Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yükseköğretim düzeyi coğrafya eğitiminde WEB 2.0 araçları kullanımının akademik başarıya etkisi

Yıl 2025, Sayı: 54, 62 - 84, 31.01.2025
https://doi.org/10.32003/igge.1557899

Öz

Bu araştırmanın amacı, yükseköğretim düzeyinde coğrafya eğitiminde web 2.0 araçları kullanımının akademik başarıya etkisini belirlemektir. Araştırma, Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı'nda ve Türkiye'nin Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası dersinde yürütülmüştür. Araştırmada öğretim süreci WordArt, Wordwall, LearningApps, Bubbl.us, Storyjumper, Jigsawplanet web 2.0 araçları ile desteklenmiş ve katılımcılara eş zamanlı olarak web 2.0 araçları konusunda eğitim verilmiştir. Deney ve kontrol gruplarının ortalama puanlarını karşılaştırmak için parametrik testlerden biri olan ANCOVA kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, deney ve kontrol gruplarının ön test puanları kontrol altına alındığında, düzeltilmiş son test puanları açısından gruplar arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu ve katılımcıların web 2.0 araçlarına yönelik bilgi düzeylerinin arttığı görülmüştür.

Etik Beyan

Çalışma için gerekli etik izin alınmış ve etik ilkelere uygun bir şekilde çalışma tamamlanmıştır.

