Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Sürecinde Türkçe Dersi Uygulamaları Üzerine Nitel Bir Araştırma

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 4, 110 - 122, 30.12.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.48220

Öz

Türkiye’de Türkçe dersleri 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı kazanımları doğrultusunda yürütülmektedir. Derslerde
okuma, dinleme, konuşma ve yazma kazanımları çerçevesinde öğrencilerin ana dili becerilerinin geliştirilmesi
amaçlanmaktadır. Covid-19 pandemi süreci bütün sektörlerde olduğu gibi eğitim faaliyetlerini de olumsuz etkilemiştir. Bu
süreçte okullar kapatılmış ve yüz yüze eğitime ara verilmiştir. Bu durum Türkçe derslerinde gerçekleştirilen uygulamalarda da
değişimi zorunlu kılmıştır. Bu çalışmada Covid-19 uzaktan eğitim sürecinde Türkçe dersinde gerçekleştirilen uygulamalar
öğretmen görüşleri bağlamında araştırılmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması kullanılmıştır.
Araştırmada bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Çalışma grubunun oluşturulmasında amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır.
Çalışma grubunda 8 kadın 7 erkek toplam 15 Türkçe öğretmeni yer almaktadır. Araştırma verileri görüşme yoluyla
toplanmıştır. Pandemi kuralları doğrultusunda görüşmelerin bir bölümü online olarak gerçekleştirilmiştir. Toplanan verilerin
çözümlenmesinde nitel veri analizi yöntemlerinden betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre uzaktan eğitim
sürecinde öğretmenler belirlenen temel kazanımlar üzerinden derslerini online olarak yürütmüşlerdir. Buna göre ders konuları
azaltılmıştır. Bu süreçte öğretmenler en çok yazma kazanımlarının edindirilmesinde zorlandıklarını belirtmişlerdir.
Türkçe dersi, uygulama, Covid-19, pandemi.

Kaynakça

  • Acar, M. (2008). Sınıf öğretmenlerinin yeni ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin yeterlikleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Alaz, A. ve Yarar, S. (2009). Ölçme değerlendirme sürecinde sınıf öğretmenlerinin tercihleri ve sebepleri. 1. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale.
  • Arıcı, A. F. (2006). Türkçe öğretiminde kullanılan strateji-yöntem ve teknikler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 299-307.
  • Arıkan, S. (2012). Sınıf içi ölçme sorularına dayalı not verme. N. Çıkrıkçı-Demirtaşlı (Edt), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (ss.389-422). Ankara: Elhan Yayınları.
  • Arslan, A. (2009). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve Türkçe öğretimi. Journal of Graduate School of Social Sciences, 13(1). 143-154.

A Qualitative Research on Turkish Course Applications During Covid-19 Process

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 4, 110 - 122, 30.12.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.48220

Öz

Turkish courses in Turkey are carried out according to the acquisitions of the 2019 Turkish Course Curriculum. The course aims
to improve students' native language skills within the framework of reading, listening, speaking and writing acquisitions.
Covid-19 pandemic process negatively affected educational activities as in all sectors. During this period, schools were closed
and face-to-face education was suspended. This situation necessitated the change in the practices carried out in Turkish courses.
In this study, the applications carried out in the Turkish course in the Covid-19 distance education process are investigated in
the context of teachers' opinions. One of the qualitative research approaches, case study was used in the study. A working
group was formed in the research. Purposeful sampling method was used in forming the study group. There are 6 female and 7
male teachers in the study group. Research data were collected through interviews. Most of the interviews were conducted
online in line with the pandemic rules. Descriptive analysis, one of the qualitative data analysis methods, was used in analyzing
the collected data. According to the results of the research, teachers conducted their lessons online based on the basic
acquisitions determined. Accordingly, the course subjects were reduced. In this process, the teachers stated that they had the
most difficulty in acquiring writing acquisitions.

Kaynakça

  • Acar, M. (2008). Sınıf öğretmenlerinin yeni ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin yeterlikleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Alaz, A. ve Yarar, S. (2009). Ölçme değerlendirme sürecinde sınıf öğretmenlerinin tercihleri ve sebepleri. 1. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale.
  • Arıcı, A. F. (2006). Türkçe öğretiminde kullanılan strateji-yöntem ve teknikler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 299-307.
  • Arıkan, S. (2012). Sınıf içi ölçme sorularına dayalı not verme. N. Çıkrıkçı-Demirtaşlı (Edt), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (ss.389-422). Ankara: Elhan Yayınları.
  • Arslan, A. (2009). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve Türkçe öğretimi. Journal of Graduate School of Social Sciences, 13(1). 143-154.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Cafer Çarkıt

Abdulhamit Koçoğlu

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Çarkıt, C., & Koçoğlu, A. (2020). Covid-19 Sürecinde Türkçe Dersi Uygulamaları Üzerine Nitel Bir Araştırma. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 8(4), 110-122. https://doi.org/10.29228/ijlet.48220