Coğrafya eğitiminde hayvanların yaşam şartları, belirgin
özellikleri ve dağılışının öğretilmesi konuları Zoocoğrafya alanı
içerisindedir. Ancak Türkiye’deki bazı üniversitelerde Zoocoğrafya (Hayvan
Coğrafyası) dersleri henüz çok yakın bir geçmişe sahiptir. Bu çalışma; doğal
miras unsuru olan hayvanların çeşitliliğinin korunması ve sürdürülebilirliğinin
sağlanmasına katkısı açısından Zoocoğrafya dersine yönelik öğrenci görüşlerinin
belirlenmesi amacıyla hazırlanmıştır. Çalışmanın kurgusu, nitel araştırma
deseninde bir durum çalışmasıdır. Çalışma grubunun belirlenmesi için amaçlı
örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemine başvurulmuştur. Karabük Üniversitesi
Coğrafya Bölümü’nde 4. sınıfta zorunlu Zoocoğrafya dersini almış olan 92
öğrenciye 9 soruluk bir görüşme formu uygulanmıştır. Öğrencilerden gelen
görüşlerin yorumlanmasında betimsel analiz kullanılmıştır. Çalışmada
Zoocoğrafya öğretimi ile hayvan yaşamına olan ilgi ve merakın arttırılabileceği,
hayvanlara daha fazla değer vermenin sağlanabileceği, hayvan varlığının sadece
‘hayvancılık’ ve ekonomik bir etkinlik olarak kalmayıp Biyosfer’in önemli bir
unsuru olarak benimsetilebileceği, hayvanlara karşı olumlu bir tutum
geliştirilebileceği ve hayvan nesillerinin korunmasına yönelik farkındalık
oluşturulabileceği sonuçlarına varılmıştır. Bunların yanı sıra, öğrencilerden
gelen görüşler doğrultusunda Zoocoğrafya öğretiminin diğer yararları; coğrafî
unsurların mekâna bağlı olarak sunduğu çeşitliliğin fark edilebileceği, Coğrafya
biliminin çok fazla çalışmamış bir alanına ait özgün coğrafî kavramların ve
bilgilerin öğrenilebileceği, eskiden yanlış öğrenilmiş kavram ve bilgilerin
düzeltilebileceği, hayvanların Türkiye’de ve dünya üzerindeki dağılışlarının
coğrafî nedenlerine dair bir anlayış geliştirilebileceği şeklindedir. Bütün bu
bilgilerle hayvan topluluklarını daha iyi tanımanın, önemsemenin ve korumanın
sağlanabileceği düşünülmektedir.
Zoocoğrafya Öğretimi Biyoçeşitlilik Koruma Doğal Miras Sürdürülebilirlik
In Geography education, the living conditions, distinct characteristics
and distribution of animals are given in the Zoogeography area. However, Zoogeography
(Animal Geography) courses in some universities in Turkey have yet very
recently. The aim of this study is to determine the students’ perceptions about
Zoogeography course in terms of diversity protection of animals which are being
natural heritage element and contribution to their sustainability. The study is
a case study in qualitative research design. In order to determine the study
group, criterion sampling method which is one of the purposive sampling was
used. A 9-item interview form was applied to 92 students who had taken the
compulsory Zoogeography course at the 4th grade of Karabuk
University Department of Geography. Descriptive analysis was used to interpret
the opinions of the students. In the study, it was concluded that the interest
and curiosity about animal life can be increased, more value can be given to
the animals, animal presence can be adopted as an important element of the
Biosphere not only as ‘animal husbandry’ and economic activity, a positive
attitude towards animals can be developed, and awareness can be created on
animal generations’ protection by teaching Zoogeography. Besides all these, other
benefits of teaching Zoogeography in accordance with the student opinions are; the
diversity of geographic elements depending on space can be recognized, peculiar
geographical concepts and information belonging to the area of Geography
which has not been studied much can be learned, the previously learned
incorrect concepts and information are possible to correct, it can be developed
an understanding towards geographical reasons of the animal distribution in
Turkey and around the world. It is thought that all these information about the
animal life can help to better know, care about, and protect the animal
communities.
Zoogeography Teaching Biodiversity Conservation Natural Heritage Sustainability
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 40 |