Bu makalede lise öğrencilerinin problemli internet kullanımı ile yalnızlık düzeyi arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma kapsamında katılımcı lise öğrencilerinin bağımlılık düzeyini belirlemek için nicel, lise öğrencilerinin problemli internet kullanımı ile toplum içerisinde yalnızlaşmaları arasındaki ilişkiyi incelemek için ise nitel araştırma yöntemi birlikte kullanılmıştır. Bu bağlamda öncelikle Kırıkkale ili merkezinde 2018/2019 eğitim öğretim yılında beş devlet lisesinde 9. 10. 11. ve 12. sınıf kademelerinde öğrenim gören toplam 387 öğrenciye anket çalışması uygulanmıştır. Ankete katılan lise öğrencilerinin % 4,9’u yani 19 öğrencinin problemli internet kullanıcısı olduğu tespit edilmiştir. Akabinde problemli internet kullanımı ile yalnızlık arasındaki ilişkiyi incelemek için gönüllü 18 öğrenci ile mülakat yapılmıştır. Uygulanan mülakat sonucunda ise lise öğrencilerinin ruhsal olarak kendileriyle barışık olmadıkları, toplum içerisinde kendilerini ifade etme konusunda çekingen oldukları ve internette geçirdikleri zamanı ve yaptıklarını aile ve arkadaşlardan gizledikleri tespit edilmiştir. Ayrıca problemli internet kullanımlarının aile, arkadaş ve akraba iletişimlerini olumsuz yönde etkilediği ve onları toplumdan uzaklaştırarak yalnızlaştırdığı sonucuna ulaşılmıştır.
Bu çalışma, bilimsel araştırma ve yayın etiği kurallarına uygun olarak hazırlanmıştır (Kırıkkale Üniversitesi Etik Kurulu Onay Belgesi, Tarih: 01.03.2019, No: 02).
This article examined the relationship between high school students' problematic internet use and loneliness levels. Within the scope of the research, the quantitative research method was used to determine the addiction level of the participating high school students and the qualitative research method was used together to examine the relationship between high school students' problematic internet use and their loneliness in society. In this context, a total of 387 students studying in 9th, 10th, 11th and 12th grades in five public high schools in the 2018/2019 academic year in the centre of Kırıkkale province were surveyed. It was determined that 4.9% of the high school students participating in the survey, i.e. 19 students, were problematic internet users. Subsequently, 18 volunteer students were interviewed to examine the relationship between problematic internet use and loneliness. As a result of the interview, it was determined that high school students are not spiritually at peace with themselves; they are shy about expressing themselves in society and hide the time they spend on the Internet and what they do from family and friends. In addition, it was concluded that their problematic internet use negatively affects their family, friends, and relatives' communication and isolates them from society.
This study was prepared according to the rules of scientific research and publication ethics (Kırıkkale University Ethics Committee Approval Certificate, dated 01.03.2019, and numbered 02).
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 5 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 2 |
ISSN: 2667-5870