Amaç: Mevcut literatür içerisinde reklamla yaşanan akış deneyimi, reklamın etkililiği konusunda önemli bir değişken olarak karşımıza çıkmakta fakat konunun siyasal reklamlar bağlamında yeteri kadar ele alınmadığı sonucunda ulaşılmaktadır. Buradan hareketle bu çalışma siyasal reklamların algılanan içeriğinin siyasal reklamlarla yaşanan akış deneyimi üzerindeki etkisini araştırmayı amaçlamaktadır.
Yöntem: Araştırma kapsamında 440 katılımcı üzerinde anket veri toplama tekniği kullanılarak bir alan araştırması gerçekleştirilmiştir. Ölçüm araçlarının yapı geçerlilikleri ve güvenilirlikleri incelendikten sonra araştırma hipotezleri basit doğrusal regresyon yöntemiyle test edilmiştir.
Bulgular: Araştırma bulguları bilgilendiricilik ve eğlendiriciliğin siyasal reklamlarla yaşanan akış deneyimi üzerinde pozitif; aldatıcılık ve rahatsız ediciliğin ise negatif bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Ayrıca siyasal reklamlarla yaşanan akış düzeyinin düşük olduğu, siyasal reklamların bilgilendirici ve eğlendirici olarak algılanma düzeyinin düşük; rahatsız edici ve aldatıcı olarak algılanma düzeyinin ise yüksek olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Araştırma bulguları, algılanan reklam içerik unsurlarının reklamla yaşanan akış deneyimi üzerindeki etkilerinin mevcut literatür ile uyumlu bir biçimde siyasal reklamlar özelinde de benzerlik taşıdığını ortaya koymuştur. Araştırmada ayrıca siyasal reklamların katılımcılar tarafından yüksek düzeyde rahatsız edici ve aldatıcı olarak algılandığına yönelik bulgular elde edilmiştir. Bu durumun kendi başına bir araştırma konusu olabileceği, siyasal reklam içeriklerine yönelik olumsuz algıların arkasında yatan faktörlerin farklı araştırmalarla incelenebileceği düşünülmektedir. Çalışmanın en önemli sınırlılığı kolayda örnekleme yöntemi ile gerçekleştirilmiş olmasıdır. Gelecekteki çalışmalar tesadüfi örneklem grupları üzerinde tekrarlanabilir ve bu çalışmada test edilmeyen demografik özelliklerin değişkenler üzerindeki etkisine yönelik sonuçlar da ortaya koyabilir.
Siyasal Reklam Akış Teorisi Algılanan Reklam İçeriği Reklamda Akış Reklamcılık
Aim: In the current literature, advertising flow experience appears as an important variable regarding the effectiveness of advertising, but, it seems that the issue has not been addressed sufficiently in the context of political advertisements. This study aims to investigate the effect of perceived content of political advertisements on flow experience.
Method: A field study was conducted with 440 participants. After examining the construct validity and reliability of the measurement instruments, the research hypotheses were tested using the simple linear regression method.
Results: Research findings indicate that informativeness and entertainment have a positive effect on advertising flow experience, and deception and annoyance have a negative effect. Additionally, it was found that the level of advertising flow experience is low. Moreover, political advertisements are perceived as having low levels of informativeness and entertainment, while being perceived as highly disturbing and deceptive.
Conclusion: The research findings are consistent with the existing literature and exhibit similarities in the context of political advertising. Additionally, the study found that political advertisements were perceived by participants as highly disturbing and deceptive. This issue could be a research topic in itself, and the underlying factors behind the negative perceptions of political advertising content could be explored through further studies. The primary limitation of the study is that it was conducted using a convenience sampling method. Future studies could replicate the research with random sampling groups and provide insights into the effects of demographic characteristics not examined in this study on the variables.
Political Advertising Flow Theory Perceived Advertising Content Flow in Advertising Advertising
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyasal Reklamcılık, Siyasal İletişim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 4 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2 |
![]() İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. |
---|