Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİR ÇOCUK KANALINDAKİ REKLAMLARIN İKNA TEKNİKLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ: CARTOON NETWORK ÖRNEĞİ

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 29 - 49, 23.10.2023

Öz

Reklamların çocukların gelişimleri üzerindeki ve sosyal normları yapılandırmadaki etkisi büyüktür. Günümüzde reklamcılık ile eğlence arasındaki sınır bulanıklaşmıştır. Reklam içeriklerinin birçok medya platformundaki içeriklere entegrasyonu nedeniyle ticari ve eğlence amaçlı medya içeriğinin çocuklar tarafından ayırt edilmesi zorlaşmış olduğundan, bu çalışmada bir çocuk kanalında yayımlanan reklamların ikna taktikleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bunun yanı sıra reklamlar hedef kitle, rol alan karakterler, reklam türü, kullanılan taktik ve sektör açısından da incelenmiştir. Nitel model ve durum deseni kullanılan araştırmada içerik analizi yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda çocuk kanalında yayımlanan reklamlarda özellikle büyük vaat/iddia, süper insan, ödül, hikâye ve oyun gibi birçok ikna taktiği kullandığı belirlenmiştir. Ayrıca incelenen reklamlardaki ikna modellerine de örnekler verilmiştir. Çocukların reklamları işlemleme biçimleri yetişkinlerden farklı olarak daha çok otomatik, duygusal tepkiler yoluyla olduğundan reklam içerik ve özelliklerine karşı bilinçli olmak ve reklam okuryazarlığı becerilerini çocuklara kazandırmak önemli görülmektedir.

Kaynakça

  • Arıcı, A. & Kılınç, Ö. (2018). İkna Teorileri Çerçevesinde Yapı Reklamlarının Analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 5 (4), 535-555.
  • Austin, E. W. (2006). Why advertisers and researchers should focus on media literacy to respond to the effects of alcohol advertising on youth. International Journal of Advertising, 25(4), 541– 554.
  • Bee, H. & Boyd, D. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi. İstanbul : Kaknüs.
  • Berk, L. (2013). Çocuk gelişimi. Ankara: İmge.
  • Bical, A. & Yılmaz, R. A. (2017). Ayrıntılandırma Olasılığı Modeli Çerçevesinde Kamu Spotlarının İncelenmesi: Portakal ve Fındık Tüketimine Yönelik Örnekler. İNİF E-Dergisi, 2(2), 38-54.
  • Buijzen, M., Van Reijmersdal, E. A. & Owen. H. (2010). Introducing the PCMC Model: An investigative framework for young people’s processing of commercialized media content. Communication Theory 20(4), 427–50.
  • Chan, K. (2000). Hong Kong children's understanding of television advertising. Journal of Marketing Communications, 6(1), 37-52.
  • Monster Notebook Reklamı (2023). https://www.youtube.com/watch?v=0cu23VMqiuk, Erişim Tarihi: 11.03.2023
  • Danone Reklamı (2023). https://www.youtube.com/watch?v=oeGNYc_bz3Q, Erişim Tarihi: 11.03.2023
  • De Jans, S., Van de S. D., Hudders, L., & Cauberghe, V. (2019). Advertising targeting young children: an overview of 10 years of research (2006–2016). International Journal of Advertising, 38(2), 173-206.
  • Eken, İ. (2014). Kadın ve Erkek Dergilerinde Eğlence İçerikli Reklamların ELM’ye Göre İçerik Analizi. E-Journal of Intermedia, 1 (1) 22-45.
  • Ersoy, S. & Özbaş, S. (2020). Çocukların gıda tüketimi üzerine televizyon reklamlarının etkisi. Akademik Gıda, 18(2), 172-179.
  • Goldberg, M. E. & Gorn, G. J. (1978). Some unintended consequences of TV advertising to children. Journal of Consumer Research, 5(1), 22-29.
  • Gökalp, A. (2019). Medyayı Sorgulayan Çocuklar. İstanbul: National Geographic Kids. Gündoğdu, S., & Sağlam, M. (2021). Reklamlarda İkna Modellerinin Değerlendirilmesi ve Sektörel Uygulama Örnekleri. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 4(2), 124-153. Hari, J. (2009). Kaybolan Bağlar: Depresyonun gerçek nedenleri ve beklenmedik çözümler. (B. E. Aksoy, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Hudders, L., De Pauw, P., Cauberghe, V., Panic, K., Zarouali, B., & Rozendaal, E. (2017). Shedding new light on how advertising literacy can affect children’s processing of embedded advertising formats : a future research agenda. Journal of Advertising, 46(2), 333–349.
  • Johnson, B. ve Christensen, Larry (2014). Eğitim Araştırmaları. (Selçuk Beşir Demir, Çev. Ed.), Ankara: Eğiten Kitap
  • Kafadar, O. (2017). Rtük’ün Çocuklara Yönelik Kararlarının Çocuk Ve Televizyon İlişkisi Yönüyle İçerik Analizi Yöntemi İle İncelenmesi. Kesit Akademi Dergisi, (10), 710-837.
  • Kannan, R. & Tyagi, S. (2013). Use of Language in Advertisements, English for Specific Purpo ses World, 37(13), 1-10.
  • Lahteenmaki, L. (2013). Claiming Health in Food Products. Food Quality and Preference, 27 (2), 196–201.
  • Longacre, M. R., Drake, K. M., Titus, L. J., Harris, J., Cleveland, L. P., Langeloh, G., ... & Dalton, M. A. (2017). Child-targeted TV advertising and preschoolers' consumption of high-sugar breakfast cereals. Appetite, 108, 295-302.
  • Longacre, M. R., Drake, K. M., Titus, L. J., Harris, J., Cleveland, L. P., Langeloh, G., ... & Dalton, M. A. (2017). Child-targeted TV advertising and preschoolers' consumption of high-sugar breakfast cereals. Appetite, 108, 295-302.
  • Loose, F., Hudders, L., Vanwesenbeeck, I., & De Jans, S. (2022). Preschoolers and advertising: A systematic literature review and future research agenda on the effects of advertising on preschool children. Journal of Advertising, 1-17.
  • Miyazaki, Anthony D., Andrea J. S. Stanaland, & May O. Lwin. (2009). Self-regulatory safeguards and the online privacy of preteen children. Journal of Advertising 38(4), 79–91.
  • Neeley, S. M. & Schumann, D. W. (2004). Using animated spokes-characters in advertising to young children: does increasing attention to advertising necessarily lead to product preference?. Journal of Advertising, 33(3), 7-23.
  • Nairn, A., & Cordelia F. (2008). Who’s messing with my mind? The implications of dual-process models for the ethics of advertising to children. International Journal of Advertising 27(3), 447–70. Nelson, Michelle R. (2016). Developing persuasion knowledge by teaching advertising literacy in primary school. Journal of Advertising, 45,(2), 169–82.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.), Ankara: Pegem
  • Pepall, L. & Reiff, J. (2017). Targeted advertising and cumulative exposure effects: The impact of banning advertising to children in Quebec. Review of Industrial Organization, 51, 235-256.
  • Şimşek, S. (2014). Çocukları hedef alan reklamlarda kullanılan dijital kahramanlar: Türk televizyon kanallarında yayınlanan reklamlar üzerine bir araştırma. Dijital İletişim Etkisi” Uluslararası Akademik Konferans Bildiri Kitabı, 403-421.
  • TİAK. (Televizyon İzleme Araştırmaları) (2022). Yıllık raporlar: Tablolar. https://tiak.com.tr/ tablolar
  • Tozduman Yaralı, K. (2021). Dikkat, bellek ve öğrenmede medyanın etkisi. Çocuk ve Medya içinde. Pegem.
  • Tozduman Yaralı, K. (2020). Gelişimsel açıdan eleştirel düşünme ve çocuklarda eleştirel düşünmenin desteklenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 454-479
  • TÜİK (2021). Çocuklarda bilişim teknolojileri kullanım araştırması. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Cocuklarda-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2021 41132
  • Türkmenoğlu, H. (2015). Televizyon Reklamlarında Animasyon Kullanımı: Animasyon Ögelerinin Hatırlanma Etkisi. Akdeniz Sanat, 8(16), 51-69.
  • Ural, B. & Özmaden, M. (2022). Televizyon reklamları: Çocukluklarda obezite ve besin seçimine etkileri. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 9(3), 294-293.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, Y. (2020). Televizyon Reklamlarında Çocuklara Yönelik Yayın İlkelerinin İhlallerine Karşı İçerik Denetimleri. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2020(52), 46-68.
  • Zafer, S. (2017). Üç İkna Kanıtı ve Reklamda Kullanımı. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Enstitüsü Dergisi, (63), 1-18.

