Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Study of Visuals in Textbooks as part of Social Studies Course in France Secondary Schools in the Context of Multiculturalism

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 21, 29.05.2022
https://doi.org/10.53046/ijotem.1028599

Öz

The aim of this study is to examine the visuals in the textbooks in the context of multiculturalism, which are studied within the scope of the social studies course in France's secondary schools. In France, which has a cosmopolitan social structure, textbooks have started to study it because of the curiosity of multiculturalism. The study was conducted by document review and the textbooks that are being studied within the scope of the social studies course in secondary school during the 2020-2021 education period constitute a sample of this study. Textbooks are called "History and Geography" but these books contain subjects that fall within the social studies course. Visuals in textbooks have been the sampling of research for study in the context of “multiculturalism”. The visuals are resolved by the technique of content analysis. Looking at the findings from the analyses, here are six interlinked categories of the concept of multiculturalism: 1. Flag and Multilingualism, 2. Economic Living Terms and Activities, 3. Faith and Values, 4. Man and Environment, 5. History and Social Relations and 6. Management and Politics. These categories include flags and languages belonging to different nations that evoke the concept of multiculturalism, the depiction of beliefs and values of various societies, the living conditions and economic activities of people living in different geographies, the depiction of historical and social relations from the past to the present, the visuals reflecting the governance and policy understanding of many countries around the world. In this regard, the history and geography textbooks that are being studied within the scope of the social studies course in France's secondary schools can be said to have a content rich in multiculturalism.

