Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ANATOMİ DERSİ SINAVLARINDA UYGULANAN SORU TİPLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 185 - 205, 31.12.2019

Öz

Bu araştırma, Fen Bilgisi öğretmen adaylarının Lisans
seviyesindeki Anatomi dersi kapsamında yer alan sınavlarda seçilmiş olan soru
tiplerine göre gösterdikleri başarı düzeyi ile soru tiplerine yönelik
görüşlerinin ortaya çıkarılması amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada
örneklem olarak,
İstanbul’da bir devlet
üniversitesinde öğrenim görmekte olan toplam 27  fen bilgisi öğretmen adayı seçilmiştir.
Çalışmada veri toplama aracı olarak, öğrencilerin soru tiplerine olan
bakış açılarını belirlemek amacı ile nitel araştırma yaklaşımına uygun olarak
hazırlanan 5 adet açık uçlu soru sorulmuştur. Öğretmen adayların açık uçlu
sorulara verdikleri yazılı cevaplar nitel araştırma teknikleri kullanılarak
analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler bir biyoloji alan uzmanı
tarafından da değerlendirilmiş ve güvenirlilik formülü kullanılarak güvenirlik
katsayısı hesaplanmıştır. Elde edilen bulgular kullanılarak, soru tipleriyle
başarı oranı arasındaki ilişki ve bunların olası nedenleri tespit edilmeye çalışılmıştır
ve elde edilen sonuçlar doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur. Bu çalışma Fen
Bilgisi öğretmen adaylarının anatomi dersi kapsamında sorulan farklı türdeki
soru tiplerinde farklı düzeylerde başarı gösterdiklerini ortaya çıkarmıştır.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde Motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13: 343-361.
  • Balcı, A (2005). Açıklamalı Eğitim Yönetimi Terimleri Sözlüğü. Ankara: Tek Ağaç Basım Yayım.
  • Barlı, Ö. Bilgili, B. Çelik, S. ve Bayrakçeken, S. (2005). İlköğretim Okul Öğretmenlerinin Motivasyonları: Farklılıkların ve Sorunların Araştırılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (1): 391-417.
  • Baron, A. R. & Byrne, D. (1988). Exploring Social Psychology. (2nd Ed.).Boston: Allyn And Bacon Inc.
  • Başbay, M. Ve Ünver, G. Bümen, N. (2009). Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları: Boylamsal Bir Çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15 (59): 345-366.
  • Bieg, S., Backes, S., & Mittag, W. (2011) The Role Of İntrinsic Motivation For Teaching, Teachers' Care And Autonomy Support İn Students' Self-Determined Motivation. Journal For Educational Research Online, 3 (1): 122-140.
  • Bishay, A. (1996). Teacher Motivation And Job Satisfaction: A Study Employing The Experience Sampling Method. Journal Of Undergraduate Sciences, 3: 147-154.Budak, S. (2005) Psikoloji Sözlüğü, Ankara: Bilim Ve Sanat Yayınları.
  • Colangelo, N. G. (1997). Handbook of gifted education. Allyn and Bacon, MA.
  • Çapa, Y. Ve Çil, N. (2000). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18: 69-73.
  • Çapri ,B. Ve Çelikkaleli, Ö. (2008).Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe İlişkin Tutum Ve Mesleki Yeterlilik İnançlarının Cinsiyet, Program ve Fakültelerine Göre İncelenmesi.İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (15): 33-53.
  • Çiğdem, G. Ve Memiş, A. (2011). Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Öğrenme Stilleri ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (40): 57-773.
  • Demirtaş, H. Cömert, Ve M. Özer, N. (2011).Öğretmen Adaylarının Özyeterlilik İnançları ve Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Eğitim Ve Bilim, 36 (159): 96-111.Dilekmen, M. Ve Ada, Ş. (2005). Öğrenmede Güdülenme. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11: 113-123.
  • Fischer, N., & Rustemeyer, R. (2007). The İmpact Of Perceived Teacher Behavior on Motivational Development İn Mathematics. Zeitschrift Für Pädagogische Psychologie, 21: 135–144.
  • Gürbüz, H. Ve Kışoğlu, M. (2007). Tezsiz Yüksek Lisans Programına Devam Eden Fen Edebiyat ve Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları (Atatürk Üniversitesi Örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergis,9 (2): 71-83.
  • İflazoğlu, A. Ve Tümkaya, S. (2008). Öğretmen Adaylarının Güdülenme Düzeyleri İle Drama Dersindeki Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğtim Fakültesi Dergisi, 23 (1): 61-73.
  • Jesus, S. & Conboy, J. (2001). A Stress Management Course To Prevent Teacher Distress. The International Journal Of Educational Managemen,15 (3): 131-137.Karasar, N. (2002) Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler.(7. Baskı). Ankara: 3a Araştırma Eğitim, Danışmanlık Ltd. Şti.
  • Kasser, T. & Ryan , M. (1996). Further Examining The American Dream: Differential Correlates Of İntrinsic And Extrinsic Goals. Personality And Social Psychology Bulletin, 22 (3): 280-287.Ocak, G. (2005). Meslek Olarak Öğretmenlik. K. Keskinkılıç (Ed.), Öğretmenlik Mesleğine Giriş İçinde (37-85). Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Önen, A. S. Ve Ulusoy, F. M. (2012). The Effects Of Pre-Service Teachers’ İnterpersonal Relationship Dimensions On Their Attitudes Towards The Teaching Profession. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 46: 5529 – 5533.
  • Özkan, H. H. (2012). Öğretmenlik Formasyon Programındaki Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (Sdü Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2): 29-48.
  • Peck, R. F., R. B. Fox, & P. T. Morston. (1977). Teacher Effects On Students’ Achievement And Self-Esteem . Washington Dc: National Institute Of Education.
  • Richard M. R. & Edward L. Di. (2000). Intrinsic And Extrinsic Motivations: Classic Fefinitions And New Directions. Contemporary Educational Psychology,25: 54–67.Robbins, S. (1994) Örgütsel Davranışın Temelleri (Çev: Sevgi Ayşe Öztürk). Eskişehir: Etam Basım Yayın.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-Determination Theory And The Facilitation Of İntrinsic Motivation, Social Development, And Well-Being. American Psychologist,55: 68-78.
  • Sawyer, B. & Kaufman, S. (2004). Primary-Grade Teachers' Self-Efficacy Beliefs, Attitudes Toward Teaching, And Discipline And Teaching Practice Priorities İn Relation To The "Responsive Classroom" Approach. The Elementary School Journal, 104 (4): 321-341.
  • Sünbül, A. M. (2003). Bir Meslek Olarak Öğ¬retmenlik. Ö. Demirel Ve Z. Kaya (Ed.), Öğretmenlik Mesleğine Giriş (3. Baskı) İçinde. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Şimşek, H. (2005). Orta Öğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programına Devam Eden Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1).
  • Taşdan, M. Ve Tiryaki, E. (2008). Özel Ve Devlet İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin İş Doyumu Düzeylerinin Karşılaştırılması. Eğitim Ve Bilim, 33 (147), 54-69.
  • Tekerek, M. Ve Polat, S (2011). Öğretmen Adalarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları.5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September 2011. Fırat University-Elazığ.
  • Terzi, M. Ünal, M. Ve Gürbüz, M. (2012). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiğe Yönelik Akademik Güdülenme Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi, 2 (1), 51-60.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Yutum Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 45, 109-127.Wlodowski, R. (1999). Motivation And Diversity: A Framework For Teaching. New Directions For Teaching And Learning, 78, 7-9.
  • Yazıcı, H. (2009). Öğretmenlik Mesleği Motivasyon Kaynakları Ve Temel Tutumlar: Kuramsal Bir Bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi,17 (1), 33-46.
Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 185 - 205, 31.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde Motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13: 343-361.
  • Balcı, A (2005). Açıklamalı Eğitim Yönetimi Terimleri Sözlüğü. Ankara: Tek Ağaç Basım Yayım.
