Araştırma, okul yöneticilerinin kayırmacılık davranışlarını çeşitli değişkenlere göre incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu çalışmada yöntem olarak tarama modeli kullanılmıştır. Bu çalışmanın evrenini, 2019-2020 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Beşiktaş ve Kağıthane ilçesinde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini; 2019-2020 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Beşiktaş ve Kağıthane ilçesinde bulunan ilkokul ve ortaokullarda çalışan toplam 543 öğretmen oluşturmaktadır. Bu çalışmanın verileri Okul Yönetiminde Kayırmacılık Ölçeği ile toplanmıştır. Çalışmanın analizleri SPSS programı ile gerçekleştirilmiştir. Veriler analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma gibi değerler incelenmiştir. Ayrıca verilerin analizinde t-testi, ANOVA testi ve Scheffe testleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenler, okul yöneticilerinin okulu yönetme süreçlerinde okul yöneticilerinin düşük düzeyde kayırmacılık yaptığını belirtmişlerdir. Demografik değişkenler bakımından ise öğretmenlerin okul yöneticilerinin kayırmacılık yapma durumuna ilişkin algılarında cinsiyet, medeni durum, görev yapılan kurum değişkenlerine göre anlamlı bir fark bulunmamıştır. Başka bir ifade ile bu değişkenler bakımından okul müdürünün kayırmacılık yaptığına ilişkin algıları birbirine benzer şekildedir. Lisansüstü eğitim mezunu olan öğretmenlerin yöneticilerinin kayırmacılık davranışlarına ilişkin görüşleri ile lisans mezunu öğretmenlerden anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Aynı okulda çalışılan süre bakımından ise kıdemi 1-5 yıl öğretmenlerin kayırmacılık algıları, kıdemi 16-20 yıl arasında olan öğretmenlerden anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur. Başka bir ifade ile aynı okulda daha kısa süreli çalışan öğretmenler aynı okulda uzun süre çalışan öğretmenlere göre okul yöneticilerinin daha fazla kayırmacılık yaptıklarını belirtmişlerdir. Mesleki kıdemi 1-5 yıl olan öğretmenlerin kayırmacılık algıları mesleki kıdemi 21-25 yıl arasında olan öğretmenlerden anlamlı düzeyde daha yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Gerek okulda çalışma süreleri gerekse toplam kıdemleri bakımından daha az süreli çalışanlar ve daha az kıdemi olan öğretmenler okul yöneticilerinin daha fazla kayırmacılık yaptıklarına ilişkin görüşlerini ifade etmişlerdir. Bu kapsamda öneri olarak daha kıdemi az olan ve aynı okulda daha az çalışan öğretmenlere karşı neden okul yöneticilerinin daha kayırmacı davrandıklarının nedenlerine ilişkin karma bir araştırma yapılması önerilebilir.
The research was conducted to examine school administrators’ favoritism behaviors in terms of various variables. A survey model was used as the research method. The population of the study consisted of teachers working in the Beşiktaş and Kağıthane districts of Istanbul during the 2019–2020 academic year. The sample of the study included a total of 543 teachers employed in primary and secondary schools located in these districts during the same academic year. The data of the study were collected using the “Favoritism in School Administration Scale.” Data analyses were carried out using the SPSS program. In the analysis of the data, frequency, percentage, arithmetic mean, and standard deviation values were examined. In addition, t-test, ANOVA, and Scheffe tests were used in the data analysis process.
According to the research findings, teachers stated that school administrators engaged in favoritism at a low level during school management processes. In terms of demographic variables, no significant difference was found in teachers’ perceptions of administrators’ favoritism based on gender, marital status, or type of institution. In other words, teachers’ perceptions of favoritism did not differ significantly across these variables. However, teachers with a graduate degree reported significantly higher levels of perceived favoritism compared to those with only an undergraduate degree. With respect to length of service in the same school, teachers with 1–5 years of tenure perceived favoritism at significantly higher levels than those with 16–20 years of tenure. In other words, teachers who had worked in the same school for a shorter period believed that school administrators engaged in more favoritism compared to teachers who had longer tenure in the same school. Furthermore, teachers with 1–5 years of professional experience perceived favoritism at a significantly higher level than those with 21–25 years of experience. In terms of both duration at the school and overall seniority, teachers with less experience expressed stronger perceptions that administrators engaged in favoritism. Based on these results, it is recommended that a mixed-methods study be conducted to explore the reasons why school administrators may exhibit more favoritism toward less experienced teachers or those who have worked in the school for a shorter period.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitimde Liderlik |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 27 Ekim 2025 |
| Kabul Tarihi | 18 Kasım 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 12 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |