Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yaratıcı Okuma Çalışmalarının İlkokul 4. Sınıflarda Okuma Tutumuna ve Okuma Başarısına Etkisi

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 23, 30.06.2020
https://doi.org/10.32570/ijofe.538115

Öz

Bu çalışmada yaratıcı okumanın, okuma başarısına ve okuma tutumuna
ilişkin etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Ön test-son test kontrol gruplu yarı
deneysel desene göre desenlenen çalışmanın örneklemini 2017-2018 eğitim-öğretim
yılında Denizli Pamukkale ilçesi MEB’e bağlı bir ilkokulda öğrenim gören iki
dördüncü sınıf oluşturmaktadır. Deney ve kontrol grupları 19’ar öğrenciden
oluşmaktadır. Araştırmada veri toplamada araştırmacı tarafından geliştirilen
“okumaya yönelik tutum” ve “okuma başarısı” ölçekleri kullanılmıştır. 14
haftalık uygulama sonucunda ortaya çıkan bulgular şu şekilde özetlenebilir:
Yaratıcı okuma ile yapılandırılan Türkçe derslerinde (deney grubu) öğrencilerin
okumaya yönelik tutumları ve okuma başarıları artış gösterirken, kontrol
grubunun okuma başarısı anlamlı olmamakla birlikte artış göstermiş, okuma
tutumlarında ise anlamlı düzeyde düşüşler yaşanmıştır. Sonuç olarak araştırma
sonucunda yaratıcı okuma uygulamalarının öğrencilerin okuma başarılarını ve
okumaya yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Adams, P. J. (1968). Creative Reading, International reading assocation, Boston.
  • Akyol, H. (2005). Türkçe İlkokuma Yazma Ögretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Barbe, Walter, B. (1974). Ingredients of a Creative Reading Program. İn Creative Reading for Gifted Learners: A Design for Excellence (25-33) (Labuda Michael ed.), International Reading Association, Newark, Del.
  • Baş, G. ve Şahin, C. (2012). İlköğretim öğrencilerinin okuma tutumları, yazma eğilimleri ile Türkçe dersindeki akademik başarıları arasındaki ilişki. Turkish Studies, 7 (3), 555-572.
  • Boothby, P. Y. (1980). Creative and critical reading for the gifted, The Reading Teacher, 33 (6), 674-676.
  • Brogan, D. R. ve Kutner, M. H. (1980). Comparative analyses of pretest-posttest research designs, The American Statisticia, 34 (4): 229-232.
  • Can, A. (2014). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi (3. bs), Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative And Mixed Methods Approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Cozzarin, J. R. (2005). Creatıve Readıngs . . . And More!, Amwa Journal, 20 (4), 165
  • Çakıcı, D. (2007). Ön örgütleyicilerin okumaya yönelik tutum üzerindeki etkileri, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (14), 65–82.
  • Dawson, P. (2005). Creative Writing and the New Humanities, New York: Taylor & Francis e-Library.
  • Dollins, C. A (2016). Crafting creative nonfiction: From close reading to close writing, The Reading Teacher, 70 (1).
  • Dunn, S. (1979). The gifted student in the intermediate grades: Developing creativity through reading, Reading Horizons, 19 (4). 276-279.
  • Fenza, D. (2008). Afterword, Creative Writing Studies Practice, Research and Pedagogy içinde (Edi. G. Harper ve J. Kroll). Great Britain: MPG Books Ltd.
  • Gainsburg, J. C. (1961). Critical reading ıs creative reading and needs creative teaching, The Reading Teacher, 15 (3), 185-192.
  • Harris, A. J. and Sipay, E. R. (1990). How to Increase Reading Ability: A Guide to Developmental & Remedial Method (9. Edi). New York: Longman.
  • İnceoğlu, M. (2000). Tutum-Algı-İletişim, Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi, (22. bs). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Leedy, P. ve Ormrod, J. (2001). Practical research: Planning and design (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall. Thousand Oaks: SAGE Publications.
  • Lehman, C. ve Roberts, K. (2014). Falling İn Love With Close Reading: Lessons For Analyzing Texts—And Life. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • McVey, D. (2008). Why all writing is creative writing. Innovations in Education & Teaching International, 45 (3), 289–294.
  • Mearns, H. (1958). Creative Power: The Education of Youth in the Creative Arts (2. Ed.). New York: Dover Publications.
  • MEB (2015). İlköğretim Türkçe Dersi (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • MEB (2017). Taslak Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Ankara.
