Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre yabancı özel okullardaki örgütsel itibar yönetimi

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 193 - 216, 24.08.2021
https://doi.org/10.47806/ijesacademic.907500

Öz

İletişim olanaklarının oldukça arttığı günümüz koşullarında özel okullar açısından örgütsel itibarın oluşturulması ve yönetilmesi oldukça önemli bir olgu haline gelmiştir. Yabancı özel okullar ise uzun yıllara dayanan örgütsel itibarları ve bu konuda yapmış oldukları uygulamalar açısından diğer özel okullara önemli bir örnek teşkil etmektedir. Bu amaçla araştırmada öğretmen ve öğrencilerin yabancı özel okulların örgütsel itibar yönetimine ilişkin algıları tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Araştırma, üç farklı yabancı özel okuldaki gönüllü 864 öğrenci ve 105 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğrenci ve öğretmenler açısından yabancı özel okulların örgütsel itibar yönetimi algısı yüksek bulunmuştur. Bununla birlikte öğretmenlerin örgütsel itibar yönetimi algısının öğrencilere göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Yine araştırma sonuçlarına göre sınıf düzeyi arttıkça, öğrencilerin yabancı özel okulların örgütsel itibar yönetimine ilişkin algılarının düştüğü belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Altıntaş, E. (2005). Kurumsal itibar ve Anadolu üniversitesi İ.İ.B.F örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Alvesson, M. (1990). On the popularity of organizational culture. Sage Journals, 33(1), 31-49.
  • Bick, G. Jacobson, M. C. & Abratt, R. (2003). The corporate identity management process revisited. Journal of Marketing Management, 19, 835-55.
  • Bromley, D. B. (2001). Relationships between personal and corporate reputation. European Journal of Marketing, 35(3/4), 316-334. http://dx.doi.org/10.1108/03090560110382048
  • Bromley, D. B. (2002). Comparing corporate reputations: league tables, quotients, benchmarks, or case studies? Corporate Reputation Review, 5(1), 35–51.
  • Caruana, A. (1997). Corporate reputation: concept and measurement. Journal of Product and Brand Management, 6(2), 109-18. http://dx.doi.org/10.1108/10610429710175646
  • Chetthamrongchai, P. (2010). Revalidating two measures of reputation in Thailand. Corporate Reputation Review, 13 (3), 209-219. http://dx.doi.org/10.1057/crr.2010.17
  • Christensen, L.B., Johnson, R.B., & Turner, L.A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz (A. Aypay, çev. ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cravens, K. & Oliver, E. G. (2006). Employees: the key link to corporate reputation management. Business Horizons, 293-302.
  • Çillioğlu, A. (2010) İç ve dış paydaşların değerlendirmelerine göre Anadolu üniversitesi’nin kurumsal itibarı. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Davies, G. & Miles, L. (1998). Reputation management: theory versus practice. Corporate Reputation Review, 2(1), 16–27.
  • Devine, I. & Halpern, P. (2001). Implicit claims: the role of corporate reputation in value creation. Corporate Reputation Review, 4(1), 42-51. http://dx.doi.org/10.1057/palgrave.crr.1540131
  • Dülger, G. (2017). Özel okullarda kurumsal itibar algısı: Antalya özel Envar okulları paydaşları üzerinde bir araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Fombrun, C. J., Gardberg, N.A. & Sever. J. M. (1999). The reputation quotient: A multi-stakeholder measure of corporate reputation. The Journal of Brand Management, 7 (4), 241-256.
  • Hatch, M. J. & Schultz, M. (1997). Relationship between organizational culture identity and image. European Journal of Marketing, 31(5/6), 356-365. http://dx.doi.org/10.1108/eb06063
  • İcil, A. (2008). Akademik örgütlerde kurumsal itibar ve iletişim ilişkisi Akdeniz üniversitesi üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Karakaş, N.N. (2019). Özel ilkokulların kurumsal itibarı konusunda yönetici, öğretmen ve veli görüşleri: Malatya örneklemi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Karaköse, T. (2006). Eğitim örgütlerindeki iç ve dış paydaşların kurumsal itibara ilişkin algılamaları. (Yayımlanmamış doktora tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elâzığ.
  • Lange, D. Lee, P. M. & Dai, Y. (2011). Organizational reputation: a review. Journal of Management, 37(1), 153-184.
  • McGuire, J.B., Sundgren, A. & Schneeweis, T. (1988). Corporate social responsibility and firm financial performance. The Academy of Management Journal, 31(4), 854-872.
  • Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1984). Testing the "side-bet theory" of organizational commitment: Some methodological considerations. Journal of Applied Psychology, 69(3), 372–378. https://doi.org/10.1037/0021-9010.69.3.372.
  • Nasuhbeyoğlu, T. (2007). Türkiye’deki yabancı ve azınlık okulları. http://pusuladernegi.org/wp-content/uploads/yabanc%C4%B1_okullar.pdf. Erişim Tarihi: 17 Aralık 2019
  • Olins, W. (1978). The corporate personality: an inquiry into the nature of corporate identity. London: Design Council.
  • Özcan, H. (2013). Kurum içi sosyal paydaşlar ve kurumsal itibar ilişkisi: bir uygulama örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Özel Eğitim Kurumları Kanunu. (2007, 2 Şubat). Resmî Gazete (Sayı: 26434). Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=5580&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5
  • Proctor, T. & Kitchen, P. (2002). Communication in postmodern integrated marketing. Corporate Communications:An International Journal, 7. 144-154. http://dx.doi.org/10.1108/13563280210436754.
  • Ries A. and Trout, J. (1981). Positioning: the battle for your mind. New York: McGraw Hill. Sandberg, K. (2002). Kicking the tires of corporate reputation, Harvard Management Communication Letter, 5, 3–4.
  • Selame, E. & Selame, J. (1988). The company image. New York: John Wiley.
  • Sipahioğlu, M. (2018). Erciyes üniversitesi paydaşlarının kurumsal itibara ilişkin algılarının incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • T.C. Millî Eğitim Bakanlığı, Eğitim analiz ve değerlendirme raporları serisi (2018). Liselere Geçiş Sistemi (LGS). (Yayın No. 3). Erişim adresi: https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_12/17094056_2018_lgs_rapor.pdf
  • Tümtürk, S. (2020). Yabancı özel okullarda örgütsel itibar yönetiminin incelenmesi: bir karma model araştırması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tüysüzoğulları, E. (2010). Ortaöğretim kurumlarında yönetici ve öğretmenlerin kurumsal itibara ilişkin algılamaları: Kastamonu uygulaması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Walsh, G. & Beatty, S.E. (2007). Customer-based corporate reputation of a service firm: scale development and validation. Journal of the Academy of Marketing Science, 35(1), 127-43.
  • Wartick, L. S. (2002). Measuring corporate reputation, definition and data. Business & Society, 41(4), 371-392. http://dx.doi.org/10.1177/0007650302238774

