Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Duygusal Zekâ İle Türkçe Dersi Akademik Başarısı Arasındaki İlişki: 5. Sınıf Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 67 - 80, 30.06.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.43014

Öz

Zekâ; zihnin öğrenme, öğrenilenden yararlanabilme, yeni durumlara uyabilme ve yeni çözüm yolları bulabilme yeteneği olup
akademik başarıyı doğrudan etkiler. Zekâ alanları duygusal zekâ ve bilişsel zekâ olarak ikiye ayrılabilir. Duygusal zekâ
geliştirilebilmesi yönüyle bilişsel zekâdan ayrılmaktadır. Bu çalışmada duygusal zekâ ile Türkçe dersi akademik başarısı
arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama ile desenlenmiştir. Çalışma grubu
İstanbul’da bir ortaokulun 5.sınıf öğrencileridir. Öğrencilerin duygusal zekâlarını ölçmek için bir ölçek uyarlaması yapılmıştır.5.
Sınıfa devam eden 162’si kız ve 218’i erkek olmak üzere toplam 380 kişiye asıl uygulama yapılmıştır. Duygusal Zekâ Ölçeğinin
Türkçeye uyarlanması çalışmasında yapılan Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve ilişkili analizler için SPSS 23 istatistik paket
programı ve Doğrulayıcı Faktör Analizinin (DFA) yapılmasında ise AMOS 23 programı kullanılmıştır. Öğrencilerin, ölçek ve alt
boyutları ile Türkçe Dersi Başarı puanlarını özetlemek açısında ortalama puanlar ve standart sapma değerleri hesaplanmış,
öğrencilerin duygusal zekâ düzeyleri ile Türkçe Dersi Başarı puanları arasında anlamlı ilişki olup olmadığı Pearson korelasyon
katsayısı ile incelenmiş, son olarak kız ve erkek öğrencilerin duygusal zeka düzeyleri/puanları arasında anlamlı ilişki olup
olmadığı ise bağımsız (ilişkisiz) gruplar t testi ile araştırılmıştır. Öğrencilerin Türkçe dersi başarı puanları ile duygusal zekânın
tüm alt boyutları ve geneli arasında pozitif yönde ve .001 düzeyinde anlamlı ilişkiler olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Acar F. (2002) Duygusal zeka ve liderlik, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12 :53-68. Arlı, D., Altunay E., Yalçınkaya M., (2011). Öğretmen adaylarında duygusal zeka, problem çözme ve akademik başarı ilişkisi. Uluslar arası hakemli sosyal bilimler e-dergisi. sayı: 25.
  • Baba. H.(2012) Beden eğitimi ve spor yüksekokulundaki öğrencilerin kinestetik ve duygusal zekâlarının, iç-dış kontrol odaklarının akademik başarılarına etkisi’’. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Yüksek Lisans Tezi.
  • Bakan, İ.,& Güler, B. (2017). Duygusal zekânın, yaşam doyumu ve akademik başarıya etkileri ve demografik özellikler bağlamında algı farklılıkları. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi 19 (33): 1-11.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004) Veri Analizi El Kitabı (3. baskı). Ankara: Pegem.

The Relationship between Emotional Intelligence and Academic Achievement in Turkish Lesson: A Study on 5th Grade Students

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 67 - 80, 30.06.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.43014

Öz

Intelligence is the ability of the mind to learn, take advantage of what is learned, adapt to new situations and find new solutions
that directly affects academic achievement. Intelligence domains can be divided into emotional intelligence and cognitive
intelligence. Emotional intelligence differs from cognitive intelligence in terms of its ability to develop. In this study, the
relationship between emotional intelligence and academic success of the Turkish lesson was examined. Based on quantitative
approach, in order to establish association between the variables a descriptive research design was used to collect data from the
study group. The participants of the study group were selected from 5th grade students of a secondary school in Istanbul. In
order to measure the emotional intelligence of the students was adapted to Turkish by the researcher. The actual research was
conducted with a total of 380 5th grade students, 162 of whom were girls and 218 were boys. In adapting Emotional Intelligence
Scale to Turkish language SPSS 23 was used for Exploratory Factor Analysis (EFA) and associational statistics and AMOS 23
was used for Confirmatory Factor Analysis (CFA). In order to summarize students' emotional intelligence level, including its
sub-dimensions and Turkish Lesson achievement levels their average scores and standard deviation values were calculated.
Whether there was a significant relationship between students' emotional intelligence levels and Turkish Lesson achievement
scores was examined by Pearson correlation coefficient. Finally, whether there was a significant difference between the
emotional intelligence levels of female and male students, were investigated with the independent samples t test. It was found
that there were positive significant relationships between the students' Turkish Lesson achievement scores and their overall
emotional intelligence (and all the dimensions of the emotional intelligence) scores at the .001 significance level.

Kaynakça

  • Acar F. (2002) Duygusal zeka ve liderlik, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12 :53-68. Arlı, D., Altunay E., Yalçınkaya M., (2011). Öğretmen adaylarında duygusal zeka, problem çözme ve akademik başarı ilişkisi. Uluslar arası hakemli sosyal bilimler e-dergisi. sayı: 25.
  • Baba. H.(2012) Beden eğitimi ve spor yüksekokulundaki öğrencilerin kinestetik ve duygusal zekâlarının, iç-dış kontrol odaklarının akademik başarılarına etkisi’’. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Yüksek Lisans Tezi.
  • Bakan, İ.,& Güler, B. (2017). Duygusal zekânın, yaşam doyumu ve akademik başarıya etkileri ve demografik özellikler bağlamında algı farklılıkları. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi 19 (33): 1-11.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004) Veri Analizi El Kitabı (3. baskı). Ankara: Pegem.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Muhammed Emin Sallabaş

Züleyha Er

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sallabaş, M. E., & Er, Z. (2020). Duygusal Zekâ İle Türkçe Dersi Akademik Başarısı Arasındaki İlişki: 5. Sınıf Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 8(2), 67-80. https://doi.org/10.29228/ijlet.43014