Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

RESEARCH ISSUES FOCUSED ON STUDIES CONCERNING BLOOM TAXONOMY AND THE REVISED BLOOM TAXONOMY IN TURKEY

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 213 - 229, 30.06.2017

Öz

The purpose of this research is to determine the studies which focus on Bloom Taxonomy (BT) and Revised Bloom Taxonomy (RBT) in Turkey. And determine the harmonization of these studies with the aims of the taxonomies. In the first part, to the research subjects which are intensified about BT in Turkey are given. And their compatibility with the purpose of improvement of BT has been examined. In the second part, the researches about the RBT in Turkey are concentrated and these have been looked at for the compatibility of the RBT with the purpose of renewal. Eighty studies were analyzed according to the general screening model and content analysis, and these were classified according to the research subjects. The relationship of these studies with BT and RBT has been examined and the harmony between them was assessed. According to the findings obtained, it is seen that these studies focus on a certain dimension of taxonomies (measurement-evaluation processes). But it has been determined that other dimensions in the taxonomies (process of cognitive, emotional and psychomotor research, program development process, organizing educational activities and material development process, developing thinking and problem solving skills, etc.) are neglected.

Kaynakça

  • Altındağ, M. ve Demirel, Ö. (2013). Yeni taksonominin 11’inci sınıf dil ve anlatım dersi öğrenme ürünlerine katkısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2): 1-13.
  • Arı, A. (2011). Finding acceptance of Bloom’s revised cognitive taxonomy on the ınternational stage and in Turkey. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2): 767-772.
  • Arı, A. (2013). Bilişsel alan sınıflamasında yenilenmiş Bloom, SOLO, Fink, Dettmer taksonomileri ve uluslararası alanda tanınma durumları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2): 259-290.
  • Arı, A. ve Gökler, Z. S. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji dersi kazanımları ve SBS sorularının yeni Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Niğde: X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 2012.
  • Aslan Efe, H. (2009). Lise 9. sınıf öğrencilerine, ‘canlılığın temel birimi hücre’ ünitesinin simülasyonla öğretiminin Bloom taksonomisinin bilişsel seviyelerine ve simülasyona yönelik tutumlarına etkisi. (Yüksek lisans tezi). Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Aydemir, Y. ve Çiftçi, Ö. (2008). Edebiyat öğretmeni adaylarının soru sorma becerileri üzerine bir araştırma (Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. V(II): 103-115.
  • Ayvacı H. Ş. ve Türkdoğan, A. (2010). Yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(1): 13-25.
  • Azar, A. (2005). Analysis of Turkish high-school physics-examination questions and university entrance exams questions according to Blooms’ taxonomy. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 2(2): 144-150.

BLOOM TAKSONOMİSİ VE YENİLENMİŞ BLOOM TAKSONOMİSİ İLE İLGİLİ TÜRKİYE’DE YAPILAN ÇALIŞMALARIN ODAKLANDIĞI ARAŞTIRMA KONULARI

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 213 - 229, 30.06.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de Bloom Taksonomisi (BT) ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisi (YBT) ile ilgili yapılan çalışmaların odaklandığı araştırma konularını tespit etmek ve bu çalışmaların, taksonomilerin amaçlarıyla olan uyumlarını belirlemektir. Bu amaç için önce, Türkiye’de BT ile ilgili yapılan araştırmaların yoğunlaştığı araştırma konuları ve bunların BT’nin geliştirilme amacı ile olan uyumu incelenmiş; daha sonra Türkiye’de YBT ile ilgili yapılan araştırmaların yoğunlaştığı konular ve bunların YBT’nin yenilenme amacı ile olan uyumuna bakılmıştır. Tarama modeli ve içerik analizine göre incelenen 80 çalışma, araştırma konularına göre sınıflandırılmıştır. Bu çalışmaların BT ve YBT ile olan ilişkileri incelenmiş ve aralarındaki uyum değerlendirilmiştir. Ayrıca yurt dışında BT ve YBT temelli araştırmalardan seçkisiz örneklem yoluyla belirlenen çalışmalarla yurt içinde yapılan çalışmalar karşılaştırılmıştır. Elde edilen bulgulara göre taksonomilerle ilgili yapılan bu çalışmaların, taksonomilerin belli bir boyutu (ölçme-değerlendirme süreçleri) üzerinde fazla yoğunlaşırken diğer boyutların (bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanların incelenmesi, program geliştirme süreci, eğitim-öğretim etkinliklerini düzenleme ve materyal geliştirme süreci, düşünme ve problem çözme becerilerinin geliştirme vb.) ihmal edildiği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Altındağ, M. ve Demirel, Ö. (2013). Yeni taksonominin 11’inci sınıf dil ve anlatım dersi öğrenme ürünlerine katkısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2): 1-13.
  • Arı, A. (2011). Finding acceptance of Bloom’s revised cognitive taxonomy on the ınternational stage and in Turkey. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2): 767-772.
  • Arı, A. (2013). Bilişsel alan sınıflamasında yenilenmiş Bloom, SOLO, Fink, Dettmer taksonomileri ve uluslararası alanda tanınma durumları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2): 259-290.
  • Arı, A. ve Gökler, Z. S. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji dersi kazanımları ve SBS sorularının yeni Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Niğde: X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 2012.
  • Aslan Efe, H. (2009). Lise 9. sınıf öğrencilerine, ‘canlılığın temel birimi hücre’ ünitesinin simülasyonla öğretiminin Bloom taksonomisinin bilişsel seviyelerine ve simülasyona yönelik tutumlarına etkisi. (Yüksek lisans tezi). Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Aydemir, Y. ve Çiftçi, Ö. (2008). Edebiyat öğretmeni adaylarının soru sorma becerileri üzerine bir araştırma (Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. V(II): 103-115.
  • Ayvacı H. Ş. ve Türkdoğan, A. (2010). Yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(1): 13-25.
  • Azar, A. (2005). Analysis of Turkish high-school physics-examination questions and university entrance exams questions according to Blooms’ taxonomy. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 2(2): 144-150.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Latif Beyreli

Hülya Sönmez

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Beyreli, L., & Sönmez, H. (2017). BLOOM TAKSONOMİSİ VE YENİLENMİŞ BLOOM TAKSONOMİSİ İLE İLGİLİ TÜRKİYE’DE YAPILAN ÇALIŞMALARIN ODAKLANDIĞI ARAŞTIRMA KONULARI. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(2), 213-229.