Kaynakça

  • Bailey, K. D. (1982). Methods of social research. (2nd ed.). The Free Press.
  • Bakır, K. F. & Akcan, E. (2021). Hayat Bilgisi Ders Kitaplarında Yer Alan Metinlerin Çokkültürlü Eğitim Bağlamında İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 1323-1343. DOI: 10.37217/tebd.970889
  • Başbay, A. ve Bektaş, Y. (2010). Çokkültürlülük bağlamında öğretim ortamı ve öğretmen yeterlikleri. Eğitim ve Bilim, 34(152), 1300-1337.
  • Bilgin, N. (1994). Sosyal bilimlerin kavşağında kimlik sorunu. İzmir: Ege Yayıncılık.
  • Boudjadi, A. (2013). La pluralité culturelle dans les manuels scolaires de FLE Dde l’enseignement secondaire (La thèse de doctorat). Faculté des Lettres et des langues Département de Langue et Littérature Françaises de Université Mentouri –Constantine. Constantin.
  • Cherng, H. Y. S. & Davis, L. A. (2019). Multicultural matters: An investigation of key assumptions of multicultural education reform in teacher education. Journal of Teacher Education, 70(3), 219-236.
  • Cohen, A. P. (1999). Topluluğun simgesel kuruluşu. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Collectif (2016a). Histoire gėographie 3e cycle 4- livre de l’ėleve. Nathan Maison d’ėdition.
  • Collectif (2016b). Histoire gėographie 4e cycle 4- livre de l’ėleve. Nathan Maison d’ėdition.
  • Collectif (2016c). Histoire gėographie 5e cycle 4- livre de l’ėleve. Nathan Maison d’ėdition.
  • Collectif (2016d). Histoire gėographie 6e cycle 3- livre de l’ėleve. Nathan Maison d’ėdition.
  • Çelik, H. (2008). Çok kültürlülük ve Türkiye’deki görünümü. U.U. Fen Edebiyat Fakultesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(15), 319-332.
  • Deniz, R. (2020). 1789’dan 2020’ye Fransa’nın göç politikaları (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Medeniyet Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Dimici, K., Yıldız, B. ve Başbay, A. (2018). Hazırlık sınıfı İngilizce ders kitabının çokkültürlülük açısından incelenmesi: “English file” örneği. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 4(3), 175-200.
  • Doğan, A. ve Duman, D. (2021). Çokkültürlülüğün 1968’den günümüze sosyal bilgiler ders kitaplarına yansıması: dönemsel bir inceleme (1968-1997/1998-2018). Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, 21(43), 903-933.
  • El-Hélou, M. (2006). Les représentatıons de « L'autre» dans les manuels de Françaıs langue seconde au québec (La thèse de master). Mémoıre Présenté Comme Exıgence Partıelle de la Maîtrıse en Dıdactıque des Langues de Unıversıté du Québec à Montréal, Montréal.
  • Fay, B. (2001). Çağdaş sosyal bilimler felsefesi: Çokkültürlü bir yaklaşım. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Foster, N. (1995). The analysis of company documentation. In C. Cassell & G. Symon (Eds.), Qualitative methods in organizational research: A practical guide. Sage.
  • Gay, G. (2004). The importance of multicultural education. Educational Leadership, 61(4), 31-35.
  • Habermas, J. (2002). Öteki olmak, ötekiyle yaşamak. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Karahan-Üzülmez, Y. K. ve Karakuş, F. (2018). Ortaokul İngilizce dersi öğretim programının ve İngilizce ders kitaplarının çokkültürlülük açısından incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 13(11), 773-802.
  • Keskı̇n, Y. ve Yaman, E. (2014). İlköğretim sosyal bilgiler programı ve ders kitaplarında yeni bir paradigma: çokkültürlü eğitim. Turkısh Studies, 9(2), 933-960.
  • Kurtdaş, M. Ç. (2018). Küresel terör çağında ulus devletin artan önemi. Tesam Akademi Dergisi, 5(2), 151-181.
  • Meunier, O. (2008). Les approches interculturelles dans le système scolaire Français: Vers une ouverture de la forme scolaire à la pluralité culturelle. Socio-logos Journals Openedition, 2 (3). Consulté le 30 mai 2021. URL: http://journals.openedition.org/socio-logos/1962; DOI: https://doi.org/10.4000/socio-logos.1962
  • Moldoveanu, M. (2006). La compétence multiculturelle: Condition nécessaire pour enseigner en milieu urbain? Perceptions d’étudiants-maîtres francophones. Francophonies d'Amérique, (21), 151–170. https://doi.org/10.7202/1005370ar
  • Nijenkamp, L. (2017). Les éléments culturels et interculturels dans les manuels scolaires D'accord et Grandes Lignes: Une analyse comparative des méthodes de niveau havo les plus utilisées pendant les cours de français aux Pays-Bas (La thèse de master). Université d’Utrecht. Pays-Bas.
  • Özen, D. ve Dağyar, M. (2020). Çokkültürlülük bağlamında ortaöğretim İngilizce ders kitaplarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53(2), 1-36.
  • Parekh, B. (1999). Political theory and the multicultural society. Radical Philosophy, 13(95), 27-32.
  • Parekh, B. (2002). Çokkültürlülüğü yeniden düşünmek. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Taylor, C. (1996). Çokkültürlülük / tanınma politikası. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Touraine, A. (2000). Eşitliklerimiz ve farklılıklarımızla birlikte yaşayabilecek miyiz?. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Ulukaya-Öteleş, Ü. (2020). 2018 Sosyal bilgiler öğretim programına çokkültürlü eğitimin yansımaları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 500-516.
  • Wach, E., & Ward, R. (2013). Learning about qualitative document analysis.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Fransa Ortaokullarında Sosyal Bilgiler Dersi Kapsamında Okutulan Ders Kitaplarındaki Görsellerin Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 21, 29.05.2022
https://doi.org/10.53046/ijotem.1028599

