Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İçerik Alanı Temelli Öğrenme Stratejileri: İçerik temelli Ders Programının Oluşturulması ve Analizi

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 3, 392 - 411, 30.09.2025
https://doi.org/10.71084/ijlet.1716431

Öz

Genç öğrenciler arasında okuma alışkanlığının zamanla azalması dikkat çekici bir hale gelebilir. Öğretmenler için, okuma etkinlikleri sırasında öğrencilerin motivasyonunu sürekli yüksek tutmak çoğu zaman zorlayıcıdır; çünkü birçok öğrenci dikkat ve odaklanma sorunları yaşamaktadır. Konuşma becerileri, dil öğrenme sürecinde son derece önemli bir yere sahiptir. Ancak, birçok dil öğrenicisi, okuma ya da konuşma materyallerinin ana fikrini anlamakta zorlanmakta veya boşluk doldurma gibi alıştırmaları tamamlarken kaygı yaşamaktadır. Bu araştırma makalesi, yabancı dil öğrenicilerinin bilişsel süreçlerini ve okuma ile konuşma etkinlikleri sırasında karşılaştıkları engelleri incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmada yalnızca genel stratejileri belirlemek yerine, İçerik Temelli Dil Öğretimi (CBLT) stratejilerinin derslere nasıl etkili bir şekilde entegre edilebileceği araştırılacaktır. Ayrıca, bu çalışma, öğrencilerin ön bilgileri ile okuma başarısı arasındaki ilişkiyi incelemeyi hedeflemektedir. Kuramsal bir bakış açısıyla ele alınan bu araştırma, etkili içerik temelli müfredat tasarımı konusunda literatürdeki önemli bir boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Benzer, A., & Masun, A. F. (2024). Türkçe öğretiminde 2021-2023 yılları arasında yazma becerisi üzerine yapılan çalışmalardaki eğilimler. International Journal of Languages Education and Teaching, 12(1), 1–24.
  • Cemiloğlu, M. (2004). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi (4. baskı). Aktüel Yayınları.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (6. baskı.). Celepler Matbaacılık.
  • Demir, C., & Yapıcı, M. (2007). Ana dili olarak Türkçenin öğretimi ve sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 177–192.
  • Demir, T. T. (2021). Türkçe eğitimi alanında nicel araştırma yöntemleri kullanılarak yapılan doktora tezlerindeki eğilimler. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(2), 543–560.
  • Demir, T. T., & Çalışkan, G. (2021). Türkçe eğitimi alanında nitel araştırma yöntemleri kullanılarak yapılan doktora tezlerindeki eğilimleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 10(4), 1412–1429.
  • Demirel, A. (2023). Türkçe eğitimi alanındaki yazma eğitimiyle ilgili lisansüstü tezler üzerine bir inceleme. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(3), 849–863.
  • Destegüloğlu, B. (2024). Türkçe eğitimi lisansüstü tezlerde konuşma becerisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 20–30. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1170732
  • Ekiz, D. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Eyüp, B. (2020a). Dinleme eğitimi. A. İşcan & S. Baskın (Ed.), Türkçe Eğitimi içinde (1. baskı, s. 139–168). Nobel Yayıncılık.
  • Eyüp, B. (2020b). Türkçe öğretmenleri ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin eğilimleri: Bir içerik analizi (2000-2019). RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 21, 536–558. https://doi.org/10.29000/rumelide.843489
  • Güneş, F. (2014). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. PegemA Yayıncılık.
  • Kaplan, K. (2019). Genel hatlarıyla iletişim ve dil-iletişim ilişkisi. G. Aytaş & K. Kaplan (Ed.), Türkçe eğitimi ve iletişim içinde (1. baskı, s. 1–28). Akçağ Yayınları.
  • Karagöz, B., & Şeref, İ. (2021). Türkçe eğitimi doktora tezlerine bütünsel bir yaklaşım (1995-2020). Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 46, 43–68.
  • Kemiksiz, Ö. (2023). Türkçe öğretiminde tutum: Lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 11, 752–774. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1276184
  • Maden, S. (2021). Türkçe ders kitapları ile ilgili lisansüstü tezlerin eğilimleri: Bir içerik analizi. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(1), 30–45.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (3. baskı). Sage Publication.
  • Önal, A., & Maden, S. (2021). Türkçe eğitimi ile ilgili 2015-2019 yılları arası lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3), 929–941.
  • Özçakmak, H. (2017). Türkçe eğitimi lisansüstü araştırmalarında yeni yönelimler (2011-2015). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(3), 1607–1618.
  • Özdemir, S. (2018). Okumaya ilişkin lisansüstü araştırmaların eğilimleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1161–1178. https://doi.org/10.16916/aded.455560
  • Şentürk, C., & Yazar, İ. (2021). Türkçe öğretimi üzerine yapılan lisansüstü çalışmaların analizi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 10(4), 258–276.
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (7. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Temizkan, M. (2021). Türkçe ders kitaplarına yönelik lisansüstü çalışmalar üzerine bir değerlendirme. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 9(2), 147–162. https://doi.org/10.35233/oyea.1011359
  • Varışoğlu, B., Şahin, A., & Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(3), 1767–1781. https://doi.org/10.12738/estp.2013.3.1609
  • Yapıcı, M. (2004). İlköğretim dilbilgisi konularının çocuğun bilişsel düzeyine uygunluğu. İlköğretim Online, 3(2), 35-41.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin Yayıncılık.

