Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİJİTAL PAZARLAMA SÜRECİNDE SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİLERİNİN (INFLUENCER) TERCİH EDİLME NEDENLERİNİ SAPTAMAYA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1, 10 - 35, 31.03.2023

Öz

Sosyal medyanın ünlülerini yarattığı günümüzün dijital dünyasında; içerik üreten, deneyimlerini paylaşan ‘influencer’ yani ‘etkileyiciler’in, ilgilendikleri alanda içerik sağlayarak paylaşımda bulundukları için niş bir kitleye ulaşma olanağı olduğu ve takipçilerinin tutum, kanaatleri üzerinde etkili olabildikleri ifade edilmektedir. Bu çalışmanın amacı; güncel bir araştırma gerçekleştirerek ticari bir markanın dijital pazarlama planlarında influencer kullanımına yönelik yaklaşım ve uygulamalarını incelemek olarak belirlenmiştir. Örneklemi oluşturan markanın ülkemizin önde gelen kurumlarından biri olması, iletişim çalışmalarının yaygın ve yoğun olması ayrıca pazarlama çalışmalarında influencer kullanmakta olmasının elde edilen veriler açısından önemli olduğu düşünülmektedir. Bu doğrultuda Kerevitaş ile irtibat kurulmuş, markanın influencer uygulama ve yaklaşımları derinlemesine mülakat yoluyla incelenmiştir. Elde edilen verilere göre, influencer kullanımın ürün/markaya yönelik farkındalık, bilinirlik, geniş kitlelerle iletişim, ölçümleme, maliyet vb. olumlu etkilerinin gözlemlenmesi sonucunda pazarlama planlarında influencer kullanımının gitgide artan şekilde yerini alacağı izlenimi elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Brown, D. ve Hayes N. (2008). Influencer Marketing Who Really Influences Your Customers, Butterworth-Heinemann
  • Freberga, K., Grahamb, K., McGaugheyc,K. ve Freberg, L.A. (2011). Who are the social media influencers? A study of public perceptions of personality, Public Relations Review, 37, 90-92. Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0363811110001207?Casa_ token=nM6qAveQCSQAAAAA:kW8Go6pVqhZ-bE8RoPQcRE9KqQc8kXp3WrmmkCfRg dItADhD5T5kQw6pBnG2e8 xrUkx xkDkSRQ
  • Hürriyet Gazetesi (2020). Erişim adresi: https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/turkiyede-sosyal-medya-ne-kadar-ve-nasil-kullaniliyor-41569014#:~:text=T%C3%BCrkiye'de%20en%20fazla%20 kullan %C4%B1lan%20sosyal%20medya%20platformlar%C4%B1&text=Raporda%20yer%20 alan%20 verilere%20g%C3%B6re,13'% C3%B Cnc%C3%BC%20s%C4%B1rada%20yer% 20al%C4%B1yor
  • Gillin, P. (2008). New media, new influencers and implications for the public relations profession. Journal Of New Communications Research, Erişim adresi: https://www.issuelab.org/resources/ 928/928.pdf
  • Glucksman, M. (2017). The rise and success of social media influencer marketing on lifestyle branding: a case study of Lucie Fink. Elon Journal of Undergraduate Resarch in Communication, Volume:8(2), 77-88. Erişim adresi: https://www.elon.edu/u/academics/communications/journal/ wpcontent/uploads/sites/153/201 7/12/08_LifestyleBranding_Glucksman.pdf
  • Gomez-Rodriguez, M., Gummadi, K.P. ve Scholkopf, B. (2014). Quantifying information overload in social media and its impact on social contagions, Proceedings of the Eighth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media, 170-179. Erişim adresi: https://www.aaai.org/ocs/index.php/ICWSM/ICWSM14/paper/ view/8108/8117
