Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİR GÖRÜNTÜLÜ (DİSPLAY) REKLAM ALANI OLARAK ÇEVRİMİÇİ MÜZİK PLATFORMU ÖRNEĞİ: SPOTİFY

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 131 - 146, 22.10.2019

Öz

 



Teknolojinin gelişmesiyle birlikte değişen
günlük rutinler farklı ihtiyaçları da beraberinde getirmektedir. Günlük
ihtiyaçlardan biri olarak müzik dinleme alışkanlığı yıllar içerisinde değişim
göstermekte; geleneksel kitle iletişim araçlarından, cep telefonlarına,
masaüstü araçlara, tabletlere, akıllı saatlere, akıllı ev araçlarına kadar
birçok teknoloji içinde yer almaktadır.



Günümüzde iletişim çok yönlü olarak
gerçekleşmekte bu sebeple kullanıcı ile etkileşime girmenin markalar için
önemli konuma geldiği görülmektedir. Kullanıcıların aktif olduğu çevrimiçi
ortamlarda içerikler kullanıcı nitelikleri çerçevesinde dönüşmektedir. Bununla
birlikte çevrimiçi ortamda yerini alan müzik, farklı platformların oluşmasını
sağlayarak dijital reklamlara yeni alanlar sağlamaktadır. Görüntülü reklamların
yer aldığı uygulamalardan biri olan Spotify karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada
Spotify uygulamasının kullanıcılarına sunduğu içeriklerle dijital reklamları
nasıl kullandığını araştırılması amaçlanmıştır. Çalışmada betimsel bir
araştırma yöntemi olarak literatür taraması kullanılmış ve örnek olay üzerinden
bir değerlendirme yapılmaya çalışılmıştır. Buna göre araştırma sonucu olarak,
dijital
müziğin gelişmeye devam etmesi ve bu gelişme doğrultusunda görüntülü(display)
reklamların bu platformlarda yer alması markalar açısından önemli olduğu
görülmüştür. Ayrıca çevrimiçi müzik servislerinin kullanıcı sayısı göz önüne
alındığında bu mecra önemli bir reklam alanı oluşturduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2007). Kültür Endüstrisi, Kültür Yönetimi (2.Baskı). (N. Ülner, M. Tüzel, E. Gen, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Algüneş, N. (2014). “Statükoya saldıran teknoloji Napster ve sonrası”, https://mediacat.com/statukoya-saldiran-teknoloji-napster-ve-sonrasi/, Erişim Tarihi: 11.04.2019.
  • Apple (2014). “Apple Launches the iTunes Music Store”, https://www.apple.com/newsroom/2003/04/28Apple-Launches-the-iTunes-Music-Store/, Erşim Tarihi: 14.04.2019.
  • Aversa, P., Hervas-Drane, A., & Evenou, M. (2019). Business Model Responses to Digital Piracy. California Management Review, 61(2), 30–58. https://doi.org/10.1177/0008125618818841.
  • Braun, M., & Moe, W. W. (2013). Online display advertising: modeling the effects of multiple creatives and individual impression histories. Marketing Science, 32(5), 753-767. https://doi.org/10.1287/mksc.2013.0802.
  • Business Insider Nordic (2018).“The inspiring life of Spotify founder Daniel Ek, who was turned down by Google at 16, a millionaire by 23, and is now Europe’s best hope against US tech titans”, https://nordic.businessinsider.com/the-incredible-life-of-spotify-founder-daniel-ek-who-was-a-multi-millionaire-by-23-and-is--/, Erişim Tarihi: 12.04.2019.
  • Campaign Creators (2016). “Spotify: The New Social Network”, https://www.campaigncreators.com/blog/spotify-the-social-network/, Erişim Tarihi: 10.04.2019.
