Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 3, 54 - 68, 31.12.2024

Öz

Bu çalışma, Türkiye'nin Elazığ ili merkez ilçesinde görev yapan ortaokul ve lise öğretmenlerinin psikolojik sözleşme ihlali algılarının iş tatminlerine olan ilişkiyi araştırmayı amaçlamaktadır. Psikolojik sözleşme, öğretmenler ile okul yöneticileri arasındaki yazılı olmayan karşılıklı beklentileri ifade eder. Psikolojik sözleşmenin ihlali, öğretmenlerin iş tatminini olumsuz etkileyebilir. Araştırmanın örneklemi, Elazığ ili merkez ilçesinde 2023-2024 eğitim-öğretim yılında ortaokul ve liselerde görev yapan 474 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler, Morrison (2000) tarafından geliştirilen ve Oğul Selek (2007) tarafından Türk kültürüne uyarlanan Psikolojik Sözleşme İhlali Ölçeği ile Brayfield ve Rothe (1951) tarafından geliştirilen, Judge, Locke, Durham ile Kluger (1998) tarafından kısaltılan, ayrıca Başol ve Çömlekçi (2020) tarafından Türk kültürüne uyarlanan İş Tatmini Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi, psikolojik sözleşme ihlali ile iş tatmini arasında anlamlı ve negatif bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır. Bu bulgu, psikolojik sözleşme ihlali algısının artmasının iş tatmini azalttığını göstermektedir. Araştırma sonuçları, okul yöneticilerinin adil, şeffaf ve destekleyici bir yönetim anlayışını benimseyerek öğretmenlerin iş tatminini artırmaları gerektiğini vurgulamaktadır.

Kaynakça

  • Yiğit, İ. (2015). Psikolojik sözleşme ihlal algısı ve iş tatmini ilişkisi: istanbul avrupa yakası endüstri meslek lisesi öğretmenleri üzerine bir araştırma. Journal of Marmara University Social Sciences Institute/Öneri, 11(43). https://doi.org/10.14783/od.v11i43.5000070105
  • Zhao, H., Sandy, W., Brian, G. and Jesus, B. (2007). The impact of psychological contract breach on work-related outcomes. Personnel Psychology, 60 (3),647-680. http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570.2007.00087.x
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tuncay Yavuz Özdemir 0000-0002-5361-7261

Esengül Ceylan 0009-0003-1310-9507

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 19 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 26 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özdemir, T. Y., & Ceylan, E. (2024). Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi. International Journal of Social Science Research, 12(3), 54-68.
AMA Özdemir TY, Ceylan E. Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi. IJSSR. Aralık 2024;12(3):54-68.
Chicago Özdemir, Tuncay Yavuz, ve Esengül Ceylan. “Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini Ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi”. International Journal of Social Science Research 12, sy. 3 (Aralık 2024): 54-68.
EndNote Özdemir TY, Ceylan E (01 Aralık 2024) Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi. International Journal of Social Science Research 12 3 54–68.
IEEE T. Y. Özdemir ve E. Ceylan, “Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi”, IJSSR, c. 12, sy. 3, ss. 54–68, 2024.
ISNAD Özdemir, Tuncay Yavuz - Ceylan, Esengül. “Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini Ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi”. International Journal of Social Science Research 12/3 (Aralık 2024), 54-68.
JAMA Özdemir TY, Ceylan E. Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi. IJSSR. 2024;12:54–68.
MLA Özdemir, Tuncay Yavuz ve Esengül Ceylan. “Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini Ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi”. International Journal of Social Science Research, c. 12, sy. 3, 2024, ss. 54-68.
Vancouver Özdemir TY, Ceylan E. Eğitim Örgütlerinde İş Tatmini ve Psikolojik Sözleşme İhlali Davranışı Arasında İlişkinin Öğretmen Görüşleriyle İncelenmesi. IJSSR. 2024;12(3):54-68.

*