EXAMINATION OF ADVERTISEMENTS ON A CHILDREN'S CHANNEL IN TERMS OF PERSUASION TECHNIQUES: CARTOON NETWORK EXAMPLE

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 29 - 49, 23.10.2023

Öz

Advertising has a great impact on children's development and structuring social norms. Today, the boundary between advertising and entertainment has blurred. Since it is difficult for children to distinguish between commercial and entertainment media content due to the integration of advertising content with the content on many media platforms, it is aimed in this study to examine the advertisements broadcast on a children's channel in terms of persuasion tactics. In addition, the advertisements were examined in terms of the target audience, the characters involved, the type of advertisement, the tactics used and the sector. Content analysis was carried out in the research using qualitative model and case design. As a result of the study, it was determined that he used many persuasion tactics such as big promise/claim, superhuman, reward, story and game in the advertisements broadcast on the children's channel. In addition, examples of persuasion models in the examined advertisements are given. It is considered important to be conscious of advertising content and features and to provide children with advertising literacy skills, since the way children process advertisements, unlike adults, is more automatic and through emotional reactions.

Kaynakça

  • Arıcı, A. & Kılınç, Ö. (2018). İkna Teorileri Çerçevesinde Yapı Reklamlarının Analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 5 (4), 535-555.
  • Austin, E. W. (2006). Why advertisers and researchers should focus on media literacy to respond to the effects of alcohol advertising on youth. International Journal of Advertising, 25(4), 541– 554.
  • Bee, H. & Boyd, D. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi. İstanbul : Kaknüs.
  • Berk, L. (2013). Çocuk gelişimi. Ankara: İmge.
  • Bical, A. & Yılmaz, R. A. (2017). Ayrıntılandırma Olasılığı Modeli Çerçevesinde Kamu Spotlarının İncelenmesi: Portakal ve Fındık Tüketimine Yönelik Örnekler. İNİF E-Dergisi, 2(2), 38-54.
  • Buijzen, M., Van Reijmersdal, E. A. & Owen. H. (2010). Introducing the PCMC Model: An investigative framework for young people’s processing of commercialized media content. Communication Theory 20(4), 427–50.
  • Chan, K. (2000). Hong Kong children's understanding of television advertising. Journal of Marketing Communications, 6(1), 37-52.
  • Monster Notebook Reklamı (2023). https://www.youtube.com/watch?v=0cu23VMqiuk, Erişim Tarihi: 11.03.2023
  • Danone Reklamı (2023). https://www.youtube.com/watch?v=oeGNYc_bz3Q, Erişim Tarihi: 11.03.2023
  • De Jans, S., Van de S. D., Hudders, L., & Cauberghe, V. (2019). Advertising targeting young children: an overview of 10 years of research (2006–2016). International Journal of Advertising, 38(2), 173-206.
  • Eken, İ. (2014). Kadın ve Erkek Dergilerinde Eğlence İçerikli Reklamların ELM’ye Göre İçerik Analizi. E-Journal of Intermedia, 1 (1) 22-45.
  • Ersoy, S. & Özbaş, S. (2020). Çocukların gıda tüketimi üzerine televizyon reklamlarının etkisi. Akademik Gıda, 18(2), 172-179.
  • Goldberg, M. E. & Gorn, G. J. (1978). Some unintended consequences of TV advertising to children. Journal of Consumer Research, 5(1), 22-29.
  • Gökalp, A. (2019). Medyayı Sorgulayan Çocuklar. İstanbul: National Geographic Kids. Gündoğdu, S., & Sağlam, M. (2021). Reklamlarda İkna Modellerinin Değerlendirilmesi ve Sektörel Uygulama Örnekleri. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 4(2), 124-153. Hari, J. (2009). Kaybolan Bağlar: Depresyonun gerçek nedenleri ve beklenmedik çözümler. (B. E. Aksoy, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Hudders, L., De Pauw, P., Cauberghe, V., Panic, K., Zarouali, B., & Rozendaal, E. (2017). Shedding new light on how advertising literacy can affect children’s processing of embedded advertising formats : a future research agenda. Journal of Advertising, 46(2), 333–349.
  • Johnson, B. ve Christensen, Larry (2014). Eğitim Araştırmaları. (Selçuk Beşir Demir, Çev. Ed.), Ankara: Eğiten Kitap
  • Kafadar, O. (2017). Rtük’ün Çocuklara Yönelik Kararlarının Çocuk Ve Televizyon İlişkisi Yönüyle İçerik Analizi Yöntemi İle İncelenmesi. Kesit Akademi Dergisi, (10), 710-837.
