Son dönemlerde
gündemden düşmeyen bireyin kendi kendinin fotoğrafını çekme modası olarak
tanımlanan “selfie” (özçekim) nin modern kültür üzerindeki dönüşümsel etkisinin
iletişimden psikoloji ve dijital medya çalışmalarına kadar her alanda görülmesi
dikkat çekmektedir. Günümüz sosyal medyasıyla birebir etkileşim içerisinde olan
küresel ve ulusal markalar ise bu yeni trendi gerek pazarlama stratejilerine,
gerekse reklam iletişim çalışmalarına dahil etmeyi ihmal etmemektedir. Bu
noktada reklamların değer, inanç veya normları ve buna bağlı toplumsal yapıyı
yansıttığı düşünüldüğünde, “selfie” kullanımının reklamları ne şekilde
etkilediği sorusu gündeme gelmektedir.
Türkiye özelinde selfie ve reklam
etkileşimi konusunda literatürde çok fazla kaynağın olmadığı dikkate
alındığında, çalışmanın bu alandaki boşluğu dolduracağı öngörülmektedir. Buna
göre çalışmada reklamlarda giderek yaygınlık kazanan bir çekicilik öğesi olan
“selfie” kullanımı incelenerek; Hofstede’in kültürel boyutları temelinde
kollektivist bir toplum olarak tanımlanan Türkiye’de selfie kültürünün
reklamlar aracılığıyla “biz” kuşağından
“ben” kuşağına geçişteki rolü, Türkiye’deki
TV reklam örneklerinin Kraineva’nın (2014) üçlü ayrımı üzerinden
değerlendirilerek analiz edilmeye çalışılmıştır. Yapılan analiz sonucunda
temelinde selfie kullanımının
reklamlarda çok farklı sektörler tarafından reklama ve markaya dikkat çekmek,
samimi bir dille hedef kitleye seslenmek, hatta Türkiye İş Bankası reklamında
olduğu gibi imaj yaratabilmek için
kullanıldığı görülmüştür. Ağırlıkta birey ve grup sunumlarının yapıldığı ve “biz” ve “ben” söyleminin birlikte
kullanımının yer aldığı reklamlarda Türk toplumunun kollektivist yapısından
uzaklaşılmadığı; ancak marka vaadini sunumu sırasında vurgulanan öğelerin “Ben
Kuşağı’na” has özelliklerle uyum içerisinde olduğu dikkat çekmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 28 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 5 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1 |
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAM ÇALIŞMALARI DERGİSİ (HİRE)
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.