Kaynakça

  • Aced Toledano, C. (2013, July). Web 2.0: The origin of the word that has changed the way we understand public relations. International PR 2013 Conference, Barcelona, Spain. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/266672416_Web_20_the_origin_of_the_word_that_has_changed_the_way_we_understand_public_relations
  • Akar, C., & Demirhan, G. (2020). Temel kavramlar. A. Sezer (Ed.), Coğrafya öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (s. 1-15). Pegem Akademi.
  • Akbaş, S., & Yünkül, E. (2024). Sınıf öğretmenlerinin web 2.0 araçları kullanımı yetkinliklerinin öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(1), 93-110. https://doi.org/10.33206/mjss.1287016
  • Al Zboun, M.S., Al Ghammaz, S.A.D. & Al Zboun, M.S. (2018). The impact of the use of youtube and facebook on students’ academic achievement in geography course at the university of Jordan for the bachelor's degree. Modern Applied Science, 12(3), 164-174. https://doi.org/10.5539/MAS.V12N3P164
  • Altıok, S., Yükseltürk, E., & Üçgül, M. (2017). Web 2.0 eğitimine yönelik gerçekleştirilen bilimsel bir etkinliğin değerlendirilmesi: Katılımcı görüşleri. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 6(1), 1-8.
  • Almalı, H., & Yeşiltaş, E. (2020). Sosyal bilgiler eğitiminde coğrafya konularının web 2.0 teknolojileri kullanılarak öğretiminin öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 165- 182.
  • Alyan, R. M., Al-Qaoud, I. A., & Eyadat, Y. A. (2022). Developing an educational unit from 10th grade geography textbook in Jordan using the second generation tools for web 2.0 and testing its effect on students’ achievement. Jordanian Educational Journal, 7(1), 146–171.
  • Arabacı, İ. B., & Akıllı, C. (2021). English teachers' views on the use of web 2.0 tools in educational environments. Asian Journal of Education and Training, 7(2), 115-125. https://doi.org/10.20448/journal.522.2021.72.115.125
  • Asmororini, E., Kinda, j., & Şen, B. (2024). Innovation learning geography with ArcGIS online: The impact to skills collaborative and achievement student school upper intermediate. Journal of Educational Technology and Learning Creativity, 2 (1), 1-12. https://doi.org/10.37251/jetlc.v2i1.969
  • Babbie, E. (1995). The practice of social research (Seventh Edition). Wadsworth/ITP Company.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma. Pegem.
  • Bingimlas, K. A. (2017). Learning and teaching with web 2.0 applications in Saudi K-12 schools. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 16 (3), 100-115.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Deneysel desenler. Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem.
  • Camberlion. (2022). Web 2.0 – Digital assets for teaching technologies (Evolve your teaching platform). Retrieved 01 July 2024 from: https://camberlion.com/web-2-0/
  • Campión, R. S., Nalda, F. N., & Rivilla, A.M. (2012). Web 2.0 and higher education: Its educational use in the university environment. European Journal Of Open, Distance and E-Learning, II(II), 1-18. Retrieved 01 May 2024 from: https://www.researchgate.net/publication/327070584_Web_20_and_Higher_Education_Its_educational_us e_in_the_University_Environment
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem.
  • Can, B., & Usta, E. (2021). Web 2.0 destekli kavramsal karikatürün başarı ve tutuma etkisi. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal), 5(1), 51-69.
  • Cin Şeker, Z. (2020). The effect of web 2.0 educational tools on the success of secondary school 5th grade students in affix-root teaching. European Journal of Alternative Education Studies, 5(1), 95-107. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3758588
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. Routledge.
  • Cohen, R.J & Swerdlik, M.E. (2018). Psychological testing and assessment: An introduction to tests and measurement (Ninth Edition). McGraw-Hill Education.
  • Conole, G., & Alevizou, P. (2010). A literature review of the use of web 2.0 tools in higher education. Higher Education Academy Commissioned Report.
  • Coşan, B. (2022). Web 1.0’dan web 3.0’a mahremiyetin dönüşümü ve dezavantajlı gruplar açısından muhtemel sonuçları. Çalışma ve Toplum, 5(75), 2639-2662. https://doi.org/10.54752/ct.1191456
  • Creswell, J.W. & Creswell, J.D. (2021). Nicel yöntemler (Çev: E.Akay,). Araştırma tasarımı (Çev. Ed: E.Karadağ), (5. Baskı içinde ss.147-178). Nobel.
  • Çelik, T. (2020). Dijital çağda sosyal bilgiler öğretmeni yetiştirme: Bir eylem araştırması. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (38), 211-229. https://doi.org/10.30794/pausbed.541913
  • Çenesiz, M., & Özdemir, M. A. (2021). Web 2.0 araçlarının ortaöğretim 10. sınıf coğrafya dersi topoğrafya ve kayaçlar konusunda akademik başarıya etkisi. International Journal of Geography and Geography Education, (43), 39-53. https://doi.org/10.32003/igge.750323
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik spss ve lisrel uygulamaları. Pegem.
  • Demirci, A., Taş, H., Taş, H. İ., & Özel, A. (2013). Türkiye’de ortaöğretim coğrafya derslerinde teknoloji kullanımı. Marmara Coğrafya Dergisi (15), 37-54.
  • Demirezer, Ö., & İlkörücü, Ş. (2023). The effects of web 2. 0 tools on seventh-grade students' academic achievement, visual literacy and spatial visualization. Journal of Turkish Science Education, 20(4), 619-631. https://doi.org/10.36681/tused.2023.036
