Yabancı dil olarak İngilizce öğrenme
sürecinde yazma ve konuşma becerisi gibi üretkenlik gerektiren becerileri
kapsaması ve anlamanın ön koşulunu oluşturması sebebiyle okuma becerisinin
geliştirilmesi son derece önemlidir. Okuma becerisini geliştirme sürecinde,
öğrencilerin ilgi ve yetenekleri, bireysel farklılıkları önemli rol oynar. Bu
sebeple bu çalışmada İngilizce okuma becerisinde sorun yaşayan öğrencilerin
problemlerinin ortadan kaldırılması ve okuma becerilerinin geliştirilmesi
amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda İngilizce öğreniminde kullanılan
tekniklerden biri olan “Jigsaw Reading (Ayrılıp Birleşme)” tekniği
kullanılmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan eylem
araştırması yöntemiyle ele alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu,
2018-2019 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar il merkezindeki bir lisede,
9-A sınıfında öğrenimlerine devam eden 34 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma
verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme
formu, gözlem formu, araştırmacı-uygulayıcı ve öğrenci günlükleri ile
toplanmıştır. Verilerin analizinde nitel veri toplama araçlarının doğasına
uygun olarak betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma kapsamında öğrencilere
“jigsaw reading (ayrılıp birleşme)” alıştırmalarının yer aldığı toplam altı
farklı etkinlik gerçekleştirilmiş ve iki hafta boyunca çeşitli okuma
parçalarını ve bu parçalara ait soruları bu teknik ile tamamlamaları
beklenmiştir. Etkinliklerin tamamlanması sürecinde 3 farklı eylem planı
tasarlanmıştır. Veriler uygulama sürecinde toplanmıştır. Görüşme ve gözlem
formları ile günlüklerden elde edilen veriler, öğrencilerin bu etkinlikler
sürecinde iş birliği içerisinde çalışarak okuma becerisine ait etkinlikleri
başarılı bir şekilde tamamladıklarını göstermektedir. Öğrenciler okuma
parçalarında anlamını bilmedikleri kelimeler ve cümle yapıları ile
karşılaşsalar bile sorumluluk duygusu ile vazgeçmemişler, dikkatlerini
vererek okuma parçası etkinliklerine karşı güdülenmişlerdir. Öğrencilerin
okuma etkinlikleri sürecinde karşılaştıkları sorunların kaynağını tespit
ettikleri ve bu sorunları çözdükleri görülmüştür.
Abu Youniss, M. (2013). The Effectiveness of Using (K.W.L) Strategy on Developing Reading Comprehension Skills for the Eighth Graders in Khanyounis Governorate Schools (Unpublished Master's Thesis). Al- Azhar University, Gaza- Palestine.
Adams, F. H. (2013). Using jigsaw technique as an effective way of promoting cooperative learning among primary six pupils in Fijai. International Journal of Education and Practice, 1(6), 64-74.
Arslan, A. (2012). Sözcük türleri öğretiminde Jigsaw tekniğinin etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(32), 157-168.
Astane, E., & Berimani, Sh. (2014). The Effect of Jigsaw Technique vs. Concept Map presentation Mode on Vocabulary Learning of Low- Intermediate EFL Learners. ELT Voices- International Journal for Teachers of English, 4(6), 113-123.
Bölükbaş, F. (2014). Jigsaw-Iv Tekniğinin Yabancı Öğrencilerin Türkçedeki Temel Zamanları Öğrenmeleri Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı, 3(3), 196-209.
Carroll, D. W. (1986). Use of the jigsaw technique in laboratory and discussion classes. Teaching of Psychology, 13, 208-210.
Chu, S. Y. (2014). Application of the Jigsaw Cooperative Learning Method in Economics Course. International Journal of Managerial Studies and Research (IJMSR), 2(10), 166-172
Clarke, M. A., & Silberstein, S. (1979). Toward a Realization of Psycholinguistics Principles in the ESL Reading Class. In Ronald Mackay, et al. (eds.). Reading In a Second Language. Rowley, Massachusetts: Newbury House Publisher, Inc.
Creswell, J. W. (2003). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches. California: Sage Publications.
Dönmez, B. (2017). 7. sınıf Türkçe dersinde Ayrılıp Birleşme tekniği (Jigsaw) kullanımının öğrencilerin tutum, erişi, öz-düzenleme becerileri ve bilginin kalıcılığına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
Farouk, M. A. S. (2001). The Effect of Using the Jigsaw Reading Technique on the EFL Preservice Teachers’ Reading Anxiety and Comprehension, Journal of Education College, Helwan University, 3, Cairo, Egypt.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233-252.