  • Barlı, Ö. Bilgili, B. Çelik, S. ve Bayrakçeken, S. (2005). İlköğretim Okul Öğretmenlerinin Motivasyonları: Farklılıkların ve Sorunların Araştırılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (1): 391-417.
  • Baron, A. R. & Byrne, D. (1988). Exploring Social Psychology. (2nd Ed.).Boston: Allyn And Bacon Inc.
  • Başbay, M. Ve Ünver, G. Bümen, N. (2009). Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları: Boylamsal Bir Çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15 (59): 345-366.
  • Bieg, S., Backes, S., & Mittag, W. (2011) The Role Of İntrinsic Motivation For Teaching, Teachers' Care And Autonomy Support İn Students' Self-Determined Motivation. Journal For Educational Research Online, 3 (1): 122-140.
  • Bishay, A. (1996). Teacher Motivation And Job Satisfaction: A Study Employing The Experience Sampling Method. Journal Of Undergraduate Sciences, 3: 147-154.Budak, S. (2005) Psikoloji Sözlüğü, Ankara: Bilim Ve Sanat Yayınları.
  • Colangelo, N. G. (1997). Handbook of gifted education. Allyn and Bacon, MA.
  • Çapa, Y. Ve Çil, N. (2000). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18: 69-73.
  • Çapri ,B. Ve Çelikkaleli, Ö. (2008).Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe İlişkin Tutum Ve Mesleki Yeterlilik İnançlarının Cinsiyet, Program ve Fakültelerine Göre İncelenmesi.İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (15): 33-53.
  • Çiğdem, G. Ve Memiş, A. (2011). Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Öğrenme Stilleri ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (40): 57-773.
  • Demirtaş, H. Cömert, Ve M. Özer, N. (2011).Öğretmen Adaylarının Özyeterlilik İnançları ve Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Eğitim Ve Bilim, 36 (159): 96-111.Dilekmen, M. Ve Ada, Ş. (2005). Öğrenmede Güdülenme. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11: 113-123.
  • Fischer, N., & Rustemeyer, R. (2007). The İmpact Of Perceived Teacher Behavior on Motivational Development İn Mathematics. Zeitschrift Für Pädagogische Psychologie, 21: 135–144.
  • Gürbüz, H. Ve Kışoğlu, M. (2007). Tezsiz Yüksek Lisans Programına Devam Eden Fen Edebiyat ve Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları (Atatürk Üniversitesi Örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergis,9 (2): 71-83.
  • İflazoğlu, A. Ve Tümkaya, S. (2008). Öğretmen Adaylarının Güdülenme Düzeyleri İle Drama Dersindeki Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğtim Fakültesi Dergisi, 23 (1): 61-73.
  • Jesus, S. & Conboy, J. (2001). A Stress Management Course To Prevent Teacher Distress. The International Journal Of Educational Managemen,15 (3): 131-137.Karasar, N. (2002) Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler.(7. Baskı). Ankara: 3a Araştırma Eğitim, Danışmanlık Ltd. Şti.
  • Kasser, T. & Ryan , M. (1996). Further Examining The American Dream: Differential Correlates Of İntrinsic And Extrinsic Goals. Personality And Social Psychology Bulletin, 22 (3): 280-287.Ocak, G. (2005). Meslek Olarak Öğretmenlik. K. Keskinkılıç (Ed.), Öğretmenlik Mesleğine Giriş İçinde (37-85). Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Önen, A. S. Ve Ulusoy, F. M. (2012). The Effects Of Pre-Service Teachers’ İnterpersonal Relationship Dimensions On Their Attitudes Towards The Teaching Profession. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 46: 5529 – 5533.
  • Özkan, H. H. (2012). Öğretmenlik Formasyon Programındaki Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (Sdü Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2): 29-48.
  • Peck, R. F., R. B. Fox, & P. T. Morston. (1977). Teacher Effects On Students’ Achievement And Self-Esteem . Washington Dc: National Institute Of Education.
