Responsibility has an important role
for individuals to keep up with the environment they live in, to be accepted as
a valuable person in the society and to gain respectability. Although there are
many types of responsibility in the literature, the most common types of
responsibility are individual, social and environmental responsibility. One of
the most common and general tools used to give students the gains in the
curriculum is undoubtedly textbooks. The aim of this study is to determine the
status of responsibility in the 11th grade textbooks of biology. In the research,
document analysis, one of the qualitative research methods, was used. The data
source of the study consists of 11th grade biology textbook which is accepted
by the Ministry of National Education and belongs to 2018-2019 academic year.
Descriptive analysis was used for data analysis. All the texts (lectures,
activities and reading passages) in the book were analyzed sentence sentence
and the words corresponding to the values, expressions explaining the specified
values or sentences giving direct or implicit meaning were taken in each
sentence. According to the data obtained, although the responsibility value is
included in the 11th grade biology textbook, most of the individual
responsibility is examined. Social and environmental responsibility followed
the individual responsibility. As a result, we see that the texts in the
biology textbook play an important role in gaining responsibility values.
Therefore, the texts in the textbooks are among the effective tools for
teaching values to students. Therefore, the texts used in the textbooks should
be given with a content that will give value to the students and offer them the
right behaviors.
Bireylerin,
yaşadıkları çevreye ayak uydurabilmesi, toplum nazarında değerli bir insan
olarak kabul edilmesi ve saygınlık kazanmasında sorumluluk duygusu önemli bir
görev üstlenmiştir ki öğrencilerde sorumluluk duygusunun kazandırılması,
eğitimin de önemli hedeflerindendir. Alan yazında birçok sorumluluk türü
karşımıza çıkmakla beraber en sık yer alan sorumluluk türleri bireysel, sosyal
ve çevresel sorumluluktur. Müfredatta yer alan kazanımların öğrencilere
verilmesinde kullanılan en yaygın ve genel eğitim araçlarından biri de hiç
şüphesiz ders kitaplarıdır. Buradan hareketle bu çalışmanın amacı biyoloji 11.
sınıf ders kitaplarında sorumluluk değerine yer verilme durumunun
belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi
kullanılmıştır. Çalışmanın veri kaynağını MEB tarafından kabul edilen ve
2018–2019 eğitim-öğretim yılına ait 11. sınıf biyoloji ders kitabı
oluşturmaktadır. Verilerin analizinde betimsel analiz yapılmıştır. Kitapta yer
alan tüm metinler (ders anlatımları, etkinlikler, okuma parçaları) cümle cümle
incelemeye alınmış, her bir cümle içindeki, değerlere karşılık gelen sözcükler,
belirtilen değerleri açıklayan ifadeler ya da doğrudan veya örtük anlamı veren
cümleler alınmıştır. Elde edilen verilere göre 11. sınıf biyoloji ders
kitabında sorumluluk değerine yer verilmekle birlikte en çok bireysel
sorumluluk irdelenmiştir. Sosyal ve çevresel sorumluluk ise bireysel
sorumluluktan sonra yer almıştır. Sonuç olarak sorumluluk değerinin
kazandırılmasında biyoloji ders kitabında yer alan metinlerin de burada önemli
bir rol oynadığı görülmektedir. Bu nedenle ders kitaplarında yer alan metinler,
öğrencilere değerlerin öğretilmesinde için etkili araçlar arasında yer
almaktadır. Dolayısıyla ders kitaplarında kullanılan metinlerin öğrencilere
değer kazandıracak, onlara doğru davranışları sunacak bir içerikle verilmesi
gerekmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 13 |
İndeksler / Indexes
tarafından dizinlenmekte,
TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.
Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.