The aim of this research is to adapt the Teacher Self-efficacy Scale to Implement Self-regulated Learning in Turkish and conduct validity
and reliability studies. For this purpose, the research was carried out based on the quantitative research method with 449 pre-service
teachers who are continuing their education in the 3rd and 4th grades of three state universities in the Central Anatolia Region. In order
to determine the validity of the research, construct, and criterion validity studies were carried out. Within this context, the data were
subjected to Exploratory Factor Analysis (EFA) in the first data collection process with the participation of 315 pre-service teachers in
order to determine the construct validity and it was found that the scale showed a three-factor structure. Following this, Confirmatory
Factor Analysis (CFA) was carried out with the new data collected from 134 pre-service teachers and the three-factor structure detected
in the EFA was confirmed. These factors were named as “Self-efficacy for introducing self-regulated learning strategies”, “Self-efficacy
for creating cooperative learning environments” and “Self-efficacy for creating enriched learning environments”. The Cronbach alpha
reliability coefficient of the adapted form, whose criterion validity was also provided, was calculated as .917. Accordingly, it can be stated
that the adapted scale is valid and highly reliable. As a result of the research, some recommendations for future research can be made such
as conducting international comparative studies in which the original scale and the adapted scale are used together, national studies to
examine both pre-service and in-service teachers’ self-efficacy regarding the application of self-regulated learning, and studies to investigate
the measurement invariance of the adapted scale.
Scale adaptation Pre-service teachers Self-efficacy Self-regulated learning
Bu araştırmanın amacı Öz-düzenlemeli Öğrenmenin Uygulanmasına İlişkin Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanarak
geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılmasıdır. Bu amaçla nicel araştırma yöntemine dayalı olarak yürütülen araştırma İç Anadolu
Bölgesi’nde bulunan üç devlet üniversitesinin 3. ve 4. sınıflarında öğrenimine devam etmekte olan 449 öğretmen adayı ile yürütülmüştür.
Araştırmada geçerliğin belirlenmesi için yapı ve ölçüt geçerliğine ilişkin çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda yapı geçerliğini
belirlemek için 315 öğretmen adayının katıldığı ilk veri toplama sürecinde veriler Açımlayıcı Faktör Analizi’ne (AFA) tabi tutulmuş ve
ölçeğin üç faktörlü bir yapı gösterdiği bulgusuna ulaşılmıştır. Bunu takiben 134 öğretmen adayından toplanan yeni verilerle Doğrulayıcı
Faktör Analizi (DFA) gerçekleştirilmiş ve AFA’da tespit edilen üç faktörlü yapı doğrulanmıştır. Bu faktörler; “Öz-düzenleyici öğrenme
stratejilerini tanıtma öz-yeterliği”, “İşbirlikli öğrenme ortamı oluşturma öz yeterliği” ve “Zenginleştirilmiş öğrenme ortamları oluşturma
öz yeterliliği” şeklinde isimlendirilmiştir. Ölçüt geçerliği de sağlanan uyarlama formunun Cronbach alfa güvenirlik katsayısı ise .917
olarak hesaplanmıştır. Buna göre uyarlanan ölçeğin geçerli ve oldukça güvenilir olduğu ifade edilebilir. Araştırma sonucunda, ilerleyen
araştırmalarda ölçeğin orijinal formu ile uyarlanan bu formun birlikte kullanıldığı uluslararası karşılaştırmalı çalışmaların yapılması, gerek
öğretmen adaylarının gerekse öğretmenlerin öz-düzenlemeli öğrenmenin uygulamasına ilişkin öz-yeterliklerini incelemek amaçlı mevcut
ölçek kullanılarak ulusal çalışmalar gerçekleştirilmesi ve uyarlanan bu ölçeğin ölçme değişmezliğinin incelenmesi gibi öneriler getirilebilir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2 |