Organizational reputation management in foreign private high schools based on teacher and student opinions

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 193 - 216, 24.08.2021
https://doi.org/10.47806/ijesacademic.907500

Öz

Creating and managing organizational reputation in the eyes of the society has become a very important phenomenon for private schools in today's conditions, where communication opportunities have increased considerably. Foreign private high schools, on the other hand, constitute an important example of other private schools in terms of their long-standing organizational reputation and their practices in this regard. For this purpose, in this research, students and teachers' perceptions of the organizational reputation of foreign private schools were tried to be determined. The research was carried out with 864 students and 105 teachers in three different foreign private high schools. The data of the research were obtained by using the "Organizational Reputation Management for Schools Scale". According to the results of the research, the organizational reputation of foreign private schools was found to be high in terms of students and teachers. However, it was determined that teachers' perception of organizational reputation was higher than students. Again, according to the results of the research, it was determined that as the grade level increases, students' perceptions of the organizational reputation of foreign private high schools decrease. In the study, it was determined that the highest perception of the organizational reputation of foreign private high schools in terms of students and teachers belongs to the "School Environment" dimension. Afterwards, the highest averages belong to the dimensions of "Social Responsibility", "Financial Performance", "Relations with Alumni", "School Engagement" and "Leadership"; In the "School Management" dimension, it was determined that the organizational reputation perception of foreign private high schools was at the lowest level. Within the scope of the research, it is expected that determining the organizational reputation of foreign private high schools, understanding the reasons and consequences of their existing organizational reputation will help other private schools to create and manage their organizational reputation.

