Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Comparison of the Achievements in the Primary School Social Studies Program and the College, Career and Civil Life (C3) Framework Program

Yıl 2018, Cilt: 33 Sayı: 3, 565 - 580, 31.07.2018

Öz

Developed countries use
educational systems effectively to overcome the social problems which they faced.
By keeping their educational system up to date consistently, they interfere the
problems which were arisen or have potentially to arise. Undoubtedly, one of these
developed countries is the United States of America. At the beginning of the 20th
century the most important problem this state had, which had a very different ethnic
structure, was racism. In order to keep this ethnic mosaic of different cultures
together and to remove racist issue on the ground, the United States has put a course
called “Social Studies”, which reflects a multicultural understanding of educational
institutions. The best example of this situation is the introduction of a lesson
called Social Studies in educational institutions as a solution to the social chaos
in the early 20th century in the United States. This course has been included in
curriculum of many countries in the world (USA, Canada, Japan, South Korea, Finland,
Turkey etc) due to the mission of "realization of social existence" which
was attributed to it. It has been observed that this course, which has a multidisciplinary
structure, closely followed the contemporary understandings that have taken place
in the educational sciences from time to time. Especially in the USA, to reach the
Social studies a contemporary dimension, American National Council for the Social
Studies (NCSS) spends more effort. This study attempted
to compare the achievements addressed to
the K3-5 levels in the College, Career and Civil Life (C3) Framework program prepared
by American National Council for the Social Studies in the year 2013 to improve social information standards on the
basis of the provinces with those of primary social studies course which was restructured
in Turkey between 2004 and 2005 and updated in 2012 in Turkey. In the research,
it was benefited from document analysis method which is one of the qualitative data
collection methods. The data obtained from the study were analyzed according to
the stages of the document analysis method. The result of the research evaluated
generally. It can be said that the achievements of the C3 Framework program on Citizenship,
Economy, History and Geography disciplines are more comprehensive, actual and practical
compare to the o the achievements in the primary school social studies curriculum.

Kaynakça

  • Başaran, T. (2007). İlköğretim okullarında vatandaşlık ve insan hakları eğitimi programının uygulanışına ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne
  • Güçlü, N. & Bayrakçı, M. (2004). Amerika birleşik devletleri eğitim sistemi ve hiçbir çocuğun eğitimsiz kalmaması reformu, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 5 (2), 51-64
  • Gültekin, M., Bayır Gürdoğan, Ö. & Göz, N., L. (2013). 2004 sosyal bilgiler öğretim programında yeni anlayışlar: 1998 öğretim programından farklılıkları açısından inceleme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (46), 27
  • Hancock B., Ockleford, E. & Windridge O., W. (2009). An introduction to qualitative research. Nottingham: The NIHR RDS for the East Midlands.
  • İnci, S. (2009). Türkiye sosyal bilgiler programının karşılaştırmalı incelemesi (Kanada (Ontorio), İrlanda, ABD (New York, Kaliforniya), Finlandiya, Yeni Zalanda). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli
  • Karakuş, U. ve Oğuz, S. (2013). Sosyal bilgiler dersi coğrafya konularında Google Earth kullanımı ve öğretmen görüşleri, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (12).
  • Kaya, M., F. ve Tomal, N. (2011). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının sürdürülebilir kalkınma eğitimi açısından incelenmesi, Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi,1(2)
  • Keskin, Y., & Keskin, S., C. B. (2011). Amerika birleşik devletleri. Öztürk, C. (Eds.), Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programı (pp. 73–103). Ankara: Pegem Akademi
  • Merey, Z., Kuş, Z. ve Karatekin, K. (2012). Türkiye ve ABD ilköğretim sosyal bilgiler öğretim programlarının değerler eğitimi açısından karşılaştırılması, KUYEP, 2(12).
  • NCSS (2013). The College, Career, and Civic Life (C3) Framework for Social Studies State Standards: Guidance for Enhancing the Rigor of K-12 civics, economics, geography, and history. MD: Silver Spring. . [Çevrim-içi: file:///C:/Users/Asus/Desktop/c3%20modeli/C3-Framework-for-Social-Studies.pdf], Erişim tarihi: 01.12.2016.
  • Osmanoğlu, A., E. ve Gülten, Y. (2013). Mısır ve Türkiye 6. sınıf sosyal bilgiler öğretim programı karşılaştırılması, Turkish Studies, 8 (6) Öztürk, F., Z. ve Öztürk, T. (2013). Kanada (Ontario) sosyal bilgiler öğretim programı ve bu programın Türkiye sosyal bilgiler öğretim programıyla karşılaştırılması, Adyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (14)
  • Safran, M. (2014). Sosyal bilgiler öğretime bakış. Tay, B. ve Öcal, A. C. (Eds.), Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi (pp. 2-16). Ankara: Pegem Akademi.
  • Socialstudies (30 Nisan 2017). Why do we need the C3 framework? (available online at: http://www.socialstudies.org/c3/c3framework), Erişim tarihi: 30 Nisan 2017
  • Şimşek, S. (2016). Sosyal bilgiler programının yapısı ve özellikleri. Şimşek, S (Eds.), Sosyal bilgiler öğretimi (pp.24-56). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Bütün, M. ve Demir, S., B. (Çev. Ed.) Nitel araştırmanın doğası. Ankara: Pegem Akedemi
  • Tay, B. (2017). 2005 Sosyal bilgiler dersi öğretim programı ile 2017 sosyal bilgiler dersi taslak öğretim programının karşılaştırması, International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 27, pp. (461-487).
  • Tay, B. ve Baş, M. (2015). 2009 ve 2015 yılı hayat bilgisi dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, X (II).
  • Tay, B. ve Demir, S. , B. (Çev.Ed.). (2016). Sosyal bilgiler öğretiminin ve öğreniminin geçmişi, bugünü ve geleceği. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Yazıcı, K. (2009). Yeni Zelanda sosyal bilgiler öğretim programı ve bu programın Türkiye’deki sosyal bilgiler öğretim programı ile karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin
  • Yıldırım, E. ve Kayhan, H., N. (2014). Türkiye ve avrupa birliği’ne üye bazı ülkelerin sosyal bilgiler öğretmenliği eğitim programlarının insan hakları ve demokrasi eğitimi açısından incelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(14).

