Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 3, 428 - 436, 31.12.2024

Öz

Araştırmada, bir devlet üniversitesi bünyesinde yer alan tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik programı öğrencilerinin yaz stajı
uygulamalarındaki deneyimlerini ortaya koymak amaçlandı. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik yaklaşıma
(olgu bilime) dayanmaktadır. Bir devlet üniversitesi bünyesinde tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik programında öğrenim görmekte olan
ve yaz staj uygulamasını başarıyla tamamlayan toplam 16 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme formu ile mülakatlar gerçekleştirildi.
Görüşmeler Şubat-Nisan 2023 tarihleri arasında araştırmacılar tarafından yürütüldü. Elde edilen veriler MAXQDA 20 nitel veri analizi
programı kullanılarak analiz edildi ve yorumlandı. Verilerin görselleştirilmesinde frekans analizi, karşılaştırmalı analiz ve ilişki analizi
kullanıldı. Yaz staj deneyimlerine yönelik 5 kategoride (staj deneyimleri, stajın katkıları, staj süresi, yaşanılan sorunlar, öneriler) olmak
üzere 639 açık kod belirlendi. Katılımcılar olumlu deneyimlere yönelik ifadelere olumsuz deneyimlere oranla daha sık yer verdi. Olumlu
deneyimler arasında en sıklıkla; iş ortamına adaptasyon, doğru meslek seçimi, hastane çalışanları ve yöneticiler, yeni bilgiler öğrenme ve
ulaşım kolaylığı konuları yer almaktadır. Katılımcıların staj konusundaki olumsuz deneyimleri arasında ise en sıklıkla; iletişim problemleri,
ulaşım zorluğu, hastane yemekleri, oryantasyon eksikliği ve çalışma saatleri yer almaktadır. Araştırma sonunda katılımcıların yaz staj
uygulamasından memnuniyet düzeylerinin yüksek olduğu ve yaz stajı uygulamalarının öğrencilerin mesleki gelişimine önemli katkılar
sağladığı görülmektedir. Yaz stajı uygulamalarının özellikle öğrencilerin mesleki özdeşleşme düzeylerini, iş ortamına adaptasyonu ve
özgüvenlerini artırdığı ayrıca iletişim ve empati becerileriyle bilgisayar ve teknoloji kullanma becerilerini geliştirdiği saptandı. Ancak süreçte
bazı sorunların da yaşandığı görülmektedir. Bu bulgular, mesleki eğitim programlarının geliştirilmesi ve staj süreçlerinin iyileştirilmesi için
karar alıcılara rehberlik edebilir.

