Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEACHERS’ OPINIONS ABOUT METHODS AND RESOURCES USED AT THE FIRST LITERACY TEACHING (EXAMPLE OF YENIMAHALLE/ANKARA)

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 166 - 186, 30.06.2017

Öz

Opinions of teachers working in primary schools, about program and resources used in the first literacy teaching were determined in the research. The research is a screening model and a descriptive study. The questionnaire was used in this research. The research was conducted in the direction of answers were given by 210 teachers who are teaching at first grade in ten elementary schools in the center of Yenimahalle district of Ankara. One hundred eighty-five of the teachers who participated in the research are ladies and twenty five of them are mans. The schools for the research were determined by unbiased cluster sampling. The universe of this research was the teachers who are working in Yenimahalle district of Ankara and were teaching first literacy at first grade elementary schools or the teachers who are teaching first literacy for the last five years. Frequencies which are from quantitative research techniques were used in the analysis of the data. The information which are obtained from the research are collected under two main themes: Teachers’ views on the method of first literacy teaching and teachers’ views on textbooks. As a result of the research, the textbooks given free of charge by the state were found to be inadequate the targets are achieved and the program used in teaching first literacy is generally suitable to Turkish alphabet system, to the level of students and to target behaviors.

Kaynakça

  • Acat, B., Özsoy, U. (2006). Ses temelli cümle yöntemiyle ilkokuma-yazma sürecinde karşılaşılan güçlükler. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Akyol, H., Temur, T. (2008). Ses temelli cümle yöntemi ve cümle yöntemi ile okuma yazma öğrenen öğrencilerin okuma becerilerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 78-95.
  • Alver, M., Sancak, Ş. (2016). 2015 Türkçe dersi öğretim programı hakkında öğretmen/öğretmen adayı ve öğretim elemanı görüşleri. Turkish Studies. 11(14), s.31-69.
  • Arslantaş, H. İ., Cinoğlu, M. (2010). İlk okuma yazma öğretiminde ses temelli cümle yöntemiyle çözümleme yönteminin karşılaştırılması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 81-92.
  • Aytaç, G. (2005). Okuma eğitimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3, 4, 461.
  • Bay, Y. (2010a). Ses temelli cümle yöntemiyle ilk okuma-yazma öğretiminin değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 3(1), 164-181.
  • Bay, Y. (2010b). Ses Temelli cümle yöntemiyle ilk okuma yazma öğrenen ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okuma yazma hızları ve okuduğunu anlama düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 257-277.
  • Baydık, B., Kudret, Z. (2012). Öğretmenlerin ses temelli cümle yönteminin etkilerine ve öğretim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 45 1-22,
  • Bektaş, A. (2007). Ses temelli cümle yöntemiyle gerçekleştirilen ilk okuma-yazma öğretiminin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.

İLK OKUMA-YAZMA ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN YÖNTEM VE KAYNAKLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ (ANKARA/YENİMAHALLE ÖRNEĞİ)

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 166 - 186, 30.06.2017

Öz

Bu çalışmayla ilkokullarda çalışan birinci sınıf öğretmenlerinin, ilk okuma-yazma öğretiminde kullanılan program ve kaynaklar konusundaki görüşleri tespit edilmiştir. Tarama modelinde betimsel bir çalışma olan araştırmada, araştırmacı tarafından hazırlanan anket kullanılmıştır. Araştırma; Ankara/Yenimahalle ilçesi merkezinde bulunan on ilkokulda iki yüz on kişiden oluşan birinci sınıf öğretmeninin ankete vermiş oldukları cevaplar doğrultusunda gerçekleşmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerden yüz seksen beşi bayan olup yirmi beşi erkektir. Söz konusu okullar yansız küme örneklem yoluyla tespit edilmiştir. Araştırmanın evrenini Ankara ili, Yenimahalle ilçesinde çalışmakta olan ve araştırmanın yapıldığı sırada ilkokul birinci sınıfta Türkçe okuma yazma öğretmekte ya da son beş yıldır bu işi yapmakta olan öğretmenler oluşturmuştur. Verilerin analizinde nicel araştırma tekniklerinden olan yüzde ve frekanslar da kullanılmıştır. Araştırmayla elde edilen bulgular araştırmanın evrenindeki öğretmenlerin ilk okuma-yazma yöntemine ve ders kitaplarına ilişkin görüşleri olmak üzere iki temel tema altında toplanmıştır. Araştırma sonucunda ilk okuma-yazma öğretiminde kullanılan programın genel olarak öğrencilerin düzeyine, hedef davranışlara ve Türkçe alfabe sistemine uygun olduğu, ancak devlet tarafından ücretsiz olarak verilen ders kitaplarının hedeflerin gerçekleştirilmesinde yetersiz kaldığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acat, B., Özsoy, U. (2006). Ses temelli cümle yöntemiyle ilkokuma-yazma sürecinde karşılaşılan güçlükler. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Akyol, H., Temur, T. (2008). Ses temelli cümle yöntemi ve cümle yöntemi ile okuma yazma öğrenen öğrencilerin okuma becerilerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 78-95.
  • Alver, M., Sancak, Ş. (2016). 2015 Türkçe dersi öğretim programı hakkında öğretmen/öğretmen adayı ve öğretim elemanı görüşleri. Turkish Studies. 11(14), s.31-69.
  • Arslantaş, H. İ., Cinoğlu, M. (2010). İlk okuma yazma öğretiminde ses temelli cümle yöntemiyle çözümleme yönteminin karşılaştırılması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 81-92.
  • Aytaç, G. (2005). Okuma eğitimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3, 4, 461.
  • Bay, Y. (2010a). Ses temelli cümle yöntemiyle ilk okuma-yazma öğretiminin değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 3(1), 164-181.
  • Bay, Y. (2010b). Ses Temelli cümle yöntemiyle ilk okuma yazma öğrenen ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okuma yazma hızları ve okuduğunu anlama düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 257-277.
  • Baydık, B., Kudret, Z. (2012). Öğretmenlerin ses temelli cümle yönteminin etkilerine ve öğretim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 45 1-22,
  • Bektaş, A. (2007). Ses temelli cümle yöntemiyle gerçekleştirilen ilk okuma-yazma öğretiminin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hüseyin Polat

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Polat, H. (2017). İLK OKUMA-YAZMA ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN YÖNTEM VE KAYNAKLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ (ANKARA/YENİMAHALLE ÖRNEĞİ). International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(2), 166-186.