İlkokul Sosyal Bilgiler Programı ile Okul, Meslek ve Sivil Yaşam (C3) Çerçeve Programında Yer Alan Kazanımların Karşılaştırılması

Yıl 2018, Cilt: 33 Sayı: 3, 565 - 580, 31.07.2018

Öz

Gelişmiş ülkeler karşılaştıkları
toplumsal sorunların üstesinden gelmek için eğitim sistemlerini etkili bir biçimde
kullanmaktadırlar. Bu ülkeler, eğitim programlarını sürekli güncel tutarak ortaya
çıkan yada çıkma ihtimali olan sorunlara anında müdahale etmektedirler. Bu gelişmiş
ülkelerden biri de hiç şüphesiz ABD’dir. Nüfusu çok farklı etnik gruplardan oluşan
ABD’nin 20. yüzyılın başında karşılaştığı en önemli sorunlardan biri de ırkçılık
sorunu olmuştur. ABD farklı etnik grupların meydana getirdiği bu mozaiği bir arada
tutabilmek ve ırkçılığın neden olduğu sorunları ortadan kaldırmak için eğitim kurumlarına
çok kültürlü bir anlayışı yansıtan “Sosyal Bilgiler” adında bir ders koymuştur.
Bu ders kendisine yüklenen “toplumsal varoluşu gerçekleştirme” misyonundan ötürü
dünyanın bir çok ülkesi tarafından da (Kanada, Japonya, Güney Kore, Finlandiya,
Türkiye vb.) eğitim programlarında okutulmaya başlanmıştır. Çok disiplinli bir yapıya
sahip olan bu dersin, dönem dönem eğitim bilimlerinde meydana gelen çağdaş anlayışları
da yakından takip ettiği görülmektedir. ABD’de özellikle sosyal bilgiler dersinin
çağdaş bir boyuta ulaşmasında Amerikan Sosyal Bilgiler Ulusal Konseyi'nin (NCSS)
çok yoğun çabaları söz konudur. Bu çalışmada 2013 yılında Amerikan Sosyal Bilgiler
Ulusal Konseyi'nin (NCSS) eyaletler temelinde sosyal bilgilerin standartlarını geliştirmek
amacıyla hazırlamış olduğu Okul, Meslek ve Sivil Yaşam (The College, Career and
Civic Life) adlı çerçeve programında yer alan K 3-5 seviyelerine hitap eden ders
kazanımlar ile Türkiye’de 2004-2005 yılları arasında yeniden yapılandırılan ve 2012
yılında güncellenen 4. sınıf Sosyal Bilgiler dersine ait olan kazanımlar karşılaştırılmaya
çalışılmıştır. Nitel araştırma yaklaşımı benimsenerek gerçekleştirilen araştırmanın
verileri doküman incelemesi yoluyla elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler
doküman incelemesi aşamalarına göre analiz edilmiştir. Araştırma sonucu genel olarak
değerlendirildiğinde C3 Çerçeve Programının Vatandaşlık, Ekonomi, Tarih ve Coğrafya
disiplinleri ile ilgili kazanımlarının, ilkokul sosyal bilgiler programında yer
alan kazanımlara kıyasla daha kapsamlı, güncel ve uygulamaya dönük olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Başaran, T. (2007). İlköğretim okullarında vatandaşlık ve insan hakları eğitimi programının uygulanışına ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne
  • Güçlü, N. & Bayrakçı, M. (2004). Amerika birleşik devletleri eğitim sistemi ve hiçbir çocuğun eğitimsiz kalmaması reformu, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 5 (2), 51-64
  • Gültekin, M., Bayır Gürdoğan, Ö. & Göz, N., L. (2013). 2004 sosyal bilgiler öğretim programında yeni anlayışlar: 1998 öğretim programından farklılıkları açısından inceleme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (46), 27
  • Hancock B., Ockleford, E. & Windridge O., W. (2009). An introduction to qualitative research. Nottingham: The NIHR RDS for the East Midlands.
  • İnci, S. (2009). Türkiye sosyal bilgiler programının karşılaştırmalı incelemesi (Kanada (Ontorio), İrlanda, ABD (New York, Kaliforniya), Finlandiya, Yeni Zalanda). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli
  • Karakuş, U. ve Oğuz, S. (2013). Sosyal bilgiler dersi coğrafya konularında Google Earth kullanımı ve öğretmen görüşleri, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (12).
  • Kaya, M., F. ve Tomal, N. (2011). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının sürdürülebilir kalkınma eğitimi açısından incelenmesi, Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi,1(2)
  • Keskin, Y., & Keskin, S., C. B. (2011). Amerika birleşik devletleri. Öztürk, C. (Eds.), Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programı (pp. 73–103). Ankara: Pegem Akademi
  • Merey, Z., Kuş, Z. ve Karatekin, K. (2012). Türkiye ve ABD ilköğretim sosyal bilgiler öğretim programlarının değerler eğitimi açısından karşılaştırılması, KUYEP, 2(12).
  • NCSS (2013). The College, Career, and Civic Life (C3) Framework for Social Studies State Standards: Guidance for Enhancing the Rigor of K-12 civics, economics, geography, and history. MD: Silver Spring. . [Çevrim-içi: file:///C:/Users/Asus/Desktop/c3%20modeli/C3-Framework-for-Social-Studies.pdf], Erişim tarihi: 01.12.2016.
  • Osmanoğlu, A., E. ve Gülten, Y. (2013). Mısır ve Türkiye 6. sınıf sosyal bilgiler öğretim programı karşılaştırılması, Turkish Studies, 8 (6) Öztürk, F., Z. ve Öztürk, T. (2013). Kanada (Ontario) sosyal bilgiler öğretim programı ve bu programın Türkiye sosyal bilgiler öğretim programıyla karşılaştırılması, Adyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (14)
  • Safran, M. (2014). Sosyal bilgiler öğretime bakış. Tay, B. ve Öcal, A. C. (Eds.), Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi (pp. 2-16). Ankara: Pegem Akademi.
  • Socialstudies (30 Nisan 2017). Why do we need the C3 framework? (available online at: http://www.socialstudies.org/c3/c3framework), Erişim tarihi: 30 Nisan 2017
  • Şimşek, S. (2016). Sosyal bilgiler programının yapısı ve özellikleri. Şimşek, S (Eds.), Sosyal bilgiler öğretimi (pp.24-56). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Bütün, M. ve Demir, S., B. (Çev. Ed.) Nitel araştırmanın doğası. Ankara: Pegem Akedemi
  • Tay, B. (2017). 2005 Sosyal bilgiler dersi öğretim programı ile 2017 sosyal bilgiler dersi taslak öğretim programının karşılaştırması, International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 27, pp. (461-487).
  • Tay, B. ve Baş, M. (2015). 2009 ve 2015 yılı hayat bilgisi dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, X (II).
  • Tay, B. ve Demir, S. , B. (Çev.Ed.). (2016). Sosyal bilgiler öğretiminin ve öğreniminin geçmişi, bugünü ve geleceği. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Yazıcı, K. (2009). Yeni Zelanda sosyal bilgiler öğretim programı ve bu programın Türkiye’deki sosyal bilgiler öğretim programı ile karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin
  • Yıldırım, E. ve Kayhan, H., N. (2014). Türkiye ve avrupa birliği’ne üye bazı ülkelerin sosyal bilgiler öğretmenliği eğitim programlarının insan hakları ve demokrasi eğitimi açısından incelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(14).
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erhan Görmez 0000-0003-0752-802X

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 33 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Görmez, E. (2018). İlkokul Sosyal Bilgiler Programı ile Okul, Meslek ve Sivil Yaşam (C3) Çerçeve Programında Yer Alan Kazanımların Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 565-580.