  • Güçdemir, Y. (2015). Sanal Ortamda İletişim, İstanbul: Derin Yayınları.
  • Influencer Marketing (2020). Erişim adresi: https://iabtr.org/UploadFiles/Reports/ Influencer-marketing-nedir2612201 9142300.pdf
  • Jin S.V., Muquaddam, A. ve Ryu, E. (2019). Instafamous and social medya inluencer marketing. Marketing Intelligance & Planning, 567-579. Erişim adresi: https: //www.emerald.com/insight/content/ doi/10.1108/MIP-09-20180375/full/html
  • Kerevitaş (2022). Erişim adresi: https://www.kerevitas.com.tr/tr/kurumsal/hakkimizda
  • Lou, C. ve Yuan, S. (2019). Influencer marketing: how message value and credibility affect consumer trust of branded content on social media. Journal of Interactive Advertising, 58-73. Erişim adresi: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/ 15252019.2018.153350
  • Milliyet Gazetesi (2020). Erişim adresi: https://www.milliyet.com.tr/dunya/ingiltere-asiyi-ozendirmek-icin-sosyal-medya-fenomenleriyle-calisacak-6367754
  • Sabah Gazetesi (2020). Erişim adresi: https://www.sabah.com.tr/teknokulis/haberler /2020/02/25/dijital-turkiye-2020-raporu-aciklandi-aktif-sosyal-medya-kullanicisi-22-milyon-artti
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Sokolava, K. ve Kefi, H. (2020). Instagram and YouTube bloggers promote it, why should I buy? how credibility and parasocial interaction influence purchase intentions. Journal Of Retailing And Consumer Services, Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/ S0969698918307963
  • Sözen, E.(2012).Sosyal medyanın arkeolojisi, E. Sözen (Yay. haz.). Hepimiz Globaliz Hepimiz Yereliz içinde (s.1-36). İstanbul: Alfa Yayınları
  • Özdemir, B.P. (2013). Blogları halkla ilişkiler odaklı olarak düşünmek: kurumsal bloggıng üzerine bir çerçeve. M. Aktaş Yamanoğlu ve B.P. Özdemir (Yay. haz.), Halkla İlişkilerin Kazancı içinde (s.89-116). Deki Yayınlar
  • Öztürk, M. (2018). Dijital pazarlama, Y. Akçi (Yay. Haz), Değişen Pazarlama Anlayışı içinde (s.163-197). Ankara: Gazi Kitapevi
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü (2020). Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr
  • Uzunoğlu, E. ve Mesçi Kip, S. (2014). Brand communication through digital influencers: leveraging blogger engagement. International Journal Of Information Management, 592-602. Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0268401214000450?casa_token= fqVekP9T xV0AAAAA:VlMOeYkrr0KiVxKvMVDJNwB7WbPq4fm7KBhLSJshnSSVwOYUqkcYSBJBZW2otWJ91 X rhSXPjA
  • Veirman M. D., Veroline, C. ve Liselot, H. (2017). Marketing through instagram influencers: the impact of number of followers and product diveergence on brand attitude. International Journal Of Advertising, Vol.36, 798-828.
  • Yeygel Çakır, S. (2011). Web Siteleri ve İkna, Konya: Tablet Kitapevi
  • Wikipedia (2020). Erişim adresi: https://tr.wikipedia.org/wiki/Sosyal_a%C4%9F
  • Woods, S. (2016). Sponsored: the Emergence Of Influencer Marketing, Erişim adresi: https://trace. tennessee.edu/utkchanhonoproj/1976

