This study aims to determine the impact of Google Earth program on student success in teaching climate subjects. The sample of the research comprises 66 students studying in the 10th year of an Anatolian high school in Trabzon. The students included in the research were separated into two groups through the simple random sampling method. One of the groups was determined as the experimental group (n: 33) and the other was determined as the control group (n: 33). While teaching the subject "climate of Turkey", the subject was taught with the support of Google Earth to the experimental group, and it was taught with printed maps to the control group. A success test including open-ended questions was developed as the data collection tool. The unpaired and related groups t-test was used for the analysis of the pretest and posttest scores of the students in the experimental and control groups. The results of the research have shown that although both Google Earth program and the printed maps increase the student success, Google Earth program is a more effective teaching aid. Various recommendations have been made to geography teachers and researchers by taking into consideration the results of the research.
Geography Teaching Climate of Turkey Google Earth Printed Map Academic Success
Bu araştırma, Türkiye iklimi konularının öğretiminde Google Earth programının öğrenci başarısına etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma grubu Trabzon ilinde bulunan bir Anadolu lisesinin 10. sınıflarında öğrenim gören 66 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmaya dahil edilen öğrenciler basit seçkisiz yöntemle iki gruba ayrılmıştır. Gruplardan biri deney grubu olarak (n: 33), diğeri de kontrol grubu (n: 33) olarak belirlenmiştir. Türkiye'nin iklimi konusunun öğretiminde deney grubuna Google Earth destekli öğretim yapılırken, kontrol grubuna ise basılı haritalar ile öğretim yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak açık uçlu sorulardan oluşan başarı testi geliştirilmiştir. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin ön test ve son test puanlarının analizi için bağımsız ve ilişkili gruplar t-testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları hem Google Earth programının hem de basılı haritaların öğrenci başarısını artırmasına rağmen Google Earth programının daha etkili bir öğretim aracı olduğunu göstermiştir. Araştırmanın sonuçları dikkate alınarak coğrafya öğretmenlerine ve araştırmacılara çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Coğrafya Öğretimi Türkiye İklimi Google Earth Basılı Harita Akademik Başarı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 44 |