The purpose of this study is to investigate the effects of the COVID-19 pandemic on the education and training process and students’ social lives from the perspective of parents who are the closest to the students and who at the same time act as a natural observer. The study is conducted with a phenomenology pattern among qualitative research methods. The study group of this study consisted of 40 parents living in 6 different cities selected with the criterion sampling method. For this study, spending the maximum amount of time with the students during the pandemic and to live in cities where the researcher can conveniently find participants are accepted as the criteria. The data collection tool of this study is a parent interview form created by the researchers. The findings of this study show that both learner and teacher experienced certain negative aspects as well as certain learning outcomes in distance education in terms of education and training during the pandemic. Another important finding of this study is that parents have different expectations regarding sustaining the education-training process. Additionally, parents believed that the pandemic had caused partially positive and partially negative fundamental changes in students’ social lives. According to the parents, there are certain problems in the education and training process including the lack of feedback, decreased education quality, problems with internet access, insufficient technical infrastructure, disrupted equality of opportunities, low efficiency and technical device problems. Based on the results of this study certain recommendations are provided to solve the negative changes and negative effects identified in the education-training process and social lives during the pandemic.
educational sciences distance education pandemic parental views covid-19 coronavirus
Bu araştırmanın amacı Covid-19 pandemisinin eğitim-öğretim süreci ve öğrencilerin sosyal hayatlarına etkilerinin öğrencilerin en yakınında olan ve aynı zamanda doğal bir gözlemci pozisyonunda bulunan ebeveynlerinin gözüyle incelenmesidir. Araştırma nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomenoloji (olgubilim) yöntemi ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu ölçüt örneklem yoluyla belirlenmiş altı farklı şehirde yaşayan kırk ebeveyn oluşturmaktadır. Bu araştırma için pandemi sürecinde öğrencilerle maksimum düzeyde vakit geçirme ve araştırmacılarca belirlenen şehirlerde yaşama durumu ölçüt olarak kabul edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan “Ebeveyn Görüşme Formu” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular pandemi dönemi eğitim - öğretim sürecinde hem öğrenen hem öğreten bağlamında uzaktan eğitim kaynaklı bazı olumsuzlukların yanında bir takım kazanımların da yaşandığını göstermektedir. Araştırmadan elde edilen bir diğer önemli bulgu ise ebeveynlerin eğitim-öğretim sürecinin sürdürülme biçimine ilişkin farklı beklentilerinin bulunduğu yönündedir. Ayrıca ebeveynler pandeminin öğrencilerin sosyal hayatlarında bir kısmı pozitif yönlü bir kısmı negatif yönlü köklü değişikliklere yol açtığını düşünmektedir. Ebeveynlere göre eğitim öğretim sürecinde; dönüt eksikliği, eğitimin niteliğinde düşüş, internet erişiminde sıkıntı yaşanılması, teknik altyapı yetersizliği, fırsat eşitliğinin bozulması, düşük verim, teknik cihaz sıkıntısı gibi bir takım problemlerin varlığı da söz konusudur. Araştırma sonucunda pandemi dönemi eğitim-öğretim sürecinde ve sosyal hayatta yaşanıldığı tespit edilen negatif yönlü değişiklikler ve olumsuz etkilerin çözümü hususunda bazı önerilerde bulunulmuştur.
eğitim bilimleri uzaktan eğitim pandemi ebeveyn görüşleri covid-19 koronavirüs
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 1 |