Hawkins, S. (2012). Jigsaw Reading. Utah: Brigham Young University. http://www.novelinks.org adresinden erişilmiştir.
Hedeen, T. (2013). The Reveres Jigsaw: A Process of Cooperative Learning and Discussion. Teaching Sociology, 31(3), 325- 332.
Hoerunnisa, N., & Suherdi, D. (2017). The Effectiveness of Jigsaw II Model in Improving Students’ Understanding of Citizenship Education. Journal of English and Education, 5(1), 1–12.
Johnson, D. W., & Johnson, F. P. (1985). Joining together: Group theory and group skills. (7 ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon.
Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Smith, K. A. (1998). Cooperative learning returns to college: What evidence is there that it works?. Change, 30(4), 26-35.
Johnson, D. W., Johnson, R., & Holubec, E. (2008). Cooperation in the classroom (7th ed.). Edina, MN: Interaction Book Company.
Kailani, T., & Muqattash, L. (2008). ELT Methodology (2). Amman: Al- Quds Open University.
Kirmizi, F. (2010). Relationship between reading comprehension strategy use and daily free reading time. Procedia Social and Behavioral Sciences 2, 4752–4756.
Kordaki, M., & Haris, S. (2010). The Jigsaw Collaborative Method within the Online Computer Science Classroom. CSEDU, 2, 1-24.
Krefting, L. (1991). Rigor in qualitative research: the assessment of trustworthiness. The American Journal of Occupational Therapy, 45(3), 214-222.
Mays, N., & Pope, C. (2000). Qualitative research in health care, assessing quality in qualitative research. BMJ, 320, 50-52.
Meng, J. (2010). Jigsaw cooperative learning in English reading. Journal of Language Teaching and Research, 1(4), 501-504. doi:10.4304/jltr.1.4.501-504.
Mengduo, Q., & Xiaoling, J. (2010). Jigsaw Strategy as a Cooperative LearningTechnique: Focusing on the Language Learners. Chinese Journal of Applied Linguistics (Bimonthly), 33(4).
Merriam, S. B. (2009). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev., 3. baskı). İstanbul: Nobel Yayıncılık.
Nurbianta, H. D. (2018). The Effectiveness of Jigsaw Method in Improving Students Reading Comprehension, 9(1). https://www.researchgate.net/publication/325562271_The_Effectiveness_of_Jigsaw_Method_in_Improving_Students_Reading_Comprehension adresinden erişilmiştir.
Ocak, G., & Akkaş Baysal, E. (2019). Eylem Araştırmasını Anlamak. (Ed. G. Ocak). Eğitimde Eylem Araştırması ve Örnek Araştırmalar (1. Baskı). Pegem Akademi: Ankara.
Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation, program evaluation kit. California: Sage Publications.
Purba, A. N. (2018). The Implementation of Jigsaw Technique in Reading Narrative Text at the Third Grade Of Smp Xaverıus 4 Bandar Lampung. Faculty of Teacher Training and Education University Of Lampung Bandar Lampung.
Puskorius, R. (2011). Reading Comprehension Strategies for Elementary Students. http://createcomputelearn.com/2013/08/08/comrehension-strategies/ adresinden erişilmiştir.
Qian, L. (2012). Foreign Language Speaking Anxiety Reduction through a Jigsaw Activity. AWEJ , 3(4) ,297 – 305.
Saker, S. (2015). The effectiveness of using Jigsaw strategy on Palestinian tenth graders` English grammar learning (Unpublished Master's Thesis). Islamic University Of Gaza- Palestine.
Slavin, R. E. (1989). Cooperative learning: theory, research, and practice. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
Slavin, R. E. (1995). Cooperative Learning: Theory, Research and Practice. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Şahin, E. Y. (2013). Jigsaw ve Küme Tekniğinin Yazılı Anlatım Becerilerindeki Başarı ve Tutum üzerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 521-534.
Willis, J. (2009). What Brain Research Suggests for Teaching Reading Strategies. The Educational Forum, 73(4), 333-346.
Yin, R. K. (2003). Case Study Research Design and Methods. London: Sage Publications.
Akkaş Baysal, E., & Ocak, G. (2020). İngilizce Okuma Becerisinde Karşılaşılan Sorunların “Jigsaw Reading” Tekniği İle Giderilmesi*. International Journal of Field Education, 6(1), 37-56. https://doi.org/10.32570/ijofe.649730