Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Elementary School First Grade Students’ Parents’ Metaphorical Perception of the Concepts of “Elementary School” and “Classroom Teacher”

Yıl 2020, , 92 - 106, 30.06.2020
https://doi.org/10.32570/ijofe.676275

Öz

Establishing family-school relationship is important for the success of students and in the establishment process of this relationship, parents’ views of the school are important. The concepts of elementary school and classroom teacher are the concepts first encountered by parents in the educational processes. The cognitive functions they have constructed in relation to these concepts are important and they express these concepts formed in their cognition through linguistic tools. The use of mental images (metaphors) for revealing linguistic accounts occurring in parents in relation to these concepts is important for making sense. As elementary school and classroom teacher are concepts very similar to each other for students just beginning elementary school, metaphors to be produced about both concepts are thought to be useful for conducting a holistic evaluation. The purpose of the current study is to determine the perceptions of parents having children attending the first grade of elementary school about the concepts of elementary school and classroom teacher. The current study was designed with the phenomenological method, one of the qualitative research methods. In the selection of the sample for the study, the criterion sampling method, one of the purposive sampling methods, was used. The study group of the current study is comprised of 63 parents having children attending the first grade of elementary school in 2019-2020 school year. In order to elicit the participants’ perceptions of these concepts, a form consisted of two open-ended questions was used as the data collection tool. The following statements in the form “I liken elementary school to ……. because ……..” and “I liken the classroom teacher to ……… because ……..” were asked to be completed by the participants. The data collected were analyzed with the content analysis method and then interpreted. As a result of the study, the participants’ perceptions of the concepts of elementary school and classroom teacher were found to be positive.