  • Díaz Borges, B., Mármol, M. C., Piñero, L. del R., & Cejas, M. F. (2021). Software para el diseño de recursos didácticos durante la pandemia del Covid-19. [Software for the design of educational resources during the covid-19 pandemic]. Revista Venezolana De Gerencia, 26(6), 680-696. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e6.41
  • Efe, H., Turan, H., & Umdu-Topsakal, Ü. (2022). Web 2.0 tools for increasing secondary school students' access to science courses. Journal of Social Sciences and Education, 5(2), 191-221. https://doi.org/10.53047/josse.1180398
  • Ekiz, D. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri, Anı.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E. & Hyun, H.H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill.
  • Gencer, Ö., & Gezer, U. (2022). Web 2.0 Araçlarına dayalı sosyal bilgiler öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. Dijital Teknolojiler ve Eğitim Dergisi, 1(2), 83–91. https://doi.org/10.5281/zenodo.7487384
  • Gerstein, J. (2014) Moving from education 1.0 through education 2.0 towards education 3.0. In. L.M. Blaschke, C. Kenyon, & S. Hase (Eds.), Experiences in self-determined learning (pp. 83-99). Create Space Independent Publishing Platform. Retrieved from: https://scholarworks.boisestate.edu/cgi/viewcontent.cgi? article=1104&context=edtech_facpubs
  • Gezer, U., & Ersoy, A. (2021). Sosyal bilgiler dersinde mobil uygulamalara dayalı etkinliklerin akademik başarı, eleştirel düşünme becerisi ve motivasyon üzerine etkisi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(2), 790-825. https://doi.org/10.18039/ajesi.921684
  • Gryl, I.(2012). A web of challenges and opportunities. New reserach and praxis in geography education in view of current web technologies. European Journal of Geography, 3(3),33-43.
  • Gulley, J. & Thomas, J. (2022). Using web 2.0 tools to engage learners. ECU- UDL modules. Retrieved 16 March 2024 from: https://ofe.ecu.edu/udlmodules/modules/using-web-2-0-tools-to-engage-learners/
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin
  • Gyamfi, S. A. (2017). Informal tools in formal context: Adoption of web 2.0 technologies among geography student teachers in Ghana. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technolog, 13(3), 24-40.
  • Hamlı, S., & Hamlı, D. (2021). Web 2.0 araçlarının derslerde kullanılmasının akademik başarıya etkisi. Uygulamada Eğitim ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-16.
  • İlhan, A. (2023). Coğrafya öğretiminde web 2.0 araçlarının kullanımı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(144), 230-248. http://dx.doi.org/10.29228/ASOS.71025
  • İneç, Z. F., & Akpınar, E. (2018). Authentic social studies teaching: The Effect of semantic geo-media material on learning, Review of International Geographical Education Online (RIGEO), 8(2), 273-310.
  • John, I. & Cherian, M.J. (2018). The scope of integration of web 2.0 tools in a social science classroom. Journal of Advanced Research in English and Education, 3(2), 35-38.
  • Kapan, K., & Üncel, R. (2020). Gelişen web teknolojilerinin (Web 1.0, web 2.0, web 3.0) Türkiye turizmine etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 276-289.
  • Karip, E. (2005). Küreselleşme ve Lizbon eğitim 2010 hedefleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (42), 195- 209.
  • Kavasoğlu, B.R. (2020). Web 2.0 araçları (Eğitimciler için). İKSAD.
  • Kılınç, Y. (2013). Coğrafya öğretiminde teknoloji kullanımının ortaöğretim öğrencilerinin algılarına etkisi. Marmara Coğrafya Dergisi,(24), 218-228.
  • Kırımlı, H., & Demirezen, S. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin web 2.0 teknolojilerine yönelik görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,(62), 527-558. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1024814
  • Korkmaz, İ. (2020). Nicel araştırmada evren, örneklem ve örnekleme teknikleri. B.Oral & A. Çoban (Ed.) Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s.147-160). Pegem.
  • Korucu, A.T., & Sezer, C. (2016). Web 2.0 teknolojilerini kullanma sıklığının ders başarısı üzerindeki etkisine yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), Makale No: 37, 379-394.
  • Kulaca, I., Yazıcı, H., & Selanik Ay, T. (2024). The effect of web 2.0 supported social studies on the digital literacy skills of secondary school students. Journal of Theoretical Educational Science, 17(3), 539-562. https://doi.org/10.30831/akukeg.1376954
  • Kumar, S. (2018). Effectiveness of computer assisted instructions (CAI) on achievement of senior secondary students in geography. Universal Research Reports, 5(2), 86–90.
  • Kurt, A.A. (2013). Eğitimde teknoloji entegrasyonuna kavramsal ve kuramsal bakış. I. Kabakçı Yurdakul (Ed.). Teknopedagojik eğitime dayalı öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (s.1-38). Anı Yayıncılık.
  • Latorre, M. (2021). Web 1.0, 2.0, 3.0 ve 4.0’ın tarihi (Çev:Ö. Yılmaz). Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 8(2), 344-350. (Orijinal eserin basım tarihi ve adı: 2018, Historia de las web, 1.0, 2.0, 3.0 y 4.0).
  • Lee, S. J., & Reeves, T. C. (2007). Edgar Dale: A significant contributor to the field of educational technology. Educational Technology, 47(6), 56-59.
  • Leh, F. C., Anduroh, A., & Huda, M. (2021). Level of knowledge, skills and attitude of trainee teachers on web 2.0 applications in teaching geography in Malaysia schools. Heliyon, 7(12), 1-24. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e08568
  • Macdonald, J. & Twining, P. (2002). Assessing activity-based learning for a networked course. British Journal of Educational Technology, 33 (5), 603-618.
  • Mete, F., & Batıbay, E. F. (2019). Web 2.0 uygulamalarının Türkçe eğitiminde motivasyona etkisi: Kahoot örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 1029-1047. https://doi.org/10.16916/aded.616756
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim 1-5. Sınıf programları tanıtım kitapçığı. E.Karip (Ed.). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlilikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). 01 Mayıs 2024 tarihinde https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354 adresinden edinilmiştir.
  • Ortaakarsu, F., & Sülün, Y. (2022). Web 2.0 araçlarının fen bilimleri dersi dna ve genetik kod ünitesinde motivasyona etkisi: Kahoot! örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,(62), 617-639. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1076079
  • Özcan, F. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin web 2.0 araçlarını kullanma yetkinliklerinin incelenmesi. Kapadokya Coğrafya Dergisi, 1(3).
  • Özer, Ü., & Albayrak Özer, E. (2017). Sosyal bilgiler ile bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmen adaylarının eğitimde web 2.0 kullanımına yönelik görüşleri. H. Bağcı, F.Yardımcıoğlu & F. Beşel (Eds.), Proceedings of 3nd International Congress on Political, Economic and Social Studies (ICPESS), içinde (3.cilt, ss.106-118), Ankara, Türkiye.
  • Öztürk, İ.H. (2008). Dünyanın en dinamik ve en rekabetçi bilgi ekonomisi olmak yada olmamak: Avrupa Birliği Lizbon stratejisi ve eğitim boyutu. Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 7 (2), 13-32. https://doi.org/10.1501/Avraras_0000000122
  • Panjaitan, B. R., Ningrum, E. & Waluya, B. (2023). Digital learning tools in geography education: A systematic literature review. The Eurasia Proceedings of Educational & Social Sciences (EPESS), 33, 135-143. https://doi.org/10.55549/epess.1413355
  • Peri Mutlu, A., & Mutlu, M. E. (2017). Öğrenme deneyimi tasarımı. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 39-76.
  • Poll, H. (2015). Pearson student mobile device survey 2015, national report: College Students. Retrieved from: https://studylib.net/doc/18163607/pearson-student-mobile-device-survey-2015
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.
  • Punch, K.F. (2011). Sosyal araştırmalara giriş (Çev: D.Bayrak, H. B. Arslan & Z. Akyüz,). (2. Baskı). Siyasal.
  • Rigdel, K. S., Zangmo, T., Zangmo, T., & Zangmo, M. (2024). Students' perceptions towards mobile learning and its influence on students' learning achievement. i-manager’s Journal of Educational Technology, 20(4), 31-43. https://doi.org/10.26634/jet.20.4.20242
  • Savaş, S., & Karataş, S. (2019). Z kuşağı öğrencisini tanımak. E.Kıral, E. Babaoğlan Çelik & A.Çilek (Eds.). Eğitim araştırmaları içinde (s.223-237). EYUDER. 01 Aralık 2024 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/338394987_Z_Kusagi_Ogrencisini_Tanimak adresinden edinilmiştir.
  • Shapiro, S.S., Wilk, M.B. & Chen, H.J. (1968) A comparative study of various tests of normality. Journal of the American Statistical Association, 63(324), 1343-1372.
  • Skantz-Åberg, E., Lantz-Andersson, A., Lundin, M., & Williams, P. (2022). Teachers’ professional digital competence: An overview of conceptualisations in the literature. Cogent Education, 9 (1), 1-23. https://doi.org/10.1080/2331186X.2022.2063224
  • Şahin, B. (2020). Uluslararası Coğrafya Birliği’nin perspektifinden coğrafya eğitimi. Pegem Akademi.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2014). Using multivariate statistic.(Sixth Edition).Harlow: Pearson Education.
  • Terzioğlu, S. D., & Kurtuldu, M. K. (2024). Ortaokul 5. sınıf müzik dersi nota ve sus değerleri öğretiminde wordwall uygulaması kullanımının etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(1), 899-919. https://doi.org/10.17152/gefad.1316976
  • Timur, S., Timur, B., Arcagök, S., & Öztürk, G. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin web 2.0 araçlarına yönelik görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 63-108. https://doi.org/10.29299/kefad.2020.21.01.003
  • Tutar, H., & Erdem, A. T. (2022). Örnekleriyle bilimsel araştırma yöntemleri ve SPSS uygulamaları. Seçkin.
  • Tünkler, V. (2021). Sosyal bilgilerde kavram öğretiminde web 2.0 araçları: öğretmen adaylarının görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(53), 234-260. https://doi.org/10.9779/pauefd.795619
  • Twyman, J.S. (2014). Envisioning education 3.0: The fusion of behavior analysis, learning science and technolog. Mexican Journal of Behavior Analysis, 40 (2), 20-38.
  • Yıldırım, İ.E. (2017). İstatistiksel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yıldırım, S. (2023a). Coğrafya öğretmenleri ve öğretmen adaylarının web 2.0 araçları kullanım yetkinliklerinin değerlendirilmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 359-373. https://doi.org/10.38151/akef.2023.59
  • Yıldırım, S. (2023b). Alan eğitiminde web 2.0 uygulamalarının coğrafya dersi bağlamında değerlendirilmesi. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 49, 41-58. http://dx.doi.org/10.32003/igge.1300037
  • Yılmaz, Ö., & Tuncer, M. (2020). Dale’in yaşantı konisine göre yapılandırılmış ölçme ve değerlendirme dersinin öğretmen adaylarının akademik başarısına etkisi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 11(21), 39-62.
  • Zbereanu, G. (2024). The effects of using digital technologies on high school geography learning. Journal of Innovation in Psychology, Education and Didactics, 28(1), 47-60.