Öz

Bu çalışmanın amacı, Fransa ortaokullarında sosyal bilgiler dersi kapsamında okutulan ders kitaplarında yer alan görsellerin çokkültürlülük bağlamında incelemektir. Kozmopolit bir toplumsal yapıya sahip olan Fransa’da okutulan ders kitaplarında çokkültürlülük durumunun merak uyandırıcı olmasından ötürü bu çalışmanın yapılmasına karar verilmiştir. Çalışma doküman incelemesi ile yürütülmüş olup, çalışmanın örneklemini 2020-2021 eğitim-öğretim döneminde ortaokulda sosyal bilgiler dersi kapsamında okutulan ders kitapları oluşturmaktadır. Ders kitapları “Tarih ve Coğrafya” olarak adlandırılmakla birlikte bu kitaplar sosyal bilgiler dersi kapsamına giren konuları içermektedir. Ders kitaplarındaki görseller “çokkültürlülük” bağlamında incelenmek üzere araştırmanın örneklemi olmuştur. Görseller içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Analizler sonucunda elde edilen bulgulara bakıldığında, çokkültürlülük kavramına ilişkin birbiri ile bağlantılı altı kategori şöyledir:1. Bayrak ve Çok Dillilik, 2. Ekonomik Yaşam Şartları ve Faaliyetler, 3. İnanç ve Değerler, 4. İnsan ve Çevre, 5. Tarih ve Toplumsal İlişkiler ve 6. Yönetim ve Politika. Bu kategoriler içerisinde çokkültürlülük kavramını çağrıştıran farklı uluslara ait bayrak ve diller, çeşitli toplumların inanç ve değerlerinin tasviri, farklı coğrafyalarda yaşayan insanların yaşam şartları ve ekonomik faaliyetleri, geçmişten günümüze tarihi ve toplumsal ilişkilerin tasviri, dünya üzerindeki birçok ülkenin yönetim ve politika anlayışının yansıtıldığı görsellerin yer almaktadır. Bu bağlamda Fransa ortaokullarında sosyal bilgiler dersi kapsamında okutulmakta olan tarih ve coğrafya ders kitaplarının çokkültürlülük bakımından zengin bir içeriğe sahip olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Bailey, K. D. (1982). Methods of social research. (2nd ed.). The Free Press.
  • Bakır, K. F. & Akcan, E. (2021). Hayat Bilgisi Ders Kitaplarında Yer Alan Metinlerin Çokkültürlü Eğitim Bağlamında İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 1323-1343. DOI: 10.37217/tebd.970889
  • Başbay, A. ve Bektaş, Y. (2010). Çokkültürlülük bağlamında öğretim ortamı ve öğretmen yeterlikleri. Eğitim ve Bilim, 34(152), 1300-1337.
  • Bilgin, N. (1994). Sosyal bilimlerin kavşağında kimlik sorunu. İzmir: Ege Yayıncılık.
  • Boudjadi, A. (2013). La pluralité culturelle dans les manuels scolaires de FLE Dde l’enseignement secondaire (La thèse de doctorat). Faculté des Lettres et des langues Département de Langue et Littérature Françaises de Université Mentouri –Constantine. Constantin.
  • Cherng, H. Y. S. & Davis, L. A. (2019). Multicultural matters: An investigation of key assumptions of multicultural education reform in teacher education. Journal of Teacher Education, 70(3), 219-236.
  • Cohen, A. P. (1999). Topluluğun simgesel kuruluşu. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Collectif (2016a). Histoire gėographie 3e cycle 4- livre de l’ėleve. Nathan Maison d’ėdition.
  • Collectif (2016b). Histoire gėographie 4e cycle 4- livre de l’ėleve. Nathan Maison d’ėdition.
  • Collectif (2016c). Histoire gėographie 5e cycle 4- livre de l’ėleve. Nathan Maison d’ėdition.
  • Collectif (2016d). Histoire gėographie 6e cycle 3- livre de l’ėleve. Nathan Maison d’ėdition.
  • Çelik, H. (2008). Çok kültürlülük ve Türkiye’deki görünümü. U.U. Fen Edebiyat Fakultesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(15), 319-332.
  • Deniz, R. (2020). 1789’dan 2020’ye Fransa’nın göç politikaları (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Medeniyet Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Dimici, K., Yıldız, B. ve Başbay, A. (2018). Hazırlık sınıfı İngilizce ders kitabının çokkültürlülük açısından incelenmesi: “English file” örneği. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 4(3), 175-200.
