan, G. (2018). Üniversite öğrencilerinin bilgi kaynakları. Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 595-608.
  • Arslan, F.T., & Çelen, R. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumlarının belirlenmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(2), 99-106.
  • Aslan, N., & Basel, A.T. (2017). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin medya okur-yazarlık düzeyleri (İzmir örneklemi). Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1353-1372.
  • Baysen, F., Çakmak, N., & Baysen, E. (2017). Bilgi okuryazarlığı ve öğretmen yetiştirme. Türk Kütüphaneciliği, 31(1), 55-89.
  • Bulger, M., & Davison, P. (2018). The promises, challenges and futures of media literacy. Journal of Media Literacy Education, 10(1), 1-21.
  • Duncan, V.D., Holslander, L. (2012). Utilizing grounded theory to explore the information-seeking behavior of senior nursing students. J Med Lib Assoc, 100(1), 20-27.
  • Eroğlu, Ş., Çakmak, T. (2020). Post-truth dönemini anlamak: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü öğrencilerinin yeni medya araçları kapsamında bilgi bozuklukları ve doğrulama algılarının değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 39, 307-325.
  • Fırat, E.A., Özden, M. (2015). Öğretmen adaylarının bilimsel süreçte bilgi iletişim teknolojileri kullanımına yönelik ölçek geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, 35(1), 1-25.
  • Ilıman, A.Y., Eşer, İ., & Aktan, G.G. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin kullandıkları bilgi kaynaklarının incelenmesi. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 3(1), 19-24.
  • İlhan, A., Çelik, H.C., & Aslan, A. (2016). Üniversite öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 141-156.
  • Karadaş, C., & Özdemir, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik farkındalık ve tutumlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 30-39.
  • Karagözoğlu, Ş. (2006). Bilim, bilimsel araştırma süreci ve hemşirelik. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 64-71.
  • Küçük, E.Ö., Çakmak, S., Kapucu, S., Meltem, K.O.Ç., & Kahveci, R. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarına ilişkin farkındalıklarının belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 4(2), 1-12.
  • Ortaş, İ. (2018). Bilgi ve iletişim çağında bilimsel bilgiye erişimin önemi ve Türkiye’nin bilgiye erişim potansiyeli. Türk Kütüphaneciliği, 32(3), 223-232.
  • Özel N. (2016). Üniversite öğrencilerinin bilgi okuryazarlığı becerilerinin değerlendirilmesi: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 17(2), 247-264.
  • Özen, N., Özkaptan, B.B., Akyar, İ., & Terzioğlu, F. (2020). Hemşirelik öğrencilerinde bilgi okuryazarlığı ile bireysel yenilikçilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17(2), 120-127.
  • Özsoy, S.A., & Ardahan, M. (2006). Hemşirelerin uygulamalarında kullandıkları bilgi kaynaklarının incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 22(2), 89-101.
  • Sonya, L. (2014). The importance of knowing how to get things: Information literacy and the healthcare professional. J Ment Health, 23(3), 113-114.
  • Şenyuva, E. (2016). Hemşirelik eğitimi ve kanıta dayalı uygulamalar. F.N. Hem Derg, 24(1), 59-65.
  • Tatlı, Z., Aydın, A., Şimşek, P., Özdemir, M., Gölbaşı, S., Karacan, S., Gürsoy, A., Gündüz, A. (2018). Hemşirelerin ve hemşirelik öğrencilerinin bilişim teknolojilerini kullanma durumları. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 1(1), 18-27.
  • Turancı, E. (2018). Risk iletişimi açısından bilginin önemi ve bilgi okuryazarlığı. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 47, 191-208.
  • Turnbull, B., Royal, B., & Purnell, M. (2011). Using an interdisciplinary partnership to develop nursing students’ information literacy skills: An evaluation. Contemporary Nurse, 38(1-2), 122-129.
  • Türk Dil Kurumu (2019). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. 10 Eylül 2021 tarihinde. https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Yavuz, M.E., Aksoy, B., Başboğa, K., Ay, K., Gürsoy, A. (2019). Cerrahi hastaların sağlık bilgilerine erişim için interneti kullanım durumları. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci, 11(1), 17-24.
  • Yıldız, A.K. (2016). Üniversite öğrencilerinin bilgi okuryazarlığı becerisinin gelişiminde araştırma metotları dersinin rolü. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(2), 154-169.
  • Yılmaz, A., Saygılı, M., & Kaya, M. (2020). Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin E-Sağlık okuryazarlığı düzeylerinin belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (31), 148-157.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Melek Ertürk Yavuz 0000-0002-4196-6317

Şule Köseoğlu

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ertürk Yavuz, M., & Köseoğlu, Ş. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Bilgi Kullanım Durumlarının Belirlenmesi. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 12(1), 180-186. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1005944
AMA Ertürk Yavuz M, Köseoğlu Ş. Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Bilgi Kullanım Durumlarının Belirlenmesi. J Higher Edu Sci. Nisan 2022;12(1):180-186. doi:10.5961/higheredusci.1005944
Chicago Ertürk Yavuz, Melek, ve Şule Köseoğlu. “Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Bilgi Kullanım Durumlarının Belirlenmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 12, sy. 1 (Nisan 2022): 180-86. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1005944.
EndNote Ertürk Yavuz M, Köseoğlu Ş (01 Nisan 2022) Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Bilgi Kullanım Durumlarının Belirlenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 12 1 180–186.
IEEE M. Ertürk Yavuz ve Ş. Köseoğlu, “Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Bilgi Kullanım Durumlarının Belirlenmesi”, J Higher Edu Sci, c. 12, sy. 1, ss. 180–186, 2022, doi: 10.5961/higheredusci.1005944.
ISNAD Ertürk Yavuz, Melek - Köseoğlu, Şule. “Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Bilgi Kullanım Durumlarının Belirlenmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 12/1 (Nisan 2022), 180-186. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1005944.
JAMA Ertürk Yavuz M, Köseoğlu Ş. Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Bilgi Kullanım Durumlarının Belirlenmesi. J Higher Edu Sci. 2022;12:180–186.
MLA Ertürk Yavuz, Melek ve Şule Köseoğlu. “Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Bilgi Kullanım Durumlarının Belirlenmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, c. 12, sy. 1, 2022, ss. 180-6, doi:10.5961/higheredusci.1005944.
Vancouver Ertürk Yavuz M, Köseoğlu Ş. Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Bilgi Kullanım Durumlarının Belirlenmesi. J Higher Edu Sci. 2022;12(1):180-6.