Kaynakça

  • Afacan, Ö. (2011). Metaphors used by elementary science teacher candidates to describe" science" and" elementary science teacher. Education Sciences, 6(1), 1242-1254.
  • Aslan, S. (2013). Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin “öğretmen” kavramı ile ilgili algılarının metaforik incelenmesi. Turkish Studies, 8(6), 43-59.
  • Aydın, M. (2005). Eğitim yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları.
  • Aydin, İ. S. ve Pehlivan, A. (2010). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğrenci kavramlarına ilişkin kullandıkları metaforlar. Turkish Studies, 5(3), 818-842.
  • Aydın Elmas, S. ve Demir, E. (2018). 5. sınıf öğrencilerinin okul olgusuna yönelik metaforik algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51 (3), 41-70.
  • Aykaç, N. ve Çelik, Ö. (2014). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının eğitim programına ilişkin metaforik algılarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 39(173), 328-340.
  • Balcı, A. (2007). Etkili okul okul geliştirme kuram uygulama ve araştırma (4. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Başaran, İ. E. (2007). Eğitim bilimlerine giriş. İstanbul: Ekinoks Kitapevi.
  • Bean, R. M. (2020). Literacy leadership in a culture of collaboration. A. Dagen Swan, ve R. M. Bean (Ed.), Best practices of literacy leaders keys to school ımprovment içinde (2. baskı, s. 5-20). New York: The Guilford Press.
  • Bek, Y. (2007). Öğretmenin Toplumsal/Mesleki Rolleri ve Statüsü. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Edirne.
  • Bülbül, T. ve Toker-Gökçe, A. (2015). Meslek lisesi öğrencilerinin metaforik okul algıları: İşlevselci bir yaklaşım. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (2), 273-291.
  • Büyükkaya, C. E. (2019). Farklı Okul Düzeylerindeki Öğrencilerin Öğretmen Kavramına Yönelik Metaforik Algıları (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Çakmak, Z. (2019). İlkokul Öğretmenlerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Çelik, K., Çatalbaş, G. ve Tomul, E. (2014). İlköğretim kurumu öğrencilerinin “sınıf öğretmeni” kavramına ilişkin metaforik algıları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 16, 1-16.
  • Çocuk, H. E., Yokuş, G. ve Tanrıseven, I. (2015). Pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmenliğe ilişkin öz-yeterlik ve metaforik algıları: Mersin Üniversitesi örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 373-387.
  • Çulha Özbaş, B. (2012). “Sosyal bilgiler öğretmeni olarak, ben kimim?” Sosyal bilgiler öğretmenlerinin mesleki kimliklerine yönelik görüşlerinin metafor analizi yoluyla incelenmesi. Turkish Studies, 7(2), 821-838.
  • Demirel, Ö. (2003). Öğretme sanatı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • du Plessis, A. E., Cullinan, M., Gramotnev, G., Gramotnev, D. K., Hoang, N. T., Mertens, L., Roy, K., ve Schmidt, A. (2020). The multilayered effects of initial teacher education programs on the beginning teacher workforce and workplace: Perceptions of beginning teachers and their school leaders. International Journal of Educational Research, 99(1), 1-18. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.09.010
  • Egüz, Ş. ve Öntaş, T. (2018). Ortaokul öğrencilerinin “öğretmen” kavramına ilişkin kullandıkları metafor. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 79-91.
  • Ekiz, D. ve Koçyiğit, Z. (2013). Sınıf öğretmenlerinin “öğretmen” kavramına ilişkin metaforlarının tespit edilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 439-458.
  • Guerrero, M. C. M. ve Villamil, O. S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ESL teaching and learning. Language Teaching Research, 6(2), 95–120.
  • Kıral, E. (2015). Öğretmen adaylarının algılarına göre öğretmen metaforları. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 57-65.
  • Koç, S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47-72.
  • Küçüktepe, S. E. ve Gürültü, E. (2014). Öğretmenlerin" yapılandırmacı öğretmen" kavramına ilişkin algılarına yönelik metafor çalışması örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 282-305.
  • MEB. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Ankara.
  • Mohammed, S., Ferzandi, L. ve Hamilton, K. (2010). Metaphor no more: A 15-year review of the team mental model construct. Journal of Management, 36(4), 876- 910.
  • Nalçacı, A. ve Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(1), 239-258.
  • Oktay, A. (2007). Eğitimin temel kavramları ve eğitim düşüncesinin tarihsel gelişimi. A. Oktay (Ed.), Eğitim bilimine giriş içinde (s. 1-24). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Özdemir, S. (2000). Eğitimde örgütsel yenileşme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Özdemir, T. Y. ve Orhan, M. (2019). Öğretmenlerin okul, okul yöneticisi ve öğrenci velisi kavramlarına yönelik metaforik algıları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(2), 701-726.
  • Ritchie, S. D. (2013). Metaphor (Key topics in semantics and pragmatics). London: Cambridge University Press.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının "öğretmen" kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N., ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461-522.
  • Sarıtaş, M. (2001). Sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kurallar geliştirme ve uygulama. L. Küçükahmet (Ed.), Sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar içinde (s. 47-90, 2. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sezer Soydemir, Ş. (2011). Okul Öncesi Öğretmen ve Ebeveynlerinin Birbirlerini ve Okul Öncesi Çocuklarını Nasıl Algıladıklarının Metaforlar Yoluyla İncelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya
  • Şirin, H. (2009). Okul ve özellikleri. S. Özdemir (Ed.), Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi içinde (s. 49-76). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Thomas, L., ve Beauchamp, C. (2011). Understanding new teachers’ Professional identities through metaphor. Teaching and teacher Education, 27(4), 762-769.
  • Tulunay Ateş, Ö. (2016). Öğrencilerin okul ve öğretmen metaforları. International Journal of Contemporary Educational Studies, 2 (1), 78-93.
  • Turan S. (2015). İşini Bil Okuluna Sahip Ol. A. Açıkalın, M. Şişman, ve S. Turan (Ed.), Bir insan olarak okul müdürü içinde (ss. 73-94). Ankara: Pegem Akademi.
  • Turhan, M. ve Yaraş, Z. (2013). Öğretmen ve öğrencilerin öğretmen, disiplin, müdür, sınıf kuralları, ödül ve ceza kavramlarına ilişkin metafor algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 129-145.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Güncel Türkçe sözlük. http://www. tdk. gov. tr/index. php.
  • Yıldırım Hacıibrahimoğlu, B. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının "uygulama öğretmeni" kavramına ilişkin zihinsel imgeleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(3), 245-278.