The ımpact of using WEB 2.0 tools on academic achievement in higher education geography teaching

Yıl 2025, Sayı: 54, 62 - 84, 31.01.2025
https://doi.org/10.32003/igge.1557899

Öz

The purpose of this study is to determine the impact of using web 2.0 tools on academic achievement in geography education at the higher education level. The research was conducted in the Social Studies Education Department, specifically within the course titled Human and Economic Geography of Turkey. During the instructional process, various web 2.0 tools, including WordArt, Wordwall, LearningApps, Bubbl.us, Storyjumper, and Jigsawplanet, were employed to support teaching, and participants were simultaneously provided with training on the use of these tools. ANCOVA, a parametric test, was utilized to compare the mean scores of the experimental and control groups. The study results revealed that, after controlling for pre-test scores, there was a significant difference in favor of the experimental group regarding adjusted post-test scores. Furthermore, it was observed that participants' knowledge levels regarding web 2.0 tools improved.

Kaynakça

  • Aced Toledano, C. (2013, July). Web 2.0: The origin of the word that has changed the way we understand public relations. International PR 2013 Conference, Barcelona, Spain. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/266672416_Web_20_the_origin_of_the_word_that_has_changed_the_way_we_understand_public_relations
  • Akar, C., & Demirhan, G. (2020). Temel kavramlar. A. Sezer (Ed.), Coğrafya öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (s. 1-15). Pegem Akademi.
  • Akbaş, S., & Yünkül, E. (2024). Sınıf öğretmenlerinin web 2.0 araçları kullanımı yetkinliklerinin öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(1), 93-110. https://doi.org/10.33206/mjss.1287016
  • Al Zboun, M.S., Al Ghammaz, S.A.D. & Al Zboun, M.S. (2018). The impact of the use of youtube and facebook on students’ academic achievement in geography course at the university of Jordan for the bachelor's degree. Modern Applied Science, 12(3), 164-174. https://doi.org/10.5539/MAS.V12N3P164
  • Altıok, S., Yükseltürk, E., & Üçgül, M. (2017). Web 2.0 eğitimine yönelik gerçekleştirilen bilimsel bir etkinliğin değerlendirilmesi: Katılımcı görüşleri. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 6(1), 1-8.
  • Almalı, H., & Yeşiltaş, E. (2020). Sosyal bilgiler eğitiminde coğrafya konularının web 2.0 teknolojileri kullanılarak öğretiminin öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 165- 182.
  • Alyan, R. M., Al-Qaoud, I. A., & Eyadat, Y. A. (2022). Developing an educational unit from 10th grade geography textbook in Jordan using the second generation tools for web 2.0 and testing its effect on students’ achievement. Jordanian Educational Journal, 7(1), 146–171.
  • Arabacı, İ. B., & Akıllı, C. (2021). English teachers' views on the use of web 2.0 tools in educational environments. Asian Journal of Education and Training, 7(2), 115-125. https://doi.org/10.20448/journal.522.2021.72.115.125
  • Asmororini, E., Kinda, j., & Şen, B. (2024). Innovation learning geography with ArcGIS online: The impact to skills collaborative and achievement student school upper intermediate. Journal of Educational Technology and Learning Creativity, 2 (1), 1-12. https://doi.org/10.37251/jetlc.v2i1.969
  • Babbie, E. (1995). The practice of social research (Seventh Edition). Wadsworth/ITP Company.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma. Pegem.
  • Bingimlas, K. A. (2017). Learning and teaching with web 2.0 applications in Saudi K-12 schools. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 16 (3), 100-115.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Deneysel desenler. Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem.
  • Camberlion. (2022). Web 2.0 – Digital assets for teaching technologies (Evolve your teaching platform). Retrieved 01 July 2024 from: https://camberlion.com/web-2-0/
  • Campión, R. S., Nalda, F. N., & Rivilla, A.M. (2012). Web 2.0 and higher education: Its educational use in the university environment. European Journal Of Open, Distance and E-Learning, II(II), 1-18. Retrieved 01 May 2024 from: https://www.researchgate.net/publication/327070584_Web_20_and_Higher_Education_Its_educational_us e_in_the_University_Environment
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem.
  • Can, B., & Usta, E. (2021). Web 2.0 destekli kavramsal karikatürün başarı ve tutuma etkisi. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal), 5(1), 51-69.
  • Cin Şeker, Z. (2020). The effect of web 2.0 educational tools on the success of secondary school 5th grade students in affix-root teaching. European Journal of Alternative Education Studies, 5(1), 95-107. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3758588
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. Routledge.
  • Cohen, R.J & Swerdlik, M.E. (2018). Psychological testing and assessment: An introduction to tests and measurement (Ninth Edition). McGraw-Hill Education.
  • Conole, G., & Alevizou, P. (2010). A literature review of the use of web 2.0 tools in higher education. Higher Education Academy Commissioned Report.
  • Coşan, B. (2022). Web 1.0’dan web 3.0’a mahremiyetin dönüşümü ve dezavantajlı gruplar açısından muhtemel sonuçları. Çalışma ve Toplum, 5(75), 2639-2662. https://doi.org/10.54752/ct.1191456
  • Creswell, J.W. & Creswell, J.D. (2021). Nicel yöntemler (Çev: E.Akay,). Araştırma tasarımı (Çev. Ed: E.Karadağ), (5. Baskı içinde ss.147-178). Nobel.
  • Çelik, T. (2020). Dijital çağda sosyal bilgiler öğretmeni yetiştirme: Bir eylem araştırması. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (38), 211-229. https://doi.org/10.30794/pausbed.541913
  • Çenesiz, M., & Özdemir, M. A. (2021). Web 2.0 araçlarının ortaöğretim 10. sınıf coğrafya dersi topoğrafya ve kayaçlar konusunda akademik başarıya etkisi. International Journal of Geography and Geography Education, (43), 39-53. https://doi.org/10.32003/igge.750323