Content Area Learning Strategies: Creating and Analyzing Sample-Content Based Syllabus

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 3, 392 - 411, 30.09.2025
https://doi.org/10.71084/ijlet.1716431

Öz

The decline in reading habits among young learners may become more noticeable over time. For teachers, it is often challenging to maintain students’ motivation during reading activities, as many learners commonly struggle with attention and focus. Speaking skills also play a crucial role in the language learning process. However, many language learners experience anxiety when trying to understand the main idea of reading or speaking materials, or feel overwhelmed when completing tasks such as fill-in-the-blank exercises during reading sessions. This research article aims to explore the cognitive processes of foreign language learners and the barriers they face during reading and speaking activities. Rather than simply identifying general strategies, the study will investigate how Content-Based Language Teaching (CBLT) strategies can be effectively integrated into classroom lessons. Moreover, the study will attempt to examine the relationship between learners’ prior knowledge and their performance in reading activities. From a theoretical perspective, the research seeks to contribute to the literature by addressing a notable gap in the field related to effective content-based syllabus design.

Kaynakça

  • Benzer, A., & Masun, A. F. (2024). Türkçe öğretiminde 2021-2023 yılları arasında yazma becerisi üzerine yapılan çalışmalardaki eğilimler. International Journal of Languages Education and Teaching, 12(1), 1–24.
  • Cemiloğlu, M. (2004). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi (4. baskı). Aktüel Yayınları.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (6. baskı.). Celepler Matbaacılık.
  • Demir, C., & Yapıcı, M. (2007). Ana dili olarak Türkçenin öğretimi ve sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 177–192.
  • Demir, T. T. (2021). Türkçe eğitimi alanında nicel araştırma yöntemleri kullanılarak yapılan doktora tezlerindeki eğilimler. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(2), 543–560.
  • Demir, T. T., & Çalışkan, G. (2021). Türkçe eğitimi alanında nitel araştırma yöntemleri kullanılarak yapılan doktora tezlerindeki eğilimleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 10(4), 1412–1429.
  • Demirel, A. (2023). Türkçe eğitimi alanındaki yazma eğitimiyle ilgili lisansüstü tezler üzerine bir inceleme. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(3), 849–863.
  • Destegüloğlu, B. (2024). Türkçe eğitimi lisansüstü tezlerde konuşma becerisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 20–30. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1170732
  • Ekiz, D. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Eyüp, B. (2020a). Dinleme eğitimi. A. İşcan & S. Baskın (Ed.), Türkçe Eğitimi içinde (1. baskı, s. 139–168). Nobel Yayıncılık.
  • Eyüp, B. (2020b). Türkçe öğretmenleri ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin eğilimleri: Bir içerik analizi (2000-2019). RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 21, 536–558. https://doi.org/10.29000/rumelide.843489
  • Güneş, F. (2014). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. PegemA Yayıncılık.
  • Kaplan, K. (2019). Genel hatlarıyla iletişim ve dil-iletişim ilişkisi. G. Aytaş & K. Kaplan (Ed.), Türkçe eğitimi ve iletişim içinde (1. baskı, s. 1–28). Akçağ Yayınları.
  • Karagöz, B., & Şeref, İ. (2021). Türkçe eğitimi doktora tezlerine bütünsel bir yaklaşım (1995-2020). Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 46, 43–68.
  • Kemiksiz, Ö. (2023). Türkçe öğretiminde tutum: Lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 11, 752–774. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1276184
  • Maden, S. (2021). Türkçe ders kitapları ile ilgili lisansüstü tezlerin eğilimleri: Bir içerik analizi. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(1), 30–45.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (3. baskı). Sage Publication.
  • Önal, A., & Maden, S. (2021). Türkçe eğitimi ile ilgili 2015-2019 yılları arası lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3), 929–941.
  • Özçakmak, H. (2017). Türkçe eğitimi lisansüstü araştırmalarında yeni yönelimler (2011-2015). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(3), 1607–1618.
  • Özdemir, S. (2018). Okumaya ilişkin lisansüstü araştırmaların eğilimleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1161–1178. https://doi.org/10.16916/aded.455560
  • Şentürk, C., & Yazar, İ. (2021). Türkçe öğretimi üzerine yapılan lisansüstü çalışmaların analizi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 10(4), 258–276.
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (7. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Temizkan, M. (2021). Türkçe ders kitaplarına yönelik lisansüstü çalışmalar üzerine bir değerlendirme. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 9(2), 147–162. https://doi.org/10.35233/oyea.1011359
  • Varışoğlu, B., Şahin, A., & Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(3), 1767–1781. https://doi.org/10.12738/estp.2013.3.1609
  • Yapıcı, M. (2004). İlköğretim dilbilgisi konularının çocuğun bilişsel düzeyine uygunluğu. İlköğretim Online, 3(2), 35-41.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İkinci Bir Dil Olarak İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Erdem Yağcı 0000-0001-9744-3040

Erken Görünüm Tarihi 30 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 10 Haziran 2025
Kabul Tarihi 25 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yağcı, E. (2025). Content Area Learning Strategies: Creating and Analyzing Sample-Content Based Syllabus. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 13(3), 392-411. https://doi.org/10.71084/ijlet.1716431