Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HZ. PEYGAMBER'İN (S.A.S.) ÇOCUKLARLA KONUŞMASINDA KULLANDİĞİ DİLİN MODERN EĞİTİM TEORİLERİYLE KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 78 - 91, 10.12.2020

Öz

Kaynakça

  • Duckworth, Angela L., et al. “Self-Control in School-Age Children”, Educational Psychologist, 49/3 (July 2014), 199-217.
  • Fox, Robin, “Food and Eating: An Anthropological Perspective”, Social Issues Research Centre, access: 29 November 2020 http://www.sirc.org/publik/foxfood.pdf
  • Harlan, J. C. – Rowland, S. T., Behavior management strategies for teachers, Springfield, Illinois: Charles C. Thomas Publisher, Ltd, 2002.
  • Khalil, Khalil Mohamed, “Yükseköğretimde Ana Dili Arapça Olmayanlar İçin Arapça Öğretimi”. YükseköğretimdeArapçaEğitimi 1. ed. Ahmet Ali Çanakcı – AsemHamdy Ahmed Abdelghany. 179-221. Konya: PaletYayınları, 2020.
  • LaBarbera, Michelle, “Direction Clarity: Why Do Students Struggle to Successfully Follow Directions?”,PDS Intern, 4th Grade, Radio Park Elementary School, access: 29 November 2020 https://ed.psu.edu/pds/teacher-inquiry/2007/labarberaminquiry0607.pdf
  • Lippevelde, W. Van, et al., “Does parental involvement make a difference in school based nutrition and physical activity interventions? A systematic review of randomized controlled trials”, Internatıonal Journal of Public Health. 57/4 (2012), 673-681, https://www.researchgate.net/publication/221802498
  • Pattison, Sue– Harris, Belinda, “Adding Value to Education through Improved Mental Health: A Review of the Research Evidence on the Effectiveness of Counselling for Children and Young People”, The Australian Educational Researcher, 33/2 (August 2006), 97-123.
  • Sege, Robert D., “Effective Discipline to Raise Healthy Children”, Pediatrics, 142/6 (December 2018), 1-10.
  • Simmel, Georg, The Sociology of Secrecy and of Secret Societies, 11/4 (January 1906),440-498.
  • U.S. Department of Education, Office of Communications and Outreach, Helping Your Child through Early Adolescence, Jessup, MD: U.S. Department of Education, 2005.

HZ. PEYGAMBER'İN (S.A.S.) ÇOCUKLARLA KONUŞMASINDA KULLANDİĞİ DİLİN MODERN EĞİTİM TEORİLERİYLE KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 78 - 91, 10.12.2020