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik spss ve lisrel uygulamaları. Pegem.
  • Demirci, A., Taş, H., Taş, H. İ., & Özel, A. (2013). Türkiye’de ortaöğretim coğrafya derslerinde teknoloji kullanımı. Marmara Coğrafya Dergisi (15), 37-54.
  • Demirezer, Ö., & İlkörücü, Ş. (2023). The effects of web 2. 0 tools on seventh-grade students' academic achievement, visual literacy and spatial visualization. Journal of Turkish Science Education, 20(4), 619-631. https://doi.org/10.36681/tused.2023.036
  • Díaz Borges, B., Mármol, M. C., Piñero, L. del R., & Cejas, M. F. (2021). Software para el diseño de recursos didácticos durante la pandemia del Covid-19. [Software for the design of educational resources during the covid-19 pandemic]. Revista Venezolana De Gerencia, 26(6), 680-696. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e6.41
  • Efe, H., Turan, H., & Umdu-Topsakal, Ü. (2022). Web 2.0 tools for increasing secondary school students' access to science courses. Journal of Social Sciences and Education, 5(2), 191-221. https://doi.org/10.53047/josse.1180398
  • Ekiz, D. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri, Anı.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E. & Hyun, H.H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill.
  • Gencer, Ö., & Gezer, U. (2022). Web 2.0 Araçlarına dayalı sosyal bilgiler öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. Dijital Teknolojiler ve Eğitim Dergisi, 1(2), 83–91. https://doi.org/10.5281/zenodo.7487384
  • Gerstein, J. (2014) Moving from education 1.0 through education 2.0 towards education 3.0. In. L.M. Blaschke, C. Kenyon, & S. Hase (Eds.), Experiences in self-determined learning (pp. 83-99). Create Space Independent Publishing Platform. Retrieved from: https://scholarworks.boisestate.edu/cgi/viewcontent.cgi? article=1104&context=edtech_facpubs
  • Gezer, U., & Ersoy, A. (2021). Sosyal bilgiler dersinde mobil uygulamalara dayalı etkinliklerin akademik başarı, eleştirel düşünme becerisi ve motivasyon üzerine etkisi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(2), 790-825. https://doi.org/10.18039/ajesi.921684
  • Gryl, I.(2012). A web of challenges and opportunities. New reserach and praxis in geography education in view of current web technologies. European Journal of Geography, 3(3),33-43.
  • Gulley, J. & Thomas, J. (2022). Using web 2.0 tools to engage learners. ECU- UDL modules. Retrieved 16 March 2024 from: https://ofe.ecu.edu/udlmodules/modules/using-web-2-0-tools-to-engage-learners/
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin
  • Gyamfi, S. A. (2017). Informal tools in formal context: Adoption of web 2.0 technologies among geography student teachers in Ghana. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technolog, 13(3), 24-40.
  • Hamlı, S., & Hamlı, D. (2021). Web 2.0 araçlarının derslerde kullanılmasının akademik başarıya etkisi. Uygulamada Eğitim ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-16.
  • İlhan, A. (2023). Coğrafya öğretiminde web 2.0 araçlarının kullanımı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(144), 230-248. http://dx.doi.org/10.29228/ASOS.71025
  • İneç, Z. F., & Akpınar, E. (2018). Authentic social studies teaching: The Effect of semantic geo-media material on learning, Review of International Geographical Education Online (RIGEO), 8(2), 273-310.
  • John, I. & Cherian, M.J. (2018). The scope of integration of web 2.0 tools in a social science classroom. Journal of Advanced Research in English and Education, 3(2), 35-38.
  • Kapan, K., & Üncel, R. (2020). Gelişen web teknolojilerinin (Web 1.0, web 2.0, web 3.0) Türkiye turizmine etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 276-289.
  • Karip, E. (2005). Küreselleşme ve Lizbon eğitim 2010 hedefleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (42), 195- 209.
  • Kavasoğlu, B.R. (2020). Web 2.0 araçları (Eğitimciler için). İKSAD.
  • Kılınç, Y. (2013). Coğrafya öğretiminde teknoloji kullanımının ortaöğretim öğrencilerinin algılarına etkisi. Marmara Coğrafya Dergisi,(24), 218-228.
  • Kırımlı, H., & Demirezen, S. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin web 2.0 teknolojilerine yönelik görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,(62), 527-558. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1024814
  • Korkmaz, İ. (2020). Nicel araştırmada evren, örneklem ve örnekleme teknikleri. B.Oral & A. Çoban (Ed.) Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s.147-160). Pegem.
  • Korucu, A.T., & Sezer, C. (2016). Web 2.0 teknolojilerini kullanma sıklığının ders başarısı üzerindeki etkisine yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), Makale No: 37, 379-394.
  • Kulaca, I., Yazıcı, H., & Selanik Ay, T. (2024). The effect of web 2.0 supported social studies on the digital literacy skills of secondary school students. Journal of Theoretical Educational Science, 17(3), 539-562. https://doi.org/10.30831/akukeg.1376954
  • Kumar, S. (2018). Effectiveness of computer assisted instructions (CAI) on achievement of senior secondary students in geography. Universal Research Reports, 5(2), 86–90.
  • Kurt, A.A. (2013). Eğitimde teknoloji entegrasyonuna kavramsal ve kuramsal bakış. I. Kabakçı Yurdakul (Ed.). Teknopedagojik eğitime dayalı öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (s.1-38). Anı Yayıncılık.
  • Latorre, M. (2021). Web 1.0, 2.0, 3.0 ve 4.0’ın tarihi (Çev:Ö. Yılmaz). Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 8(2), 344-350. (Orijinal eserin basım tarihi ve adı: 2018, Historia de las web, 1.0, 2.0, 3.0 y 4.0).
  • Lee, S. J., & Reeves, T. C. (2007). Edgar Dale: A significant contributor to the field of educational technology. Educational Technology, 47(6), 56-59.
