Okula uyum, okul öncesi dönemden itibaren her eğitim kademesinde önem taşıyan konulardan biridir. Okula uyum, çocuğun eğitim öğretim sürecine aktif katılımını ifade etmekle birlikte sosyal, duygusal boyutları da olan çok yönlü bit kavramdır. Okul öncesi dönemdeki okula uyum, kısa ve uzun süreli etkileriyle eğitim sürecini doğrudan etkileyebilmektedir. İçerisinde bulunduğumuz Pandemi sürecinin çocukları okul çatısı ve paydaşlarından uzaklaştırarak etkisi altına aldığı düşünülmektedir. Bu nedenle araştırmanın amacı, COVID 19 sürecinde okul öncesi dönem çocuklarının öğretmenleriyle ilişkilerinin okula uyum üzerindeki yordayıcı etkisinin ortaya konulmasıdır. Alt amaçlarda öğretmen-çocuk ilişkisinin; sınıf katılımı düzeyini, okuldan kaçınma düzeyini, kendi kendini yönetme düzeyini, okulu sevme düzeyini ve genel okula uyum düzeyini istatistiksel açıdan anlamlı düzeyde yordayıp yordamadığı incelenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama yönteminde hazırlanmıştır. Araştırmaya 2020-2021 eğitim öğretim yılında KKTC’de okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş grubundan 36 kız (%66.7) ve 18 (%33.3) erkek olmak üzere 54 çocuk katılmıştır. Veri toplama araçları olarak Öğretmen-Öğrenci İlişki Ölçeği ve 5-6 Yaş Çocukları İçin Okula Uyum Öğretmen Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Ölçme araçları öğretmenler tarafından her bir çocuk için ayrı ayrı doldurulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre öğretmen-çocuk ilişkisi, sınıf katılımı, okuldan kaçınma kendi kendini yönetme, okulu sevme değişkenleri ile genel okula uyum düzeyini istatistiksel açıdan anlamlı biçimde yordamaktadır. Bulgular doğrultusunda, öğretmen çocuk ilişkisinin her koşulda küçük çocukların okula uyum süreci açısından büyük önem taşıdığı söylenebilir.
School adjustment is one of the important issues at every education level, starting from the pre-school period. School adjustment is a versatile concept that expresses the active participation of the child in the education process and has social and emotional dimensions. Adaptation to school in the pre-school period can directly affect the education process with its short and long-term effects. It is thought that the pandemic process we are in is taking children away from the school roof and stakeholders. The aim of this research is to reveal the predictive effect of preschool children's relationships with their teachers on adaptation to school during the COVID 19 process. n the sub-objectives, it was examined whether the teacher-child relationship predicted the level of classroom participation, the level of avoidance from school, the level of self-direction, the level of liking for school and the general level of adaptation to school statistically. The research was prepared in relational screening method. 54 children, 36 girls (%66.7) and 18 boys (%33.3), from the 5-6 age group attending pre-school education in the 2020-2021 academic year in the TRNC participated in the study. The Teacher-Student Relationship Scale and the Adaptation to School Teacher Evaluation Scale for 5-6 Years-Old Children were used as data collection tools. The measurement tools were filled in separately for each child by the teachers. According to the findings of the study, the variables of teacher-child relationship, classroom participation, school avoidance, self-direction, liking for school, and general school adjustment level predicted the level of general school in a statistically significant way. In line with the findings, it can be said that the teacher-child relationship is of great importance in terms of the school adjustment process of young children to school under all circumstances.
Preschool period school adjustment teacher-child relationship
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Şubat 2022 |
Gönderilme Tarihi | 5 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1 |
ISSN: 2667-5870