Kaynakça

  • Altıntaş, E. (2005). Kurumsal itibar ve Anadolu üniversitesi İ.İ.B.F örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Alvesson, M. (1990). On the popularity of organizational culture. Sage Journals, 33(1), 31-49.
  • Bick, G. Jacobson, M. C. & Abratt, R. (2003). The corporate identity management process revisited. Journal of Marketing Management, 19, 835-55.
  • Bromley, D. B. (2001). Relationships between personal and corporate reputation. European Journal of Marketing, 35(3/4), 316-334. http://dx.doi.org/10.1108/03090560110382048
  • Bromley, D. B. (2002). Comparing corporate reputations: league tables, quotients, benchmarks, or case studies? Corporate Reputation Review, 5(1), 35–51.
  • Caruana, A. (1997). Corporate reputation: concept and measurement. Journal of Product and Brand Management, 6(2), 109-18. http://dx.doi.org/10.1108/10610429710175646
  • Chetthamrongchai, P. (2010). Revalidating two measures of reputation in Thailand. Corporate Reputation Review, 13 (3), 209-219. http://dx.doi.org/10.1057/crr.2010.17
  • Christensen, L.B., Johnson, R.B., & Turner, L.A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz (A. Aypay, çev. ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cravens, K. & Oliver, E. G. (2006). Employees: the key link to corporate reputation management. Business Horizons, 293-302.
  • Çillioğlu, A. (2010) İç ve dış paydaşların değerlendirmelerine göre Anadolu üniversitesi’nin kurumsal itibarı. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Davies, G. & Miles, L. (1998). Reputation management: theory versus practice. Corporate Reputation Review, 2(1), 16–27.
  • Devine, I. & Halpern, P. (2001). Implicit claims: the role of corporate reputation in value creation. Corporate Reputation Review, 4(1), 42-51. http://dx.doi.org/10.1057/palgrave.crr.1540131
  • Dülger, G. (2017). Özel okullarda kurumsal itibar algısı: Antalya özel Envar okulları paydaşları üzerinde bir araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Fombrun, C. J., Gardberg, N.A. & Sever. J. M. (1999). The reputation quotient: A multi-stakeholder measure of corporate reputation. The Journal of Brand Management, 7 (4), 241-256.
  • Hatch, M. J. & Schultz, M. (1997). Relationship between organizational culture identity and image. European Journal of Marketing, 31(5/6), 356-365. http://dx.doi.org/10.1108/eb06063
  • İcil, A. (2008). Akademik örgütlerde kurumsal itibar ve iletişim ilişkisi Akdeniz üniversitesi üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Karakaş, N.N. (2019). Özel ilkokulların kurumsal itibarı konusunda yönetici, öğretmen ve veli görüşleri: Malatya örneklemi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Karaköse, T. (2006). Eğitim örgütlerindeki iç ve dış paydaşların kurumsal itibara ilişkin algılamaları. (Yayımlanmamış doktora tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elâzığ.
  • Lange, D. Lee, P. M. & Dai, Y. (2011). Organizational reputation: a review. Journal of Management, 37(1), 153-184.
  • McGuire, J.B., Sundgren, A. & Schneeweis, T. (1988). Corporate social responsibility and firm financial performance. The Academy of Management Journal, 31(4), 854-872.
  • Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1984). Testing the "side-bet theory" of organizational commitment: Some methodological considerations. Journal of Applied Psychology, 69(3), 372–378. https://doi.org/10.1037/0021-9010.69.3.372.
  • Nasuhbeyoğlu, T. (2007). Türkiye’deki yabancı ve azınlık okulları. http://pusuladernegi.org/wp-content/uploads/yabanc%C4%B1_okullar.pdf. Erişim Tarihi: 17 Aralık 2019
  • Olins, W. (1978). The corporate personality: an inquiry into the nature of corporate identity. London: Design Council.
  • Özcan, H. (2013). Kurum içi sosyal paydaşlar ve kurumsal itibar ilişkisi: bir uygulama örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Özel Eğitim Kurumları Kanunu. (2007, 2 Şubat). Resmî Gazete (Sayı: 26434). Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=5580&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5
  • Proctor, T. & Kitchen, P. (2002). Communication in postmodern integrated marketing. Corporate Communications:An International Journal, 7. 144-154. http://dx.doi.org/10.1108/13563280210436754.
  • Ries A. and Trout, J. (1981). Positioning: the battle for your mind. New York: McGraw Hill. Sandberg, K. (2002). Kicking the tires of corporate reputation, Harvard Management Communication Letter, 5, 3–4.
  • Selame, E. & Selame, J. (1988). The company image. New York: John Wiley.
  • Sipahioğlu, M. (2018). Erciyes üniversitesi paydaşlarının kurumsal itibara ilişkin algılarının incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • T.C. Millî Eğitim Bakanlığı, Eğitim analiz ve değerlendirme raporları serisi (2018). Liselere Geçiş Sistemi (LGS). (Yayın No. 3). Erişim adresi: https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_12/17094056_2018_lgs_rapor.pdf
  • Tümtürk, S. (2020). Yabancı özel okullarda örgütsel itibar yönetiminin incelenmesi: bir karma model araştırması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tüysüzoğulları, E. (2010). Ortaöğretim kurumlarında yönetici ve öğretmenlerin kurumsal itibara ilişkin algılamaları: Kastamonu uygulaması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Walsh, G. & Beatty, S.E. (2007). Customer-based corporate reputation of a service firm: scale development and validation. Journal of the Academy of Marketing Science, 35(1), 127-43.
  • Wartick, L. S. (2002). Measuring corporate reputation, definition and data. Business & Society, 41(4), 371-392. http://dx.doi.org/10.1177/0007650302238774
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sinan Tümtürk 0000-0002-7635-0918

Levent Deniz 0000-0002-5786-215X

Yayımlanma Tarihi 24 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 31 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tümtürk, S., & Deniz, L. (2021). Öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre yabancı özel okullardaki örgütsel itibar yönetimi. International Journal of Educational Spectrum, 3(2), 193-216. https://doi.org/10.47806/ijesacademic.907500

465221.                    images?q=tbn:ANd9GcTlHwNdlfMtYefP6zNuxzJ7qJa6QuTIBRTFBQ&usqp=CAU         by.png                            open-access-logo-png-transparent.png                                                                       

IJES has a DOI number obtained from Crossref, is protected under the Creative Commons (cc-by) licence, and provides open access.