  • MEB (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Ankara.
  • Micell, D. (2006). Creative readings, Amwa Journal, 21 (3): 133.
  • Moorman, K. ve Ram, A. (1994). A Functional Theory of Creative Reading. Technical Report Series. Atlanta, Georgia: College and Computing Georgia Institute of Technology.
  • Morley, D. (2007). Creative Writing, New York: Cambridge University Press.
  • Morlock, F. (2007). The Institute For Creatıve Readıng, http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=073ac8ce-2f84-42c4-89cf-7122dd15ac0b%40sessionmgr4010&vid=0&hid=4212 adresinden 06.12.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Nardelli, R. R. ve Nardelli, R. N. (1955). Creative reading includes emotional factors, The Reading Teacher, 9 (1), 5-10.
  • Nettle, D. (2009). The Evolution of Creative writing, The Psychology of Creative Writing içinde (Edi: S. B. Kaufman ve J. C. Kaufman). New York: Cambridge University Press.
  • Ogurlu, Ü. (2014). Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin okuma ilgisi, tutumu ve eleştirel okuma becerileri, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 15 (2), 29-41.
  • Otten, N. ve Stenmach, M. (1988). Creative reading / creative writing: What do they write about?, The English Journal, 77 (2), 80-81.
  • Ramsey, E. (1930). Creative reading, The Elementary English Review, 7 (5), 116-123.
  • Ritchie, S. J., Luciano, M., Hansell, N. K., Wright, M. J. ve Bates, T. C. (2013). The relationship of reading ability to creativity: Positive, not negative associations, Learning and Individual Differences, 26: 171-176.
  • Roderick, J. A. (1968). Some relationship between creativity and the reading preferences and choices of a group of sixth grades, Educational leadership, 2 (1), 49-52.
  • Russell, D. H. (1961). Children Learn to Read. Boston: Ginn and Company.
  • Scanlon, J. (2006). Reading, writing, and creativity. Business Week Online,10.
  • Small, R.V. ve Arnone, M. P. (2011). Creative reading-The antidote to readicide, Knowledge Quest Reversing Readicide, 39 (4). 12-15.
  • Smith, E. H. (1965). Developing creative reading, Journal of Reading. 8 (4), 278-282.
  • Smith, Richard J. (1974). Using Rcading to Stimulate Creative Thinking in the Intermediate Grades. In Creative Reading for Gifted Learners, A Design for Excellence. (Michael Labuda, Ed.). Delaware: IRA.
  • Sturgell, I. (2008). Touchstone texts: Fertile ground for creativity. Reading Teacher, 61 (5), 411-414.
  • Ürün Karahan, B. ve Taşdan, M. (2016). 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin okumaya karşı tutum ve motivasyonlarının okuduğunu anlama becerileri ile ilişkisi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 949-969.
  • Wang, A. Y. (2012). Exploring the relationship of creative thinking to reading and writing, Thinking Skills and Creativity 7, 38– 47.
  • Wikstrom, M. (1976). Creative Reading for the Gifted Child, Paper presented at the Annual Meeting of the International Reading Association Plains Regional Conference. Wichita, Kansas, 4-6 Mart.
  • Williams, P. A. (1947). Creative reading, The English Journal, 36 (9), 454-459.
  • Yıldız, M., ve Akyol, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve okuma alışkanlıkları arasındaki ilişki. GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 793-815.
  • Yıldız, M. ve Kaman, Ş. (2016). İlköğretim (2-6. sınıf) öğrencilerinin okuma ve yazma tutumlarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2, 507-522.
  • Yılmaz, B. (2012). Okuma Alışkanlığının Okuma Başarısına Etkisi: Ankara Keçiören Atapark İlköğretim Okulu Öğrencileri Üzerine bir Araştırma. Prof. Dr. K. Gülbün Baydur'a Armağan içinde (s. 209-218). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Halil Yurdakal 0000-0002-6333-5911

Fatma Susar Kırmızı

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yurdakal, İ. H., & Susar Kırmızı, F. (2020). Yaratıcı Okuma Çalışmalarının İlkokul 4. Sınıflarda Okuma Tutumuna ve Okuma Başarısına Etkisi. International Journal of Field Education, 6(1), 1-23. https://doi.org/10.32570/ijofe.538115

       

                         International Journal of Field Educatİon (IJOFE)

                                                      ISSN: 2149-3030