Sözlükler, bireylerin sözcük dağarcığının zenginleştirilmesinde çok eski dönemlerden beri kullanılan kaynaklardır. Sözlükler, Türkçe dersi metin işleme sürecinde ihtiyaç halinde kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerini sözlükle tanıştırarak sözlüklerin kullanımıyla ilgili farkındalık oluşturmaktır. Bu amaçla Türkçe dersi serbest okuma saatinde ortaokul dördüncü sınıf öğrencileriyle sözlük okuma etkinliği gerçekleştirilmiştir. Yapılan sözlük okuma etkinliklerinde öğrencilerin sözlüklerin dünyasında kısa da olsa bir gezintiye çıkmaları ve bu yolla yeni sözcükler öğrenerek sözcük dağarcıklarını geliştirmeleri hedeflenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yoluyla belirlenen on dokuz ortaokul dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada veriler gözlem, görüşme ve doküman inceleme yoluyla elde edilerek içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmanın sonunda sözlük okuma saatinin öğrencilerin sözcük dağarcığını, konuşma ve yazma becerilerini geliştirdiği, anlama ve anlatma becerilerini desteklediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca sözlük okuma saati uygulamasının öğretici, eğlendirici ve istek uyandırıcı bir çalışma olduğu sonucu elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular ışığında çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |