In this study, Brief Adolescents’ Subjective Well-Being in School Scale
(BASWBSS), which was originally developed by Tian, Wang and Heubner (2015), was
adapted into Turkish and the predictive role of school climate and
self-efficacy on subjective well-being in school was investigated. Study group
consisted of 757 secondary school students. The data were analyzed by confirmatory
factor analysis (CFA), Pearson correlation, Cronbach alpha internal consistency
coefficient and multi linear regression analysis techniques. The result of CFA
confirmed the constructs with two factors. Cronbach alpha coefficient was
calculated as .84. The results of criterion-related validity study showed that
there was statistically significant positive correlation between BASWBSS and
multidimensional student life satisfaction. The results of multi linear
regression analysis showed that school climate (supportive teacher behaviors,
success-orientedness, secure learning setting and positive peer interaction)
and self-efficacy (academic, social and emotional efficacy) accounted for 60%
of change in subjective well-being in school. While the contributions of
supportive teacher behaviors, secure learning setting and positive peer
interaction, academic efficacy and emotional efficacy to the regression model
were significant, the contributions of success-orientedness and social efficacy
were not significant. Obtained findings were discussed in the light of related
literature and suggestions were offered.
Subjective well-being school climate self-efficacy self-efficacy school satisfaction
Bu çalışmada, Tian, Wang ve Heubner
(2015) tarafından geliştirilen Ergenler İçin Okulda Öznel İyi Oluş Ölçeği Kısa
Formu (EOÖİOÖ-KF) Türkçe’ye uyarlanarak, okul iklimi ve öz-yeterliğin okulda
öznel iyi oluşu yordayıcı rolü incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 757
ortaokul öğrencisi oluşturmuştur. Veriler doğrulayıcı faktör analizi (DFA),
Pearson korelasyon analizi, Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı ve çoklu
doğrusal regresyon analizi aracılığıyla incelenmiştir. DFA sonucunda, EOÖİOÖ-KF’nun
orijinalindeki iki faktörlü yapısı doğrulanmıştır. Cronbach alfa güvenirlik
katsayısı .84 olarak hesaplanmıştır. Ölçüt bağıntılı geçerlik çalışması
kapsamında, EOÖİOÖ-KF ile çok boyutlu öğrenci yaşam doyumu arasında
istatistiksel olarak anlamlı pozitif yönde ilişkiler bulunmuştur. Çoklu
doğrusal regresyon analizi sonuçları, okul iklimi (destekleyici öğretmen
davranışları, başarı odaklılık, güvenli öğrenme ortamı ve olumlu akran
etkileşimi) ve öz-yeterliğin (akademik, sosyal, duygusal öz-yeterlik) okulda
öznel iyi oluştaki değişimin %60’ını açıkladığını göstermiştir. Destekleyici
öğretmen davranışları, güvenli öğrenme ortamı ve olumlu akran etkileşimi,
akademik öz-yeterlik ve duygusal öz-yeterlik modele anlamlı katkı sağlarken,
başarı odaklılık ve sosyal öz-yeterliğin anlamlı bir katkısı yoktur. Elde
edilen bulgular ilgili literatür ışığında tartışılarak, öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 34 Sayı: 3 |