Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Suriyeli Öğrencilerin Eğitiminde Karşılaştığı Sorunlar

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 60 - 74, 30.12.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı, Türkiye’deki Suriyeli
öğrencilerin eğitimine yönelik sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı problemlerin
saptanmasıdır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseniyle yürütülmüş
olan bu çalışmanın veriler, yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılarak
elde edilmiştir. Araştırma kapsamında Nevşehir ili Derinkuyu ilçesinde farklı
ilkokullarda görev yapmakta olan 20 sınıf öğretmeni ile görüşme yapılmıştır.
Araştırma bulgularına göre sınıf öğretmenlerinin tamamına yakını, Suriyeli
öğrencilerle ilgili eğitim ve öğretimde en fazla iletişim problemleri
yaşandıklarını belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra katılımcıların büyük bir kısmı,
Suriyelilerin eğitiminde dil yetersizliğine, öğrenci kayıt sisteminin
yetersizliğine, devam problemine, uyum sıkıntısına dikkat çekmişlerdir. 

Kaynakça

  • Akpınar, T. (2017). Türkiye’deki Suriyeli mülteci çocukların ve kadınların sosyal politika bağlamında yaşadıkları sorunlar. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 3(03), 16-29.
  • Apak, H. (2014). Suriyeli göçmenlerin kente uyumları: Mardin örneği. Mukaddime, 5(2), 53-70.
  • Apak, H. (2015). Suriyeli göçmenlerin gelecek beklentileri: Mardin Örneği. Birey ve Toplum, 5, 125-142.
  • Ateşok, Z. Ö. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: sorunlar ve çözüm önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 4, Sayı: 37, Aralık 2016, s. 76-110
  • Başar, M., Akan, D., Çiftçi, M. (2018). Mülteci öğrencilerin bulunduğu sınıflarda öğrenme sürecinde karşılaşılan sorunlar. Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 26(5), 1571-1578.
  • Börü, N., Boyacı, A. (2016). Göçmen öğrencilerin eğitim-öğretim ortamlarında karşılaştıkları sorunlar: Eskişehir ili örneği, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or TurkicVolume 11/14 Summer 2016, 123-158.
  • Çakır, S. (2011). Türkiye’de göç, kentleşme/gecekondu sorunu ve üretilen politikalar. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, No:23, 209-222.
  • Demi̇rci̇, M. (2015). B1 seviyesinde Türkçe öğrenen Suriyeli öğrencilerin sesli okuma becerisiyle ilgili tespitler. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(7), 333-358.
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42.
  • Erden, G., & Gürdil, G. (2009). Savaş yaşantılarının ardından çocuk ve ergenlerde gözlenen travma tepkileri ve psiko-sosyal yardım önerileri. Türk Psikoloji Yazıları, 12(24), 1-13.
  • Erdoğan, M. M. (2014). Türkiye’deki Suriyeliler: Toplumsal kabul ve uyum araştırması. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Göç ve Siyaset Araştırmaları Merkezi.
  • Galloway, F. J. ve Jenkins R. J. (2005). The Adjustment Problems Faced by International Students in the United States: A Comparison ofInternational Students and Administrative Perceptions at Two Private,Religiously Affiliated Universities.” NASPA Journal, 46/4, 661-673.
  • Güngör, F. (2015). Yabancı uyruklu ilkokul öğrencilerinin eğitim-öğretiminde yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Harunoğulları, M. (2016). Suriyeli sığınmacı çocuk işçiler ve sorunları: Kilis örneği, Göç Dergisi, 3(1), 29-64.
  • Kağnıcı, D. Y. (2017). Suriyeli mülteci çocukların kültürel uyum sürecinde okul psikolojik danışmanlarına düşen rol ve sorumluluklar. İlköğretim Online, 16(4), 1768-1776.
  • Kadıoğlu, A.H., Kanger, F., Şimşek, Z. (2018). Oyun temelli dil beceri programının Suriyeli öğrencilerin gelişimine etkisi. Turkish studies, 13/3, 357-372.Doi: 10.7827/TurkishStudies.13041, 357-372.