  • Leh, F. C., Anduroh, A., & Huda, M. (2021). Level of knowledge, skills and attitude of trainee teachers on web 2.0 applications in teaching geography in Malaysia schools. Heliyon, 7(12), 1-24. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e08568
  • Macdonald, J. & Twining, P. (2002). Assessing activity-based learning for a networked course. British Journal of Educational Technology, 33 (5), 603-618.
  • Mete, F., & Batıbay, E. F. (2019). Web 2.0 uygulamalarının Türkçe eğitiminde motivasyona etkisi: Kahoot örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 1029-1047. https://doi.org/10.16916/aded.616756
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim 1-5. Sınıf programları tanıtım kitapçığı. E.Karip (Ed.). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlilikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). 01 Mayıs 2024 tarihinde https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354 adresinden edinilmiştir.
  • Ortaakarsu, F., & Sülün, Y. (2022). Web 2.0 araçlarının fen bilimleri dersi dna ve genetik kod ünitesinde motivasyona etkisi: Kahoot! örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,(62), 617-639. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1076079
  • Özcan, F. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin web 2.0 araçlarını kullanma yetkinliklerinin incelenmesi. Kapadokya Coğrafya Dergisi, 1(3).
  • Özer, Ü., & Albayrak Özer, E. (2017). Sosyal bilgiler ile bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmen adaylarının eğitimde web 2.0 kullanımına yönelik görüşleri. H. Bağcı, F.Yardımcıoğlu & F. Beşel (Eds.), Proceedings of 3nd International Congress on Political, Economic and Social Studies (ICPESS), içinde (3.cilt, ss.106-118), Ankara, Türkiye.
  • Öztürk, İ.H. (2008). Dünyanın en dinamik ve en rekabetçi bilgi ekonomisi olmak yada olmamak: Avrupa Birliği Lizbon stratejisi ve eğitim boyutu. Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 7 (2), 13-32. https://doi.org/10.1501/Avraras_0000000122
  • Panjaitan, B. R., Ningrum, E. & Waluya, B. (2023). Digital learning tools in geography education: A systematic literature review. The Eurasia Proceedings of Educational & Social Sciences (EPESS), 33, 135-143. https://doi.org/10.55549/epess.1413355
  • Peri Mutlu, A., & Mutlu, M. E. (2017). Öğrenme deneyimi tasarımı. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 39-76.
  • Poll, H. (2015). Pearson student mobile device survey 2015, national report: College Students. Retrieved from: https://studylib.net/doc/18163607/pearson-student-mobile-device-survey-2015
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.
  • Punch, K.F. (2011). Sosyal araştırmalara giriş (Çev: D.Bayrak, H. B. Arslan & Z. Akyüz,). (2. Baskı). Siyasal.
  • Rigdel, K. S., Zangmo, T., Zangmo, T., & Zangmo, M. (2024). Students' perceptions towards mobile learning and its influence on students' learning achievement. i-manager’s Journal of Educational Technology, 20(4), 31-43. https://doi.org/10.26634/jet.20.4.20242
  • Savaş, S., & Karataş, S. (2019). Z kuşağı öğrencisini tanımak. E.Kıral, E. Babaoğlan Çelik & A.Çilek (Eds.). Eğitim araştırmaları içinde (s.223-237). EYUDER. 01 Aralık 2024 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/338394987_Z_Kusagi_Ogrencisini_Tanimak adresinden edinilmiştir.
  • Shapiro, S.S., Wilk, M.B. & Chen, H.J. (1968) A comparative study of various tests of normality. Journal of the American Statistical Association, 63(324), 1343-1372.
  • Skantz-Åberg, E., Lantz-Andersson, A., Lundin, M., & Williams, P. (2022). Teachers’ professional digital competence: An overview of conceptualisations in the literature. Cogent Education, 9 (1), 1-23. https://doi.org/10.1080/2331186X.2022.2063224
  • Şahin, B. (2020). Uluslararası Coğrafya Birliği’nin perspektifinden coğrafya eğitimi. Pegem Akademi.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2014). Using multivariate statistic.(Sixth Edition).Harlow: Pearson Education.
  • Terzioğlu, S. D., & Kurtuldu, M. K. (2024). Ortaokul 5. sınıf müzik dersi nota ve sus değerleri öğretiminde wordwall uygulaması kullanımının etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(1), 899-919. https://doi.org/10.17152/gefad.1316976
  • Timur, S., Timur, B., Arcagök, S., & Öztürk, G. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin web 2.0 araçlarına yönelik görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 63-108. https://doi.org/10.29299/kefad.2020.21.01.003
  • Tutar, H., & Erdem, A. T. (2022). Örnekleriyle bilimsel araştırma yöntemleri ve SPSS uygulamaları. Seçkin.
  • Tünkler, V. (2021). Sosyal bilgilerde kavram öğretiminde web 2.0 araçları: öğretmen adaylarının görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(53), 234-260. https://doi.org/10.9779/pauefd.795619
  • Twyman, J.S. (2014). Envisioning education 3.0: The fusion of behavior analysis, learning science and technolog. Mexican Journal of Behavior Analysis, 40 (2), 20-38.
  • Yıldırım, İ.E. (2017). İstatistiksel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yıldırım, S. (2023a). Coğrafya öğretmenleri ve öğretmen adaylarının web 2.0 araçları kullanım yetkinliklerinin değerlendirilmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 359-373. https://doi.org/10.38151/akef.2023.59
  • Yıldırım, S. (2023b). Alan eğitiminde web 2.0 uygulamalarının coğrafya dersi bağlamında değerlendirilmesi. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 49, 41-58. http://dx.doi.org/10.32003/igge.1300037
  • Yılmaz, Ö., & Tuncer, M. (2020). Dale’in yaşantı konisine göre yapılandırılmış ölçme ve değerlendirme dersinin öğretmen adaylarının akademik başarısına etkisi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 11(21), 39-62.
  • Zbereanu, G. (2024). The effects of using digital technologies on high school geography learning. Journal of Innovation in Psychology, Education and Didactics, 28(1), 47-60.
Toplam 87 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Coğrafya Eğitimi
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Mehmet Ülger 0009-0003-7216-4987