  • Chaffey, D. (2015). “Spotify Case Study”. https://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/online-business-revenue-models/spotify-case-study/, Erişim Tarihi: 11.04.2019.
  • Cohen, D. (2019). “Spotify Is Turning to Placed as an Offline Attribution Measurement Partner”, https://www.adweek.com/digital/spotify-is-turning-to-placed-as-an-offline-attribution-measurement-partner/, Erişim Tarihi:14.04.2019.
  • Deezer (2018). “Daniel Marhely (Founder )”, https://www.deezer.com/us/company/key_people, Erişim Tarihi: 12.04.2019.
  • Elden, M. (2004). Destek Bir Reklam Aracı Olarak Çizgi Altı Reklamlar. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1(2), 69-90.
  • Ergün, E. (2016). Türkiye’de Kullanılan Online Müzik Platformları: Spotify Örneği. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 6(2), 114-118.
  • Flynn, K. (2018). “The industry is demanding it’: Spotify adopts Nielsen Brand Effect for verification on ad platform”, https://digiday.com/marketing/industry-demanding-spotify-adopts-nielsen-brand-effect-verification-ad-platform/, Erişim Tarihi:18.04.2019.
  • Goldfarb, A., & Tucker, C. (2011). Online Display Advertising: Targeting and Obtrusiveness. Marketing Science, 30(3), 389–404. https://doi.org/10.1287/mksc.1100.0583.
  • Gödek, S. (2018). “Display (Görüntülü) Reklam Nedir? Niye Önemlidir?”, https://www.brandingturkiye.com/display-goruntulu-reklam-nedir-niye-onemlidir/, Erişim Tarihi: 12.04.2019.
  • Hürriyet (2018). “Spotify'ın piyasa değeri 26,5 milyar dolar oldu”, http://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/spotifyin-piyasa-degeri-26-5-milyar-dolar-oldu-40793780, Erişim Tarihi: 08.03.2019.
  • IAB Türkiye (2019). “IAB Türkiye 2018 Dijital Reklam Yatırımlarını Açıkladı”, http://www.iabturkiye.org/iab-turkiye-2018-dijital-reklam-yatirimlarini-acikladi, Erişim Tarihi:10.04.2019.
  • IFPI (2019). “IFPI Global Music Report 2019 State Of The Industry”, https://www.ifpi.org/downloads/GMR2019.pdf, Erişim Tarihi: 15.04.2019.
  • İnvesting (2019). “Spotify Technology SA (SPOT)”, https://tr.investing.com/equities/spotify-technology, Erişim Tarihi: 09.03.2019.
  • Market Business News (2013). “Advertising – Definition And Meaning”, https://marketbusinessnews.com/financial-glossary/advertising-definition-meaning/, Erişim Tarihi: 04.03.2019.
  • Miralles-Pechuán, L., Ponce, H., & Martínez-Villaseñor, L. (2018). A novel methodology for optimizing display advertising campaigns using genetic algorithms. Electronic Commerce Research & Applications, 27, 39–51. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2017.11.004.
  • Öztürk, R. G. (2013). Dijital Reklamcılık ve Gençlik (1.Baskı). İstanbul: Beta.
  • Paulson, C., Luo, L., & James, G. M. (2018). Efficient Large-Scale Internet Media Selection Optimization for Online Display Advertising. Journal of Marketing Research (JMR), 55(4), 489–506. https://doi.org/10.1509/jmr.15.0307.
  • “Sotify Technology S.A. to Announce Financial Results for Third Quarter 2018” (2019). https://investors.spotify.com/financials/press-release-details/2018/Spotify-Technology-SA-to-Announce-Financial-Results-for-Third-Quarter-2018/default.aspx, Erişim Tarihi: 08.03.2019.