  • Kap, D. (2014). Suriyeli mülteciler: Türkiye’nin müstakbel vatandaşları, Akademik Perspektif Dergisi, Aralık, 30-35.
  • Kaya, .M. (2015). Komşuda misafirlik: Suriyeli sığınmacılarca kurulmuş mülteci derneklerinin perspektifinden Türkiye’de yaşamak. International Journal of Social Science, 39, 263-279.
  • Keser, İ. (2011). Göç ve zor: Diyarbakır örneğinde göç ve zorunlu göç. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • McBrien, J. L. (2005). Educational needs and barriers for refugee students in the United States: A review of the literature. Review of Educational Research, 75(3), 329-364.
  • Okatan, H. İ. (2012). Polis akademisi güvenlik bilimleri fakültesinde okuyan yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenme sorunları. Polis Bilimleri Dergisi, 14(4), 79-112.
  • Özkarslı, F. (2014). Suriye’den Türkiye’ye göç ve Suriyelilerin enformel istihdamı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Artuklu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mardin.
  • Polat, f. (2012). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu ilköğretim öğrencilerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Sakız, H. (2016). Göçmen çocuklar ve okul kültürleri. Göç Dergisi, 2, 65-81.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü., & Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25/1, 208-229.
  • Sezgin, A. A., & Yolcu, T. (2016). Göç ile gelen uluslararası öğrencilerin sosyal uyum ve toplumsal kabul süreci. Humanitas: International Journal of Social Sciences, 4(7) 417-436.
  • Stainburn, S. (2002). Interview: When children flee conflicts, they need food, shelter – and school, says the International Rescue Committee’s Wendy Smith, Education Week Teacher, 14(2), 10-11.
  • Subaşı, D. A. (2010). TÖMER’de yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Arap öğrencilerin kompozisyonlarda hata analizi. Dil Dergisi, 148, 7-16.
  • Şeker, B T. Aslan, Z (2015). Refugee children in the educational process: an social psychological assessment Journal of Theoretical Educational Science, 8(1), 86-105, January.
  • Şimşir, Z., & Dilmaç, B. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. İlköğretim Online, 17(2), 1117-1134.
  • Tanrıkulu, F. (2017).Türkiye’de Yaşayan Suriyeli Çocukların Eğitim Sorunu ve Çözüm Önerileri Liberal Düşünce Dergisi, Yıl: 22, Sayı: 86, 127-144.
  • Taşkaya, M.S., Ersoy, G. (2016). Suriyeli sığınmacılara Türkçe öğretiminde sınıf öğretmenlerinin uygulamaları. Çukurova Araştırmaları Dergisi, Cilt:2, Sayı:1, 130-138. Doi Number: Http://Dx.Doi.Org/10.18560/Cukurova.31
  • Türk Dil Kurumu. (2016). Türk Dil Kurumu Sözlüğü, Erişim tarihi: 10.01.2016, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.56716e8a191219.92550216
  • Türk, G. D. (2016). Türkiye’de Suriyeli mültecilere yönelik sivil toplum kuruluşlarının faaliyetlerine ilişkin bir değerlendirme. Marmara İletişim Dergisi, 25, 145-157.
  • Yalçın, M., Özoğlu, A.E., & Dönmez, A. (2016). Öğretim elemanlarının araştırma görevlisi kavramına ilişkin metaforik algıları. Eğitim ve Bilim, 41(185), 19-32.
  • Yellok, V. S. ve Büyükikiz, K. K. (2010). Türkçe öğrenen yabancıların okuma sırasında yaptıkları hatalar üzerine tespitler, yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde yeni çalışmalar. 8. Dünyada Türkçe Öğretimi Sempozyumu Bildirileri, 224-234, Ankara.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, N. (2016). Yabancılara Türkçe öğretiminde okuma öğretimi yöntemlerinin okuduğunu anlamaya etkisi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 98-112.
  • Yüksel, U., Bulut, M. N. ve Mor, Z. (2014). Türkiye’de bulunan Suriyeli mülteciler: infografik rapor. Ankara: Uluslararası Orta Doğu Barış Araştırmaları Merkezi. Erişim Tarihi: 20.05.2018, http://www.impr.org.tr/tr/wp-content/uploads/T%C3%BCrkiyede-Bulunan-Suriyeli-M%C3%BClteciler.pdf