A RESEARCH TO DETERMINE THE REASONS OF PREFERRED SOCIAL MEDIA INFLUENCERS IN THE DIGITAL MARKETING PROCESS

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1, 10 - 35, 31.03.2023

Öz

In today's digital world where social media creates its celebrities; It is stated that 'influencers', who produce content and share their experiences, have the opportunity to reach a niche audience because they share by providing content in the field they are interested in, and they can be effective on the attitudes and opinions of their followers. The aim of this study is; based on the current research, it has been determined to examine a brand's approaches and practices towards the use of influencer in digital marketing plans. The fact that brand forming the sample is one of the leading institutions of our country, the fact that communication studies are widespread and intense, and the use of influencers in marketing studies is considered to be important in terms of the data obtained. In this direction, a contact was established with Kerevitaş and the brand's influencer applications and approaches were examined through in-depth interviews. According to the data obtained, the use of influencer for the product / brand awareness, awareness, communication with large audiences, measurement, cost, etc. As a result of observing the positive effects, it has been obtained the impression that the use of influencer in marketing plans will increasingly take its place.

Kaynakça

  • Brown, D. ve Hayes N. (2008). Influencer Marketing Who Really Influences Your Customers, Butterworth-Heinemann
  • Freberga, K., Grahamb, K., McGaugheyc,K. ve Freberg, L.A. (2011). Who are the social media influencers? A study of public perceptions of personality, Public Relations Review, 37, 90-92. Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0363811110001207?Casa_ token=nM6qAveQCSQAAAAA:kW8Go6pVqhZ-bE8RoPQcRE9KqQc8kXp3WrmmkCfRg dItADhD5T5kQw6pBnG2e8 xrUkx xkDkSRQ
  • Hürriyet Gazetesi (2020). Erişim adresi: https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/turkiyede-sosyal-medya-ne-kadar-ve-nasil-kullaniliyor-41569014#:~:text=T%C3%BCrkiye'de%20en%20fazla%20 kullan %C4%B1lan%20sosyal%20medya%20platformlar%C4%B1&text=Raporda%20yer%20 alan%20 verilere%20g%C3%B6re,13'% C3%B Cnc%C3%BC%20s%C4%B1rada%20yer% 20al%C4%B1yor
  • Gillin, P. (2008). New media, new influencers and implications for the public relations profession. Journal Of New Communications Research, Erişim adresi: https://www.issuelab.org/resources/ 928/928.pdf
  • Glucksman, M. (2017). The rise and success of social media influencer marketing on lifestyle branding: a case study of Lucie Fink. Elon Journal of Undergraduate Resarch in Communication, Volume:8(2), 77-88. Erişim adresi: https://www.elon.edu/u/academics/communications/journal/ wpcontent/uploads/sites/153/201 7/12/08_LifestyleBranding_Glucksman.pdf
  • Gomez-Rodriguez, M., Gummadi, K.P. ve Scholkopf, B. (2014). Quantifying information overload in social media and its impact on social contagions, Proceedings of the Eighth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media, 170-179. Erişim adresi: https://www.aaai.org/ocs/index.php/ICWSM/ICWSM14/paper/ view/8108/8117
  • Güçdemir, Y. (2015). Sanal Ortamda İletişim, İstanbul: Derin Yayınları.
  • Influencer Marketing (2020). Erişim adresi: https://iabtr.org/UploadFiles/Reports/ Influencer-marketing-nedir2612201 9142300.pdf
  • Jin S.V., Muquaddam, A. ve Ryu, E. (2019). Instafamous and social medya inluencer marketing. Marketing Intelligance & Planning, 567-579. Erişim adresi: https: //www.emerald.com/insight/content/ doi/10.1108/MIP-09-20180375/full/html
  • Kerevitaş (2022). Erişim adresi: https://www.kerevitas.com.tr/tr/kurumsal/hakkimizda
  • Lou, C. ve Yuan, S. (2019). Influencer marketing: how message value and credibility affect consumer trust of branded content on social media. Journal of Interactive Advertising, 58-73. Erişim adresi: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/ 15252019.2018.153350
  • Milliyet Gazetesi (2020). Erişim adresi: https://www.milliyet.com.tr/dunya/ingiltere-asiyi-ozendirmek-icin-sosyal-medya-fenomenleriyle-calisacak-6367754
  • Sabah Gazetesi (2020). Erişim adresi: https://www.sabah.com.tr/teknokulis/haberler /2020/02/25/dijital-turkiye-2020-raporu-aciklandi-aktif-sosyal-medya-kullanicisi-22-milyon-artti
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Sokolava, K. ve Kefi, H. (2020). Instagram and YouTube bloggers promote it, why should I buy? how credibility and parasocial interaction influence purchase intentions. Journal Of Retailing And Consumer Services, Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/ S0969698918307963
  • Sözen, E.(2012).Sosyal medyanın arkeolojisi, E. Sözen (Yay. haz.). Hepimiz Globaliz Hepimiz Yereliz içinde (s.1-36). İstanbul: Alfa Yayınları
  • Özdemir, B.P. (2013). Blogları halkla ilişkiler odaklı olarak düşünmek: kurumsal bloggıng üzerine bir çerçeve. M. Aktaş Yamanoğlu ve B.P. Özdemir (Yay. haz.), Halkla İlişkilerin Kazancı içinde (s.89-116). Deki Yayınlar
  • Öztürk, M. (2018). Dijital pazarlama, Y. Akçi (Yay. Haz), Değişen Pazarlama Anlayışı içinde (s.163-197). Ankara: Gazi Kitapevi
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü (2020). Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr
  • Uzunoğlu, E. ve Mesçi Kip, S. (2014). Brand communication through digital influencers: leveraging blogger engagement. International Journal Of Information Management, 592-602. Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0268401214000450?casa_token= fqVekP9T xV0AAAAA:VlMOeYkrr0KiVxKvMVDJNwB7WbPq4fm7KBhLSJshnSSVwOYUqkcYSBJBZW2otWJ91 X rhSXPjA
  • Veirman M. D., Veroline, C. ve Liselot, H. (2017). Marketing through instagram influencers: the impact of number of followers and product diveergence on brand attitude. International Journal Of Advertising, Vol.36, 798-828.
  • Yeygel Çakır, S. (2011). Web Siteleri ve İkna, Konya: Tablet Kitapevi
  • Wikipedia (2020). Erişim adresi: https://tr.wikipedia.org/wiki/Sosyal_a%C4%9F
  • Woods, S. (2016). Sponsored: the Emergence Of Influencer Marketing, Erişim adresi: https://trace. tennessee.edu/utkchanhonoproj/1976
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tuğçe Boran 0000-0001-5674-4090

Erken Görünüm Tarihi 31 Mart 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 16 Mayıs 2022
Kabul Tarihi 5 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Boran, T. (2023). DİJİTAL PAZARLAMA SÜRECİNDE SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİLERİNİN (INFLUENCER) TERCİH EDİLME NEDENLERİNİ SAPTAMAYA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Halkla İlişkiler Ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 6(1), 10-35.


Creative Commons Lisansı    HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAM ÇALIŞMALARI DERGİSİ (HİRE) 
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.