Generally, whistleblowing (Miceli and Near, 1985) is a behavior of the employee of the organization who is aware of the illegal acts and behaviors contrary to the current legislation and the ethical principles accepted by the society as a whole,which may be influenced by such actions or behaviors, or by the organization or persons who can prevent these actions and behaviors.Whistleblowing is repoting behavior of contradictions to ethical and legal values that occurs in organizations. The person who carries out the information event is called the whistleblower. The concept of whistleblowing is a process that can take place actively or passively in and out of the organization. Whistleblowing process is basically similar to individual selection and decision making processes. The governance of the whistleblowing process is essential for creating an ethically transparent organization. However, the process can have different results in terms of the whistleblower and the person or organization being reported. In this study, whistleblowing concept, whistleblowing process and execution of the process will be tried to analyze the situation in educational organizations.
Whistleblowing Whistleblower Whistleblowing Process Managing Whistleblowing Process Educational Process
Genel olarak, yürürlükteki yasalara ve toplumun genelince kabul
edilmiş etik ilkelere aykırı ve gayrimeşru eylem ve davranışları fark eden
örgüt çalışanının, söz konusu eylem ve davranışlardan etkilenmiş olabilecek
veya bu eylem ve davranışları engelleyebilecek örgüt ya da kişilere yaptığı
bilinçli duyuru durumu bilgi uçurma
(whistleblowing) olarak ifade edilmektedir. Özetle bilgi uçurma, etik ve hukuk
değerlere aykırılıkları bildirme davranışı olarak tanımlanabilir. Bilgi uçurma olayını gerçekleştiren
kişi ise bilgi uçuran (whistleblower) olarak adlandırılmaktadır. Bilgi uçurma
kavramı örgüt içinde ve dışında, aktif ya da pasif olarak gerçekleşebilen bir
süreçtir. Bilgi uçurma süreci esasen bireysel seçim ve karar alma süreçlerine
benzemektedir. Bilgi uçurma sürecinin yönetilmesi, etik açıdan saydam bir örgüt
oluşturmak için elzemdir. Ancak sürecin bilgi uçuran (whistleblower) ve
hakkında ihbarda bulunulan kişi veya örgüt açısından farklı sonuçları
olabilmektedir. Bu çalışmada bilgi uçurma kavramı, bilgi uçurma süreci ve söz
konusu sürecin yürütülmesi ile eğitim örgütlerindeki durum analiz edilmeye
çalışılacaktır.
Bilgi Uçurma Bilgi Uçuran Bilgi Uçurma Süreci Bilgi Uçurma Sürecinin Yönetilmesi Eğitim Örgütleri
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ocak 2017 |
Kabul Tarihi | 7 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 7 - HAZİRAN |
İndeksler / Indexes
tarafından dizinlenmekte,
TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.
Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.