  • Richard M. R. & Edward L. Di. (2000). Intrinsic And Extrinsic Motivations: Classic Fefinitions And New Directions. Contemporary Educational Psychology,25: 54–67.Robbins, S. (1994) Örgütsel Davranışın Temelleri (Çev: Sevgi Ayşe Öztürk). Eskişehir: Etam Basım Yayın.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-Determination Theory And The Facilitation Of İntrinsic Motivation, Social Development, And Well-Being. American Psychologist,55: 68-78.
  • Sawyer, B. & Kaufman, S. (2004). Primary-Grade Teachers' Self-Efficacy Beliefs, Attitudes Toward Teaching, And Discipline And Teaching Practice Priorities İn Relation To The "Responsive Classroom" Approach. The Elementary School Journal, 104 (4): 321-341.
  • Sünbül, A. M. (2003). Bir Meslek Olarak Öğ¬retmenlik. Ö. Demirel Ve Z. Kaya (Ed.), Öğretmenlik Mesleğine Giriş (3. Baskı) İçinde. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Şimşek, H. (2005). Orta Öğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programına Devam Eden Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1).
  • Taşdan, M. Ve Tiryaki, E. (2008). Özel Ve Devlet İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin İş Doyumu Düzeylerinin Karşılaştırılması. Eğitim Ve Bilim, 33 (147), 54-69.
  • Tekerek, M. Ve Polat, S (2011). Öğretmen Adalarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları.5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September 2011. Fırat University-Elazığ.
  • Terzi, M. Ünal, M. Ve Gürbüz, M. (2012). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiğe Yönelik Akademik Güdülenme Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi, 2 (1), 51-60.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Yutum Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 45, 109-127.Wlodowski, R. (1999). Motivation And Diversity: A Framework For Teaching. New Directions For Teaching And Learning, 78, 7-9.
  • Yazıcı, H. (2009). Öğretmenlik Mesleği Motivasyon Kaynakları Ve Temel Tutumlar: Kuramsal Bir Bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi,17 (1), 33-46.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Asli Görgülü Arı 0000-0002-6034-3684

Kevser Arslan 0000-0003-0658-7175

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Kabul Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Görgülü Arı, A., & Arslan, K. (2019). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ANATOMİ DERSİ SINAVLARINDA UYGULANAN SORU TİPLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. International Journal of Social Science Research, 8(2), 185-205.
AMA Görgülü Arı A, Arslan K. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ANATOMİ DERSİ SINAVLARINDA UYGULANAN SORU TİPLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. IJSSR. Aralık 2019;8(2):185-205.
Chicago Görgülü Arı, Asli, ve Kevser Arslan. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ANATOMİ DERSİ SINAVLARINDA UYGULANAN SORU TİPLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”. International Journal of Social Science Research 8, sy. 2 (Aralık 2019): 185-205.
EndNote Görgülü Arı A, Arslan K (01 Aralık 2019) FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ANATOMİ DERSİ SINAVLARINDA UYGULANAN SORU TİPLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. International Journal of Social Science Research 8 2 185–205.
IEEE A. Görgülü Arı ve K. Arslan, “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ANATOMİ DERSİ SINAVLARINDA UYGULANAN SORU TİPLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”, IJSSR, c. 8, sy. 2, ss. 185–205, 2019.
ISNAD Görgülü Arı, Asli - Arslan, Kevser. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ANATOMİ DERSİ SINAVLARINDA UYGULANAN SORU TİPLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”. International Journal of Social Science Research 8/2 (Aralık 2019), 185-205.
JAMA Görgülü Arı A, Arslan K. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ANATOMİ DERSİ SINAVLARINDA UYGULANAN SORU TİPLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. IJSSR. 2019;8:185–205.
MLA Görgülü Arı, Asli ve Kevser Arslan. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ANATOMİ DERSİ SINAVLARINDA UYGULANAN SORU TİPLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”. International Journal of Social Science Research, c. 8, sy. 2, 2019, ss. 185-0.
Vancouver Görgülü Arı A, Arslan K. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ANATOMİ DERSİ SINAVLARINDA UYGULANAN SORU TİPLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. IJSSR. 2019;8(2):185-20.

*