Kaynakça

  • Alkan, R. M., Suiçmez, M., Aydınkal, M., & Şahin, M. (2014). Meslek yüksekokullarındaki mevcut durum: Sorunlar ve bazı çözüm önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 133-140.
  • Aydemir, D. H. (2016). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin yaz stajı uygulamasına bakışı: Sağlık hizmetleri örneği. Türk Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 34-42.
  • Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
  • Çalışkan, T., & Akgöz, S. (2005). Sağlık yüksek okulu öğrencilerini mesleki yaşama hazırlamada yıl içi ve yaz stajlarının katkısı. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 31(1), 9-13.
  • Çokluk, E., Çokluk, S. T., Tuncer, F. B., Şekeroğlu, M. R., & Boz, M. (2021). Tıbbi biyokimya laboratuvarı yaz stajı öğrenim düzeyi değerlendirmesi: bir afiliye hastane örneği. Sakarya Tıp Dergisi, 11(1), 115-121.
  • Dalcalı, B. K. (2021). Hemşirelik intörn öğrencilerinin hemşirelik sürecini uygulama sırasında yaşadıkları sorunların belirlenmesi. Sağlık Akademisi Kastamonu, 6(2), 92-106.
  • Delibaş, L., Dürmüş, G., Ekren, A., Bilir, İ., & Çelikli, S. (2019). Öğrencilerin yaz stajından memnuniyetinin değerlendirilmesi: anestezi, diyaliz ve paramedik programı örnekleri. Hastane Öncesi Dergisi, 4(2), 55-65.
  • Demirağ, H., & Hintistan, S. (2019). İlk ve acil yardım programı öğrencilerinin yaz stajı hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 2(1), 46-55.
  • Erdem, R., Bektaş, M., & Erkal, P. (2013). Tıbbi sekreterlerin doktorhasta iletişimine bakış açıları (Burdur Devlet Hastanesi Örneği). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 193-205.
  • Kaçan, H., & Değer, V. B. (Eds.). (2023). Sağlıkta İletişim: Disiplinlerarası Çağdaş Bir Yaklaşım. Akademisyen Kitabevi.
  • Karaca, P. Ö., Çeliker, H., & Karaca, K. S. (2015). Büro yönetimi ve yönetici asistanlığı öğrencilerinin staj eğitimi hakkındaki görüşleri üzerine bir araştırma. Meslek Dergisi, 94.
  • Kaya, Ş. D., Yüceler, A., Uludağ, A., & Karadağ, Ş. (2017). Hasta ilişkilerinde tıbbi sekreterlerin duygusal emek ve iletişim becerilerinin nitel olarak değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8(19), 62-76.
  • Korkmaz, Z., Balcı, Ö., Ay, S., Gündüz, T. (2021). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin dönem içi uygulamaları ve yaz stajı süreçlerine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences (JOSHAS).; 7(45): 1919-1927.
  • Mankan, E. (2019). Mesleki Önlisans Programlarında Staj Eğitiminin Önemi: Bülent Ecevit Üniversitesi Çaycuma Meslek Yüksekokulu Örneği. The Journal of Academic Social Science, 10(10), 734-741.
  • Margaryan, S., Saniter, N., Schumann, M., & Siedler, T. (2022). Do internships pay off? The effects of student internships on earnings. Journal of Human Resources, 57(4), 1242-1275.
  • Pazarcık, Y., Kanten, P., & Benan, A. R. D. A. (2023). Zihinsel Kayıpların Öncülleri ve Ardılları Üzerine Nitel Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 18(1), 129-144.
  • Qu, H., Leung, X. Y., Huang, S. S., & He, J. (2021). Factors affecting hotel interns’ satisfaction with internship experience and career intention in China. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 28, 100311.
  • Titrek, O., Hakkakul, M. A., & Varlı, S. (2015). Hemşirelik Bölümü Staj Uygulamalarının Etkililik Düzeyine İlişkin Öğrenci ve Rehber Hemşirelerin Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 264-280.
  • To, W. M. & Lung, J. W. (2020). Factors influencing internship satisfaction among Chinese students. Education+ Training, 62(5), 543-558.
  • Töret, A. B. (2021). Hekimlik mesleğine ilk geçiş riti: Beyaz önlük giyme. Folklor/Edebiyat, 27(108), 993-1012.
  • Tuygar, Ş. F. (2016). Paramedik programı öğrencilerinin yaz stajı hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 92-100.
  • Utami, I. T., & Raharjo, D. H. (2020). The effect of competence and experience of students internship on the readiness of work. Wacana Journal of Social and Humanity Studies, 23(4), 215-221.
  • Tunç, Y. & Dal, M. (2018). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin yaz stajı hakkındaki görüş ve önerileri: Iğdır Üniversitesi örneği. Researcher, 6(3), 377-403.
  • URL 1: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/06/20210617-2. htm
  • URL 2: https://kariyerkapisi.cbiko.gov.tr/ulusalstajprogrami
  • Yükseköğretimde uygulamalı eğitimler çerçeve yönetmeliği (2021).
  • Yorulmaz, R., Yıldırım Gürkan, D. & Dülger, H. (2020). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin yaz stajına ilişkin görüşlerinin staj öncesi ve sonrası karşılaştırılması. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(34), 2168-2177.

Summer Internship Experience of Medical Documentation and Secretariat Program Students: A Qualitative Research

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 3, 428 - 436, 31.12.2024

Öz

The aim of this study is to explore the experiences of medical documentation and secretarial program students at a state university in
summer internship practices. This research adopts a phenomenological approach, one of the qualitative research methods. Semistructured
interviews were conducted with a total of 16 students enrolled in the medical documentation and secretarial program at a state university who successfully completed the summer internship program. The interviews took place between February and April 2023. The
data collected were analysed and interpreted using the MAXQDA 20 qualitative data analysis program. Frequency analysis, comparative
analysis, and relationship analysis were employed to visualize the data. A total of 639 open codes were identified for the summer internship
experiences of students, categorized into five themes (internship experiences, contributions of the internship, internship duration,
problems experienced, suggestions). Participants tended to mention positive experiences more frequently than negative ones. The
most cited positive experiences included adaptation to the work environment, career choice, interactions with hospital employees and
managers, acquisition of new knowledge, and ease of transportation. On the other hand, the most common negative experiences reported
by participants regarding the internship were communication issues, transportation difficulties, dissatisfaction with hospital meals, lack
of orientation, and concerns about working hours. At the end of the research, it was determined that summer internship practices notably
enhanced students’ professional identification levels, adaptation to the work environment, and self-confidence, while also improving their
communication, empathy skills, and proficiency in using computers and technology. Nevertheless, some issues were identified in the
process. These findings can provide valuable insights for decision-makers to refine vocational training programs and enhance internship
processes.

Kaynakça

  • Alkan, R. M., Suiçmez, M., Aydınkal, M., & Şahin, M. (2014). Meslek yüksekokullarındaki mevcut durum: Sorunlar ve bazı çözüm önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 133-140.
  • Aydemir, D. H. (2016). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin yaz stajı uygulamasına bakışı: Sağlık hizmetleri örneği. Türk Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 34-42.
  • Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
  • Çalışkan, T., & Akgöz, S. (2005). Sağlık yüksek okulu öğrencilerini mesleki yaşama hazırlamada yıl içi ve yaz stajlarının katkısı. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 31(1), 9-13.
  • Çokluk, E., Çokluk, S. T., Tuncer, F. B., Şekeroğlu, M. R., & Boz, M. (2021). Tıbbi biyokimya laboratuvarı yaz stajı öğrenim düzeyi değerlendirmesi: bir afiliye hastane örneği. Sakarya Tıp Dergisi, 11(1), 115-121.
  • Dalcalı, B. K. (2021). Hemşirelik intörn öğrencilerinin hemşirelik sürecini uygulama sırasında yaşadıkları sorunların belirlenmesi. Sağlık Akademisi Kastamonu, 6(2), 92-106.
  • Delibaş, L., Dürmüş, G., Ekren, A., Bilir, İ., & Çelikli, S. (2019). Öğrencilerin yaz stajından memnuniyetinin değerlendirilmesi: anestezi, diyaliz ve paramedik programı örnekleri. Hastane Öncesi Dergisi, 4(2), 55-65.
  • Demirağ, H., & Hintistan, S. (2019). İlk ve acil yardım programı öğrencilerinin yaz stajı hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 2(1), 46-55.
  • Erdem, R., Bektaş, M., & Erkal, P. (2013). Tıbbi sekreterlerin doktorhasta iletişimine bakış açıları (Burdur Devlet Hastanesi Örneği). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 193-205.
  • Kaçan, H., & Değer, V. B. (Eds.). (2023). Sağlıkta İletişim: Disiplinlerarası Çağdaş Bir Yaklaşım. Akademisyen Kitabevi.
  • Karaca, P. Ö., Çeliker, H., & Karaca, K. S. (2015). Büro yönetimi ve yönetici asistanlığı öğrencilerinin staj eğitimi hakkındaki görüşleri üzerine bir araştırma. Meslek Dergisi, 94.
  • Kaya, Ş. D., Yüceler, A., Uludağ, A., & Karadağ, Ş. (2017). Hasta ilişkilerinde tıbbi sekreterlerin duygusal emek ve iletişim becerilerinin nitel olarak değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8(19), 62-76.
  • Korkmaz, Z., Balcı, Ö., Ay, S., Gündüz, T. (2021). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin dönem içi uygulamaları ve yaz stajı süreçlerine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences (JOSHAS).; 7(45): 1919-1927.
  • Mankan, E. (2019). Mesleki Önlisans Programlarında Staj Eğitiminin Önemi: Bülent Ecevit Üniversitesi Çaycuma Meslek Yüksekokulu Örneği. The Journal of Academic Social Science, 10(10), 734-741.
  • Margaryan, S., Saniter, N., Schumann, M., & Siedler, T. (2022). Do internships pay off? The effects of student internships on earnings. Journal of Human Resources, 57(4), 1242-1275.
  • Pazarcık, Y., Kanten, P., & Benan, A. R. D. A. (2023). Zihinsel Kayıpların Öncülleri ve Ardılları Üzerine Nitel Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 18(1), 129-144.
  • Qu, H., Leung, X. Y., Huang, S. S., & He, J. (2021). Factors affecting hotel interns’ satisfaction with internship experience and career intention in China. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 28, 100311.
  • Titrek, O., Hakkakul, M. A., & Varlı, S. (2015). Hemşirelik Bölümü Staj Uygulamalarının Etkililik Düzeyine İlişkin Öğrenci ve Rehber Hemşirelerin Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 264-280.
  • To, W. M. & Lung, J. W. (2020). Factors influencing internship satisfaction among Chinese students. Education+ Training, 62(5), 543-558.
  • Töret, A. B. (2021). Hekimlik mesleğine ilk geçiş riti: Beyaz önlük giyme. Folklor/Edebiyat, 27(108), 993-1012.
  • Tuygar, Ş. F. (2016). Paramedik programı öğrencilerinin yaz stajı hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 92-100.
  • Utami, I. T., & Raharjo, D. H. (2020). The effect of competence and experience of students internship on the readiness of work. Wacana Journal of Social and Humanity Studies, 23(4), 215-221.
  • Tunç, Y. & Dal, M. (2018). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin yaz stajı hakkındaki görüş ve önerileri: Iğdır Üniversitesi örneği. Researcher, 6(3), 377-403.
  • URL 1: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/06/20210617-2. htm
  • URL 2: https://kariyerkapisi.cbiko.gov.tr/ulusalstajprogrami
  • Yükseköğretimde uygulamalı eğitimler çerçeve yönetmeliği (2021).
  • Yorulmaz, R., Yıldırım Gürkan, D. & Dülger, H. (2020). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin yaz stajına ilişkin görüşlerinin staj öncesi ve sonrası karşılaştırılması. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(34), 2168-2177.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Vacide Ancın 0000-0003-2716-2010

Mehmet Gülşen 0000-0002-6168-8676

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 17 Mart 2024
Kabul Tarihi 10 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ancın, V., & Gülşen, M. (2024). Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 14(3), 428-436.
AMA Ancın V, Gülşen M. Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma. J Higher Edu Sci. Aralık 2024;14(3):428-436.
Chicago Ancın, Vacide, ve Mehmet Gülşen. “Tıbbi Dokümantasyon Ve Sekreterlik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 14, sy. 3 (Aralık 2024): 428-36.
EndNote Ancın V, Gülşen M (01 Aralık 2024) Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 14 3 428–436.
IEEE V. Ancın ve M. Gülşen, “Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma”, J Higher Edu Sci, c. 14, sy. 3, ss. 428–436, 2024.
ISNAD Ancın, Vacide - Gülşen, Mehmet. “Tıbbi Dokümantasyon Ve Sekreterlik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 14/3 (Aralık 2024), 428-436.
JAMA Ancın V, Gülşen M. Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma. J Higher Edu Sci. 2024;14:428–436.
MLA Ancın, Vacide ve Mehmet Gülşen. “Tıbbi Dokümantasyon Ve Sekreterlik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, c. 14, sy. 3, 2024, ss. 428-36.
Vancouver Ancın V, Gülşen M. Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma. J Higher Edu Sci. 2024;14(3):428-36.