Bu araştırmanın amacı 2018 yılından itibaren düzenlenen Uluslararası Coğrafya Eğitimi Kongresi (UCEK) kapsamında sunulan bildirilerin 2015 Coğrafya Eğitiminde Uluslararası Araştırma Deklarasyonu’nda belirtilen araştırma boyutlarına göre araştırma eğilimlerini incelemektir. Nitel bir yaklaşımla gerçekleştirilen araştırmada araştırma yöntemi olarak doküman analizi tercih edilmiştir. Araştırma kapsamında geliştirilen Bildiri İnceleme Formu (BİF) aracılığı ile ilgili dokümanlar incelenerek veriler toplanmıştır. BİF aracılığı ile elde edilen veriler üzerinde hem betimsel analiz hem de içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçları UCEK bildirileri bağlamında Türkiye'deki coğrafya eğitimi araştırmalarının 2015 Deklarasyonu'nun belirlediği araştırma boyutları çerçevesine göre tematik bir dengesizlik sergilediğini ortaya koymuştur. UCEK’te "Öğrenenler", "Öğretim Programları” ve “Kaynaklar" boyutları aşırı temsil edilirken, "Politika Yapıcılar, Etkiler ve Tarihsel Bağlamlar" boyutu tamamen ihmal edilmiştir. Metodolojik olarak nitel araştırma yöntemleri ve betimsel analizler baskınken nicel ve karma yöntemler ile kestirimsel analizler yetersiz kullanılmaktadır. Araştırmalar ağırlıklı olarak ortaokul ve lise kademelerine odaklanmakta, okul öncesi ve ilkokul kademeleri ise büyük ölçüde ihmal edilmektedir.
Uluslararası Coğrafya Eğitimi Kongresi Coğrafya Eğitiminde Uluslararası Araştırma Deklarasyonu Araştırma Boyutları Coğrafya Eğitimi
The aim of this study is to examine the research trends of the papers presented within the scope of the International Congress of Geography Education (ICGE) organized since 2018 according to the research dimensions specified in the 2015 International Research Declaration in Geography Education. In the research conducted with a qualitative approach, document analysis was preferred as the research method. Data were collected by examining the relevant documents through the Paper Review Form (PRF) developed within the scope of the research. Both descriptive analysis and content analysis were performed on the data obtained through the PRF. The results of the study revealed that geography education research in Türkiye in the context of ICGE papers exhibits a thematic imbalance according to the framework of research dimensions determined by the 2015 Declaration. While the dimensions of “Learners”, “Curricula” and “Resources” are overrepresented in ICGE, the dimension of “Policymakers, Impacts and Historical Contexts” is completely neglected. Methodologically, qualitative research methods and descriptive analyses are dominant, while quantitative and mixed methods and predictive analyses are underutilized. Research mainly focuses on middle and high school levels, while pre-primary and primary school levels are largely neglected.
International Congress on Geography Education International Declaration on Research in Geography Education Research Dimensions Geography Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Coğrafya Eğitimi |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 19 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 56 |