Öz

Çocukluk dönemi; kişinin, hayatı boyunca bir parçası olacağı
şahsiyetinin (karakterinin) oluştuğu, en önemli terbiye (eğitim)
dönemlerinden biridir. Bu yüzdendir Müslüman toplumlarda bu
çocukluk döneme önem verilir. Batı dünyasında modern psikoloji
metotlarını kullanarak, çocuklara davranış ve onların terbiyesi
üzerine, ilmî araştırmalara yoğunlaşmışlardır, Peygamber (a.s) da
çocuklara yönelik bir hadisine baktığımızda, çocuğa uygun dilin,
inceliğindeki güzelliği fark ederiz, öyle ki, kullanılan bu dile dair,
pek çok sahabeden farklı (rivayetler) vardır. Buna bir misal
verecek olursak, Peygamber (a.s) Müslümanlara yönelik genel bir
hitabında, yemek esnasında, sağ eli kullanmayı emreder. Onun bu
hitabede dili şöyledir: ''İçinizden biriniz, sol eliyle yemesin ve sol
eliyle içmesin, zira Şeytan, sol eliyle yer ve sol eliyle içer.'' Fakat
aynı emri, bir çocuğa verdiğinde ise, dili farklıdır ki, şöyle dedi:
''Ey çocuk, Allah'ın ismiyle başla ve sağ elinle ye ve önünden ye!''
Diğer bir rivayette ise, şöyle dedi: ''Yaklaş ey oğulcuğum, Allah'ın
ismiyle başla ve sağ elinle ye!''. Hadisin başındaki ''ey çocuk''
kelimesi de Onun (s.a.s) çocuğun dikkatini, lütufla ve
yumuşaklıkla çekmeye yöneliktir. Bu sözleriyle Peygamber
(a.s)’ın ziyadesiyle sevgi ve yumuşaklığı ifade ederki, (Rasulullah)
bu iki özellikle, çocuğun sevgisini kazanmıştır. Bu Nebevî tutum
ve davranış modern psikoloji biliminin metotlarına da uygundur.
Uzmanlar içine kapanık çocuklarla iyi ilişkiler kurmanın olumlu
bir sonuca ulaşmak için, onları, özünde, sevgi ve gönül genişliği
olan temiz bir terbiye ile yetiştirilmesin, onlara sınırlar koyup
açıkça emirler verdiğimiz esnada, lütufkâr olmamız gerektiğini
ifade ederler, bu ise, dengeli, olumlu ve işlevsel bir ahlakın
oluşumu için gereklidir. Bu araştırmada Peygamber (a.s)’ın
hadislerinde onun çocuklara karşı tutumu ve onlarla
konuşmasında kullandığı dili modern psikoloji bilimin
metotlarıyla karşılaştırmalı olarak ele alınacaktır.

Kaynakça

  • Duckworth, Angela L., et al. “Self-Control in School-Age Children”, Educational Psychologist, 49/3 (July 2014), 199-217.
  • Fox, Robin, “Food and Eating: An Anthropological Perspective”, Social Issues Research Centre, access: 29 November 2020 http://www.sirc.org/publik/foxfood.pdf
  • Harlan, J. C. – Rowland, S. T., Behavior management strategies for teachers, Springfield, Illinois: Charles C. Thomas Publisher, Ltd, 2002.
  • Khalil, Khalil Mohamed, “Yükseköğretimde Ana Dili Arapça Olmayanlar İçin Arapça Öğretimi”. YükseköğretimdeArapçaEğitimi 1. ed. Ahmet Ali Çanakcı – AsemHamdy Ahmed Abdelghany. 179-221. Konya: PaletYayınları, 2020.
  • LaBarbera, Michelle, “Direction Clarity: Why Do Students Struggle to Successfully Follow Directions?”,PDS Intern, 4th Grade, Radio Park Elementary School, access: 29 November 2020 https://ed.psu.edu/pds/teacher-inquiry/2007/labarberaminquiry0607.pdf
  • Lippevelde, W. Van, et al., “Does parental involvement make a difference in school based nutrition and physical activity interventions? A systematic review of randomized controlled trials”, Internatıonal Journal of Public Health. 57/4 (2012), 673-681, https://www.researchgate.net/publication/221802498
  • Pattison, Sue– Harris, Belinda, “Adding Value to Education through Improved Mental Health: A Review of the Research Evidence on the Effectiveness of Counselling for Children and Young People”, The Australian Educational Researcher, 33/2 (August 2006), 97-123.
  • Sege, Robert D., “Effective Discipline to Raise Healthy Children”, Pediatrics, 142/6 (December 2018), 1-10.
  • Simmel, Georg, The Sociology of Secrecy and of Secret Societies, 11/4 (January 1906),440-498.
  • U.S. Department of Education, Office of Communications and Outreach, Helping Your Child through Early Adolescence, Jessup, MD: U.S. Department of Education, 2005.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Arapça
Konular Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nidal F. A. Alshorbaji Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 4 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Alshorbaji, Nidal F. A. “HZ. PEYGAMBER’İN (S.A.S.) ÇOCUKLARLA KONUŞMASINDA KULLANDİĞİ DİLİN MODERN EĞİTİM TEORİLERİYLE KARŞILAŞTIRILMASI”. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/1 (Aralık 2020), 78-91.
Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi,
Creative Commons Lisansı Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.