The Problems Classroom Teachers Encounter in the Educatıon of Syrian Students

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 60 - 74, 30.12.2019

Öz

The aim of this study is to identify the problems faced by classroom teachers for the education of  Syrian students in Turkey. The results of this study, which was carried out with the phenomenological design of qualitative research methods, were obtained using a semi-structured interview form. Within the scope of the research, interviews were made with 20 class teachers working in different primary schools in Derinkuyu province of Nevşehir. According to the findings of the research, it is stated that most of the classroom teachers are close to the communication problems and most communication problems are experienced in the education and training of the Syrian students. In addition, a large number of participants have pointed out the insufficient language in the education of the Syrians, the inadequacy of the student enrollment system, the problem of attendance, and compliance

Kaynakça

  • Akpınar, T. (2017). Türkiye’deki Suriyeli mülteci çocukların ve kadınların sosyal politika bağlamında yaşadıkları sorunlar. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 3(03), 16-29.
  • Apak, H. (2014). Suriyeli göçmenlerin kente uyumları: Mardin örneği. Mukaddime, 5(2), 53-70.
  • Apak, H. (2015). Suriyeli göçmenlerin gelecek beklentileri: Mardin Örneği. Birey ve Toplum, 5, 125-142.
  • Ateşok, Z. Ö. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: sorunlar ve çözüm önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 4, Sayı: 37, Aralık 2016, s. 76-110
  • Başar, M., Akan, D., Çiftçi, M. (2018). Mülteci öğrencilerin bulunduğu sınıflarda öğrenme sürecinde karşılaşılan sorunlar. Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 26(5), 1571-1578.
  • Börü, N., Boyacı, A. (2016). Göçmen öğrencilerin eğitim-öğretim ortamlarında karşılaştıkları sorunlar: Eskişehir ili örneği, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or TurkicVolume 11/14 Summer 2016, 123-158.
  • Çakır, S. (2011). Türkiye’de göç, kentleşme/gecekondu sorunu ve üretilen politikalar. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, No:23, 209-222.
  • Demi̇rci̇, M. (2015). B1 seviyesinde Türkçe öğrenen Suriyeli öğrencilerin sesli okuma becerisiyle ilgili tespitler. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(7), 333-358.
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42.
  • Erden, G., & Gürdil, G. (2009). Savaş yaşantılarının ardından çocuk ve ergenlerde gözlenen travma tepkileri ve psiko-sosyal yardım önerileri. Türk Psikoloji Yazıları, 12(24), 1-13.
  • Erdoğan, M. M. (2014). Türkiye’deki Suriyeliler: Toplumsal kabul ve uyum araştırması. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Göç ve Siyaset Araştırmaları Merkezi.
  • Galloway, F. J. ve Jenkins R. J. (2005). The Adjustment Problems Faced by International Students in the United States: A Comparison ofInternational Students and Administrative Perceptions at Two Private,Religiously Affiliated Universities.” NASPA Journal, 46/4, 661-673.
  • Güngör, F. (2015). Yabancı uyruklu ilkokul öğrencilerinin eğitim-öğretiminde yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Harunoğulları, M. (2016). Suriyeli sığınmacı çocuk işçiler ve sorunları: Kilis örneği, Göç Dergisi, 3(1), 29-64.
  • Kağnıcı, D. Y. (2017). Suriyeli mülteci çocukların kültürel uyum sürecinde okul psikolojik danışmanlarına düşen rol ve sorumluluklar. İlköğretim Online, 16(4), 1768-1776.
  • Kadıoğlu, A.H., Kanger, F., Şimşek, Z. (2018). Oyun temelli dil beceri programının Suriyeli öğrencilerin gelişimine etkisi. Turkish studies, 13/3, 357-372.Doi: 10.7827/TurkishStudies.13041, 357-372.
  • Kap, D. (2014). Suriyeli mülteciler: Türkiye’nin müstakbel vatandaşları, Akademik Perspektif Dergisi, Aralık, 30-35.
  • Kaya, .M. (2015). Komşuda misafirlik: Suriyeli sığınmacılarca kurulmuş mülteci derneklerinin perspektifinden Türkiye’de yaşamak. International Journal of Social Science, 39, 263-279.