  • Doğan, A. ve Duman, D. (2021). Çokkültürlülüğün 1968’den günümüze sosyal bilgiler ders kitaplarına yansıması: dönemsel bir inceleme (1968-1997/1998-2018). Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, 21(43), 903-933.
  • El-Hélou, M. (2006). Les représentatıons de « L'autre» dans les manuels de Françaıs langue seconde au québec (La thèse de master). Mémoıre Présenté Comme Exıgence Partıelle de la Maîtrıse en Dıdactıque des Langues de Unıversıté du Québec à Montréal, Montréal.
  • Fay, B. (2001). Çağdaş sosyal bilimler felsefesi: Çokkültürlü bir yaklaşım. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Foster, N. (1995). The analysis of company documentation. In C. Cassell & G. Symon (Eds.), Qualitative methods in organizational research: A practical guide. Sage.
  • Gay, G. (2004). The importance of multicultural education. Educational Leadership, 61(4), 31-35.
  • Habermas, J. (2002). Öteki olmak, ötekiyle yaşamak. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Karahan-Üzülmez, Y. K. ve Karakuş, F. (2018). Ortaokul İngilizce dersi öğretim programının ve İngilizce ders kitaplarının çokkültürlülük açısından incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 13(11), 773-802.
  • Keskı̇n, Y. ve Yaman, E. (2014). İlköğretim sosyal bilgiler programı ve ders kitaplarında yeni bir paradigma: çokkültürlü eğitim. Turkısh Studies, 9(2), 933-960.
  • Kurtdaş, M. Ç. (2018). Küresel terör çağında ulus devletin artan önemi. Tesam Akademi Dergisi, 5(2), 151-181.
  • Meunier, O. (2008). Les approches interculturelles dans le système scolaire Français: Vers une ouverture de la forme scolaire à la pluralité culturelle. Socio-logos Journals Openedition, 2 (3). Consulté le 30 mai 2021. URL: http://journals.openedition.org/socio-logos/1962; DOI: https://doi.org/10.4000/socio-logos.1962
  • Moldoveanu, M. (2006). La compétence multiculturelle: Condition nécessaire pour enseigner en milieu urbain? Perceptions d’étudiants-maîtres francophones. Francophonies d'Amérique, (21), 151–170. https://doi.org/10.7202/1005370ar
  • Nijenkamp, L. (2017). Les éléments culturels et interculturels dans les manuels scolaires D'accord et Grandes Lignes: Une analyse comparative des méthodes de niveau havo les plus utilisées pendant les cours de français aux Pays-Bas (La thèse de master). Université d’Utrecht. Pays-Bas.
  • Özen, D. ve Dağyar, M. (2020). Çokkültürlülük bağlamında ortaöğretim İngilizce ders kitaplarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53(2), 1-36.
  • Parekh, B. (1999). Political theory and the multicultural society. Radical Philosophy, 13(95), 27-32.
  • Parekh, B. (2002). Çokkültürlülüğü yeniden düşünmek. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Taylor, C. (1996). Çokkültürlülük / tanınma politikası. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Touraine, A. (2000). Eşitliklerimiz ve farklılıklarımızla birlikte yaşayabilecek miyiz?. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Ulukaya-Öteleş, Ü. (2020). 2018 Sosyal bilgiler öğretim programına çokkültürlü eğitimin yansımaları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 500-516.
  • Wach, E., & Ward, R. (2013). Learning about qualitative document analysis.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Veysi Aktaş 0000-0002-5174-7505

Tuğba Yaman 0000-0002-3283-8989

İlyas Kara 0000-0003-4755-0037

Yayımlanma Tarihi 29 Mayıs 2022
Kabul Tarihi 29 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aktaş, V., Yaman, T., & Kara, İ. (2022). Fransa Ortaokullarında Sosyal Bilgiler Dersi Kapsamında Okutulan Ders Kitaplarındaki Görsellerin Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi. Uluslararası Ders Kitapları Ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 5(1), 1-21. https://doi.org/10.53046/ijotem.1028599

17394 17395 18802  189911899819047 19738209842099321032