  • Kannan, R. & Tyagi, S. (2013). Use of Language in Advertisements, English for Specific Purpo ses World, 37(13), 1-10.
  • Lahteenmaki, L. (2013). Claiming Health in Food Products. Food Quality and Preference, 27 (2), 196–201.
  • Longacre, M. R., Drake, K. M., Titus, L. J., Harris, J., Cleveland, L. P., Langeloh, G., ... & Dalton, M. A. (2017). Child-targeted TV advertising and preschoolers' consumption of high-sugar breakfast cereals. Appetite, 108, 295-302.
  • Longacre, M. R., Drake, K. M., Titus, L. J., Harris, J., Cleveland, L. P., Langeloh, G., ... & Dalton, M. A. (2017). Child-targeted TV advertising and preschoolers' consumption of high-sugar breakfast cereals. Appetite, 108, 295-302.
  • Loose, F., Hudders, L., Vanwesenbeeck, I., & De Jans, S. (2022). Preschoolers and advertising: A systematic literature review and future research agenda on the effects of advertising on preschool children. Journal of Advertising, 1-17.
  • Miyazaki, Anthony D., Andrea J. S. Stanaland, & May O. Lwin. (2009). Self-regulatory safeguards and the online privacy of preteen children. Journal of Advertising 38(4), 79–91.
  • Neeley, S. M. & Schumann, D. W. (2004). Using animated spokes-characters in advertising to young children: does increasing attention to advertising necessarily lead to product preference?. Journal of Advertising, 33(3), 7-23.
  • Nairn, A., & Cordelia F. (2008). Who’s messing with my mind? The implications of dual-process models for the ethics of advertising to children. International Journal of Advertising 27(3), 447–70. Nelson, Michelle R. (2016). Developing persuasion knowledge by teaching advertising literacy in primary school. Journal of Advertising, 45,(2), 169–82.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.), Ankara: Pegem
  • Pepall, L. & Reiff, J. (2017). Targeted advertising and cumulative exposure effects: The impact of banning advertising to children in Quebec. Review of Industrial Organization, 51, 235-256.
  • Şimşek, S. (2014). Çocukları hedef alan reklamlarda kullanılan dijital kahramanlar: Türk televizyon kanallarında yayınlanan reklamlar üzerine bir araştırma. Dijital İletişim Etkisi” Uluslararası Akademik Konferans Bildiri Kitabı, 403-421.
  • TİAK. (Televizyon İzleme Araştırmaları) (2022). Yıllık raporlar: Tablolar. https://tiak.com.tr/ tablolar
  • Tozduman Yaralı, K. (2021). Dikkat, bellek ve öğrenmede medyanın etkisi. Çocuk ve Medya içinde. Pegem.
  • Tozduman Yaralı, K. (2020). Gelişimsel açıdan eleştirel düşünme ve çocuklarda eleştirel düşünmenin desteklenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 454-479
  • TÜİK (2021). Çocuklarda bilişim teknolojileri kullanım araştırması. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Cocuklarda-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2021 41132
  • Türkmenoğlu, H. (2015). Televizyon Reklamlarında Animasyon Kullanımı: Animasyon Ögelerinin Hatırlanma Etkisi. Akdeniz Sanat, 8(16), 51-69.
  • Ural, B. & Özmaden, M. (2022). Televizyon reklamları: Çocukluklarda obezite ve besin seçimine etkileri. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 9(3), 294-293.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, Y. (2020). Televizyon Reklamlarında Çocuklara Yönelik Yayın İlkelerinin İhlallerine Karşı İçerik Denetimleri. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2020(52), 46-68.
  • Zafer, S. (2017). Üç İkna Kanıtı ve Reklamda Kullanımı. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Enstitüsü Dergisi, (63), 1-18.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kevser Tozduman Yaralı 0000-0002-7765-0461

Erken Görünüm Tarihi 16 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 23 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 10 Nisan 2023
Kabul Tarihi 17 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tozduman Yaralı, K. (2023). BİR ÇOCUK KANALINDAKİ REKLAMLARIN İKNA TEKNİKLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ: CARTOON NETWORK ÖRNEĞİ. Uluslararası Halkla İlişkiler Ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 6(2), 29-49.


Creative Commons Lisansı    HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAM ÇALIŞMALARI DERGİSİ (HİRE) 
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.