Nazike Karagözoğlu 0000-0002-7410-3286

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 29 Eylül 2024
Kabul Tarihi 2 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 54

Kaynak Göster

APA Ülger, M., & Karagözoğlu, N. (2025). Yükseköğretim düzeyi coğrafya eğitiminde WEB 2.0 araçları kullanımının akademik başarıya etkisi. Lnternational Journal of Geography and Geography Education(54), 62-84. https://doi.org/10.32003/igge.1557899
AMA Ülger M, Karagözoğlu N. Yükseköğretim düzeyi coğrafya eğitiminde WEB 2.0 araçları kullanımının akademik başarıya etkisi. IGGE. Ocak 2025;(54):62-84. doi:10.32003/igge.1557899
Chicago Ülger, Mehmet, ve Nazike Karagözoğlu. “Yükseköğretim düzeyi coğrafya eğitiminde WEB 2.0 araçları kullanımının Akademik başarıya Etkisi”. Lnternational Journal of Geography and Geography Education, sy. 54 (Ocak 2025): 62-84. https://doi.org/10.32003/igge.1557899.
EndNote Ülger M, Karagözoğlu N (01 Ocak 2025) Yükseköğretim düzeyi coğrafya eğitiminde WEB 2.0 araçları kullanımının akademik başarıya etkisi. lnternational Journal of Geography and Geography Education 54 62–84.
IEEE M. Ülger ve N. Karagözoğlu, “Yükseköğretim düzeyi coğrafya eğitiminde WEB 2.0 araçları kullanımının akademik başarıya etkisi”, IGGE, sy. 54, ss. 62–84, Ocak 2025, doi: 10.32003/igge.1557899.
ISNAD Ülger, Mehmet - Karagözoğlu, Nazike. “Yükseköğretim düzeyi coğrafya eğitiminde WEB 2.0 araçları kullanımının Akademik başarıya Etkisi”. lnternational Journal of Geography and Geography Education 54 (Ocak 2025), 62-84. https://doi.org/10.32003/igge.1557899.
JAMA Ülger M, Karagözoğlu N. Yükseköğretim düzeyi coğrafya eğitiminde WEB 2.0 araçları kullanımının akademik başarıya etkisi. IGGE. 2025;:62–84.
MLA Ülger, Mehmet ve Nazike Karagözoğlu. “Yükseköğretim düzeyi coğrafya eğitiminde WEB 2.0 araçları kullanımının Akademik başarıya Etkisi”. Lnternational Journal of Geography and Geography Education, sy. 54, 2025, ss. 62-84, doi:10.32003/igge.1557899.
Vancouver Ülger M, Karagözoğlu N. Yükseköğretim düzeyi coğrafya eğitiminde WEB 2.0 araçları kullanımının akademik başarıya etkisi. IGGE. 2025(54):62-84.