İlkokul Birinci Sınıf Öğrenci Velilerinin “İlkokul” ve “Sınıf Öğretmeni” Kavramlarına İlişkin Metaforik Algıları

Yıl 2020, , 92 - 106, 30.06.2020
https://doi.org/10.32570/ijofe.676275

Öz

Öğrencinin başarılı olması için okul ve aile işbirliğinin kurulması, bu işbirliğinin kurulması sürecinde de okula yönelik velilerin bakış açısı önemlidir. İlkokul ve sınıf öğretmeni kavramları velilerin eğitim süreçlerinde karşılaştıkları ilk kavramlardır. Bu kavramlara yönelik oluşturdukları bilişsel fonksiyonlar önemli olup bilişlerinde oluşan bu kavramları da dilsel anlatımlar ile ifade etmektedirler. Velilerde bu kavramlara ilişkin oluşan dilsel anlatımları ortaya koymada zihinsel imgelerin (metaforlar) kullanılması anlamlandırma için önemlidir. İlkokul ve sınıf öğretmeni birinci sınıfa yeni başlayan bir öğrenci için birbirine çok yakın iki kavram olduğundan dolayı her iki kavram için üretilecek olan mecazların bütüncül bir değerlendirme yapmak için faydalı olacağı düşünülmüştür. Araştırmanın amacı; ilkokul birinci sınıfta öğrencisi olan velilerin, ilkokul ve sınıf öğretmeni kavramına ilişkin algılarının belirlemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim yöntemi ile desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2019 – 2020 eğitim öğretim yılında birinci sınıfta öğrencisi bulunan 63 veliden oluşmaktadır. Katılımcıların belirlenen kavramlarla ilgili algılarının ortaya konulması amacıyla veri toplama aracı olarak iki adet açık uçlu sorudan oluşan bir form kullanılmıştır. Formda yer alan “ İlkokulu ……. benzetirim; çünkü ……..” ve “Sınıf öğretmenini ……… benzetirim; çünkü ……..” ifadelerinin katılımcılar tarafından tamamlanması istenmiştir. Anket sorularında yer alan veriler, içerik analizi tekniği ile analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların ilkokul ve sınıf öğretmeni kavramına yönelik algılarının olumlu yönde olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Afacan, Ö. (2011). Metaphors used by elementary science teacher candidates to describe" science" and" elementary science teacher. Education Sciences, 6(1), 1242-1254.
  • Aslan, S. (2013). Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin “öğretmen” kavramı ile ilgili algılarının metaforik incelenmesi. Turkish Studies, 8(6), 43-59.
  • Aydın, M. (2005). Eğitim yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları.
  • Aydin, İ. S. ve Pehlivan, A. (2010). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğrenci kavramlarına ilişkin kullandıkları metaforlar. Turkish Studies, 5(3), 818-842.
  • Aydın Elmas, S. ve Demir, E. (2018). 5. sınıf öğrencilerinin okul olgusuna yönelik metaforik algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51 (3), 41-70.
  • Aykaç, N. ve Çelik, Ö. (2014). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının eğitim programına ilişkin metaforik algılarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 39(173), 328-340.
  • Balcı, A. (2007). Etkili okul okul geliştirme kuram uygulama ve araştırma (4. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Başaran, İ. E. (2007). Eğitim bilimlerine giriş. İstanbul: Ekinoks Kitapevi.
  • Bean, R. M. (2020). Literacy leadership in a culture of collaboration. A. Dagen Swan, ve R. M. Bean (Ed.), Best practices of literacy leaders keys to school ımprovment içinde (2. baskı, s. 5-20). New York: The Guilford Press.
  • Bek, Y. (2007). Öğretmenin Toplumsal/Mesleki Rolleri ve Statüsü. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Edirne.
  • Bülbül, T. ve Toker-Gökçe, A. (2015). Meslek lisesi öğrencilerinin metaforik okul algıları: İşlevselci bir yaklaşım. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (2), 273-291.
  • Büyükkaya, C. E. (2019). Farklı Okul Düzeylerindeki Öğrencilerin Öğretmen Kavramına Yönelik Metaforik Algıları (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Çakmak, Z. (2019). İlkokul Öğretmenlerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Çelik, K., Çatalbaş, G. ve Tomul, E. (2014). İlköğretim kurumu öğrencilerinin “sınıf öğretmeni” kavramına ilişkin metaforik algıları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 16, 1-16.
  • Çocuk, H. E., Yokuş, G. ve Tanrıseven, I. (2015). Pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmenliğe ilişkin öz-yeterlik ve metaforik algıları: Mersin Üniversitesi örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 373-387.
  • Çulha Özbaş, B. (2012). “Sosyal bilgiler öğretmeni olarak, ben kimim?” Sosyal bilgiler öğretmenlerinin mesleki kimliklerine yönelik görüşlerinin metafor analizi yoluyla incelenmesi. Turkish Studies, 7(2), 821-838.