  • Keser, İ. (2011). Göç ve zor: Diyarbakır örneğinde göç ve zorunlu göç. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • McBrien, J. L. (2005). Educational needs and barriers for refugee students in the United States: A review of the literature. Review of Educational Research, 75(3), 329-364.
  • Okatan, H. İ. (2012). Polis akademisi güvenlik bilimleri fakültesinde okuyan yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenme sorunları. Polis Bilimleri Dergisi, 14(4), 79-112.
  • Özkarslı, F. (2014). Suriye’den Türkiye’ye göç ve Suriyelilerin enformel istihdamı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Artuklu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mardin.
  • Polat, f. (2012). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu ilköğretim öğrencilerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Sakız, H. (2016). Göçmen çocuklar ve okul kültürleri. Göç Dergisi, 2, 65-81.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü., & Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25/1, 208-229.
  • Sezgin, A. A., & Yolcu, T. (2016). Göç ile gelen uluslararası öğrencilerin sosyal uyum ve toplumsal kabul süreci. Humanitas: International Journal of Social Sciences, 4(7) 417-436.
  • Stainburn, S. (2002). Interview: When children flee conflicts, they need food, shelter – and school, says the International Rescue Committee’s Wendy Smith, Education Week Teacher, 14(2), 10-11.
  • Subaşı, D. A. (2010). TÖMER’de yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Arap öğrencilerin kompozisyonlarda hata analizi. Dil Dergisi, 148, 7-16.
  • Şeker, B T. Aslan, Z (2015). Refugee children in the educational process: an social psychological assessment Journal of Theoretical Educational Science, 8(1), 86-105, January.
  • Şimşir, Z., & Dilmaç, B. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. İlköğretim Online, 17(2), 1117-1134.
  • Tanrıkulu, F. (2017).Türkiye’de Yaşayan Suriyeli Çocukların Eğitim Sorunu ve Çözüm Önerileri Liberal Düşünce Dergisi, Yıl: 22, Sayı: 86, 127-144.
  • Taşkaya, M.S., Ersoy, G. (2016). Suriyeli sığınmacılara Türkçe öğretiminde sınıf öğretmenlerinin uygulamaları. Çukurova Araştırmaları Dergisi, Cilt:2, Sayı:1, 130-138. Doi Number: Http://Dx.Doi.Org/10.18560/Cukurova.31
  • Türk Dil Kurumu. (2016). Türk Dil Kurumu Sözlüğü, Erişim tarihi: 10.01.2016, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.56716e8a191219.92550216
  • Türk, G. D. (2016). Türkiye’de Suriyeli mültecilere yönelik sivil toplum kuruluşlarının faaliyetlerine ilişkin bir değerlendirme. Marmara İletişim Dergisi, 25, 145-157.
  • Yalçın, M., Özoğlu, A.E., & Dönmez, A. (2016). Öğretim elemanlarının araştırma görevlisi kavramına ilişkin metaforik algıları. Eğitim ve Bilim, 41(185), 19-32.
  • Yellok, V. S. ve Büyükikiz, K. K. (2010). Türkçe öğrenen yabancıların okuma sırasında yaptıkları hatalar üzerine tespitler, yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde yeni çalışmalar. 8. Dünyada Türkçe Öğretimi Sempozyumu Bildirileri, 224-234, Ankara.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, N. (2016). Yabancılara Türkçe öğretiminde okuma öğretimi yöntemlerinin okuduğunu anlamaya etkisi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 98-112.
  • Yüksel, U., Bulut, M. N. ve Mor, Z. (2014). Türkiye’de bulunan Suriyeli mülteciler: infografik rapor. Ankara: Uluslararası Orta Doğu Barış Araştırmaları Merkezi. Erişim Tarihi: 20.05.2018, http://www.impr.org.tr/tr/wp-content/uploads/T%C3%BCrkiyede-Bulunan-Suriyeli-M%C3%BClteciler.pdf
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale
Yazarlar

Emine Gül Özenç 0000-0003-3161-4251

Ferhat Saat Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Kabul Tarihi 14 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özenç, E. G., & Saat, F. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Suriyeli Öğrencilerin Eğitiminde Karşılaştığı Sorunlar. International Journal of Active Learning, 4(2), 60-74.
----------