Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇALIŞANLARIN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ AÇISINDAN TÜKENMİŞLİK ALGILARI: BELEK’TEKİ 5 YILDIZLI OTELLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 3, 1 - 16, 30.03.2018
https://doi.org/10.29064/ijma.351897

Öz

Çağımızda
giderek karmaşıklaşan iş yapma usulleri çalışanlar açısından birçok olumsuzluğu
da beraberinde getirmiştir.  İşlerin yapılış
şekillerinin zorlaşması, insan ilişkilerinde giderek artan gerginlikler ve ben
merkezlik gibi yaygınlaşan davranışların neticesinde; çalışanların streslerinin
artması, işe yabancılaşması, iş tatminlerinin düşmesi şeklinde sonuçlar ortaya
çıkmaya başlamıştır. Bu çalışmada sözü edilen sonuçlara benzer olan tükenmişlik sendromu ele alınmaya
çalışılmıştır. Tükenmişliği; “başarısız
olma, yıpranma, enerji ve gücün azalması veya tatmin edilemeyen istekler
sonucunda bireyin iç kaynaklarında meydana gelen tükenme durumu”
şeklinde
tanımlayabiliriz.



Bu çalışmada
otel işletmesi çalışanlarının demografik özellikleri açısından tükenmişlik
düzeylerinin ortaya konulabilmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda çalışmaya veri
toplamak ve nicel bir araştırma gerçekleştirmek için bir anket çalışması gerçekleştirilmiştir.
 Antalya-Belek bölgesinde faaliyette
bulunan 5 yıldızlı otel işletmesi çalışanlarına uygulanan ankete 197 kişi geri
dönüş yapmıştır. Araştırma bulgularının literature katkı sağlamasının yanı
sıra, uygulamada otel işletmelerine problemin tespiti açısından çözüm önerileri
getirmesi hedeflenmektedir. 

Kaynakça

  • Arıkan, R. (2004). Araştırma teknikleri ve rapor hazırlama. Asil Yayın, Ankara.
  • Bayram, A. (2016). Örgütlerde insan enerjisi: Öncüllerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Kayseri.
  • Berns, S. S. (1984). Job satisfaction and conflict management. Mosby Company, Toronto, Canada.
  • Bollen, K. A. (1989). Structural equations with latent variables. John Wiley & Sons Inc, New York, USA.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Cherniss, C. (1980). Professional burnout in human service organizations. Praeger Publishers.
  • Cordes, C. L., & Dougherty, T. W. (1993). A review and an integration of research on job burnout. Academy of management review, 18 (4), 621-656.
  • Çam, O. (1989). Hemşirelerde tükenmişlik ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Dinç, E., & Abdioğlu, H. (2009). İşletmelerde kurumsal yönetim anlayışı ve muhasebe bilgi sistemi ilişkisi: İMKB–100 şirketleri üzerine ampirik bir araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (21), 157-184.
  • Dinç, Engin., & Şeker, Y. (2016). Expectation of the quality culture in external auditing: a research about the external audit firms in turkey. International Journal of Trade, Economics and Finance, 7 (1), 7-12.
  • Dinibütün, S. R. (2013). Örgüt ikliminin tükenmişlik üzerine etkisini belirlemeye yönelik devlet ve vakıf üniversitelerinde bir araştırma. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Edelwich, J., & Brodsky, A. (1980). Burn-out: Stages of disillusionment in the helping professions, New York: Human Services Press.
  • Ergin, C. (1992). Doktor ve hemşirelerde tükenmişlik ve maslach tükenmişlik ölçeğinin uyarlanması. VII. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları, (Edt. Rüveyde Bayraktar ve İhsan Dağ) 22-25 Eylül 1992, Hacettepe Üniversitesi, VII. Ulusal Psikoloji Kongresi Düzenleme Kurulu ve Türk Psikologlar Derneği Yayını, Ankara.
  • Freudenberger, H. J. (1974). Staff burnout. Journal of Social Issues, 30, 159-165.
  • Freudenberger, H. J., & Richelson G. (1981). Burn-Out; How to beat the high cost of success. Bantam boks, Doubleday & Company, Inc., New York.
  • Glicken, M. D., & Janka, K. (1982). Executives under fire: The burnout syndrome. California Management Review, 24 (3), 67-72.
  • Hair, J., Anderson, E.R., Tahtam, L. R., & Black, C.W. (1998). Multivariate data analysis, (Fifth Edition). Prentice- Hall International Inc.
  • Kristensen, T. S., Borritz M., Villadsen E. & Christensen K. B. (2005). The copenhagen burnout ınventory: A new tool for the assessment of burnout. Work & Stress, 19 (3), 192-207.
  • Leiter, M. P., & Maslach, C. (2003). Areas of worklife: A structured approach to organizational predictors of job burnout. In Emotional and physiological processes and positive intervention strategies (pp. 91-134). Emerald Group Publishing Limited.
  • Maslach C., & Jackson S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behavior, 2(2), 99-113.
  • Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual review of psychology, 52(1), 397-422.
  • Pelit, E., & Türkmen, F. (2008). Otel işletmelerinde işgörenlerin tükenmişlik düzeyleri: Yerli ve yabancı zincir otel işletmeleri işgörenleri üzerine bir araştırma. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1), 117 – 139.
  • Reynolds, D. & Tabacchi, M. (1993). Burnout in full-service chain restaurants. The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 34 (2), 62-68.
  • VanYperen, N. W., Buunk, B. P., & Schaufeli, W. B. (1992). Communal orientation and the burnout syndrome among nurses. Journal of Applied Social Psychology, 22 (3), 173-189.
  • Veninga, R.L., & Spradley, J.D., (1981). The work stres connection: How to cope with job burnout. 86-87.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet Aknar

Berat Çiçek

Yusuf Emre Karakaş

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 14 Kasım 2017
Kabul Tarihi 24 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aknar, A., Çiçek, B., & Karakaş, Y. E. (2018). ÇALIŞANLARIN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ AÇISINDAN TÜKENMİŞLİK ALGILARI: BELEK’TEKİ 5 YILDIZLI OTELLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. International Journal of Management and Administration, 2(3), 1-16. https://doi.org/10.29064/ijma.351897

Dergide aşağıdaki alanların kapsamına giren nitelikli çalışmalar yayımlanabilir;

İşletme, İktisat, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, Maliye, Kamu Yönetimi ve Siyaset Bilimi, Ekonometri, Yönetim Bilişim Sistemleri, Eğitim Yönetimi, Sağlık Yönetimi, Turizm Yönetimi, Havacılık Yönetimi, Denizcilik İşletmeleri Yönetimi, Mühendislik ve Teknoloji Yönetimi, Enerji Yönetimi, Lojistik Yönetimi, Çevre Yönetimi, Medya ve İletişim Yönetimi, Afet Yönetimi, Multidisipliner Yönetim ve Ekonomi Çalışmaları.

 IJMA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.