Opinions of teachers working in primary schools, about program and resources used in the first literacy teaching were determined in the research. The research is a screening model and a descriptive study. The questionnaire was used in this research. The research was conducted in the direction of answers were given by 210 teachers who are teaching at first grade in ten elementary schools in the center of Yenimahalle district of Ankara. One hundred eighty-five of the teachers who participated in the research are ladies and twenty five of them are mans. The schools for the research were determined by unbiased cluster sampling. The universe of this research was the teachers who are working in Yenimahalle district of Ankara and were teaching first literacy at first grade elementary schools or the teachers who are teaching first literacy for the last five years. Frequencies which are from quantitative research techniques were used in the analysis of the data. The information which are obtained from the research are collected under two main themes: Teachers’ views on the method of first literacy teaching and teachers’ views on textbooks. As a result of the research, the textbooks given free of charge by the state were found to be inadequate the targets are achieved and the program used in teaching first literacy is generally suitable to Turkish alphabet system, to the level of students and to target behaviors.
First Literacy Voice-Based Sentence Native Language Adjacent Handwriting Turkish
Bu çalışmayla ilkokullarda çalışan birinci sınıf öğretmenlerinin, ilk okuma-yazma öğretiminde kullanılan program ve kaynaklar konusundaki görüşleri tespit edilmiştir. Tarama modelinde betimsel bir çalışma olan araştırmada, araştırmacı tarafından hazırlanan anket kullanılmıştır. Araştırma; Ankara/Yenimahalle ilçesi merkezinde bulunan on ilkokulda iki yüz on kişiden oluşan birinci sınıf öğretmeninin ankete vermiş oldukları cevaplar doğrultusunda gerçekleşmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerden yüz seksen beşi bayan olup yirmi beşi erkektir. Söz konusu okullar yansız küme örneklem yoluyla tespit edilmiştir. Araştırmanın evrenini Ankara ili, Yenimahalle ilçesinde çalışmakta olan ve araştırmanın yapıldığı sırada ilkokul birinci sınıfta Türkçe okuma yazma öğretmekte ya da son beş yıldır bu işi yapmakta olan öğretmenler oluşturmuştur. Verilerin analizinde nicel araştırma tekniklerinden olan yüzde ve frekanslar da kullanılmıştır. Araştırmayla elde edilen bulgular araştırmanın evrenindeki öğretmenlerin ilk okuma-yazma yöntemine ve ders kitaplarına ilişkin görüşleri olmak üzere iki temel tema altında toplanmıştır. Araştırma sonucunda ilk okuma-yazma öğretiminde kullanılan programın genel olarak öğrencilerin düzeyine, hedef davranışlara ve Türkçe alfabe sistemine uygun olduğu, ancak devlet tarafından ücretsiz olarak verilen ders kitaplarının hedeflerin gerçekleştirilmesinde yetersiz kaldığı tespit edilmiştir.
İlk Okuma-Yazma Ses Temelli Cümle Anadili Bitişik Eğik Yazı Türkçe
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2 |