BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitimin İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okula Hazır Bulunuşluklarına Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2010, Cilt: 38 Sayı: 38, 94 - 106, 01.06.2010

Öz

Bu araştırmada, okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazırlık becerileriüzerindeki etkisi cinsiyet, anne ve baba öğrenim düzeyine göre incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini bünyesinde anasınıfıbulunan ilköğretim okullarının birinci sınıfına devam eden 170 çocuk oluşturmuştur. Çalışmanın verileri Metropolitan OkulaHazır Bulunuşluk Testi ve Aile Anket Formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde, t-Testi ve Çift Yönlü VaryansAnalizi uygulanmıştır. Araştırma sonuçları, okul öncesi eğitimin ve anne-baba öğrenim düzeyinin çocukların okula hazırbulunuşlukları üzerinde anlamlı bir farklılık yarattığını ortaya koymuştur. Ancak, cinsiyetin okula hazırlık becerileri üzerindeanlamlı bir farklılık yaratmadığı saptanmıştır

Kaynakça

  • Aksu-Koç, A., Bekman, S. ve Taylan, E. E. (2004). Güneydoğu Anadolu Bölgesinde bir erken müdahale modeli: Yaz anaokulu pilot uygulaması. Boğaziçi Üniversitesi ve Anne-Çocuk Eğitim Vakfı. 19. 12. 2006 tarihinde http://www.acev.org/arastirma adresinden erişildi.
  • Bütün Ayhan, A. ve Aral, N. (2007). Bracken temel kavram ölçeği-gözden geçirilmiş formunun altı yaş çocukları için uyarlama çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 42-51.
  • Barbour, N. T. (1992). Early childhood and curriculum. New York.
  • Cotton, K. & Conklin, N. F. (1989). Research on early early childhood education. Northwest Regional Educational Laboratory, School Improvement Research Series (SIRS). Online: Retrived on 11 January 2007, at URL: http://www.nwres.org/scpd/sirs/ 3/topsyn3.html.
  • Çıkrıkçı, S. (1999). Ankara il merkezindeki resmi banka okullarına devam eden 5-6 yaş çocuklarının okul olgunluğu ile aile tutumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Dodson, F. (2000). Çocuk yaşken eğilir (6.baskı). (Çev. Seçkin Selvi). Istanbul: Özgür Yayıncılık.
  • Ferah, A. (2001). Her yönüyle Türkçe ilk okuma-yazma. İstanbul: MEB Yayınevi.
  • Leong, K. J. & Joshi, R. M. (1997).(Eds.). Cross-language studies of learning to read and spell: Phonologic and orthographic processing. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • MEB. (2002). 36-72 aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programı. Istanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • MEB. (2010). 24.02.2010 tarihinde htttp://ooegm.meb.gov.tr adresinden erişildi.
  • National Center for Education Statistics (NCES). National household education survey (NHES). (1991-1996). Early literacy experiences in the home. programs/quarterly/vol_1/1_1/3-esq 11-b.asp.
  • Retrived on 11 January 2007, from http://nces. ed. gov/
  • National Center for Education Statistics (NCES), National Household Education Survey (NHES). (1993-1999). School readiness parent interview, 1993, and parent interview, 1999. Retrived on 11 January 2007, from htpp:/nces.ed.gov/programs/quarterly/vol_2/2_1/q3-1.asp.
  • Oktay, A. (1983). Okul olgunluğu. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları No: 3089.
  • Oktay, A.. (2002). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem (3. Basım).Istanbul: Epsilon Yayıncılık..
  • Öztürk, H. (1995). Okul öncesi eğitim kurumlarına giden ve gitmeyen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin alıcı ve ifade edici dil düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Unutkan, Ö. P. (2003). İlköğretime hazır oluş ölçeğinin geliştirilmesi ve standardizasyonu. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Istanbul.
  • Yangın, B. (2007). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki altı yaş çocuklarının yazmayı öğrenmeye hazır bulunuşluk durumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 294-305.
  • Yazıcı, Z. (2002). Okul öncesi eğitimin okul olgunluğu üzerine etkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 155-156, 26.11.2006 tarihindehttp://www..yayim.meb.gov.tradresinden erişildi.
Yıl 2010, Cilt: 38 Sayı: 38, 94 - 106, 01.06.2010

Öz

Kaynakça

  • Aksu-Koç, A., Bekman, S. ve Taylan, E. E. (2004). Güneydoğu Anadolu Bölgesinde bir erken müdahale modeli: Yaz anaokulu pilot uygulaması. Boğaziçi Üniversitesi ve Anne-Çocuk Eğitim Vakfı. 19. 12. 2006 tarihinde http://www.acev.org/arastirma adresinden erişildi.
  • Bütün Ayhan, A. ve Aral, N. (2007). Bracken temel kavram ölçeği-gözden geçirilmiş formunun altı yaş çocukları için uyarlama çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 42-51.
  • Barbour, N. T. (1992). Early childhood and curriculum. New York.
  • Cotton, K. & Conklin, N. F. (1989). Research on early early childhood education. Northwest Regional Educational Laboratory, School Improvement Research Series (SIRS). Online: Retrived on 11 January 2007, at URL: http://www.nwres.org/scpd/sirs/ 3/topsyn3.html.
  • Çıkrıkçı, S. (1999). Ankara il merkezindeki resmi banka okullarına devam eden 5-6 yaş çocuklarının okul olgunluğu ile aile tutumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Dodson, F. (2000). Çocuk yaşken eğilir (6.baskı). (Çev. Seçkin Selvi). Istanbul: Özgür Yayıncılık.
  • Ferah, A. (2001). Her yönüyle Türkçe ilk okuma-yazma. İstanbul: MEB Yayınevi.
  • Leong, K. J. & Joshi, R. M. (1997).(Eds.). Cross-language studies of learning to read and spell: Phonologic and orthographic processing. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • MEB. (2002). 36-72 aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programı. Istanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • MEB. (2010). 24.02.2010 tarihinde htttp://ooegm.meb.gov.tr adresinden erişildi.
  • National Center for Education Statistics (NCES). National household education survey (NHES). (1991-1996). Early literacy experiences in the home. programs/quarterly/vol_1/1_1/3-esq 11-b.asp.
  • Retrived on 11 January 2007, from http://nces. ed. gov/
  • National Center for Education Statistics (NCES), National Household Education Survey (NHES). (1993-1999). School readiness parent interview, 1993, and parent interview, 1999. Retrived on 11 January 2007, from htpp:/nces.ed.gov/programs/quarterly/vol_2/2_1/q3-1.asp.
  • Oktay, A. (1983). Okul olgunluğu. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları No: 3089.
  • Oktay, A.. (2002). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem (3. Basım).Istanbul: Epsilon Yayıncılık..
  • Öztürk, H. (1995). Okul öncesi eğitim kurumlarına giden ve gitmeyen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin alıcı ve ifade edici dil düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Unutkan, Ö. P. (2003). İlköğretime hazır oluş ölçeğinin geliştirilmesi ve standardizasyonu. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Istanbul.
  • Yangın, B. (2007). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki altı yaş çocuklarının yazmayı öğrenmeye hazır bulunuşluk durumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 294-305.
  • Yazıcı, Z. (2002). Okul öncesi eğitimin okul olgunluğu üzerine etkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 155-156, 26.11.2006 tarihindehttp://www..yayim.meb.gov.tradresinden erişildi.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Semra Erkan Bu kişi benim

Aylin Kırca Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 38 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Erkan, S., & Kırca, A. (2010). Okul Öncesi Eğitimin İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okula Hazır Bulunuşluklarına Etkisinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 94-106.