  • Demirel, Ö. (2003). Öğretme sanatı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • du Plessis, A. E., Cullinan, M., Gramotnev, G., Gramotnev, D. K., Hoang, N. T., Mertens, L., Roy, K., ve Schmidt, A. (2020). The multilayered effects of initial teacher education programs on the beginning teacher workforce and workplace: Perceptions of beginning teachers and their school leaders. International Journal of Educational Research, 99(1), 1-18. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.09.010
  • Egüz, Ş. ve Öntaş, T. (2018). Ortaokul öğrencilerinin “öğretmen” kavramına ilişkin kullandıkları metafor. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 79-91.
  • Ekiz, D. ve Koçyiğit, Z. (2013). Sınıf öğretmenlerinin “öğretmen” kavramına ilişkin metaforlarının tespit edilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 439-458.
  • Guerrero, M. C. M. ve Villamil, O. S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ESL teaching and learning. Language Teaching Research, 6(2), 95–120.
  • Kıral, E. (2015). Öğretmen adaylarının algılarına göre öğretmen metaforları. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 57-65.
  • Koç, S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47-72.
  • Küçüktepe, S. E. ve Gürültü, E. (2014). Öğretmenlerin" yapılandırmacı öğretmen" kavramına ilişkin algılarına yönelik metafor çalışması örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 282-305.
  • MEB. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Ankara.
  • Mohammed, S., Ferzandi, L. ve Hamilton, K. (2010). Metaphor no more: A 15-year review of the team mental model construct. Journal of Management, 36(4), 876- 910.
  • Nalçacı, A. ve Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(1), 239-258.
  • Oktay, A. (2007). Eğitimin temel kavramları ve eğitim düşüncesinin tarihsel gelişimi. A. Oktay (Ed.), Eğitim bilimine giriş içinde (s. 1-24). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Özdemir, S. (2000). Eğitimde örgütsel yenileşme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Özdemir, T. Y. ve Orhan, M. (2019). Öğretmenlerin okul, okul yöneticisi ve öğrenci velisi kavramlarına yönelik metaforik algıları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(2), 701-726.
  • Ritchie, S. D. (2013). Metaphor (Key topics in semantics and pragmatics). London: Cambridge University Press.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının "öğretmen" kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N., ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461-522.
  • Sarıtaş, M. (2001). Sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kurallar geliştirme ve uygulama. L. Küçükahmet (Ed.), Sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar içinde (s. 47-90, 2. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sezer Soydemir, Ş. (2011). Okul Öncesi Öğretmen ve Ebeveynlerinin Birbirlerini ve Okul Öncesi Çocuklarını Nasıl Algıladıklarının Metaforlar Yoluyla İncelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya
  • Şirin, H. (2009). Okul ve özellikleri. S. Özdemir (Ed.), Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi içinde (s. 49-76). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Thomas, L., ve Beauchamp, C. (2011). Understanding new teachers’ Professional identities through metaphor. Teaching and teacher Education, 27(4), 762-769.
  • Tulunay Ateş, Ö. (2016). Öğrencilerin okul ve öğretmen metaforları. International Journal of Contemporary Educational Studies, 2 (1), 78-93.
  • Turan S. (2015). İşini Bil Okuluna Sahip Ol. A. Açıkalın, M. Şişman, ve S. Turan (Ed.), Bir insan olarak okul müdürü içinde (ss. 73-94). Ankara: Pegem Akademi.
  • Turhan, M. ve Yaraş, Z. (2013). Öğretmen ve öğrencilerin öğretmen, disiplin, müdür, sınıf kuralları, ödül ve ceza kavramlarına ilişkin metafor algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 129-145.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Güncel Türkçe sözlük. http://www. tdk. gov. tr/index. php.
  • Yıldırım Hacıibrahimoğlu, B. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının "uygulama öğretmeni" kavramına ilişkin zihinsel imgeleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(3), 245-278.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hümeyra Uysal

Alper Yorulmaz

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Uysal, H., & Yorulmaz, A. (2020). İlkokul Birinci Sınıf Öğrenci Velilerinin “İlkokul” ve “Sınıf Öğretmeni” Kavramlarına İlişkin Metaforik Algıları. International Journal of Field Education, 6(1), 92-106. https://doi.org/10.32570/ijofe.676275