  • “Veri Hakları ve Gizlilik Ayarları” (2019). https://support.spotify.com/tr/article/data-rights-and-privacy-settings/, Erişim Tarihi:02.04.2019.
  • “Škoda’s High-İmpact, Eye-Catching Homepage Takeover Showed Auto İntenders Why The New Škoda Karoq Does Things Differently” (2018). http://spotifyforbrands.com/tr/ad-experiences/koda-drives-their-campaign-in-a-new-interactive-direction/, Erişim Tarihi:18.04.2019.
  • "Seat Ibiza Relaunches With Data Driven Storytelling” (2019). http://spotifyforbrands.com/tr/ad-experiences/seat-ibiza-relaunches-with-data-driven-storytelling/, Erişim Tarihi:14.04.2019.
  • “Baskin-Robbins Enticed Listeners With Contextual Audio, Driving A Significant Lift İn Foot Traffic” (2019). http://spotifyforbrands.com/tr/ad-experiences/baskin-robbins/, Erişim Tarihi:14.04.2019.
  • “Dunkin' Donuts tempted coffee lovers by reaching them on desktop and mobile devices with refreshing videos of their Cold Brew” (2019). http://spotifyforbrands.com/tr/ad-experiences/dunkin-donuts-entices-streamers-with-a-video-takeover/, Erişim Tarihi:18.04.2019.
  • “Markanın Hikayesini Spotify’da Anlat” (2019). https://spotifyforbrands.com/tr/ad-experiences/, Erişim Tarihi: 12.04.2019.
  • “Samsung debuted their new smart speakers with a multi-format campaign and creative that felt relevant in the moment” (2019). http://spotifyforbrands.com/tr/ad-experiences/samsung-raises-volume-new-speakers/, Erişim Tarihi: 17.04.2019.
  • Statista (2019). “Global recorded music revenue from 1999 to 2018 (in billion U.S. dollars)”, https://www.statista.com/statistics/272305/global-revenue-of-the-music-industry/, Erişim Tarihi: 12.04.2019.
  • Stritter, A. (2017). “Seat Ibiza X Spotify Microsite”, https://gooqx.com/latest/spotify-seat-ibiza, Erişim Tarihi:14.04.2019.
  • Taylor, R. C. (2009). The Six Principles of Digital Advertising. International Journal of Advertising, 28(3), 411-418.
  • “Teknoloji Devlerinin İsimleri Ve İlginç Hikayeleri” (2015). http://teknoyo.com/teknoloji-sirket-isimleri/, Erişim Tarihi:03.04.2019.
  • The Brand Age (2018). “Spotify, Kullanıcılarının Yıl Boyunca En Çok Hangi Sanatçıları Ve Şarkıları Dinlediğini Açıkladı”, https://www.thebrandage.com/spotify-kullanicilarinin-yil-boyunca-en-cok-hangi-sanatcilari-ve-sarkilari-dinledigini-acikladi-9013, Erişim Tarihi: 11.04.2019.
  • Williams, R. (2018). “Samsung Unveils Smart Speaker, Partners With Spotify”, https://www.mobilemarketer.com/news/samsung-unveils-smart-speaker-partners-with-spotify/529827/, Erişim Tarihi: 18.04.2019.
  • Williams, R. (2019). “Baskin-Robbins Sees 12% Lift İn Store Visits From Spotify Ads”, https://www.mobilemarketer.com/news/baskin-robbins-sees-12-lift-in-store-visits-from-spotify-ads/548848/, Erişim Tarihi:12.04.2019.
  • Yanık, A. (2016). Yeni Medya Nedir Ne Değildir? Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 9(45), 898-910.
  • Yılmaz, R. (2017). Türkiye’de Reklam Anlatısının Dijital Çağdaki Yapısal Dönüşümü. 1. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı, 6-7 Mayıs 2017, İstanbul.

