Değerler, insanları ve durumları analiz etmede
kullandıkları istenilen davranışları ve yaşam biçimlerini ifade eden doğru
karar vermede fertlere yardımcı olan temel ölçütler şeklinde ifade
edilmektedir. Burada en önemli görevlerden biri eğitim kurumlarına düşmekte
olup okullarda verilen değerler eğitimi önem arz etmektedir. Okullar müfredatta
net bir şekilde belirtilen veya örtük olan değerleri kazandırmak, öğrencileri
istenilen değerler konusunda yetiştirmek, görevini üstlenmiştir. Programlarda
yer alan kazanımların öğrencilere verilmesinde çoğunlukla kullanılan araç ders
kitapları olduğundan önemli bir yere sahip olduğu söylenebilir. Bundan dolayı
değerlerin ders kitaplarında ne kadar ve nasıl bulunduğu önemli bir husustur.
Bu araştırmada MEB tarafından kabul edilen 9. ve 10. sınıf biyoloji ders
kitaplarında değerlere yer verilme durumunun belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araş-tırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır.
Bu çalışmanın veri kaynağını MEB tarafından 2018–2019 eğitim-öğretim yılında
ortaöğretim okullarına ücretsiz dağıtılan birer adet 9 ve 10. sınıf biyoloji
ders kitabı oluşturmaktadır. Kitaplarda 3 ayrı ünitede yer alan metinler
incelemeye alınmış, bu bölümlerde değinilen değerler tespit edilmiştir.
Verilerin analizinde betimsel analiz yapılmıştır. Betimsel analiz için MEB
tarafından belirlenen değerler kullanılmıştır. Sonra kitaplar cümle cümle
okunarak ilgili değerlerin bulunma sıklığına bakılmıştır. 9 ve 10.sınıf
biyoloji ders kitaplarında yer alan metinler incelenerek elde edilen analizler
sonucu metinlerde, sorumluluk, sevgi,
saygı, hoşgörü, dayanışma, yardımlaşma,
fedakarlık, merhamet, temizlik, kültürel mirasa sahip çıkma, estetik
duyguların geliştirilmesi, empati, dostluk, doğruluk, dürüstlük, adalet,
çalışkanlık, paylaşımcı olmak, iyilik yapmak değerleri tespit edilmiştir. Fakat
bu değerlerden yardımlaşma ve sevgi hariç diğerlerine direk olarak metinlerde
değinilmemiş olup cümlenin verdiği anlamdan bu değerlere vurgu yapıldığı
anlaşılmaktadır.
Values are expressed as basic criteria that help
individuals make the right decision, which expresses the desired behaviors and
lifestyles they use to analyze people and situations. One of the most important
tasks here falls to educational institutions and values education given in
schools is important. Schools undertake the task of gaining values that are
clearly or implicit in the curriculum, educating students about desired values.
It can be said that the textbooks have an important role in providing the gains
in the programs to students. Therefore, how and how values are found in
textbooks is an important issue. In this research, it was aimed to determine
the status of values in the 9th and 10th grade biology textbooks accepted by
the Ministry of National Education. In the research, document analysis which is
one of the qualitative research methods was used. The data source of this study
consists of a 9th and 10th grade biology textbook which are distributed free of
charge to secondary schools in 2018-2019 academic year. The texts in three
different units were examined and the values mentioned in these sections were
determined. Descriptive analysis was used for data analysis. For descriptive
analysis, the values determined by Ministry of Education were determined. Then
these values in the books were searched by reading the sentence by sentence.
Responsibility, fondness, respect, tolerance, solidarity, cooperative,
sacrifice, compassion, cleanliness, compassion, cultural heritage, development
of aesthetic feelings, empathy, friendship, honesty, honesty, justice,
diligence, to be sharing, to do good values have been determined. However,
these values are not mentioned directly in the texts except for cooperative and
fondness, and it is understood that these values are emphasized from the
meaning given by the sentence.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 3 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences