Yıl 2019, Cilt , Sayı , Sayfalar 130 - 142 2019-10-30

Analysis of Cognitive Judgements About Bullying, Reactive and Proactive Aggression in Terms of Domestic Violence
Zorbalığa Dair Bilişsel Yargıların, Tepkisel ve Amaca Yönelik Saldırganlığın Aile İçi Şiddet Olgusu Açısından İncelenmesi

Eda Ermağan Çağlar [1] , Tuğba Türk [2] , Yasemin Sanal [3]


The aims of this study were to determine whether cognitive judgements about bullying differs in terms of gender, witnessing domestic violence, exposure to violence, type of violence exposed to or witnessed, and to investigate the relationship between cognitive judgements about bullying and reactive/proactive aggression. This study was conducted with the participation of 11-15 year-old students in Istanbul. Inventory of Cognitions Related Bullying for Children,  Prosocial and Aggressive Behaviors Questionnaire and personal information form were used as data collection tools for this research. Data was analysed using pearson correlation analysis to examine the relationships between variables, and linear regression analysis to examine the predictive status. In addition to these, Kruskal Wallis and Mann Witney U tests were used to analyse independent-samples t test. The study group consisted of 300 people of which 50.7% (152) were female and 49.3% (148) were male. The average age of the group was 12.49; the oldest participant in the study group was 15 years old and the youngest participant was 11 years old. 30% (90) of the study group stated that they experienced violence while 62.7% (188) stated that they were not subjected to violence. Analysis showed that cognitions related bullying were effective in predicting the result of reactive and proactive aggression (b = -.34, t(298) = 6.30, p < .001). It was concluded that the cognitions related bullying also explain the variance (R2 = .12, F(1, 793) = 39.58, p < .001) of the results of the significant reactive and proactive aggression test. In conclusion, it has been observed that witnessing and exposure to domestic violence has made a difference in the cognitive judgements about bullying, and have a statistically significant effect on the display and normalization of bullying behaviour. On the other hand, it was found that the type of violence and who uses the violence did not have a statistically significant effect on the cognitive judgements about bullying. It has been concluded that this change in cognitive judgements about bullying caused by domestic violence leads to attitudes that support the continuity of the bullying cycle, even if the person does not display bullying behaviours.

Bu çalışmada, cinsiyet, aile içi şiddete tanık olma, şiddete maruz kalma, maruz kalınan ve tanık olunan şiddet türü açısından zorbalığa dair bilişsel yargıların farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesi; zorbalığa dair bilişlerin tepkisel ve amaçlı saldırganlıkla ilişkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, İstanbul ilinde öğrenim gören 11-15 yaş grubu öğrencilerin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Zorbalığa Dair Bilişler Ölçeği; Tepkisel ve Amaçlı Saldırganlık Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, değişkenler arasındaki ilişkileri incelemek için pearson korelasyon analizi; yordama durumunun incelenmesinde lineer regresyon analizi kullanılmıştır. Fark testlerine yönelik analizlerde ise ilişkisiz grup t testi, Kruskal Wallis ve Mann Witney U testleri uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu %50.7’si (152) kadın, %49.3’ü (148) erkek olmak üzere 300 kişiden oluşmaktadır. Grubun yaş ortalaması 12.49 olup, çalışma grubundaki en büyük katılımcının 15 en küçük katılımcının ise 11 yaşında olduğu görülmüştür. Çalışma grubunun %30’u (90) şiddete maruz kaldığını, %62.7’si (188) şiddete maruz kalmadığını belirtmiştir. Analizlerde, zorbalığa dair bilişsel yargıların, tepkisel ve amaca yönelik saldırganlık sonucunun tahmin edilmesinde anlamlı seviyede (b = -.34, t(298) = 6.30, p < .001) etkili olduğu görülmüştür. Zorbalığa dair bilişlerin aynı zamanda önemli oranda tepkisel ve amaca yönelik saldırganlık testinin sonuçlarının varyansını (R2 = .12, F(1, 793) = 39.58, p < .001) açıkladığı sonucuna varılmıştır. Çalışma sonucunda aile içi şiddete tanık olma ve maruz kalmanın zorbalığa dair bilişlerde farklılık yaratmış olduğu ve zorbalık davranışını göstermede ve normalleştirmede istatisksel olarak anlamlı bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. Buna karşılık, şiddetin türünün ve şiddetin kim tarafından uygulandığının zorbalığa dair bilişlerde istatistiksel açıdan anlamlı etkiye sahip olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bilgiler ışığında aile içi şiddetin neden olduğu zorbalıkla ilgili bilişsel yargılamalardaki bu değişikliğin, kişi zorbalık davranışları göstermese bile zorbalık döngüsünün sürekliliğini destekleyen tutumlara yol açtığı sonucuna varılmıştır.

  • Aksoy, E., Çetin, G., İnanıcı, M. A., Polat, O., Sözen, M.Ş. ve Yavuz, F. (2004). Aile içi şiddet. Erişim Adresi: https://www.ttb.org.tr/eweb/adli/6.html Erişim tarihi, 11.02.2019.
  • Alkhalayleh, H. and Newlyn, D. (2015). Domestic violence and school bullying: an examination of the inextricable link between the two and the use of restorative justice to break the cycle. International Journal of Business, Economics and Law, 8(4), 147-154.
  • Almeida, A., Correia, I. and Marinho, S. (2009). Moral disengagement, normative beliefs of peer group, and attitudes regarding roles in bullying. Journal of School Violence, 9(1), 23-36.
  • Ayran, G. (2013). Ergenlerdeki Akran Zorbalığı ile Ebeveynlerin Çocuk Yetiştirme Tutumu Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Baldry, A.C. (2003). Bullying in schools and exposure to domestic violence. Child Abuse & Neglect, 27(7), 713-732.
  • Bandura, A. (1999). Moral disengagement in the perpetration of inhumanities. Personality and Social Psychology Review, 3,193-209.
  • Bandura, A. (2002). Selective moral disengagement in the exercise of moral agency. Journal of Moral Education, 31, 101-119.
  • Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V. and Pastorelli, C. (1996). Mechanisms of moral disengagement in the exercise of moral agency. Journal of personality and social psychology, 71(2), 364.
  • Bauer, N. S., Herrenkohl, T. I., Lozano, P., Rivara, F. P., Hill, K. G. and Hawkins, J. D. (2006). Childhood bullying involvement and exposure to intimate partner violence. Pediatrics, 118(2), e235-e242.
  • Bayraktar, F., Kındap, Y., Kumru, A. ve Sayıl, M. (2010). Olumlu Sosyal ve Saldırgan Davranışlar Ölçeği'nin ergen örnekleminde psikometrik açıdan incelenmesi. Türk Psikoloji Yazıları. 13 (26), 1-13.
  • Boxer, P., Tisak, M. S. and Goldstein, S. E. (2004). Is it bad to be good? An exploration of aggressive and prosocial behavior subtypes in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 33(2), 91-100.
  • Burton, K.A., Florell, D. and Gore, J.S. (2013). Differences in proactive and reactive aggression in traditional bullies and cyberbullies. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 22(3), 316-328.
  • Camodeca, M. and Goossens, F. A. (2005). Aggression, social cognition, anger and sadness in bullies and victims. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46 (2), 186-197.
  • Camodeca, M., Goossens, F. A., Terwogt, M. M. and Schuengel, C. (2002). Bullying and victimization among school-age children: Stability and links to proactive and reactive aggression. Social Development, 11 (3), 332-345.
  • Dadouch, N. (2017). Your Child is Watching You: Explaining the Association between Witnessing Domestic Violence and Direct Aggression and Indirect Aggression in Youth by Moral Disengagement. (Master Thesis). Clinical Forensic Psychology. Tilburg University.
  • Deptula, D.P. and Cohen, R. (2004). Aggressive, rejected, and delinquent children and adolescents: A comparison of their friendships. Aggression and Violent Behavior, 9(1), 75-104.
  • Dodge, K.A. and Coie, J.D. (1987). Social ınformation processing factors in reactive and proactive aggression in children’s peer groups. Journal of Personality and Social Psychology 53, 1146-1158.
  • Dunlap, L.L. (2004). What all children need: theory and application. (Second Edition). Maryland: University Press of America.
  • Gini, G. (2006). Social cognition and moral cognition in bullying: what’s wrong? Aggressive Behavior, 32(6), 528–539.
  • Gökkaya, F., ve Sütcü, S. T. (2015). Çocuklar için Zorbalıkla İlgili Bilişler Ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özelliklerinin değerlendirilmesi. Anatolian Journal of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16(Ek sayı.1):54-63).
  • Hoetger, L.A., Hazen, K.P. and Brank, E.M. (2015). All in the family: A retrospective study comparing sibling bullying and peer bullying. Journal of Family Violence, 30 (1), 103-111.
  • Houndoumadi, A. ve Pateraki, L. (2001). Bullying and bullies in Greek elementary schools: Pupils' attitudes and teachers'/parents' awareness. Educational Review, 53(1), 19-26.
  • Hymel, S., Henderson, R. and Bonanno, N.R. (2005): Moral Disengagement: A Framework for Understanding Bullying among-Adolescents. Peer Victimization in Schools: An International Perspective, Special Issue of the Journal of Social Sciences, 8, 1-11.
  • Kenney, K.L. (2012). Domestic violence, Minnesota: Abdo Publishing.
  • Lepistö, S., Luukkaala, T. and Paavilainen, E. (2011). Witnessing and experiencing domestic violence: a descriptive study of adolescents. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 25(1), 70-80.
  • Lucas, S., Jembro, C., Tindberg, Y. and Janson, S. (2015). Bully, bullied and abused. Associations between violence at home and bullying in childhood. Scandinavian Journal of Public Health, 44 (1), 27-35.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Milli Eğitim İstatşistikleri Örgün Eğitim 2017-2018. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Murphy, A.G. (2009). Character education: dealing with bullying. New York: Chelsea House Publisher.
  • Olweus, D. (1997). Bully/victim problems in school: Facts and intervention. European Journal of Psychology of Education, 12(4), 495-510.
  • Önder, F.C. ve Yurtal, F. (2008). Zorba, kurban ve olumlu özellikler taşıyan ergenlerin aile özelliklerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(3), 805-832.
  • Padgett, S. and Notar, C. E. (2013). Bystanders are the key to stopping bullying. Universal Journal of Educational Research, 1(2), 33-41.
  • Perren, S. and Gutzwiller-Helfenfinger, E. (2012). Cyberbullying and traditional bullying in adolescence: Differential roles of moral disengagement, moral emotions, and moral values. European Journal of Developmental Psychology, 9(2), 195-209.
  • Pişkin, M. (2002). Okul zorbalığı: Tanımı, türleri, ilişkili olduğu faktörler ve alınabilecek önlemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (2), 531-562.
  • Price, J. M. and Dodge, K. A. (1989). Reactive and proactive aggression in childhood: Relations to peer status and social context dimensions. Journal of Abnormal Child Psychology, 17(4), 455-471.
  • Salmivalli, C. and Nieminen, E. (2002). Proactive and reactive aggression among school bullies, victims, and bully-victims. Aggressive Behavior, 28(1), 30-44.
  • Tarçarıl Erol, B. (2015). Investigating Early Maladaptive Schemas Among Secondary School Children in Regard to Peer Bullying and Victimization. Master Thesis. Bahcesehir University Clinical Psychology.
  • Vaillancourt, T., Hymel, S. and McDougall, P. (2003). Bullying is power: Implications for school-based intervention strategies. Journal of Applied School Psychology, 19(2), 157-176.
  • Williamson, R.E., Reed, D.E., Wickham, R.E. and Field, N.P. (2018). The mediational role of posttraumatic stress in the relationship between domestic violence exposure and peer victimisation: A Cambodian sample. Emotional and Behavioural Difficulties, 23 (1):28-38.
  • Yadava, A. Sharma, N.R. and Sharma, S. (2008). Understanding bullying: A moral disengagement framework. Counselling: Theory, Research and Practice, 147-160.
Birincil Dil tr
Konular Sosyal
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Orcid: 0000-0002-9690-2898
Yazar: Eda Ermağan Çağlar (Sorumlu Yazar)
Kurum: University of Northampton
Ülke: United Kingdom


Orcid: 0000-0002-4361-3769
Yazar: Tuğba Türk
Kurum: TRAKYA ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0002-3147-6269
Yazar: Yasemin Sanal
Kurum: Manisa Celal Bayar Üniversitesi
Ülke: Turkey


Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 30 Ekim 2019

APA Ermağan Çağlar, E , Türk, T , Sanal, Y . (2019). Zorbalığa Dair Bilişsel Yargıların, Tepkisel ve Amaca Yönelik Saldırganlığın Aile İçi Şiddet Olgusu Açısından İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi , () , 130-142 . DOI: 10.21733/ibad.603537