EXAMPLE OF ONLINE MUSIC PLATFORM AS A DISPLAY ADVERTISING AREA: SPOTIFY

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 131 - 146, 22.10.2019

Öz

 

Abstract









As
technology advances, daily routines lead to a different need. One of the daily
necessity is listening to music habit indicates a difference; mobile phones,
desktop devices, smart tablets, smart watches, smart home systems, and much
more devices take place on the technology field. Nowadays, communication are
being used a multiple ways, the companies believe that attracting the potential
clients became a major key.

The
active users on the digital market, the theme changes client's characteristic.
However, music on the digital market makes a different platform and leads to
new digital advertising techniques. One of the popular digital advertisers is
Spotify. There is a research is being done '' How Spotify uses its digital
advertising content to their users. On the research, they used a descriptive
method of literature scanning. As a result, digital music should continuously develop,
and displayed advertising must take a place on digital markets resulting a indexable
fact for the companies. Online music providers, considering its users this kind
of music is very important to come up with new strategic advertising to the competitive
digital market.











Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2007). Kültür Endüstrisi, Kültür Yönetimi (2.Baskı). (N. Ülner, M. Tüzel, E. Gen, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Algüneş, N. (2014). “Statükoya saldıran teknoloji Napster ve sonrası”, https://mediacat.com/statukoya-saldiran-teknoloji-napster-ve-sonrasi/, Erişim Tarihi: 11.04.2019.
  • Apple (2014). “Apple Launches the iTunes Music Store”, https://www.apple.com/newsroom/2003/04/28Apple-Launches-the-iTunes-Music-Store/, Erşim Tarihi: 14.04.2019.
  • Aversa, P., Hervas-Drane, A., & Evenou, M. (2019). Business Model Responses to Digital Piracy. California Management Review, 61(2), 30–58. https://doi.org/10.1177/0008125618818841.
  • Braun, M., & Moe, W. W. (2013). Online display advertising: modeling the effects of multiple creatives and individual impression histories. Marketing Science, 32(5), 753-767. https://doi.org/10.1287/mksc.2013.0802.
  • Business Insider Nordic (2018).“The inspiring life of Spotify founder Daniel Ek, who was turned down by Google at 16, a millionaire by 23, and is now Europe’s best hope against US tech titans”, https://nordic.businessinsider.com/the-incredible-life-of-spotify-founder-daniel-ek-who-was-a-multi-millionaire-by-23-and-is--/, Erişim Tarihi: 12.04.2019.
  • Campaign Creators (2016). “Spotify: The New Social Network”, https://www.campaigncreators.com/blog/spotify-the-social-network/, Erişim Tarihi: 10.04.2019.
  • Chaffey, D. (2015). “Spotify Case Study”. https://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/online-business-revenue-models/spotify-case-study/, Erişim Tarihi: 11.04.2019.
  • Cohen, D. (2019). “Spotify Is Turning to Placed as an Offline Attribution Measurement Partner”, https://www.adweek.com/digital/spotify-is-turning-to-placed-as-an-offline-attribution-measurement-partner/, Erişim Tarihi:14.04.2019.
  • Deezer (2018). “Daniel Marhely (Founder )”, https://www.deezer.com/us/company/key_people, Erişim Tarihi: 12.04.2019.
  • Elden, M. (2004). Destek Bir Reklam Aracı Olarak Çizgi Altı Reklamlar. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1(2), 69-90.
  • Ergün, E. (2016). Türkiye’de Kullanılan Online Müzik Platformları: Spotify Örneği. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 6(2), 114-118.
  • Flynn, K. (2018). “The industry is demanding it’: Spotify adopts Nielsen Brand Effect for verification on ad platform”, https://digiday.com/marketing/industry-demanding-spotify-adopts-nielsen-brand-effect-verification-ad-platform/, Erişim Tarihi:18.04.2019.
  • Goldfarb, A., & Tucker, C. (2011). Online Display Advertising: Targeting and Obtrusiveness. Marketing Science, 30(3), 389–404. https://doi.org/10.1287/mksc.1100.0583.
  • Gödek, S. (2018). “Display (Görüntülü) Reklam Nedir? Niye Önemlidir?”, https://www.brandingturkiye.com/display-goruntulu-reklam-nedir-niye-onemlidir/, Erişim Tarihi: 12.04.2019.
  • Hürriyet (2018). “Spotify'ın piyasa değeri 26,5 milyar dolar oldu”, http://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/spotifyin-piyasa-degeri-26-5-milyar-dolar-oldu-40793780, Erişim Tarihi: 08.03.2019.
  • IAB Türkiye (2019). “IAB Türkiye 2018 Dijital Reklam Yatırımlarını Açıkladı”, http://www.iabturkiye.org/iab-turkiye-2018-dijital-reklam-yatirimlarini-acikladi, Erişim Tarihi:10.04.2019.
  • IFPI (2019). “IFPI Global Music Report 2019 State Of The Industry”, https://www.ifpi.org/downloads/GMR2019.pdf, Erişim Tarihi: 15.04.2019.
  • İnvesting (2019). “Spotify Technology SA (SPOT)”, https://tr.investing.com/equities/spotify-technology, Erişim Tarihi: 09.03.2019.
  • Market Business News (2013). “Advertising – Definition And Meaning”, https://marketbusinessnews.com/financial-glossary/advertising-definition-meaning/, Erişim Tarihi: 04.03.2019.
  • Miralles-Pechuán, L., Ponce, H., & Martínez-Villaseñor, L. (2018). A novel methodology for optimizing display advertising campaigns using genetic algorithms. Electronic Commerce Research & Applications, 27, 39–51. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2017.11.004.
  • Öztürk, R. G. (2013). Dijital Reklamcılık ve Gençlik (1.Baskı). İstanbul: Beta.
  • Paulson, C., Luo, L., & James, G. M. (2018). Efficient Large-Scale Internet Media Selection Optimization for Online Display Advertising. Journal of Marketing Research (JMR), 55(4), 489–506. https://doi.org/10.1509/jmr.15.0307.
  • “Sotify Technology S.A. to Announce Financial Results for Third Quarter 2018” (2019). https://investors.spotify.com/financials/press-release-details/2018/Spotify-Technology-SA-to-Announce-Financial-Results-for-Third-Quarter-2018/default.aspx, Erişim Tarihi: 08.03.2019.
  • “Veri Hakları ve Gizlilik Ayarları” (2019). https://support.spotify.com/tr/article/data-rights-and-privacy-settings/, Erişim Tarihi:02.04.2019.
  • “Škoda’s High-İmpact, Eye-Catching Homepage Takeover Showed Auto İntenders Why The New Škoda Karoq Does Things Differently” (2018). http://spotifyforbrands.com/tr/ad-experiences/koda-drives-their-campaign-in-a-new-interactive-direction/, Erişim Tarihi:18.04.2019.
  • "Seat Ibiza Relaunches With Data Driven Storytelling” (2019). http://spotifyforbrands.com/tr/ad-experiences/seat-ibiza-relaunches-with-data-driven-storytelling/, Erişim Tarihi:14.04.2019.
  • “Baskin-Robbins Enticed Listeners With Contextual Audio, Driving A Significant Lift İn Foot Traffic” (2019). http://spotifyforbrands.com/tr/ad-experiences/baskin-robbins/, Erişim Tarihi:14.04.2019.
  • “Dunkin' Donuts tempted coffee lovers by reaching them on desktop and mobile devices with refreshing videos of their Cold Brew” (2019). http://spotifyforbrands.com/tr/ad-experiences/dunkin-donuts-entices-streamers-with-a-video-takeover/, Erişim Tarihi:18.04.2019.
  • “Markanın Hikayesini Spotify’da Anlat” (2019). https://spotifyforbrands.com/tr/ad-experiences/, Erişim Tarihi: 12.04.2019.
  • “Samsung debuted their new smart speakers with a multi-format campaign and creative that felt relevant in the moment” (2019). http://spotifyforbrands.com/tr/ad-experiences/samsung-raises-volume-new-speakers/, Erişim Tarihi: 17.04.2019.
  • Statista (2019). “Global recorded music revenue from 1999 to 2018 (in billion U.S. dollars)”, https://www.statista.com/statistics/272305/global-revenue-of-the-music-industry/, Erişim Tarihi: 12.04.2019.
  • Stritter, A. (2017). “Seat Ibiza X Spotify Microsite”, https://gooqx.com/latest/spotify-seat-ibiza, Erişim Tarihi:14.04.2019.
  • Taylor, R. C. (2009). The Six Principles of Digital Advertising. International Journal of Advertising, 28(3), 411-418.
  • “Teknoloji Devlerinin İsimleri Ve İlginç Hikayeleri” (2015). http://teknoyo.com/teknoloji-sirket-isimleri/, Erişim Tarihi:03.04.2019.
  • The Brand Age (2018). “Spotify, Kullanıcılarının Yıl Boyunca En Çok Hangi Sanatçıları Ve Şarkıları Dinlediğini Açıkladı”, https://www.thebrandage.com/spotify-kullanicilarinin-yil-boyunca-en-cok-hangi-sanatcilari-ve-sarkilari-dinledigini-acikladi-9013, Erişim Tarihi: 11.04.2019.
  • Williams, R. (2018). “Samsung Unveils Smart Speaker, Partners With Spotify”, https://www.mobilemarketer.com/news/samsung-unveils-smart-speaker-partners-with-spotify/529827/, Erişim Tarihi: 18.04.2019.
  • Williams, R. (2019). “Baskin-Robbins Sees 12% Lift İn Store Visits From Spotify Ads”, https://www.mobilemarketer.com/news/baskin-robbins-sees-12-lift-in-store-visits-from-spotify-ads/548848/, Erişim Tarihi:12.04.2019.
  • Yanık, A. (2016). Yeni Medya Nedir Ne Değildir? Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 9(45), 898-910.
  • Yılmaz, R. (2017). Türkiye’de Reklam Anlatısının Dijital Çağdaki Yapısal Dönüşümü. 1. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı, 6-7 Mayıs 2017, İstanbul.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayça Kale Efe 0000-0001-5915-5224

Yayımlanma Tarihi 22 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 16 Temmuz 2019
Kabul Tarihi 7 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kale Efe, A. (2019). BİR GÖRÜNTÜLÜ (DİSPLAY) REKLAM ALANI OLARAK ÇEVRİMİÇİ MÜZİK PLATFORMU ÖRNEĞİ: SPOTİFY. Uluslararası Halkla İlişkiler Ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 2(2), 131-146.


Creative Commons Lisansı    HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAM ÇALIŞMALARI DERGİSİ (HİRE) 
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.